Randuiala impartasirii credinciosilor

Randuiala impartasirii credinciosilor

Randuiala Impartasirii credinciosilor

Randuiala Cuminecarii credinciosilor din acelasi potir evoca sensul de simbol de cuprindere tainica a impreuna-madularelor, Trupului lui Hristos: Trupul si Sangele ce se afla in potir, se dau membrilor comunitatii ecleziale, care reprezinta Biserica - Trup al Domnului. Caci toti cei prezenti, preotul savarsitor si cei ce se cumineca, intra in legatura cu totul deosebita pe care o realizeaza "gustarea" din acelasi dar. Caci toti sunt astfel "nu numai inruditi ci si contrupesti (Ef 3, 6) cu Hristos si intreolalta.. in sentimentul lor de topire in Dumnezeu, ca moarte tainica cu Hristos si in pregustarea starii de inviere, nici unul nu se mai distinge de ceilalti". Impartasirea din acelasi potir da fiecaruia pe Hristos intreg, acelasi trup hristic prelungit in fiecare credincios.

Fiecare crestin este in principiu primitorul acestei Taine, laic sau cleric, daca el este membru al Bisericii, adica daca a fost botezat valid si a primit si Taina Mirungerii. Orice "credincios" se poate cumineca in biserica traditiei sale, exceptie facand problema formal-canonica a celor ce nu apartin aceleiasi comunitati de credinta. Si cu aceasta intram in domeniul conditiilor prealabile de pregatire, pentru Cuminecare. Totusi, la o mai mare insistenta asupra problemelor canonice, surprindem fondul dogmatic latent in orice canon, ca si in orice act liturgic.

Astfel, conditiile ce se cer in prealabil credinciosului in vederea impartasirii privesc curatirea lui interioara, a sufletului prin Marturisire si a trupului prin postire. Fireste, primele Taine ale initierii insemnand nasterea in Hristos a insului reprezinta aderarea lui la Trupul eclezial al lui Hristos, Cel in care se presupune ca fiecare se sfinteste dupa puteri, dupa ce a primit "arvuna" Duhului. Si aceste Taine sunt indispensabile accesului la orice alt Sacrament pe care-l cunoaste Biserica. Dar pentru primirea Sfintei Euharistii mai este nevoie de dorinta personala de curatire, care se realizeaza in Taina Spovedaniei. Rugaciunile pe care le contin, cartile de cult cuprind nenumarate referinte la pregatirea duhovniceasca pentru intrarea in contact direct cu Trupul Domnului.

Dar, pe langa aceste trei conditii care corespund cu insesi cele trei sacramente amintite, Biserica o mai cere si pe cea a credintei, a dreptei credinte. Adica a angajarii atat personale a postulantului in actul credintei, cat si a continutului credintei comunitare - a ortodoxiei credintei lui, adica a acceptarii adevarului de credinta transmis de Traditia Bisericii. Ideea de unitate in Hristos presupune pe cea de unitate in credinta si aderarea fara rezerve a credinciosului la datele primite prin izvoarele de credinta.
Numai pe cei ce cred deplin in adevarul marturisit, ii aduna Hristos in Euharistie: "Cine nu admite prin credinta pe Logosul divin intrupat, intreg, nu poate ajunge la unirea deplina cu El... caci nu se daruieste deplin lui Dumnezeu." De aceea, Biserica Ortodoxa nu admite impartasirea credinciosilor ei chiar in Bisericile cu Taine recunoscute de ea - daca adevarul de credinta difera, daca nu putem pronunta o marturisire comuna.

Continutul dogmei crestine este Cuvantul Insusi. Daca apar variatii de credinta asupra aceluiasi continut, ele sunt de natura sa inhibe convergenta acelei aderari la un singur Trup. Divergenta opiniilor asupra adevarului revelat conduce la separarea inimilor credinciosilor. Invitatia pe care o auzim la Liturghie inainte de pregatirea Epiclezei, ca sa slavim Treimea "cu o gura si cu o inima" reda clar conditia unitatii de credinta a celor ce au primit Sfanta Impartasanie. In acelasi scop in randuiala Liturghiei se insereaza rostirea "crezului", pe care toti cei prezenti trebuie sa-l pronunte macar in gand, pentru verificarea intima a credintei fiecaruia, urmata mai tarziu de rugaciunea marturisitoare din usa altarului, cand fiecare rosteste in fata Sfantului Potir ceea ce crede despre prezenta reala a Fiului lui Dumnezeu, cu Trupul si cu Sangele Lui, cerand vrednicia de a se impartasi din Ele.

Lipsa unei atare marturisiri personale, in cazul absentei discerna­mantului sau a incompletei sale functionari, nu infirma datele de mai sus. in situatia impartasirii copiilor foarte mici, - a celor sub 7 ani, pentru care canoanele nici nu impun o spovedanie - sau a muribunzilor, randuiala Tainei indica mai mult decat oricand valoarea rugaciunii comunitare. Caci in situatia celor incapabili de a fi prezenti la savarsirea sfintei Jertfe euharistice, rugaciunea celor multi, a comunitatii din care el face parte, i-a inglobat in actul sacrificial. Iar faptul ca se pastreaza sfantul Trup al Domnului, in mod special, pentru bolnavi sau agonizanti, arata legatura stransa intre membrii comunitatii si efortul comunitatii de a face partas pe fiecare la darul lui Dumnezeu si al ei insasi, de a asigura participarea si atunci - sau tocmai atunci - cand puterile unuia din membri sunt reduse.

Participarea la Jertfa euharistica este un act al libertatii si al vointei persoanei. Lipsa prezentei fizice nu infirma participarea prin rugaciune a celor in neputinta de a se afla in localul bisericii. Biserica ii cuprinde pe toti membrii sai, ca trup extins al Mantuitorului in toti cei ce au primit botezul si puterea darului Sfantului Duh, si destinatari ai jertfei sunt toti cei cuprinsi in trupul eclezial; iar preotul liturghisitor care aduce Sfantul Trup la capataiul bolnavului, indeplineste porunca Domnului "Luati mancati.." si "beti dintru acesta toti.."

Caracterul universal al Rascumpararii aduse de Mantuitorul prin Cruce se refera la intreaga suflare rationala, ingeri, oameni vii si morti, dar si la intreg cosmosul participant la destinul uman. Toata creatia este chemata la transfigurare si pentru aceasta este preluata in intreg procesul de transformare pana la desavarsire. Epicleza euharistica este desemnata de ganditorii crestini ca fiind centrul de atractie al universului, ca forta vitala ce reda influxul energiilor divine intregii fapturi, dar prin centrul creatiei care este omul.
Coborarea Sfantului Duh la invocarea rugaciunilor comunitatii bisericesti -acest moment de repetare a Cincizecimii Bisericii - aduce, odata cu prefacerea Sfintelor Daruri in Trupul si Sangele lui Hristos, si prefacerea noastra, prin participarea naturii noastre in Hristos. "La punctul de intalnire a Lui cu noi prin coborarea Duhului Sau peste comunitati, se produce prefacerea noastra in Hristos, dar si a "ratiunilor lumii, pe care I le oferim si de care ne vom impartasi, pentru ca impartasindu-ne de ele sa fim nu numai uniti cu El, ci sa avem in comun si ratiunile transfigurate ale tuturor."

Specificul liturghiei rasaritene este ideea de inglobare a intregii creatii in opera de desavarsire a ei prin intruparea Logosului. Viziunea unei, "Liturghii cosmice", adusa in teologia ortodoxa de Sfantul Maxim Marturisitorul si prelucrata de teologii contemporani este ceea ce aduce in cel mai inalt grad nadejdea unei vietuiri fericite in lumea transfigurata de inviere.

In perspectiva aceasta, efectele Tainei Euharistiei au si un aspect eshatologic, nu numai unul imediat si personal. Fiindca, pe de o parte, ea implanteaza in primitorul Tainei Trupul slavit al Domnului - cu toate valorile Sale infinite - schimband spre dumnezeire faptura lui; dar, pe de alta parte, castigarea terenului uman din fiecare persoana impartasita largeste activitatea lucrarii imanente a harului, se intretese cu natura insasi, prin activitatea proprie a celor cuprinsi in Hristos, inlauntrul acestei naturi . create. Pe langa sfintirea personala a primitorului Tainei, pe langa insanatosirea lui fizica si sufleteasca, se produce insanatosirea spirituala, care il face apt a interveni salutar inlauntrul naturii care "bolea de nedumnezeire".

Trebuie sa mai adaugam, cu speciala insistenta ca intreaga opera de indumnezeire a creatiei se savarseste numai prin prezenta reala a Domnului, in painea Euharistica. O cat de mica deviere a acestei "realitati", spre simbolismul pe care unele doctrine il atribuie prezentei reale a Trupului Euharistie - reduce credinta noastra in mantuire. Hristos ni se da, asa cum s-a intrupat: preluand natura noastra, in realitatea ei integrala (afara de pacat).

Daca despre Intrupare Sfantul Atanasie spunea - pregatind dogma "enipostasei" - ca numai ceea ce a preluat Hristos din firea omeneasca, aceea a si mantuit, putem gandi paralel cu aceasta formulare riguroasa, ca numai prin unirea Sa fiintiala cu noi in Euharistie, Hristos ne mantuieste.

Prezenta reala - si nu simbolica - a Trupului Domnului in Euharistie este garantia mantuirii noastre, mantuire care incepe aici si acum prin cuminecarea noastra. "Printr-o negraita oranduire, departe de a lua sfarsit la Cina sau pe Cruce, dimpotriva, junghierea Mielului lui Dumnezeu dainuieste aievea, de-a pururea contemporana cu noi, in dumnezeiasca Taina a Sfintei Euharistii."

In incheierea ciclului Tainelor "initierii", dumnezeiesca Euharistie culmineaza ca inceput, mijloc si scop al tuturor Tainelor, care - toate - au acelasi rol: reintoarcerea in casa parinteasca a fiului cel ratacitor, pe care Tatal il asteapta cu marea "slabiciune" a marii Sale filantropii.

Anca Manolache

Pe aceeaşi temă

27 Ianuarie 2015

Vizualizari: 4694

Voteaza:

Randuiala impartasirii credinciosilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact