A doua si a treia casatorie

A doua si a treia casatorie Mareste imaginea.

Biserica invata potrivit Sfintei Scripturi ca "Ceea ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta" (Matei 19, 6). Astfel, ea este impotriva divortului, indemnand pe soti sa nu-si lase sotiile si pe sotii sa nu-si paraseasca barbatii. Din Noul Testament aflam ca divortul nu este admis decat pentru caz de adulter: "Iar Eu zic voua, oricine isi lasa femeia, afara de caz de adulter, savarseste el insusi adulter" (Matei 5, 32; 19, 9).

Biserica sustine ca a doua casatorie si a treia casatorie sunt tolerate numai din intelegere fata de slabiciunile omenesti (I Corinteni 7,9). Sfantul Vasile cel Mare (+ 379) randuieste prin canonul 4, ca cei care se casatoresc pentru a doua oara sa fie opriti de la Sfanta impartasire timp de unul sau doi ani, iar cei care se casatoresc pentru a treia oara sa nu se impartaseasca trei, patru, sau chiar cinci ani. Tinand seama ca aceste persoane erau oprite de la impartasire o vreme atat de indelungata, cele doua casatorii au ajuns sa poarte numele, la unii Sfinti Parinti, de desfranare.

A patra casatorie a imparatului Leon al VI lea Filosoful a facut ca in anii 912-913 sa se tina un Sinod la Constantinopol, in urma caruia s-a emis un Tomos. Conform acestui Tomos, a doua casatorie este permisa doar in cazul mortii sau disparitiei fara veste a unuia dintre soti, dar nu echivaleaza cu prima casatorie. A treia casatorie, potrivit acestui Tomos, este acceptata cu urmatoarele conditii: daca cel ce vrea sa se casatoreasca a treia oara are 30 de ani si nu are copii, este oprit de la impartasire 3 ani. Daca persoana in cauza are copii, este oprita de la impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului 4 ani. In continuare se mentioneaza ca daca cel ce vrea sa se casatoreasca a trei oara are varsta de 40 de ani si nu are copii, sa fie oprit de la impartasanie timp de 4 ani, iar daca are peste 40 de ani si are copii, nu se poate casatori a treia oara.

In cazul vaduviei se sustine ca sotul ramas in viata este liber sa se recasatoreasca fara a avea nevoie de o aprobare din partea statului sau a Bisericii. In cazul divortului, pentru a doua sau a treia cununie, pe langa procedura civila de divort, este nevoie si de actul de desfacere a cununiei din partea episcopului, cu stabilirea unei epitemii.

La inceput Biserica nu tolera a doua si a treia casatorie si chiar interzicea prezenta clericilor la astfel de nunti, potrivit canonului 7 de la Neocezareea din anul 315.

Se crede ca necesitatea unei randuieli de binecuvantarare a celei de-a doua si a treia casatorie s-ar datora cazurilor frecvente de recasatorii, precum si a imposibilitatii de a savarsi in astfel de situatii slujba primei casatori. In prima faza, Biserica fie interzicea casatoria pentru cei ce doreau sa se recasatoresca, conform canonului 2 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, fie o acceptau, dar fara a pune cununiile pe capetele mirilor, ci doar pe umeri, potrivit Sfantului Teodor Studitul in Epistolele I si II, sau chiar deloc.

Din Molitfelnic putem vedea ca "randuiala celei de-a doua casatorii" este o scurta extindere a slujbei logodnei. Ea nu incepe cu rostirea cuvintelor "Binecuvantata este imparatia...", ci cu rostirea "Binecuvantat este Dumnezeul nostru..." urmata de citirea rugaciunilor incepatoare. Ectenia mare este redusa la cateva simple cereri, si doar ultimele doua scurte rugaciuni ale slujbei logodnei sunt citite.

"Rugaciunea inelelor" este inlocuita de o rugaciune de pocainta care cere "iertarea greselilor", "curatire" si "dezlegare". In cazul primei casatorii sunt pomenite persoanele drepte: Avraam, Sara, Rahila, etc, in vreme ce in cazul celei de-a doua casatorii sunt mentionate persoane ca Rahav pacatoasa (Iosua,1-24; Evrei 11, 31; Iacov 2,25) vamesul care s-a pocait (Luca 18,10-14) si "talharul cel bun" (Luca 23, 40-43); persoane care au primit iertarea lui Dumnezeu prin credinta si pocainta. O a doua rugaciune vorbeste despre mire si mireasa, spunand ca "nu au putut a purta greutatea zilei si aprinderea trupeasca" si astfel s-au hotarat sa primeasca "impreunarea nuntii a doua". Nu mai exista o procesiune in mijlocul bisericii, iar incununarea este savarsita incepand cu cea de-a treia scurta rugaciune a randuielii obisnuite.

John Meyendorff sustine ca "nu exista nicio motivatie teologica pentru care numarul posibilelor casatorii succesive sa fie, pentru crestin, limitat la trei: limita este doar disciplinara si este definita prin "iconomie", ceea ce nu inseamna - asa cum adesea se crede - ca este o usa deschisa spre compromisuri nelimitate".

Adrian Cocosila

06 Mai 2010

Vizualizari: 29721

Voteaza:

A doua si a treia casatorie 5.00 / 5 din 3 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • Angelica ManeaPostat la 2011-03-27 06:02

    Daca esti casatorita cu cineva care tot timpul comite adulter,isi omoara sotia in bataie,o calca in picioare,acea femeie daca isi lasa barbatul inseamna ca nu mai are dreptul la o viata crestineasca alaturi de alt barbat?nu are dreptul de a se casatori crestineste cu un altul?numai din cauza faptului ca e legata de primul barbat care nu respecta nici pe departe Legile lui Dumnezeu si el comite adulter?Daca Biserica nu ar da aceasta dezlegare pt a doua casatorie,ar insemna ca lumea sa traiasca in si o mai mare Preacurvie in care se afla deja in zilele noastre,ori ar insemna ca 60% din populatia feminina a Globului sa se retraga la manastiri sau sa traiasca singure toata viata,sa renunte la a doua sansa de a fi fericite si la darul cel sfant de a naste copii,de a intemeia o familie, asta din cauza ca 60%dintre soti comit adulterul.iar restul pana la 78% din divorturile anuale sunt din alte pricini.Dumnezeu cand a creat Omul,l-a creat cu un scop,sa fie fericit si nu asuprit tot timpul de ce trebuie sa faca si ce nu trebuie sa faca.Chiar daca a mancat din pomul oprit ,Dumnezeu nu a pierdut Omul,fiindca il iubeste si atata timp cat fiecare se caieste in sufletul lui pt greselile faptuite ,Domnul il iarta si sigur il va ierta si atunci cand va face pacate dar nu din vina lui ci din vina altora.Spre exemplu daca un barbat care comite adulter nu isi mai iubeste sotia,o neglijeaza ,o bate,doreste sa o omoare,acea femeie ce vina are daca e lasata de sot?Asta inseamna ca Dumnezeu doreste fericirea numai a unora dintre noi si nu si a altora ?adica tot celor nefericiti li se ,,sparg in cap oalele" si nu au dreptul la nimic?adica celor care nu se pot infrana toata viata si vor dori sa se casatoreasca a doua oara in Biserica,sa nu li se dea dreptul asta,sa fie lasati de Biserica cu buna stiinta sa traiasca in pacat?Asta ar insemna un mare sacrilegiu din partea Bisericii,fiindca cum Dumnezeu ne ofera de atatea ori noi sanse sa ne intoarcem la El,tot asa si Biserica trebuie sa isi deschida usile pt fiecare dintre noi care batem la usa ei.Iar alte persoane ar trebui sa citeasca mai mult Biblia si nu numai sa ,,citeze,,din Biblie.Dumnezeu si Fiul sau a dat destule sanse omenirii sa fie fericita si sa traiasca crestineste numai ca multi inteleg Biblia asa cum o citesc si nu stiu sa afle si intelesurile ei.Anii Revelatiei au venit ,numai ca cei care citesc ca papagalii Biblia,nu o sa o inteleaga niciodata.Exact cum s-a scris deja in Biblie,,ca multi vor cunoaste dar putini vor intelege,,iar Biserica intelege prima ce inseamna aceste citate.Fiecare cuvant din Biblie reprezinta mai mult decat un cuvant,reprezinta un ansamblu de Idei,adica la ce a vrut sa se refere un Prooroc,un Apostol sau Iisus Hristos cand a vorbit in Citate sau a folosit Pilde.exact cum s-a scris!,,cine are urechi sa auda ,adica sa inteleaga, si cine are ochi sa vada adica ce sa vada?sa vada sa citeasca printre cuvintele din Biblie, ideile principale,adica ce au vrut Sfintii sa ne spuna prin cuvintele lor.

  • Valentin Postat la 2010-05-06 20:08

    intrebarea este simpla:ascult pe fiul lui Dumnezeu sau alte persoane indiferent care ar fi ele? parerea mea:ascult pe Mantuitorul. nu judec decizia nimanui in aceasta problema pentru ca fiecare in parte da socoteala in fata lui Dumnezeu ptr.faptele sale.

  • mihai mirel demianPostat la 2010-03-12 19:58

    ceea ce a unit dumneyeu omul sa nu desparta...e cel mai mare abuz si incalcarea unei porunci explicite a Mantuitorului ar trebui sa fie rusine celui care permite propagarea si ;legalizarea preacurviei printr o asa numita casatorie si va zic vou ca cel ce isi va lasa femeia sa pentru alt motiv decat curvia comite adulter .mantuitorul vorbea despre divort si nu despre casatorie. a doua a treia si a nu stiu cata casatorie este un abuz ceea ce dumneyeu a unit omul sa nu desparta .

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE