Pacatele marturisite o data mai trebuie spovedite la o alta spovedanie?

Pacatele marturisite o data mai trebuie spovedite la o alta spovedanie?

PĂCATELE MĂRTURISITE O DATĂ MAI TREBUIE SPOVEDITE LA O ALTĂ SPOVEDANIE?

Păcatul odată spovedit şi nerepetat este iertat. Altfel ar însemna că numai anumite spovedanii au puterea de a ierta, sau numai Spovedania repetată, pentru aceleaşi păcate le-ar putea şterge, ceea ce este complet eronat Intr-adevăr, omul se luptă cu consecinţele păcatului, pentru care este nevoie de vindecare, luptă şi prudenţă de a nu cădea din nou. însă spovedirea din nou, sau de fiecare dată, nu ajută la vindecare.

Păcatul a fost definit în diferite feluri, în funcţie de înţelegerea relaţiei dintre Dumnezeu şi om; în mentalităţile moderne şi postmoderne, noţiunea de păcat aproape că este exclusă, pentru că relaţia Dumnezeu-om nu mai prezintă interes şi deci nu mai reprezintă o preocupare. Pentru cei care au înţeles universul ca un dar dumnezeiesc oferit omului şi au înţeles şi rostul omului în universul în care trăieşte, păcatul lui Adam a constituit o catastrofă cosmică ce a atras după ea degradarea şi moartea; iar păcatul fiecărei persoane este înţeles ca un refuz, ca o respingere a lui Dumnezeu: omul întoarce spatele lui Dumnezeu prin păcatul care-i devine zid despărţitor de Dumnezeu. Separarea de Dumnezeu nu este însă altceva decât separarea de izvorul vieţii, „ruperea” de izvorul vieţii, care duce la moarte; „plata păcatului este moartea” (Romani 6, 23), ceea ce înseamnă că omul nu poate trăi în păcat, iar dacă trăieşte totuşi, nu trăieşte deplin, autentic. De aceea, pentru că omul, constituţional sau ontologic, nu poate suporta păcatul, simte nevoia să se elibereze de starea indusă de păcat - păcatul este nefiresc. în această situaţie posibilitatea de a ieşi din această stare, prin mărturisirea şi iertarea păcatului, este, pe de o parte, darul lui Dumnezeu şi, pe de altă parte, şansa omului.

Pentru ca omul să fie iertat şi restaurat a fost necesară Jertfa Fiului lui Dumnezeu întrupat; sigur că pentru înţelesul omului Jertfa Mântuitorului este nemăsurată şi ar fi trebuit să genereze o stare, o atitudine din partea omului, în care acesta să refuze categoric păcatul şi să ia calea desăvârşirii. Paradoxal însă, omul a continuat şi continuă să păcătuiască. Domnul ştia. De aceea, după înviere,

la numai trei zile după cumplitul, incomensurabilul chin, prima învestire pe care o face ucenicilor este în raport cu păcatele oamenilor şi iertarea lor: „Luaţi Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, ţinute vor fi” (loan 20, 22-23).

De atunci, deşi fiecare om poate produce o catastrofă cosmică, pentru că fiecare, în păcatul lui, întoarce spatele lui Dumnezeu, întocmai ca Adam, omul are şansa de a învia din moartea păcatului, prin Taina Spovedaniei, scăpând de urmările unei noi catastrofe. De câte ori n-am întors şi noi spatele lui Dumnezeu, refuzându-L, aşa cum a făcut strămoşul Adam? Şi totuşi, ori de câte ori păcătuim şi ne întoarcem la pocăinţă (adică mărturisim păcatul şi ne depărtăm de el, exersând dobândirea virtuţii), Dumnezeu ne iartă, ne reprimeşte şi ne renaşte. Cât de simplu şi de uşor, în raport cu măreţia Jertfei Mântuitorului şi cu gravitatea păcatului!

