Actualitatea misiunii in viata Bisericii

Actualitatea misiunii in viata Bisericii


Actualitatea misiunii in viata Bisericii

Conform numeroaselor studii sociologice dedicate fenomenului religios ca parte structural-ontologica a umanitatii se stie ca orice perioada de rapide transformari sociale aduce cu ea si o eruptie de miscari "harismatice" cu caracter mesianic sau milenarist. Acest lucru s-a intamplat si in Romania ultimilor ani. Totul ne-a parut a fi in declin, mai ales nivelul de trai; moralitatea si cultura nu mai sunt exigente definitorii pentru cine urmareste prosperitate materiala cu orice pret, omul, in general, nemaifiind o valoare in sine, coroana a creatiei - el este creditat in functie de cat produce. In fapt, noi insine am ajuns sa ne definim exclusiv prin ceea ce posedam si consumam. Accentul s-a mutat iremediabil de la A FI la A AVEA. Fizicul primeaza acum asupra ontologicului. Nu este, deci, de mirare ca toate aceste aspecte negative si ireconciliabile cu doctrina crestina autentica vor alcatui in urmatorii ani si in prezent solul fertil in care vor incolti semintele dezbinarii aruncate de predicatorii oportunisti importati din Occidentul post-crestin.

Pentru a descifra cheia relativului succes al noilor miscari religioase, vom incerca sa explicam motivele ce le fac atractive persoanelor care adera in toto - trup si suflet - de cele mai multe ori dintr-o dorinta sincera si din neimplinire a unor aspiratii spirituale. Cunoasterea acestor motive ne obliga la a cauta raspunsul autentic ortodox cu care sa venim in intampinarea implinirii acestor aspiratii reale. In lipsa unui raspuns autentic, multe persoane cad victima surogatelor simpliste oferite de prozelitismul sectar.

Iata, punctual, cateva dintre criteriile ce sporesc credibilitatea noilor grupari sectare, dupa cum subliniaza si arhim. Teofil Tia in studiul sau "Reincrestinarea Europei":

- Toate aceste grupari radicale sunt animate de cautarea imediata a unei experiente directe a sacrului si implicit a divinului. Fiecaruia ii sta in putere sa initieze o relatie directa cu Divinitatea, fara interventia Bisericii. "Adunarea celor puri", a celor care se izoleaza de cei "pacatosi si nevrednici", are ca punct de initiere renasterea, inteleasa nu metanoic, ci sentimentalist, o reconversie psihologica de tip revitalist, acceptand sa practice virtutea individuala (moralismul sau pelagianismul) si nu virtutea eclesiala (sinergismul sau mantuirea prin altul).

- Nu se pot nega avantajele spirituale ale unui grup mic, fratern si cald, dar si predica entuziasta, insistenta si acaparatoare a misionarilor. Totodata imbietoare sunt revolta si protestul fata de ordinea injusta si precara din societate.

- Printre alte motive care stau la baza pactizarii cu astfel de miscari radicale si in ultima instanta fundamentaliste pot fi considerate si acestea: folosirea Bibliei, care confera prestigiu, practicarea unei activitati caritabile intense, prozelitismul, invocarea necesitatii reformei Bisericii, "re-evanghelizarea" ei, inducerea sentimentului de siguranta in dobandirea mantuirii "celor alesi" etc.

Prozelitismului sectar trebuie sa-i opunem imaginea misionarului onest, constient ca in fata lui nu are un obiect care odata "castigat" poate genera profit, ci o persoana inzestrata cu drepturi, inclusiv cu cel al liberei opinii si cu posibilitatea de a alege.

De aceea este necesar sa cunoastem si sa raspundem aspiratiilor persoanei aflate in cautarea lui Dumnezeu, cele mai generale aspiratii fiind:

- setea de apartenenta la o comunitate. Aceasta stare se acutizeaza in mediu urban, in special pentru cei proveniti din mediul rural, in care relatiile inter-umane sunt mult mai intense;

- cautarea de raspunsuri la marile intrebari esentiale;

- necesitatea cunoasterii unei viziuni integrale, totale, asupra existentei. Doar religia este cea care poate oferi o imagine coerenta in acest scop;

- cautarea unei noi identitati culturale si a transcendentului;

- nevoia de a fi recunoscut, de a fi unic. Nu este recomandabil in acest caz clericalismul - un reflex catolic. In fond, laicii sunt participanti activi fara de care nu se poate savarsi nici o slujba si nu primitori pasivi ai harului. "Diferenta" cler-laici nu a fost niciodata ontologica, doar functionala;

- necesitatea unei calauziri spirituale. Dezastruoase sunt, dupa parerea noastra, predicile, de altfel exaltante, ale unor preoti mai putin experimentati care vorbesc frumos despre unirea cu Dumnezeu si despre indumnezeire, dar fara sa ofere si mijloacele pentru a ajunge acolo;

- dorinta de a trai intr-o lume mai buna. Poate ca de cele mai multe ori asteptam ca cei din jurul nostru sa se schimbe, fara a sti ca adevarata metamorfoza a unei societati sau comunitati incepe cu fiecare dintre noi;

- si, in fine, nevoia de participare si implicare a fiecaruia intr-o actiune, indiferent de tipul ei.

"Misionarul desavarsit este omul care opune constant spiritul critic inregimentarilor de orice fel, care prefera dezbaterea si respinge rechizitoriul, care opteaza pentru nuanta in detrimentul simplificarii, pentru moderatie in defavoarea radicalismului si, eventual, pentru ironie in locul incrancenarii" (arhim. Teofil Tia, Elemente de pastorala misionara pentru o societate post-ideologica, p. 161).

preot Manuel Rusu Parohia Galatui
Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

08 Mai 2012

Vizualizari: 3279

Voteaza:

Actualitatea misiunii in viata Bisericii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact