Rugaciunea inimii

Rugaciunea inimii

 

Rugaciunea mintii: metoda isihasta

 

Rugaciunea mintii este anterioara miscarii isihaste. Daca, in vremea lui Grigore Palama ea a fost  controversata, in realitate obiectul controverselor nu era rugaciunea mintii, in sine, ca treapta superioara de inaltare a sufletului, ci metoda de realizare a ei precum si natura lumii revelate in contemplatia care o incununeaza.

 

Metoda afirma de la inceput ca, pentru inaltarea catre lumina spirituala sunt necesare doua lucruri: asceza si rugaciunea. Metoda deosebeste trei feluri de rugaciuni si de atentii. Primele doua moduri sunt descoperite ca drumuri care duc la ratacire. Al treilea fiind singurul care duce la contemplatie.

 

Primul mod este un fel de contemplatie imaginativa, in care intra in joc fantezia. Iar fantezia este, precum se stie, unul din instrumen­tele prin care diavolul lucreaza mai usor asupra sufletului, abatandu-l din calea dreapta.

 

Al doilea fel de rugaciune si atentie e o lupta launtrica cu gandurile ce renasc in suflet, dupa ce el s-a retras din lumea sensibila si a inchis portile senzatiilor. Primejdia acestui fel de rugaciune priveste mai ales pe cei neexperimentati in luptele spirituale care, grabiti sa progreseze prin salturi, nu stiu sa deosebeasca gandurile curate de cele necurate.

 

In general, aceste feluri de a se ruga sunt criticate avandu-se in vedere nepregatirea celor care le practica. Ei vor sa sara peste gradele firesti ale evolutiei spirituale.

 

Cine isi propune sa urce scara desavarsirii, nu procedeaza de sus in jos, ci de jos in sus, urcand treapta cu treapta.

 

A treia rugaciune este cunoscuta si sub numele de rugaciune isihasta. Sunt foarte putini cei care ajung la ea. Aceasta rugaciune incepe prin purificarea radicala a inimii, fiindca numai din inima cu totul curata se pot ridica rugaciuni adevarate. Conditia purificarii este ascultarea fata de Dumnezeu si de duhovnicul, pe care l-ai ales calauza, pre­cum si fata de oamenii si de lucrurile materiale.

 

Tehnica pe care o prescrie Me­toda, pentru a ajunge la rugaciunea mintii este urmatoarea:

"Asezat intr-o chilie linistita, inchi­de usa si ridica-ti spiritul mai presus de tot ce e lucru desert si vremelnic, apoi asezandu-ti barba in piept si indreptand ochiul trupesc impreuna cu tot spiritul spre mijlocul pantecelui, adica spre buric, comprima aspiratia aerului, ce trece prin nas in asa fel incat sa nu respiri cu usurinta si cerceteaza cu mintea launtrul maruntaielor ca sa gasesti acolo locul inimii unde obisnuiesc sa se adune toate puterile sufletului. La inceput vei da peste un intuneric si o rezistenta indaratnica, dar staruind si practicand aceasta ocupatie ziua si noaptea, vei descoperi, ca prin minune, o feri­cire fara margini. Imediat ce spiritul gaseste locul inimii, el zareste dintr-odata ceea ce niciodata n-a stiut. Caci el zareste aerul care exista in centrul inimii si se vede pe el insusi intreg si luminos si plin de discernamant, de atunci incolo, indata ce un gand apare, spiritul il alunga si il nimiceste prin invocarea lui Iisus Hristos, inainte ca acest gand sa se defineasca si sa ia vreo forma. Din acest moment, spiritul, in pornirea sa contra demonilor desteapta mania care e dupa fire si loveste continuu in vrajmasii spirituali. Restul il vei invata cu ajutorul lui Dumnezeu, practicand paza spiritului, si retinand in inima pe Iisus. Caci, aseaza-te in chilia ta, s-a zis, si ea te va invata toate lucrurile".

 

S-a crezut multa vreme ca autorul Metodei isihaste este Sfantul Simion Noul Teolog si ca, prin urmare, ea ar data din preajma anului 1000. Cercetarile mai noi  ne demonstreaza ca Metoda dateaza abia din veacul al XIV-lea.

 

Trebuie sa spunem ca, daca sub numele de isihasm se intelege miscarea mistica nascuta din practicarea metodei amintite si doctri­na lui Palama cu polemicele si hotararile provocate de ea, isihasmul, ca scoala spirituala e mult mai vechi. El se dezvolta in sihastriile Sinaiului si isi are intemeietorul in Sfantul Ioan Scararul, iar reprezen­tantii cei mai renumiti, in discipolii sai Isihie si Filotei.

 

Scoala sinaitica, am putea spune, se caracterizeaza printr-un anumit aristo­cratism intrucat se adreseaza elitei vietii spirituale, celor capabili sa se ridice pe treapta cea mai inalta a perfectiunii. Idealul ei nu e calugarul cenobit, ci pustni­cul. Prin aceasta scoala sinaitica se deo­sebeste de scoala lui Vasile cel Mare al carei ideal este, precum se stie, perfectio­narea monahala in comun, prin asceza obisnuita si practicarea virtutiilor dupa tipic. Tot monahismul, fireste, cuteaza sa faca din om un inger in trup. Scoala sinaitica insa vrea sa faca din el un serafim. Acest grad de perfectiu­ne nu se poate atinge traind intre oameni, fie ei chiar calugari, ci in marea izolare unde anahoretul se simte singur cu Dumnezeu.

 

Rugaciunea lui Iisus

Spiritul nostru nu e in stare singur sa biruie inchipuirile fanteziei si mai ales ideile ce navalesc in el.

 

Si astfel e nevoie de invocarea numelui lui Iisus sau de amintirea lui Iisus. In spiritualitatea sinaitica, numele Domnului se intalneste singur Iisus iar nu Domnul nostru Iisus Hristos. Numele acesta rostit necontenit inlauntrul sufletului "tinut in inima", are da­rul extraordinar de a distruge "vrajmasii duhovnicesti", si de a iradia lumina di­vina.

 

Textul rugaciunii lui Iisus este: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu miluieste-ma !" Rugaciunea lui Iisus trebuie rostita fara incetare. Pare o imposibilitate, dar rugaciunea neincetata e poruncita de Mantuitorul: "Privegheati si va rugati!" Si repetata de Apostolul: "Rugati-va neincetat!" (I Tesaloniceni VI, 17), iar noi stim ca Dumnezeu nu porunceste omului nimic din ceea ce este imposibil. Cat despre continua prezenta launtrica a numelui lui Iisus, ea se justifica prin urmatoarele cuvinte: "Fara Mine nu puteti face nimic. Cel ce va ramane intru Mine si Eu intru el, acela va aduce roada multa". Repetarea nesfarsita urmareste, asadar, ramanerea sau prezenta lui harica in inima noastra. Dupa o practica indelunga, rugaciunea lui Iisus ajunge ca o a doua natura a noastra sau ca respiratia. Autorii sinaiti recomanda chiar sa fie inspirata odata cu suflul de aer tras in plamani. Ea va ajunge astfel sa se repete de la sine si-n timpul somnului, adeverind versetul din Cantarea Cantarilor: „Eu dorm, dar inima mea vegheaza".

 

Rugaciunea mintala, asa cum e conceputa si practicata incepand din veacul al XlV-lea consta in rezumat din: gasirea "locului inimii"; repetarea rugaciunii lui Iisus si  contemplarea luminii taborice.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 29681

Voteaza:

Rugaciunea inimii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact