Comunicarea ca o modalitate terapeutica

Comunicarea ca o modalitate terapeutica

Un medic făcea vizite la un azil rezidenţial într-o dimineaţă şi a venit la patul unui pacient care fusese neresponsiv în ultimele 24-48 de ore şi care părea să fie pe punctul de a muri din cauza unui cancer avansat la pancreas. Soţia sa şi mama sa bătrâioară stăteau de veghe lângă patul său. El le-a salutat şi a început să examineze pacientul. Mama pacientului l-a întrebat atunci pe medic: „De ce nu l-ai salutat pe fiul meu?"

Trupurile sunt ignorate, ne adresăm persoanelor. Când a devenit acest om muribund un „trup" de ignorat şi nu a mai reprezentat o persoană căreia să i se vorbească? Mama sa îndurerată, foarte receptivă (şi sensibilă), a remarcat o schimbare semnificativă, chiar dacă inconştientă, în relaţia medicului cu fiul ei muribund. Tratamentul medicului referitor la pacient ca un obiect este o reflectare a morţii sociale descrise în capitolul al III-lea al acestei cărţi. Medicul a categorisit în mod inconştient şi prematur pe omul muribund ca pe un „mort". Inţelegerea variată a ceea ce constituie o persoană este ilustrată şi de acest exemplu. Pentru mama pacientului, fiul ei lipsit de reacţie, muribund, era totuşi întocmai o persoană. îşi va pierde el personalitatea pe dată, din momentul încetării funcţiilor vitale? Este întotdeauna mai sigur şi mai adecvat să presu-punem că o persoană este prezentă, chiar dacă nu este dat nici un răspuns vizibil la comunicarea verbală. Preocuparea cuviincioasă pentru rămăşiţele fizice ale persoanei decedate arătată de creştinismul tradiţional este o reamintire vie a faptului că persoana este încă foarte conectată la trupul ei, indiferent dacă este moartă sau vie în sensul biologic. Atunci când alţi membri ai familiei sau prieteni sunt de faţă la capul patului celui muribund, prezenţa lor poate fi o manifestare a naturii interconectate a suferinţei sociale a pacientului şi a familiei. Recunoaşterea tuturor persoanelor prezente înseamnă de asemenea recunoaşterea întregii suferinţe individuale şi colective prezente în cameră. Cuvintele nu constituie singura modalitate şi pot fi chiar cea mai bună cale de a comunica această recunoaştere. Uneori atingerea blândă direcţionată spre persoana neresponsivă (d.ex., o mână pe umăr) în timpul unei vegheri tăcute, fie şi numai de câ-teva minute la capul patului, este o formă mult mai eficientă de comunicare. Acest lucru este adevărat indiferent dacă alte persoane sunt prezente sau nu. „Tăcerea este o taină a veacului viitor, însă cuvintele sunt instrumente ale acestei lumi."

Există anumite cuvinte înrudite seculare ale mărturisirii care au fost investigate ca mijloace potenţiale de vindecare prin care indivizii grav bolnavi sunt capabili să comunice poveştile suferinţei lor şi uneori dobândesc alinare în cursul procesului. De regulă, în acest tip de proces narativ de vindecare persoanei bolnave i se va cere să scrie un eseu care exprimă simţămintele şi gândurile sale cu privire la o experienţă dificilă sau traumatică. Studiile, îndeosebi în lite ratura psihologică, sugerează că astfel de exer-ciţii îmbunătăţesc efectele asupra sănătăţii. Un studiu a probat ipoteza că a scrie despre o experienţă presantă ar afecta situaţia bolii în boala cronică a pacienţilor cu astm şi artrită reumatoidă. 107 pacienţi (58 cu astm şi 49 cu artrită) au completat studiul şi au fost selectaţi aleator pentru a scrie fie despre cel mai stresant eveniment din viaţa lor, fie (ca verificări) despre subiecte care sunt neutre emoţional (d.ex., descriu planurile lor zilnice ca un exerciţiu al administrării timpului). Exerciţiul de scris a durat mai mult de 20 de minute în trei zile consecutive şi a fost anonim. Rezultatele care au fost măsurate în studiu au inclus, pentru pacienţi cu astm, o măsură obiectivă a funcţiei pulmonare, volumul expirator forţat într-o secundă (FEV 1), şi, pentru pacienţi cu artrită reumatoidă, un interviu structurat de un reumatolog. Acest interviu a urmat o abordare standardizată utilizată pentru studii clinice ale unor noi terapii pentru acea stare, şi a inclus 1) aprecierea simptomelor cu evaluarea severităţii lor; 2) aprecierea globală a activităţii bolii; 3) identificarea distribuţiei durerii şi edemelor; 4) prezenţa şi severitatea deformărilor; 5) starea funcţională a pacientului. Analiza rezultatelor a demonstrat că nu există nici o diferenţă demografică sau în termenii bolii de bază între grupurile experimentale sau de control, îmbunătăţirea statistic semnificativă a fost văzută atât în cazul pacienţilor bolnavi de astm, cât şi al celor bolnavi de artrită reumatoidă la 4 luni. A existat o creştere de aproximativ 10% în FEV 1 la pacienţii bolnavi de astm.

Pacienţii suferinzi de artrită aveau o activitate generală a bolii predominant uşoară la momentul iniţial. Rezultatele studiului au suscitat anumite întrebări şi îngrijorări. Chiar dacă au fost demonstrate diferenţe semnificative statistic între grupurile experimentale şi cele de control, au fost semnificative schimbările dintr-o perspectivă biologică sau din perspectiva persoanei? Greutatea de bază a bolii nu era severă. Este neclar care ar putea fi beneficiul potenţial al unei astfel de terapii pentru o boală mai gravă. Efectele asupra astmului au fost văzute începând de la două săptămâni, pe când efectele din artrita reumatoidă nu au fost înregistrate până la 4 luni de zile. O altă preocupare vizavi de metodologie a fost faptul că experienţa scrisului a fost destul de deranjantă pentru membrii grupului experimental în momentul scrisului. Au existat chiar şi schimbări fiziologice negative în ce priveşte ritmul cardiac şi tensiunea arterială, precum şi referitor la efectele asupra funcţiei imune. Subiecte tipice pentru experienţa presantă descrisă în exerciţiul scrie rii din cadrul grupului experimental au inclus moartea unei persoane dragi, accidente majore sau probleme semnificative în relaţii. De un interes special a fost faptul că aproximativ jumătate dintre pacienţii grupului experimental au răspuns la această intervenţie. Din nefericire, diferenţele între respondenţi şi nerespondenţi nu au fost clare, şi totuşi acele diferenţe ar fi putut să ajute să identifice candidaţi mai potriviţi pentru ceea ce a însemnat o experienţă traumatică din punct de vedere emoţional. In cele din urmă, durabilitatea pe termen lung a răspunsului rămâne necunoscută. Studiul subliniază puterea potenţială de a relata propria poveste ca parte a experienţei vindecării.

O provocare majoră pentru cei care sunt suferinzi în contextul unei boli grave sau care pune în pericol viaţa este a afla un sens în viaţa lor şi în particular un sens în suferinţa lor. A crea o biografie a pacientului poate uneori să ajute procesul găsirii sensului. „Revederea vieţii îngăduie unei persoane să identifice ceea ce a fost împlinit sau creat şi ceea ce va fi lăsat în urmă ca un rezultat... un simţământ al sensului poate fi capturat în recunoaşterea unicităţii individului." „Biografii" voluntari întregistrează mai întâi o biografie orală pe care pacientul se simte obligat să o transmită celor dragi ai săi. De regulă amintirile pozitive sunt împărtăşite, deşi, dacă se dezvoltă un nivel înalt de încredere între pacienţi şi „biografi", pacienţii se pot „despovăra" şi pot povesti detalii mai intime si negative din viaţa lor (într-un mod mai asemănător cu sacramentul con-fesiunii). Biografia pacientului este similară unei spovedanii în termenii potenţialului de auto-revelare şi de aflare a sensului, dar nu se aseamănă cu mărturisirea prin faptul că pocăinţa poate să nu fie forţa sau motivaţia guvernantă din spatele activităţii. „Subiecţii aleg ceea ce vor să povestească şi ceea ce vor să ignore." „Biografia" poate astfel să evite confruntarea cu probleme specifice (d.ex., păcate) care interferează cu vindecarea muribundului.

Daniel B. Hinshaw

Suferinta si natura vindecarii, Editura Sophia

Cumpara cartea "Suferinta si natura vindecarii"

 

Pe aceeaşi temă

07 Iulie 2016

Vizualizari: 2119

Voteaza:

Comunicarea ca o modalitate terapeutica 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact