
La intrebarea: cine este vrednic sa se numeasca intelept?, Sfantul Isaac sirul a raspuns astfel: "Acela care a inteles cu adevarat ca viata de acum are hotar. Acesta cu siguranta poate sa aseze hotar si pacate-lor sale." In aceasta consta, dupa marele sfant sirian, intelepciunea: sa iei aminte mai dinainte la moarte si, inainte ca ea sa puna capat pacatelor ta-le, sa stii sa o rupi cu ele.
In acest duh Sfantul Antonie cel Mare sfatuieste: "intotdeauna adu-ti aminte de iesirea ta din trup si nu uita de vesnica osanda! Daca vei implini aceasta, nu vei pacatui in veac. Cugeta inauntrul tau si spune-ti: «Eu nu voi mai trai ziua de astazi in aceasta lume.» in fiecare zi cugeta ca aceasta este ultima ta zi pe pamant - si te vei pazi de pacate... Vai celor lipsiti de bucurie (care traiesc intru lenevie), caci sfarsitul lor este aproape si nu au pe nimeni care sa le ajute, si nici nadejde de mantuire."
Moartea este infricosatoare pentru cei pacatosi, pentru ca ei isi zidesc fericirea nu pe piatra cea neclintita a credintei in Hristos, ci pe nisipul cel miscator al inselarilor in aceasta vremelnica viata. Prin moarte ei pierd totul. "Pentru oricine traieste necurat - scrie Sfantul Isaac sirul - este scumpa viata cea vremelnica... Frica de moarte il cuprinde pe acel om care este condamnat de constiinta sa. Dar cel ce are buna marturie a constiintei sale, acela in acelasi chip primeste si moartea, si viata." Cei drepti intampina moartea fara nici un fel de teama. Marii sfinti se bucura de aceasta si chiar o pretuiesc mai mult decat viata. Ei nu mai au pentru ce sa se teama de moarte, caci ea de nimic nu-i lipseste, ci le da lor, dintr-odata, toate acelea la care au nazuit in viata de acum. Rupand-o cu toate legaturile pacatoase si chiar cu cele mai scumpe lucruri din aceasta lume, ei nu incearca nici un fel de parere de rau ca le-au parasit pe pamant, caci moartea le deschide portile comorilor celor vesnice, pe care ei inca de aici le-au adunat pentru cer (Mt. 6, 19-21). Pentru ei moartea nu este silnica, pentru ca nu-i impinge in intunecatele inchisori ale iadului, ci este o binefacatoare care scoate sufletele lor din temnita lumii pamantesti, cea plina de pacate, ca sa slavosloveasca vesnic lui Dumnezeu in cer, asa cum se spune in rugaciunea Psalmistului: Scoate din temnita sufletul meu, ca sa laude numele Tau, Doamne (Ps. 141, 7)! Prin moartea dreptilor se are in vedere dorita imparatie a dreptatii, unde in comuniune cu sfintii si sub luminarea Sfantului Duh acestia isi vor satura sfanta lor foame de sfintenie (vezi Mt. 5, 6).
Cand Sfantul Serafim de Sarov o pregatea pe minunata pustnica Elena Martunova spre apropiata si de neinlaturat moarte si cand a auzit de la ea cuvintele: "Ma tem de moarte, parinte!", el i-a raspuns in acest chip: "De ce sa ne temem de moarte, bucuria mea? Pentru noi acolo va fi doar vesnica desfatare!"
Neinfricosatoare pentru cei drepti, moartea este infioratoare pentru cei pacatosi, intrucat ei au luat aminte doar la lumea aceasta. Iata ca viata deja a trecut, ramanand doar unele amintiri care dor ale trairilor imbatatoare. Unde sunt zilele de mai inainte, cand cel iubitor al vietii pamantesti a mancat pana la saturare, a baut pana la a-si iesi din minti si a desfranat pana la vatamare sufleteasca? Unde sunt acele ceasuri nechibzuite cand el radea pana la lesin si isi avea cugetul legat doar de veselia vietii? Unde sunt acele companii placute, in care fiecare nazuia sa-i intreaca pe comesenii lui prin haz lipsit de judecata, adumbrindu-i pe altii cu nesocotita indrazneala de a pacatui? S-au dus fara intoarcere furtunile din senin ale tineretii. Au pierit companiile cele placute. Nu mai sunt prietenii de mai inainte. Unii au murit, altii s-au dus departe. Si iata ca pacatosul a ramas singur in pustia si neputinta sa. Insa infricosator este ca el nici acum nu ia aminte ca toate cele pamantesti sunt desertaciune. Cuprins de patimile sale si imbatranit inainte de vreme, nu are nici un fel de impuls catre viata duhovniceasca si pocainta. Sufletul lui, lipsit de credinta, zace in visare. Inima sa este lipsita de vlaga, zdrobita. Urechile lui sunt surde la Cuvantul lui Dumnezeu. A ajuns o umbra de om. E mort inca din viata. Este ingropat de nelegiuirile sale si afundat ca intr-un mormant de propriile lui pacate. Daca ii vorbesti despre Dumnezeu, despre suflet, despre viata vesnica, el te priveste cu nepasare, aducandu-si aminte de desfatarea vietii de mai inainte; iesit pentru putina vreme din intunericul lui crunt, va zice: "Nu-mi spune basme! Ceea ce traieste omul in aceasta lume, aceasta este realitatea. Cealalta lume e pura fantezie!..." Nici un fel de lucru nu-l va atinge ca sa se po-caiasca. Un astfel de om cugeta asemenea unui nebun si singur isi atrage vesnica pieire.
Incovoiati de pacat, unii ca acestia isi pervertesc sufletul pe de-a-ntregul si isi intuneca mintea. Ei nu mai pot sa vada lucrurile din punct de vedere duhovnicesc, deoarece s-au prefacut in trup si au pierdut orice duhovnicie. Eu am avut un astfel de prieten, care a murit - Dumnezeu sa-l ierte! - si caruia ii spusesem odata ca omul nu trebuie sa traiasca alaturea de drum, ca exista moarte! El a ras atunci si mi-a raspuns intr-un mod cu totul neasteptat pentru mine: "Tocmai pentru ca exista moarte omul trebuie «sa traiasca» cat poate!" Eu m-am infiorat de aceasta dialectica contradictorie a gandirii sale si i-am spus: "Daca omul isi pierde logica dumnezeiasca o afla pe cea diavoleasca!"
In aceasta stare infricosatoare cad multi pentru faptul ca in anii tineretii au innebunit de buna voie si nu s-au gandit nicicum la moarte, la intalnirea cu Dumnezeu si la Infricosatoarea Judecata a lui Hristos. De aceea, ceasul lor de pe urma ii afla nepregatiti si ii ia pe nesimtite in imparatia intunericului de dincolo. Altfel si-ar fi randuit ei viata daca ar fi fost interesati inca din anii tineretii de soarta care ii asteapta in vesnicie. Daca ar fi citit Cuvantul lui Dumnezeu, ar fi intalnit acolo adevarurile dumnezeiesti, care zdrobesc constiinta si pazesc voia de pacatele capitale. Acolo ar fi citit astfel de cuvinte: Pamant esti si in pamant te vei intoarce (Fac. 3,19). Omul nascut din femeie are putine zile de trait, dar se satura de necazuri. Ca si floarea, el creste si se vestejeste si ca umbra el fuge si e fara durata (Iov 14, 1-2). Moartea pacatosilor este cumplita (Ps. 33,20). Lepadarea ta de credinta te va pedepsi si rautatea ta te va mustra (Ier. 2, 19). Si vor merge acestia [pacatosii] la osanda vesnica, iar dreptii la viata vesnica (Mt. 25, 46). Adu-ti aminte ca moartea nu zaboveste (is. Sir. 14,12) si multe altele.
Cel ce a invatat din tinerete Cuvantul lui Dumnezeu si avut dorinta de a-l implini, acela se pazeste de vesnica pieire, caci e atras spre pomenirea mortii, iar pomenirea mortii e mare intelepciune. Intrebat de un sofist care este esenta filosofiei, Sfantul Vasile cel Mare a raspuns: "Esenta filosofiei este pomenirea mortii." Intr-un Cuvant rostit la ingroparea unui tanar, Arhiepiscopul Dimitrie al Hersonului si al Odessei a spus: "intr-adevar, nu e usor sa ajungi sa-ti aduci aminte in permanenta de moarte, si aceasta la varsta la care te pregatesti doar pentru viata si cand gandesti in chip firesc la cele ce te asteapta - in acei ani cand putinatatea vietii noastre se pierde in intunericul indepartat al viitorului nostru, ce pare fara de sfarsit. Insa... vedem noi insine ca moartea nu ia aminte nici la varsta noastra, nici la anii nostri, ca infricosatorul glas al lui Dumnezeu ii atinge pe toti ca un fur in noapte, in ziua in care nu te astepti si in ceasul pe care nu-l cunosti." Pentru el, fericit e cel care cugeta la moarte inca din anii tineretii. Acest gand, luminat de credinta in Hristos si in inviere, nu-l preface pe om intr-un intunecat pesimist, ci intr-un intelept luminat. II inalta catre cer, il izbaveste din intunericul iadului si ii face cumpatate desfatarile lui pamantesti, stropindu-le cu desfatarea trairilor duhovnicesti.
Pomenirea mortii e un chip de a privi asupra rostului vietii. Hristos a deschis ochii orbului din nastere, ungandu-i cu tina (In 9, 6). Omul care moare ce altceva inchipuie daca nu tina, tarana, dupa cuvintele cele dumnezeiesti (Fac. 3, 19). Ia din aceasta tina si unge cu ea ochii tai duhovnicesti si indata vei vedea ca tot ceea ce exista in aceasta lume e desertaciune a desertaciunilor.
Avand in vedere mantuitoarea pomenire a mortii in chip neincetat, Sfintii Parinti au cugetat intotdeauna asupra sfarsitului vietii pamantesti si au sfatuit si pe altii sa faca asemenea lor. Ava Isaia, de pilda, scrie: "Moartea sa fie in fiecare zi inaintea ochilor vostri!... O singura grija sa va nelinisteasca - cum veti iesi din trup, cum veti trece de puterile intunericului, care va vor intampina in vazduh, si cum veti sta inaintea lui Dumnezeu in acea infricosatoare zi a Judecatii, cand fiecare isi va primi rasplata pentru toate faptele, cuvintele si gandurile sale. Caci toate sunt goale si descoperite pentru ochii Celui in fata Caruia noi vom da socoteala (vezi Evr. 4,13)."
Iar Sfantul Isaac sirul ii sfatuieste si pe cei batrani, si pe cei tineri: "Cand te asezi sa dormi spune astfel de cuvinte patului tau: «In aceasta noapte poate ca te vei preface in mormant al meu. Nu stiu daca nu cumva, chiar in aceasta noapte, in locul vremelnicului somn, ma voi afunda in somnul cel vesnic al mortii.» Pentru aceasta - continua Sfantul Isaac -, pana ce ai picioare mergi si te osteneste pentru Dumnezeu, inainte de a te lega legatura mortii, din care nu poti sa te mai slobozesti... Cata vreme ai ochi, umple-i de lacrimi, inainte de a se umple ei de tarana... Omule, pune-ti dara in inima ta ca urmeaza sa pleci de aici, si neincetat spune-ti: «Iata, cel trimis sa ma cheme e deja la usa. De ce stau? Trebuie sa ma pregatesc de stramutarea in vesnicie, de unde nu mai este nici o intoarcere!»".
Arhim. Serafim Alexiev
Extras din volumul "Ceasurile de dinaintea plecarii sufletului de pe pamant", ed. Sophia
Cumpara volumul "Ceasurile de dinaintea plecarii sufletului de pe pamant" de pe Magazinul Online Carti.CrestinOrtodox.ro
-
Lupta cu Dumnezeu - pomenirea mortii
Publicat in : Religie -
Pomenirea mortii si invierii
Publicat in : Credinta -
Mortul pururea viu
Publicat in : Saptamana Patimilor
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.