De aici se nasc, în conştiinţa care simte păcatul, întrebări: oare mă mai poate ierta cineva pentru ce am făcut? Oare mai merit să fiu iertat? Cum mă mai poate suporta Dumnezeu pe pământ? Adesea, omul îşi răspunde la aceste întrebări: nu-mi pot ierta ceea ce am făcut! Nu merit nici să mai trăiesc! Intr-adevăr, omul nu-şi poate ierta, singur, păcatul, şi are nevoie de iertarea lui Dumnezeu. Nici semenii nu-i pot şterge păcatul, deşi îl pot ierta; păcatul i-l şterge doar Cel ce a primit „toată puterea în cer şi pe pământ” (Matei 28, 18), prin Botez şi prin botezul lacrimilor (Pocăinţa). Problema păcatului este o problemă între om şi Dumnezeu, de aceea este doar de „competenţa” lui Dumnezeu.

După ce primeşte omul darul iertării prin Spovedanie şi Pocăinţă, văzând cât de uşor l-a iertat Dumnezeu şi simţind în continuare povara păcatului, ca unul care-şi lasă urme, omul simte nevoia să revină şi să mărturisească din nou păcatul, chiar şi-n condiţiile în care nu l-a repetat. De asemenea, sunt unele recomandări făcute de unii părinţi (duhovnici) ca, la toate spovedaniile următoare, sau din când în când, să mărturisească toate păcatele, mai ales cele grave, chiar dacă au fost mărturisite. Trebuie însă afirmat clar că păcatul odată spovedit şi nerepetat este iertat. Altfel ar însemna că numai anumite spovedanii au puterea de a ierta, sau numai Spovedania repetată, pentru aceleaşi păcate, le-ar putea şterge, ceea ce este complet eronat. într-adevăr, omul se luptă cu consecinţele păcatului, pentru care este nevoie de vindecare, luptă şi prudenţă de a nu cădea din nou. Insă spovedirea din nou, sau de fiecare dată, nu ajută la vindecare.

In plan psihologic am putea recunoaşte că spovedirea unui păcat, sau a unor păcate deja spovedite la o altă spovedanie nu se justifică decât fie prin povara grea pe care o simte omul şi atunci, „psihologic”, are nevoie de o altă eliberare şi nu trebuie refuzată, fie prin faptul că omul nu ar trebui să uite „de unde” l-a scos Dumnezeu, pentru a-i crea o stare şi o dispoziţie de smerire în faţa lui Dumnezeu, reamintindu-şi cât de mult a greşit. Insă chiar şi simpla amintire a păcatului îl poate revătăma pe om, sau chiar determina la un nou păcat; omul ar trebui să uite păcatul şi să iasă ca Lot şi familia acestuia din Sodoma şi Comora, fără a se uita în urmă, pentru a nu se vătăma ca soţia lui Lot. După cum nici Botezul nu se repetă, la fel nici Spovedania, pentru aceleaşi păcate nu ar trebui să se repete: odată iertat, omul a murit păcatului şi s-a renăscut, în mod real. Pocăinţa nu simbolizează moartea şi învierea, ci, ca şi Botezul, este moarte şi înviere reală: „Cunoscând aceasta, că omul nostru cel vechi a fost răstignit împreună cu El ca să se nimicească trupul păcatului, pentru a nu mai fi robi ai păcatului” (Romani 6, 6).

Chiar şi amintirea, şi evocarea, şi pomenirea păcatelor odată spovedite şi îngropate ar putea produce „miros greu” şi răni adânci, „căci ce a murit, a murit, păcatului o dată pentru totdeauna, iar ce trăieşte, trăieşte lui Dumnezeu” (Romani 6,10). De aceea cred că unii nu pot gusta „bucuria” Pocăinţei, pentru că rămân încă sub „groaza” păcatului.

Pr. lect. dr. Vasile Gavrilă

Fragment din cartea "Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie, intrebari si raspunsuri liturgice", Editura Trinitas

Cumpara cartea "Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie"

 

Pe aceeaşi temă

22 Octombrie 2019

Vizualizari: 3516

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact