Cele zece plagi ale Egiptului

Cele zece plagi ale Egiptului Mareste imaginea.

Vechiul Testament infatiseaza, intr-o modalitate duhovniceasca, istoria poporului ales. Nici o fapta istorica nu are loc la intamplare, ci numai sub purtarea de grija a lui Dumnezeu, care niciodata nu isi paraseste faptura mult iubita (omul).

In cartea "Iesire" ne este relatata iesirea din robia egipteana a poporului ales. Dupa infatisarea vietii acestora sub mainile progonitorilor egipteni si dupa chemarea lui Moise, Dumnezeu se arata milostiv spre poporul Sau ales. Poporul ales primeste porunca dumnezeiasca de a iesi din Egipt.

Dupa ce a murit Iosif si toti fratii lui si toti cei de pe vremea lor, evreii au inceput a duce o viata din ce in ce mai grea. Moise se arata a fi un conducator ales al poporului, indurerat pentru soarta acestuia sub mainile egiptenilor.

"Fiii lui Israel s-au nascut in numar mare si s-au inmultit, au crescut si s-au intarit foarte, foarte tare, si s-a umplut tara de ei. Dar s-a ridicat alt rege peste Egipt, care nu cunoscuse pe Iosif. Acesta a zis catre poporul sau: "Iata, neamul fiilor lui Israel e multime mare si e mai tare decat noi. Veniti dar sa-i impilam, ca sa nu se mai inmulteasca si ca nu cumva la vreme de razboi sa se uneasca cu vrajmasii nostri si, batandu-ne, sa iasa din tara noastra!" De aceea au pus peste ei supraveghetori de lucrari, ca sa-i impileze cu munci grele." (Iesire 1, 6-11)

Aceasta "iesire din Egipt" nu a fost una usoara, prin plecarea atator mii de evrei egiptenii pierzand foarte multi robi si muncitori. Cu toate ca faraon nu a fost de acord cu cerinta lui Moise de a elibera pe evrei din robie si a le da voie sa plece in tara lor, Moise nu a incetat a merge la el periodic, zicandu-i cuvantul Domnului: "Da drumul poporului Meu, ca sa-Mi faca slujba in pustie." (Iesire 7, 16)

Fiind intarita inima lui faraon si nevrand a da drumul poporului lui Dumnezeu, mari semne s-au petrecut inaintea tuturor oamenilor, spre zdrobirea inimii de piatra a tiranului egiptean. Aceste semne, cunoscute sub denumirea de "cele zece plagi ale Egiptului" sau "cele zece pedepse ale Egiptului" ne sunt descrise in cartea Iesire, scrisa de Moise.

"Multi nu accepta aceasta parte biblica, deoarece o considera ca este prea plina de miracole, deci nu poate fi explicata rational. Evident ca au fost unii care au incercat sa o prezinte rational, considerand ca stiinta poate da explicatii la toate acele miracole din perioada lui Moise." (Pr. Prof. Univ. Dr. Emil Jurcan)

1. Apa fluviului Nil se preface in sange

"Inima lui Faraon se lasa greu: el nu vrea sa lase poporul sa plece. Du-te la Faraon de dimineata, cand el are sa iasa la apa; sa-i stai in cale pe malul Nilului, sa iei in mana toiagul care s'a prefacut in sarpe si sa-i graiesti: Domnul, Dumnezeul Evreilor, m-a trimis la tine sa-ti spun: Da-i drumul poporului Meu, ca sa-Mi faca slujba in pustie!, si iata ca pana acum tu nu ai ascultat. Asa zice Domnul: Din aceasta vei cunoaste ca Eu sunt Domnul: iata ca eu, cu toiagul acesta care e in mana mea, cu el voi lovi apa Nilului, si ea se va preface-n sange; pestele din Rau va muri, Raul se va imputi, iar Egiptenii nu vor mai putea sa bea apa din Nil." (Iesire 7, 14-18)

Aceasta prima plaga era un atac la una dintre zeitatile cele mai dragi ale egiptenilor, Nilul, care era zeificat sub numele de Hapi. Nilul era simbolul vietii la egipteni, deoarece mancarea si apa proveneau din acest fluviu, ceea ce reprezenta cu adevarat un dar divin. Minunea lui Moise, plaga sangelui, a tinut sapte zile, timp in care tot pestele din apa a murit.

2. Broastele umplu intregul tinut al Egiptului

"Da-i drumul poporului Meu, ca sa-Mi slujeasca. Dar daca nu vei vrea sa-i dai drumul, iata ca Eu voi lovi cu broaste toate tinuturile tale. Nilul va colcai de broaste; ele se vor urca si vor intra in casele tale, in odaile tale de dormit, pe paturile tale, in casele slugilor tale si'ntr'ale poporului tau, in cuptoarele tale si'n covetile tale cu aluat; pe tine, pe poporul tau si pe toate slugile tale se vor urca broaste." (Iesire 8, 1-4)

Invazia broastelor vizeaza tot un aspect fundamental al mentalitatii egiptene, anume fertilitatea poporului. Datorita faptului ca in Egipt se afla delta Nilului si alte multe lacuri, aici erau si multe broaste. Broasca a fost preluata in religiozitatea lor drept simbol al fertilitatii Zeita Heqet, reprezentata avand cap de broasca, era considerata protectoarea nasterii. O invazie cu broaste tulbura intreaga viata religioasa a egiptenilor, broastele fiind unele raioase (posibil).

3-4. Tantarii si taunii

"Vazand insa Faraon ca se castiga timp, si-a ingreuiat inima si nu i-a ascultat, asa cum spusese Domnul. Atunci a zis Domnul catre Moise: Spune-i lui Aaron: "Intinde-ti mana cu toiagul si loveste tarana pamantului si vor fi tantari pe oameni, pe vite si-n tot pamantul Egiptului." Aaron si-a intins mana cu toiagul si a lovit tarana pamantului si au fost atunci tantari pe oameni si pe vite. In toata tara Egiptului, toata tarana pamantului se facuse tantari. Au incercat si magii prin vrajile lor sa scoata tantari, dar n'au fost in stare; au fost atunci tantari pe oameni si pe vite."(Iesire 8, 15-18)

"Zis-a Domnul catre Moise: "Scoala-te maine de dimineata si stai inaintea lui Faraon la vremea cand el are sa iasa la apa, si sa-i spui: Asa graieste Domnul: "Da-i drumul poporului Meu, ca sa-Mi slujeasca in pustie! Dar daca nu-i vei da drumul poporului Meu, iata ca asupra ta, asupra slugilor tale, asupra poporului tau si asupra caselor voastre voi trimite tauni, si se vor umple casele Egiptenilor de tauni, si chiar pamantul pe care traiesc. Dar in ziua aceea voi osebi tinutul Gosen, in care se afla poporul Meu, prin aceea ca acolo nu vor fi deloc tauni, pentru ca tu sa stii ca Eu, Domnul, Eu sunt Domnul intregului pamant. Face-voi deosebire intre poporul Meu si poporul tau; semnul acesta va fi chiar maine pe pamant." (Iesire 8, 20-23)

Plagile a treia si a patra, respectiv tantarii si taunii, au lovit intr-un alt lucru sacru al egiptenilor, anume in cirezile de vite cornute, taurul cu soare intre coarne fiind simbolul zeului Apis. Moise loveste in vitele lui faraon, considerate animale sacre, trimitandu-le tauni si tantari. Mai ales tantarii erau si sunt insectele purtatoare de boli, ceea ce ducea si la decimarea acelor turme.

Dupa aceste doua plagi, faraon isi inmoaie inima si da voie poporului sa plece in pustie, spre a aduce slujba lui Dumnezeu. Schimbarea aceasta nu tine insa mult, faraon razgandindu-se in scurt timp.

5. Moartea vitelor

"Atunci a zis Domnul catre Moise: "Intra la Faraon si spune-i: Acestea zice Domnul, Dumnezeul Evreilor: Lasa-Mi poporul sa iasa, ca sa-Mi slujeasca! Dar daca tu nu vei vrea sa-Mi lasi poporul sa iasa, ci inca-l vei mai tine, iata, mana Domnului va fi peste vitele tale care sunt in camp, peste cai, peste asini, peste camile, peste cirezi si peste turme: o molima va fi, cumplita. Dar atunci, in ziua aceea, in chip minunat voi osebi Eu vitele Israelitilor de vitele Egiptenilor: dintre vitele fiilor lui Israel, din toate, nu va muri nici una." (Iesire 9, 1-4)

Moartea vitelor se vede ca si urmare a celorlalte doua plagi anterioare. Intai au fost amenintati cu moartea vitelor, insectele aducand cu ele mare pericol pentru sanatatea vitelor, iar acum au vazut direct moartea acestora. Minunea consta in faptul ca dintre vitele evreilor nu a murit nici una.

6. Boli si buboaie asupra egiptenilor

"Domnul a grait cu Moise si Aaron, zicand: "Luati-va cate o mana plina de spuza din cuptor, iar Moise s-o arunce spre cer in fata lui Faraon si a slugilor lui: ea se va preface-n pulbere peste toata tara Egiptului; buboaie vor fi pe oameni si pe vite, basici usturatoare pe oamenii si vitele din tot Egiptul." (Iesire 9, 8-9)

Plaga a sasea a avut in vedere chiar sanatatea oamenilor. Dupa cum bine se stie, poporul egiptean era un popor care tinea foarte mult la igiena, intreaga lor religie vorbind despre necesitatea de a avea un trup sanatos. Mai mult, daca faraon era bolnav, aceasta boala se repercuta asupra intregului popor. Astfel, ranile si bubele care au venit asupra egiptenilor il puneau pe rege intr-o stare total nefavorabila, anume aceea de a fi facut responsabil de boala poporului.

7. Grindina omoara vitele si oamenii Egiptului

"Sa te scoli maine de dimineata, sa i te infatisezi lui Faraon si sa-i zici: Asa graieste Domnul, Dumnezeul Evreilor: Da-i drumul poporului Meu, ca sa-Mi slujeasca. (...) Iata: maine, la ceasul acesta, Eu voi face sa ploua grindina multa si grea cum n-a mai fost in Egipt de la intemeierea lui si pana in ziua de azi. Asadar, grabeste-te acum sa-ti aduni turmele si toate cate le ai in camp; fiindca toti oamenii si toate vitele care vor fi in camp si nu vor intra in casa, loviti vor fi de grindina si vor muri." (Iesire 9, 13, 18-19)

Grindina, urmand bolilor venite cu putin mai inainte asupra egiptenilor, lovesc si ele in bunastarea trupeasca a Egiptului. Toate gradinile au fost distruse, mare parte din animale au fost omorate, iar dintre oameni la fel. Vedem cat de treptat se doreste schimbarea inimii lui faraon.

8. Lacustele acopera pamantul Egiptului

"Asa graieste Domnul, Dumnezeul Evreilor: Pana cand ai tu de gand sa nu te smeresti in fata Mea? Lasa-Mi poporul sa plece, ca sa-Mi slujeasca Mie! Dar daca nu-Mi vei lasa poporul sa plece, iata ca maine, la ceasul acesta, in toate hotarele tale voi aduce multime de lacuste; ele vor acoperi fata pamantului, iar tu nu vei putea sa-ti mai vezi tara; ele vor manca tot ce-a mai scapat pe pamant, tot ce v-a mai ramas in urma grindinei; vor manca tot pomul care va creste voua pe camp; iti vor umple casele, pe ale tale si pe ale tuturor slugilor tale si toate casele din toata tara Egiptenilor, asa cum n-au vazut parintii tai si nici parintii parintilor tai, de cand sunt ei pe pamant si pana-n ziua de astazi. (...) Intinde-ti mana peste tara Egiptului: peste tara vor navali lacustele si vor manca toata iarba pamantului si toata roada pomilor care-a ramas nestricata de grindina." (Iesire 10, 3-6, 12)

Lacustele, urmand bolilor si grindinei, reprezinta si ele un atac la sanatatea si hrana poporului. Ne aducem aminte de teama lui faraon, atunci cand a visat despre cele sapte vaci si spice grase care au fost mancate de sapte vaci si spice slabe si uscate. Era teama nu numai de o foamete, dar si de o revolta a populatiei, deoarece poporul il considera pe faraon drept fiul zeului Ra, insa in cazuri de boala sau de foamete il faceau responsabil pe rege de pedeapsa zeilor si il detronau.

9. Intunericul cel de trei zile de peste tot Egiptul.

"Atunci a zis Domnul catre Moise: "Intinde-ti mana spre cer: intuneric se va face-n tara Egiptului, un intuneric sa-l pipai cu mana." Moise si-a intins mana spre cer: intuneric bezna s-a facut in toata tara Egiptului si negura groasa, timp de trei zile, ca nu se vedea om cu om; timp de trei zile nimeni nu s-a urnit de unde era; dar la fiii lui Israel era lumina peste tot unde locuiau ei." (Iesire 10, 21-23)

Pentru toate popoarele antice, o eclipsa era un semn rau. Insa o intunecare a soarelui timp de trei zile si transformarea zilei in noapte era ceva de-a dreptul nemaintalnit si inspaimantator. In urma acestei plagi, faraon cedeaza, dandu-se batut, dar in momentul in care totul reapare la lumina, se razgandeste si isi revine, in incapatanarea lui de a nu da drumul poporului.

10. Moartea celor intai-nascuti ai egiptenilor

"Si a zis Moise: Asa graieste Domnul: Pe la miezul noptii voi trece prin Egipt. Si-n tara Egiptului va muri tot cel intai-nascut, de la intai-nascutul lui Faraon, cel ce-i urmeaza la tron, pana la intai-nascutul roabei de la rasnita si pana la tot intai-nascutul dobitoacelor. Plangere mare va fi in toata tara Egiptului, cum n-a mai fost si nu va mai fi. Dar impotriva fiilor lui Israel, a tuturor, nici macar un caine nu va latra la ei, nici la om si nici la dobitoc, ca sa cunoasteti ce minunata deosebire face Domnul intre Egipteni si Israeliti. Toti acesti slujitori ai tai vor striga catre mine si mi se vor inchina, zicand: Pleaca, tu si tot poporul tau pe care-l carmuiesti! Dupa care voi pleca." (Iesire 11, 4-8)

Moartea intailor nascuti din neamul egiptenilor este ultima si cea mai dureroasa plaga. Aceasta plaga desfiinta viitorul atat al regalitatii, cat si al cultului familial al egiptenilor. Fiul faraonului era vazut si el drept zeu si singur vrednic urmator al tatalui sau, la tron. De asemenea, in fiecare familie, primul nascut avea anumite drepturi, printre care si acela de a fi un sacerdot al casei, prin care se putea perpetua cultul in familie.

"Impietrirea" inimii lui faraon si "impietrirea" lumii de astazi

Cate greutati a trebui sa rabde faraon si, pentru el, intregul popor, pentru a crede si a asculta de cuvantul lui Dumnezeu!

Pornind cu greutati mici, plagile trimise de Dumnezeu asupra Egiptului s-au indreptat spre suferinte tot mai mari, macar sa inmoaie candva inima lui faraon si sa dea drumul poporului evreu, spre a sluji lui Dumnezeu in pustie. Abia moartea intailor nascuti a zdrobit inima lui faraon, insa nici aceasta indeajuns, caci stim de urmarirea poporului ales, de catre armatele acestuia, pana la Marea Rosie.

Cata suferinta este astazi in lume, iar inima "faraon-ilor" de peste tot nu se inmoaie. Inimile impietrite ale conducatorilor si ale poporului depasesc cu mult inima inima impietrita a lui faraon. Astazi, nici dupa moartea unei rude sau a unui copil, nici dupa descoperirea unui cancer sau a unei alte boli incurabile, oamenii nu se apropie de Biserica, spre a intelege ca viata si moartea nu stau in mainile lor, ci in mainile Facatorului.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 19977

Voteaza:

Cele zece plagi ale Egiptului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE