Sfantul Grigorie Palama

Sfantul Grigorie Palama Mareste imaginea.

Sfantul Grigorie Palama s-a nascut in anul 1296, in Constantinopol. Ajunge in Muntele Athos in 1316 si intra sub ascultarea parintelui Nicodim de la Manastirea Vatoped (cinstit pe 11 iulie). Dupa moartea parintelui Nicodim, sta vreme de opt ani sub ascultarea parintelui Nichifor. Pleaca la Lavra Sfantului Atanasie dupa trecerea la cele vesnice a parintelui Nichifor. Aici va deveni cantaret la strana. Peste trei ani ajunge la Schitul Glossia, unde a deprins practica rugaciunii inimii, isihasmul devenind pentru el un mod de viata.

Din cauza invaziei turcilor, se retrage impreuna cu cativa frati in anul 1326, in Tesalonic. Aici va fi hirotonit preot. Numai sambata si duminica era in mijlocul oamenilor, celelalte zile din saptamana erau petrecute in rugaciune si retragere. Mai tarziu se va retrage la Bereia, langa Tesalonic, unde va aduna in jurul sau cativa calugari.

In anul 1347 este numit arhiepiscop al Tesalonicului. A trecut la cele vesnice pe 14 noiembrie 1359. A fost canonizat in anul 1386, in timpul patriarhului Filotei (1354-1355, 1364-1376), cel care a scris viata sfantului si slujbele adresate acestuia. Mentionam ca Sfantul Grigorie Palama este pomenit si in a doua Duminica din Postul Mare.

Sfantul Grigorie este persoana care a luat apararea experientei isihaste, a cunoasterii lui Dumnezeu prin lumina necreata sau harul dumnezeiesc.

Lupta impotriva invataturii lui Varlaam, calugar grec venit la Constantinopol din Calabria (Italia). Varlaam incerca sa minimalizeze diferentele dintre ortodocsi si catolici cu privire la Filioque. Pentru ca invatatura sa va fi respinsa de Sfantul Grigorie Palama, acesta va aduce acuzatii nefondate isihastilor din Sfantul Munte cu privire la rugaciunea mintii si a experientei intalnirii cu Dumnezeu in lumina taborica. Amintim ca monahii care se indeletniceau cu lucrarea trezviei si a rugaciunii neincetate: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!", vedeau lumina necreata a lui Dumnezeu. Adversarii isihastilor negau posibilitatea vederii lui Dumnezeu, spunand ca Dumnezeu nu poate fi vazut de catre om.

Sfantul Grigorie Palama, pentru a inlatura invatatura lui Varlaam, formuleaza invatatura ortodoxa despre harul divin necreat. Precizam ca Varlaam sustinea ca harul este creat si detasat de Dumnezeu. Dar aceasta invatatura facea imposibila unirea reala si eficienta a credinciosilor cu Dumnezeu.

Sfantul Grigorie Palama va arata ca exista o diferenta intre fiinta lui Dumnezeu si harul care se revarsa din ea. Fiinta divina ramane transcendenta si inaccesibila, in vreme ce energiile divine necreate se impartasesc oamenilor de Dumnezeu. Asa se evita panteismul, absorbtia oamenilor in Dumnezeu. Aceasta distinctie nu introduce in Dumnezeu o divizare cum socoteau adversarii lui Palama.

Daca Varlaam nu admitea decat o cunoastere pur rationala, Sfantul Palama sustine si un alt mod de cunoastere, superior celui rational: cunoasterea prin puterea sau iluminarea Duhului Sfant, o cunoastere-unire a celui ce cunoaste cu Cel cunoscut.

Sursa: CrestinOrtodox.ro


 

Pe aceeaşi temă

14 Noiembrie 2018

Vizualizari: 5454

Voteaza:

Sfantul Grigorie Palama 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE