Toti bolnavii sufleteste se asaza pe ei insisi in centrul atentiei

Toti bolnavii sufleteste se asaza pe ei insisi in centrul atentiei

Un duhovnic contemporan, stareţul Serghie, în deplin acord cu Bătrânul Porfirie şi cu Bătrânul Paisie, pe care i-am amintit mai sus, ne spune: „La baza bolilor sufleteşti se află mândria. Temelia bolilor sufleteşti este socotirea propriului eu ca centrul tuturor lucrurilor. Toţi bolnavii sufleteşte se pun pe ei înşişi în centrul lumii". Aici stareţul Serghie este deplin de acord cu Bătrânul Porfirie, care vorbeşte despre egoism ca fiind pricina depresiei. Şi continuă: „Aceasta, cu siguranţă, nu înseamnă că ei înşişi se cred vinovaţi pentru boala lor. Mândria, ca şi celelalte patimi, are în fiecare persoană provenienţe diferite, depinzând de voinţa personală, dar şi de ereditatea, mediul familial, comunitatea, relaţiile personale şi istoria fiecăruia. Orice părinte duhovnicesc trebuie să fie în acelaşi timp şi psihiatru. Orice boală sufletească are la baza ei problemele duhovniceşti".

Şi sub acest aspect, Bătrânul Serghie se identifică cu bătrânul Porfirie, care învaţă că în spatele aşa-numitelor psihologii se ascund problemele duhovniceşti şi demonice.
„Duhovnicia le acoperă şi le cuprinde pe toate. Prin urmare, lucrarea duhovnicească poate să vindece toate", ne spune stareţul Serghie. Bătrânul le răspunde astfel celor care afirmă că problemele duhovniceşti au nevoie de duhovnic, în timp ce problemele psihologice de psihologi şi psihiatri. In fond, însă, toate sunt probleme duhovniceşti şi au nevoie de harul lui Dumnezeu pentru vindecare.

„Psihiatrul care nu este om duhovnicesc, consemnează în chip îndreptăţit Bătrânul Serghie, poate să-l uşureze pe bolnav, să-l ajute să se regăsească pe sine însuşi, să-şi îmbunătăţească relaţiile cu ceilalţi, dar în profunzime îl lasă gol, pentru că nu-i spune cum să găsească un sens propriei existenţe, lucru pe care, dimpotrivă, îl face părintele duhovnic". Iată diferenţa uriaşă de dăruire dintre unul şi celălalt. „Lipsa sensului vieţii" este problema cea mai mare pentru omul contemporan, „civilizat", de astăzi.

De asemenea, vindecarea oferită de către psihiatri nu se realizează în profunzime, ci la suprafaţa existenţei omeneşti, este o vindecare în principal în comportament şi nu în fiinţa, în esenţa sufletului omenesc.

Psihiatrii şi psihologii ignoră sufletul omenesc, şi în cele mai multe cazuri tăgăduiesc existenţa lui. „Contrar afirmaţiilor lui Freud, fundamentul bolilor psihologice nu este sexualitatea, ci mândria". Boala diavolului (mândria, invidia) este cea care îmbolnăveşte şi existenţa omenească. „Mândria, aşa cum observă Părintele Paisie, naşte egoismul".

Diavolul, intrând în sufletul mândru şi egocentric, îl umple de tristeţe, epuizare şi disperare. Cineva l-a întrebat pe Bătrânul Paisie despre neliniştea care îl cuprindea pentru căderile lui:

Părinte, sunt stăpânit de nelinişte pentru căderile mele şi obosesc în lupta mea.

- Din egoism se întâmplă aşa, deoarece nu te smereşti, de aceea istoveşti apoi. Nu există smerenie, pocăinţă, zdrobire de inimă, ci egoism înlăuntrul tău, iar egoismul întotdeauna duce la tristeţe şi nelinişte. Când omul nu are pocăinţă, ci este chinuit de egoism, de preocuparea de a plăcea oamenilor, deoarece decade în ochii celorlalţi, atunci apar înlăuntrul lui agonie, otravă, durere". Omul depresiv trăieşte tristeţea, otrava, durerea, pentru că nu acceptă, nu se smereşte, nu se căieşte, ci se chinuieşte din pricina egoismului său rănit şi al iubirii de sine vătămate.

De multe ori, neliniştea exagerată pentru patimi şi pentru căderile noastre ascunde o încercare de îmbunătăţire morală autonomă faţă de Dumnezeu, şi un mare egoism.

Stareţul Macarie i-a scris unei persoane, evident depresive: „Spui că neputinţa ta de a te împotrivi ispitei, zăbava ta de a birui patimile tale şi slăbiciunea morală, în general, te constrânge mult. Lucrul acesta arată că-ţi sprijini mântuirea pe propriile tale puteri. Cum altfel vom dobândi smerenia, decât privindu-ne continuu pe noi înşine aşa cum suntem, cei mai răi dintre păcătoşi?"

Rusia stareţilor secolului al XlX-lea era destul de familiarizată cu depresia. Boala aceasta era socotită simptomul mândriei, iar vindecarea ei era smerenia.

Prin urmare, patimile, şi în principal egoismul-mândrie, pricinuiesc depresia atât de răspândită din vremurile noastre.

Ierom. Sava Aghioritul

Patimi si depresie. Ce este si cum se vindeca depresia; Editura Egumenita

Cumpara cartea "Patimi si depresie. Ce este si cum se vindeca depresia"

 

Pe aceeaşi temă

18 Mai 2018

Vizualizari: 3919

Voteaza:

Toti bolnavii sufleteste se asaza pe ei insisi in centrul atentiei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact