Femeile aflate in perioada menstruatiei pot intra in biserica?

Sunt femei care refuza sa intre in biserica in perioada menstruatiei pe motiv ca sunt necurate. Altele, pentru ca asa au fost sfatuite. Oare simpla curgere a sangelui aduce necuratie? Sa ne desparta de Hristos trasaturile fiziologice feminine? Menstruatia, ca slabiciune a firii omenesti, poate fi pusa pe acealasi plan de egalitate cu un pacat savarsit cu voie?

Raspunsul la intrebarea "In ce consta necuratia femeii la ciclu?", l-am gasit in Canonul 1 al Sfantului Atanasie cel Mare care spune: "… Spune-mi mie, iubite si prea cucernice, ce pacat, sau necuratie, are o scurgere fireasca. Aceasta ar fi tot asa ca si cum cineva ar voi sa aduca invinuire pentru secretia ce se elimina prin nari, si pentru scuipatul ce se elimina prin gura; dar avem sa spunem inca mai multe si despre curgerile din pantece, care sunt necesare celui viu pentru viata...".

Ciclul lunar nu indeparteaza pe nimeni de la rugaciune. Nu cred ca cineva se opreste sau ar trebui oprit din vorbirea cu Dumnezeu din acest motiv. Sfantul Atanasie cel Mare vede in neparticiparea femeii la viata din biserica in perioada ciclului o amagire a diavolului care trebuie inlaturata.

De unde atunci neintelegerea legata de neparticiparea femeii in perioada menstruatiei la rugaciunea din biserica?

Exista un canon atribuit Sfantului Dionisie, Arhiepiscopul Alexandriei, in care se spune: "Iar in privinta femeilor, care au curatirea lunara, daca se cuvine, aflandu-se ele asa, sa intre in casa lui Dumnezeu, socotesc ca si a intreba este de prisos; deoarece cred ca nici ele fiind credincioase si cucernice n-ar indrazni aflandu-se asa, sau sa se apropie de masa cea sfanta, sau sa se atinga de Trupul si de Sangele lui Hristos; caci nici ceea ce avea curgerea sangelui de 12 ani, nu s-a atins de El spre vindecare, ci numai de poalele Lui; dar este lucru neprihanit a se ruga, oricum ar fi cineva, si a-si aduce aminte de Stapanul, oricum s-ar afla, si a se ruga spre a dobandi ajutor; iar cel ce nu este cu totul curat si cu sufletul si cu trupul, se va opri de a se apropia de cele sfinte, si de Sfintele Sfintilor". (Canonul 2 al Sf. Dionisie al Alexandriei)

Din textul Sfantului Dionisie reiese ca ii este interzis femeii sa intre in biserica in perioada menstruala. Insa, cei care citesc acest canon pierd din vedere ca in vremea in care a trait Sfantul Dionisie - secolul III, toti cei care erau prezenti la Sfanta Liturghie se impartaseau, ceea ce nu mai este valabil si in zilele noastre. Din acest motiv parintele pune un semn de egalitate intre a intra in biserica si a primi Trupul si Sangele Domnului. Sigur ca avem canoane care interzic impartasirea femeii in perioada menstruatiei, dar nu avem canoane care sa interzica intrarea in biserica a femeii pentru rugaciune in perioada ciclului. Deci, ea poate intra in biserica sa se roage, nu poate insa sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului.

Se invoca si textul de la Levitic 12, 2, unde se spune ca lauza este necurata ca la menstruatie "cum e necurata in zilele regulei ei". Dar necuratia in Vechiul Testament nu era limitata doar la femeile aflate in aceasta perioada. Sa nu uitam ca in Vechiul Testament se vorbea si de animale curate si animale necurate. Ori daca Petru este indemnat de Dumnezeu sa manance din animalele pe care el le considera "spurcate" (Fapte 10;10-16) si i se descopera ca poruncile din Vechiul Testament nu mai trebuie tinute in Testamentul cel Nou (Fapte 15;7-11), de ce nu am vedea si in spusele Sfantului Atanasie cel Mare (citat mai sus) o descoperire dumnezeiasca din care sa retinem ca femeia in perioada menstruatiei nu mai trebuie numita necurata? Necuratia acum vine din inima, dupa cum ne descopera Mantuitorul: "Iar cele ce ies din gura pornesc din inima si acelea spurca pe om. Ca din inima ies: ganduri rele, ucideri, adultere, desfranari, furtisaguri, marturii mincinoase, hule. Acestea sunt cele care spurca pe om..." (Matei 15,11; 17-20).

Adrian Cocosila
 

22 Ianuarie 2013

Vizualizari: 67062

Voteaza:

4.71 / 5 din 14 voturi.

Cuvinte cheie:

femeia in biserica

Comentarii (47)

  • oprea cristianPostat la 2013-09-25 13:00

    Da intradevar este un subiect foarte discutat dar eu va intreb atuncia maicutele de la manastiri ce fac in perioada aceea a luni.

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-08-26 18:44

    Multumesc mult pentru articol! Ne impiedicam de reguli si uitam estenta. Mizeria, necuratia, le gasim doar intr-o inima rea, invidioasa, barfitoare, carcotasa...dar cand IL iubim pe Dumnezeu, nimic nu ne poate opri sa-i ascultam cuvantul. Acolo, in casa Lui, la usa, oriunde, dar cu sufletul la EL.

  • milici anaPostat la 2013-08-23 23:19

    Nici daca se vorbea de sanctificarea Papei nu se stirneau asemenea dispute. Biserica Ortodoxă ar trebui sa fie mai deschisă spre dialoguri de genul si sa inteleagă evolutia societătii actuale.Multor asa-zise canoane nu le vad rostul, de pilda ,,lăuza ,, nu poate participa la botezul fiului ei , trebuie sa stea după usă ...de ce ? care-i vina ei ? ca a dat nastere unui copil? ...serios, sint multe ,,legi,, pe care desi Biserica nu le explica , le tot bagă la inaintare.

  • Bogdan FlorinPostat la 2013-01-31 18:32

    CANONUL 28 Ioan Ajunătorul (OPRIRI ŞI ÎNFRÂNĂRI PENTRU FEMEIA AFLATA ÎN CURĂŢENIE LUNARĂ) Canonul al 2-lea al Sfântului Dionisie, dar şi al 7-lea al lui Timotei, porunceşte ca femeile care sunt în curăţirea lunară să nu se atingă de nimic dintre cele sfinte, până la a şaptea zi. Şi în legea cea veche porunceşte aceasta. Dar nici nu îngăduie să se împreune cu bărbaţii; căci din aceasta se întâmplă, ca cei ce se zămislesc să se facă slabi şi fără putere. De aceea şi dumnezeiescul Moise a ucis pe tatăl leprosului, fiindcă din cauza neînfrânării n-a aşteptat curăţirea femeii. Iar ceea ce nu va ţine seama de aceasta în timpul necurăţeniei sale şi va atinge dumnezeieştile taine, 40 de zile porunceşte să fie neîmpărtăşită. (44 Laod.; 2 Dion. Alex.; 6, 7 Tim. Alex.)

  • Bogdan FlorinPostat la 2013-01-31 18:22

    Canoanele Sfantului Atanasie cel Mare (+373) Can. 1 - Scurgerea sămânţei. Căsătoria şi fecioria: Toate făpturile lui Dumnezeu sunt bune şi curate; fiindcă Cuvântul lui Dumnezeu n-a făcut nimic netrebnic şi necurat; căci, după Apostol, „ai lui Hristos bună mireasmă suntem între cei ce se mântuiesc” (II Cor. 2, 15). Dar fiindcă săgeţile diavolului sunt diferite şi de multe feluri, şi pe cei mai curaţi la minte se nevoieşte a-i tulbura, şi opreşte pe fraţi de la străduinţele obişnuite, semănând pe ascuns în ei gânduri necurate şi spurcate, vino, ca pe scurt să alungăm amăgirile diavolului, prin harul Mântuitorului nostru, şi să întărim mintea celor mai simpli. „Toate sunt curate celor curaţi, iar celor necuraţi şi conştiinţa şi toate le sunt spurcate” (Tit 1, 15). Dar mă minunez de vicleşugul diavolului, căci, fiind el stricăciune şi pieire, stârneşte gânduri la aparenţă curate; iar ceea ce se face este mai curând cursă ori ispitire, căci, precum am zis mai înainte, pentru ca să reţină pe cei străduitori de la zelul obişnuit şi mântuitor şi pentru ca să se pară că a învins în această privinţă, întrebuinţează astfel de momeli, care nu aduc nici un folos pentru viaţă, ci provoacă întrebări şi flecării, care trebuiesc înlăturate. Căci spune-mi mie, iubite şi preucucernice, ce păcat sau necurăţie are o scurgere firească. Aceasta ar fi tot aşa ca şi cum cineva ar voi să aducă învinuire pentru secreţia ce se elimină prin nări şi pentru scuipatul ce se elimină prin gură; dar avem să spunem încă mai multe şi despre curgerile din pântece, care sunt necesare celui viu pentru viaţă. Şi apoi dacă credem că omul este făptura mâinilor lui Dumnezeu, după dumnezeieştile Scripturi, cum se putea face din puterea curată un lucru spurcat? „Dacă suntem neam al lui Dumnezeu”, după Faptele dumnezeieşti ale Apostolilor (17, 28-29), „apoi nimic necurat nu avem în noi”; fiindcă numai atunci ne spurcăm când făptuim păcatul cel prea puturos. Iar când se întâmplă vreo scurgere firească involuntară, atunci necesitatea firei, precum am spus, pe lângă celelalte o suferim şi pe aceasta. Însă fiindcă cei ce voiesc să grăiască împotriva celor ce se numesc drepte sau, mai bine zis, celor făcute de Dumnezeu se referă şi la cuvântul evanghelic, după care „nu cele ce intră spurcă pe om, ci cele care ies”, trebuie să se mustre şi această nesocotinţă a lor, că nu o voi numi întrebare. Fiindcă, înainte de toate, nefiind întăriţi, în neştiinţa lor, vatămă Scripturile. Iar cuvântul divin este asa: Fiindcă iarăşi unii au asemenea îndoială asupra mâncărilor, însuşi Domnul, dezlegând neştiinţa lor, adică dând în vileag eroarea lor, zice: „Nu cele ce intră spucă pe om, ci cele ce ies; apoi adaugă: şi de unde ies? Şi răspunde: din inimă; căci se ştie că acolo sunt vistieriile rele ale gândurilor spurcate şi ale celorlalte păcate. Iar Apostolul, învăţând mai pe scurt despre aceasta, zice: „Mâncarea nu ne va pune pe noi înaintea lui Dumnezeu” (I Cor. 8, 18). Şi de ar zice cineva acum desluşit că scurgerea firească nu ne va duce spre păcat, se poate ca şi doctorii, ca măcar de la cei din afară să se ruşineze, în privinţa aceasta vor răspunde că celui ce trăieşte i s-au dat oarecari ieşiri indispensabile, spre a elimina prisosinţa scurgerilor care hrănesc fiecare mădular din noi, precum cele de prisos ale capului sunt perii şi mucoasele cele ce se elimină din cap, şi ale pântecelui ce se leapădă; deci cele de prisos ale canulelor de sămânţă este aceea. Aşadar, ce fel de păcat este în faţa lui Dumnezeu, o bătrânule preaiubitor de Dumnezeu, când însuşi Stăpânul Cel ce a plăsmuit vietatea a voit şi a făcut aceste mădulare, ca să aibă acest fel de ieşiri? Dar, fiindcă trebuie a preîntâmpina împotrivirile celor răi (căci ar zice: Deci, dar nu este păcat nici adevărata întrebuinţare, dacă organele s-au plăsmuit de Atoatecreatorul), în privinţa aceasta îi vom aduce în tăcere prin întrebări, zicând: „Despre care întrebuinţare vorbeşti? Despre cea după Lege, pe care a îngăduit-o Dumnezeu zicând: «creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul» (Fac. 1, 28), pe care Apostolul o scoate la iveală zicând: «Cinstită este nunta şi patul nespurcat» (Evr. 13, 4), sau despre cea obişnuită, dar care se săvârşeşte pe ascuns şi eu desfrânare?” Fiindcă şi între celelalte, care se întâmplă în viaţă, găsim că se fac în deosebite feluri: precum a ucide nu este îngăduit, dar în război a desfiinţa pe vrăjmaş este şi legiuit şi vrednic de laudă. Astfel că, într-adevăr, chiar de cinste mai mare se învrednicesc cei ce s-au distins în război şi acestora li se ridică monumente, care vestesc faptele lor curajoase; astfel, acelaşi lucru în unele împrejurări şi la anumită vreme nu este îngăduit, iar în alte împrejurări şi la vreme potrivită se îngăduie şi se iartă. Deci aceeaşi concluzie are valoare şi în privinţa împreunării. Fericit este cel ce în tinereţe, având jug liber, a întrebuinţat firea spre naştere de copii (Ieremia 3, 27), iar dacă a întrebuinţat-o spre destrăbălări, desfrânări şi adulter, va primi pedeapsa cea arătată de Apostol. Căci, două fiind căile în viaţă pentru aceştia, una mai moderată şi potrivită vieţii, vorbesc (adică) de a nunţii, iar cealaltă cea îngerească şi de neîntrecut, a fecioriei, dacă cineva ar alege pe cea lumească, adică nunta, nu se va învinui, dar nu va primi atâtea haruri; însă va primi, fiindcă şi el a rodit treizeci; Iar dacă cineva ar îmbrăţişa pe cea curată şi mai presus de lume, deşi calea aceasta este mai aspră decât cea dintâi şi mai cu anevoie de îndeplinit, însă are haruri mai minunate, căci a odrăslit rodul cel desăvârşit însutit. Drept aceea, necuratele şi viclenele lor întrebări au avut dezlegări specifice şi au fost dezlegate din vechime de dumnezeieştile Scripturi. Deci, o părinte, sprijineşte turmele cele de sub tine, îndemnându-le din cele apostoleşti, mângâindu-le din cele evangheliceşti, sfătuindu-le din psalmi. Zicând: „viază-mă după cuvântul tău” (Ps. 118, 17); iar cuvântul lui este a-i sluji din inima curată; căci, ştiind aceasta, însuşi proorocul, ca om pe sineşi tălmăcindu-se, zice: „Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule, ca să nu mă tulbure gânduri spurcate”" (Ps. 50, 11). Şi iarăşi David: „Şi cu Duh stăpânitor mă întăreşte” (Ps. 50, 14), ca, dacă mă vor şi tulbura cândva gândurile, să mă întărească oarecare putere de la tine, fiindu-mi ca o temelie. Deci însuţi acestea şi cele ca acestea sfătuind, zic către cei ce târziu se pleacă adevărului: „Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale” (Ps, 50,14), şi nădăjduind în Domnul că îi vei convinge să se îndepărteze de o răutate ca aceasta, cântă: „Şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce” (Ps. 50, 15). Fie deci ca cei ce întreabă cu răutate să înceteze de o zadarnică osteneală ca aceasta; iar cei ce din cauza dreptei cinstiri sunt cu îndoială să se întărească cu Duh stăpânitor. Iar câţi cu încredinţare cunoaşteţi adevărul, păstraţi-l nevătămat şi neclătit, în Iisus Hristos Domnul nostru, cu carele Tatălui se cuvine slavă şi stăpânire, împreună cu Sfântul Duh, în vecii vecilor, Amin

  • Principessa MonicaPostat la 2013-01-31 18:05

    Eu una nu-mi fac probleme pt.ca in biserica catolica nu am auzit de asa ceva.intru in biserica de cate ori am ciclu.important e sa mergi in biserica si sa participi la slujbe.eu as intra si in moschee daca ar fi permis femeilor.credinta mea e atat de mare ca nu ma poate opri nimic sa ma rog lui dzeu.

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-27 22:16

    Altă erată( cer scuze. Greşeala s-a întâmplat datorită dicţionarului intuitiv care are variante alternative de termeni şi neatenţiei mele în selecţie) : Iarăşi, dacă nu aveţi libertatea interioară şi o înţelegere matură şi conştiinţa vă acuză, faceti după conştiinţa voastră căci a face ceva peste conştiinţă sau împotriva conştiinţei acest fapt (întinează) .

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-27 19:31

    Erată, la prima postare: Predicile părintelui Gheorghe Anitulesei de la Rădăuţi.

  • Alexis ComnenusPostat la 2013-01-27 04:40

    Alexis Comnenus: parintele moderator va primi un raspuns curind din partea parintelui George. Va multumesc pentru comentariul adus, desi sunt intru totul dezamagit de felul sf. tale de a traduce un sf. canon la realitatea secolului al 21. Promit si un cuvint la adresa sf. tale la adresa Bisericii Catolice. Sminteala a venit in lume nu prin mireni ci prin slujitorii altarelor.

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-27 01:01

    Aşi vrea să închei spunandu-va, dacă aveţi duhovnic faceti aşa cum vă învaţă el, chiar dacă părerea lui este una greşită în chestiuni din acestea secundare. Iarăşi, dacă nu aveţi libertatea şi înţelegerea, matură , interioară şi conştiinţa vă acuză, faceti după conştiinţa voastră căci a face ceva peste conştiinţă, acest lucru înaintează. Iar pt cele care nu ştiu şi au o perioadă mai scurtă de sângerare, nu neapărat trebuie să stea 7 zile până la împărtăşire ci doar până se opreşte sângele şi plus o zi că să fiţi sigure că s-a oprit, apoi puteţi să vă impărtăşiţi. Şi să vă rugaţi şi pentru mine păcătosul preot şi duhovnic. P.S. Este bun acest articol al d-lui Adrian Cocosila. Bravo lui!

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-27 00:42

    Scumpele mele surori, când sunteţi la ciclu, mergeţi în biserica, aprindeti lumânări, rugaţi-vă, sărutati icoana sau crucea de la gât sau moaştele. Luaţi anafura şi aghiazma şi să aveţi mintea şi inima la Dumnezeu dar dacă aveţi viaţă curată fără păcate de moarte. Şi numai de sfintele Taine să nu vă apropiaţi, ca şi bărbatii de altfel când au scurgere în somn. Apropo, bărbatii care au scurgere în somn din cauza viselor erotice pot fi numiti pe bună dreptate necurati sau întinaţi. Şi cu toate acestea sunt opriţi doar o zi de la sfinte. Pe când scurgerea sângelui nimic nu are condamnabil, nu are nici poftă şi nici plăcere, este un dat firesc biologic, chiar dacă moştenire strămoşească... Dar noi nu suntem vinovati pt ceea ce am moştenit în chip firesc ci doar pt păcatul personal.

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-27 00:20

    De reţinut şi aceasta că tot sf Nicodim Aghioritul, în nota mai sus mentionată, spune că femeile în perioada lunară nu sunt intinate sau necurate sau spurcate şi nici lipsite de harul sfântului Duh. Şi aceasta referinţă este luată din Aşezăminte Apostolesti, în care sunt mustrate femeile care se socoteau pe ele necurate şi nici a se rugau nu voiau în aceasta perioada nicidecum să mai vină la biserica. Căutati canonul 2 al sf Dionisie cu nota aferentă pe înternet şi veţi vedea. Extremiştilor talibani şi misogini, care îi numesc pe cei ce nu sunt de părerea lor nebuni şi orbi şi vin cu canoanele ca şi cu bâta , ar fi bine să se uite în oglindă să vadă câte necurătii săvârşesc cu mintea lor chiar în biserica. Să vadă bârna lor. Şi să mai ştie că de la botez , în Biserica şi în biserica, nu mai este parte bărbătească şi femeiască şi nici elin şi nici iudeu, ci, toţi una suntem.

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-26 23:57

    Iar această indicaţie singulară a sf Nicodim Aghioritul ( care nu era nici preot şi nici duhovnic) trebuie pusă pe seama timpului întrucât în acele vremuri nu erau absorbante. Şi asta doar pt evitarea unor situaţii neplăcute nu că s-ar spurca biserica prin sânge. De reţinut, biserica unde se aduce jertfă nesângeroasă nu poate fi spurcată sau întinată prin sânge material. În grecia maicile şi surorile de la Ormilia, una din cele mai bune mănăstiri de maici( înfiintată de renumitul awa Emilianos simonopetritul, intra şi participa la rugăciuni în biserica, iau aghiazma şi anafura, sărută şi icoana şi nu-şi fac probleme.

  • cojocaru vasilePostat la 2013-01-26 23:44

    1. Pr Ilarion. Argatul bate câmpii şi în multe alte privinţe, căutati de pildă predicile pr Gheorghe Antonesei care se vorbeşte despre deshumarea sa şi vă veţi lămuri. 2. Pravila de la Târgovişte nu este normativ în Biserica şi este depăşită în multe, multe alte indicatii + că aproape toate recomandările sunt sub anonimat. 3. Toate canoanele opresc efectiv de la împărtăşire în perioada ciclului nu de la intrarea în biserica sau rugăciune. Iar nota de la canonul 2 al sf Dionisie al Alexandrei din Pidalion, ( singură nota) în care se spune că femeia nici în biserica să nu între, aparţine sf Nicodim Aghioritul şi nu are nicio explicaţie

  • Ioan FratutescuPostat la 2013-01-26 13:55

    Tannia Cordea si Catalin Suceveanu au dat raspunsuri demne de un crestin care face ascultare de invataturile unor duhovnici intelepti. Nu va amagiti ca ereticii papistasi cu slobozire la toate si cum spun unii dintre mai marii Bisericii nostre ortodoxe ca Canoanele sunt ruginite pt vremurile in care traim. Oare se traieste astazi mai mult in duh ca si acum 1600-1700 ani ?

  • Cristina ErceanuPostat la 2013-01-25 17:21

    Una peste alta, fiecare face cum simte si cum crede ca e mai bine, incercand sa nu supere pe nimeni .Sincer, n-am mai citit nimic pe aceasta tema dar e foarte interesanta.Consider ca ar trebui sa dam mai mare importanta comportamentului avut de noi in biserica , inclusiv cel vestimentar .Sa ne straduim mai mult sa pastram linistea, decenta , sa nu deranjam pe cei de langa noi in timpul Sfintei Liturghii .Nu e vorba de emancipare , pe mine nimic nu m-ar putea tine departe de biserica , indiferent de perioada lunii .Dumnezeu mi-ar interzice sa vin in casa lui, sa ma intalnesc cu Domnul Isus Cristos ?Acolo-mi gasesc pacea, echilibrul ...Abia astept duminica sau sarbatorile sa ma incarc cu energie , sa ma eliberez de toate si sa ma simt ocrotita .Cine mi-ar interzice toate astea ?

  • Alina Alina Postat la 2013-01-25 15:37

    Cum sa facem cand suntem la ciclu? Simplu - intrebam pe parintele nostru duhovnic si facem asa cum zice el.

  • costel popescu Postat la 2013-01-25 09:32

    Domnule Catalin, sa nu judecam stramb. S-a vorbit de prezenta femeilor in biserica pentru a se ruga, nu pentru a se impartasi. Ce ne facem daca o persoana aflata in aceasta perioada se roaga mai intens decat mine care sunt lipsit de aceasta curgere de sange? Domnul se milostiveste de multe din creatie datorita rugaciunilor curate si multe din aceste rugaciuni vin si de la persoanele aflate in aceasta perioada. E mai frumoasa lumea sa o stim in rugaciune. Nu avem dreptul sa o oprim din rugaciune.

  • Eugen-Petrisor ChioreanPostat la 2013-01-25 06:59

    Ce sa spun decitca mi-a placut mult,comentariul despre femeile aflatein perioada ciclului,cu un cuvint in perioada,menstruatiei,totusi cefrumoase sfaturi,spiritualesi defolossunt redate in aceste fraze ,trebuiesale punem an aplicatiecu totsufletul nostru si sa le traim,cu adevarat,Doamnefie-ti milade noi pacatosii si te indurasprenoi,Doamneajuta la toatalumea.Un cititorfidel,Petrisor din Cluj-Napoca

  • Catalin SuceveanuPostat la 2013-01-25 02:58

    Pentru Pr. George alias Alexis Comnenus Părinte, după îndelungata voastră servire în ogorul Domnului, a aduce ca argumente fapte care privesc lipsa preotesei voastre de la actele de hirotonie personale, mi se pare cel puțin straniu. Să-mi iertați îndrăzneala, însă consider că puteați spune ceva mult mai util de atât. Dvs. spuneți că Biserica Catolică a rezolvat de mult această problemă. Și eu vă răspund: da, la fel cum a făcut cu multe alte lucruri și canoane, ajungând până acolo unde este astăzi. A urma pildei catolicilor este cel puțin periculos, dacă nu chiar scandalos în unele privințe, mai ales când un astfel de exemplu este adus în discuție de chiar un preot ortodox cu experiență. Și acum întrebarea de 10 puncte pentru dvs.: câte femei dintre enoriașele voastre lipsesc de la slujbe din cauza scurgerii sângelui lunare, și câte lipsesc din alte pricini??? Răspunsul ar trebui să vă sugereze ceva. Anume că buba nu e oprirea femeii de a intra în biserică la perioadă, ci libertatea folosită în alte scopuri decât cele de mântuire. Că la fel a făcut și Eva: i s-a urcat libertatea la cap, ba i-a mai pasat-o și bărbatului îmboldindu-l să-și încalce legământul față de Dumnezeu. Și un ultim aspect. Așa cum spunea regretatul Părinte Cleopa, pe vremea când băteam mănăstirile nemțene, fiecare om care se duce la biserică duminica este „apostolul familiei”- așa i-a numit el cu gura lui de multe ori în fața mea. Acest apostol are datoria de-a duce mai departe mesajul Scripturii la cei din familia sa care, din binecuvântate pricini, nu au putut merge la Liturghie. Una din aceste binecuvântate pricini este tocmai scurgerea de sânge la perioadă, tocmai de aceea bărbatul este obligat să meargă și să asiste la Liturghie.

  • Catalin SuceveanuPostat la 2013-01-25 02:30

    Nebuni și orbi. Ce ușor este pentru cei mai mulți să-și dea cu părerea crezându-se un fel de Sfinți Părinți și buni sfetnici pentru alții!... Adică bărbatul nu are voie să se culce cu femeia lui tocmai din cauza acestei așa numite „necurății” (adică în perioada menstruației), ba chiar este oprit de la a se atinge de cele sfinte dacă încalcă această regulă (el, bărbatul, cununa creației lui Dumnezeu și împreună lucrător cu Acesta la stabilirea numelor viețuitoarelor pământului), acest om rămâne necurat toată ziua după împreunarea cu femeia sa având scurgere de sânge și voi bateți câmpii rătăcind pe aiurea pentru că citiți Scripturile pe sărite, sau cu susul în jos. Vai vouă, că induceți în eroare pe oameni ca să plăceți lor și nu lui Dumnezeu. Sau, cum zice atât de frumos în Scriptură: „nu vor mai suferi învățătura cea bună și folositoare și-și vor îngrămădi învățători după capul lor.” În acest caz discutat (și disputat) pe topicul deschis aici, învățătura bună și folositoare este aceea lăsată de Sfinții Apostoli și de Sfinții Evangheliști, nu de apucăturile vremii în care trăim, nu de necesitatea de a ne alinia la niște structuri religioase străine de tradițiile și de obiceiurile creștinești originale. Așa cum bine remarca cineva înaintea mea, femeii i s-a dat această scurgere nu ca un stigmat, ci ca o reamintire a păcatului săvârșit față de întreaga făptură, păcat care a trebuit să fie șters prin jertfa (tot de sânge! ) a Mântuitorului. Este o necurăție trupească trecătoare și necesară, ștearsă tocmai prin nașterea de fii. Pentru că aceasta nu este spre pieirea sau mutilarea ființei omenești (în speță a femeii), ci spre curățire. Vă reamintesc aici că nici preoții Vechiului Testament nu intrau în Sfânta Sfintelor decât după ce aduceau jertfe de sânge spre curăție și împăcare cu Dumnezeu. A nu se interpreta în acest caz că și femeia poate face la fel având scurgere de sânge!... Țin să vă mai spun ceva. Eu sunt de-a dreptul oripilat și frustrat de comportamentul multor femei (nu neapărat tinere) în biserici în zilele noastre. De ce? Pentru că încalcă toate normele decenței și bunului simț, se amestecă printre bărbați, își descoperă părțile intime (prin parte intimă înțelegându-se parte care ar trebui văzută doar de bărbatul ei și atât- deci includem picioare, sâni, piept, fund și alte forme ale constituției feminine) și își afișează cu superioritate aerele de fine cunoscătoare a tot ce ține de biserică. Hmm, o să spuneți, ce misogin. Dar nu-i nimic, eu nu mă supăr. Unde am vrut să ajung cu asta? Păi dacă unei femei îi este lucru de mare rușine numai și să-și tundă părul, sau să facă cele pomenite mai sus, atunci scurgerea sângelui, oricât de omenească neputință ar părea a fi aceasta, nu este la fel de rușine. Adică măcar și acest lucru n-ar trebui să oprească o femeie de la a intra în biserică și de-a atinge icoane sau podoabe bisericești sfințite?! Dar să gândim și din altă perspectivă. Dacă în timpul slujbei de Duminică, intrată în biserică fiind, unei femei având scurgere de sânge îi pornește o scurgere mai abundentă și se pătează, spre exemplu, ce reacție ați avea voi, ceilalți prezenți? Sau, dacă în timpul preschimbării elementelor euharistice în Trupul și Sângele Domnului, femeii respective îi vine o stare de leșin sau pur și simplu simte că nu mai poate aștepta până se termină slujba (pentru că, nu-i așa, la necesitățile acestea nu prea ai cum să te opui), nu trebuie atunci ea să deranjeze pe cei din jur tocmai din cauza necurăției ei?! Și încă ceva. Vă rog să nu mai încercați să faceți dintr-o necurăție un lucru de cinste, că mâine poimâine se găsește vreun nebun să ne învețe cum că și tampoanele sunt lucruri de preț (iertată să-mi fie abordarea aceasta verbală). Așadar, dacă am de ales între a fi modern și frate cu dracul că așa dă bine la lume, și a fi considerat habotnic pentru că țin la canoanele și învățăturile Sfinților Părinți, prefer varianta a doua în mod sigur.

  • cristina bPostat la 2013-01-24 23:19

    hai ca m-ati pus in ceata concluzia este ca noi femeile sintem facute ca sa suferim pe lumea asta ca e durerea de ciclu, ca e durerea de nastere tot tragem,spre ex eu nu ajung sa ma spovedesc si sa ma impartasesc de multi ani, nu pot sa tin post, ca de postu te costa mai mult si de unde?si cineva mi-a zis ca de ce nu ma duc sa ma impartasesc ca nu conteaza ce bagi in gura ci ce scoti din ea acuma...eu ce sa mai cred

  • costel popescu Postat la 2013-01-24 10:22

    Doamnule Mihail, menstruatia nu poate fi luata ca unul din motivele pentru respingerea preotiei femeii. Femeia nu poate fi hirotonita nu din cauza menstruatiei, ci din faptul ca Dumnezeu a inzestrat masculinul si femininul cu daruri diferite. Femeii i s-a dat darul de a naste, barbatului darul preotiei. Daca menstruatia ar fi unul din motive, atunci dupa incetarea ei, femeia ar putea fi hirotonita.

  • Mihail PopescuPostat la 2013-01-24 08:13

    Domnule Costel Popescu, vă rog să citiţi cu atenţie: "Şi acesta este unul dintre motivele pentru care..." Acum aţi înţeles? Este UNUL dintre motive...

  • Alexis ComnenusPostat la 2013-01-24 00:32

    Intr-adevar un articol si o dezbatere minunata si extrem de folositoare pentru toti-cler si mireni. Sunt preot de multi ani si ma gindesc cu amaraciune ca preoteasa nu a putut sa fie la hirotonirea mea intru Diaconie si intru Preotie. Oare acest obstacol sa fie voia lui Dumnezeu? Ma indoesc dupa 33 de ani de preotie. Ierarhia Bisericii ar trebui sa clarifice aceasta problema. Biserica Catolica a 'rezolvat' aceasta problema de multa vreme. Femeia poate intra in Biserica oricind. Sa nu primeasca Sf. Impartasanie. Toate aceste sunt fenomene firesti lasate de Dumnezeu. pr. george

  • Cristina OnetePostat la 2013-01-23 23:36

    Referitor la comentariul domnului M. Popescu: in general, femeile care au ajuns dupa menopauza sunt numite "iertate"; in general, ele sunt cele carora li se permite, de exemplu, sa coaca prescura pentru anafura. Acestor femei li se spune "iertate" pentru ca scurgerea de sange este o reamintire, precum s-a mai spus, a pacatului Evei in Rai. Un preot pe care il consider luminat mi-a spus o data ca aceasta scurgere de sange lunara ne poate ajuta sa fim mai bune (ca femei) si mai smerite, aducandu-ne aminte de pacat. Tot acelasi preot mi-a dat binecuvantare si chiar m-a indemnat sa vin la biserica daca vin cu toata inima, la ciclu sau nu. Insa mi-a spus ca atunci cand ma simt mai temperamentala in perioada respectiva sa nu vin, pentru ca la biserica e bine sa vii in liniste si cu pace in suflet. Cu privire la scurgerea de sange, stiu ca orice scurgere era privita ca si necurata la evrei (nu numai de sange, ci si de exemplu de lichid seminal). O parte din aceasta traditie ramane in Biserica Ortodoxa. Nu cred insa ca acesta este (singurul) motiv pentru care femeile nu pot sluji in Sf. Altar. Comentariul domnului C. Popescu mi se pare logic: daca acesta ar fi singurul motiv, femeile "iertate" ar putea deveni preoti.

  • bogdanel ionel serbanPostat la 2013-01-23 23:15

    Citat din articol (canonul Sf.Dionisie):"Iar in privinta femeilor, care au curatirea lunara, daca se cuvine, aflandu-se ele asa, sa intre in casa lui Dumnezeu, socotesc ca si a intreba este de prisos; deoarece cred ca nici ele fiind credincioase si cucernice n-ar indrazni aflandu-se asa,...." Cum? Sa intre in Casa lui Dumnezeu si a intreba este de prisos? Dar de cele sfinte (anafora, impartasanie) se pot atinge? Sa nu cadem in ratacire. Sa nu citim si sa interpretam fiecare dupa mintea noastra precum sectarii. Avem preoti pe care sa-i intrebam oricand avem nelamuriri. Sfintii parinti ne invata corect. Va rog sa cititi tot canonul Sf.Dionisie.

  • sorin zahiuPostat la 2013-01-23 23:12

    Pentru corectitudinea discuției doar: 1. Menstruația nu este semnul fertilității. Sarcina însăși este. Sunt o sumedenie de femei ce au ciclul regulat, urmăresc să purceadă grele și tot infertile rămân. 2. Canonul 1 al sf. Athanasie este de fapt Scrisoarea către Amoun a sfântului Atanasie. Amoun era un stareț bătrân care avea în ascultare sumedenie de călugări. Dintre aceștia mulți, cei mai tineri mai ales, aveau scurgere seminală involuntară, noaptea în somn. Acest lucru îl face pe Amun să ceară sfat sfântului Atanasie, dacă să socotească aceste scurgeri ca pe cele necurate. Cel ce citește în întregime Scrisoarea către Amoun (Canonul 1) a Sf. Atanasie cel Mare va vedea că aceasta nu face referire la ciclul lunar al femeii pentru că această scurgere nu este o scurgere pentru întreținerea vieții biologice a femeii („necesare celui viu pentru viata”). Cu alte cuvinte, femeia poate trăi și fără să aibă ciclu, dar nu poate trăi fără urinare și fără defecație, acestea doar fiind scurgerile „din pântece” la care face referire scrisoarea în fragmentul de mai sus. 3. Și încă ceva, sângele are o funcționalitate opusă secrețiilor discutate mai sus. Sângele nu este secreție a organismului, cu atât mai mult făcută pentru a fi eliminată, ci sângele este o componentă vitală organismului prin neeliminarea lui, nu prin eliminarea lui, ca în cazul secrețiilor mai sus amintite, făcute spre a fi eliminate, neeliminarea lor (urină, fecale) conducând la moarte, nu la viață, pe când neeliminarea sângelui asigurând viața, nu moartea. Că este așa o adeverește și faptul că secrețiile fiziologice enumerate mai sus nu sunt însoțite de durere, pe când scurgerea lunară a femeii este.

  • draghici loredanaPostat la 2013-01-23 22:56

    Doamne ajutà. Deci este o temà foarte interesatà care priveste partea feminina. Eu de cand tot caut acest ràspuns cam peste totam incercat si canonul,,,, In final am gàsit la Sfàntul Ilarion Argatu unde spune foarte clar,,,Femeia lunarà nu are voie a intra in sfànta bisericà iar cine intrà sà spunà pàrintelui pt a face festanie bisericii,,nu are voie femeià sà intre nici màcar in pridvorul biserici....trebuie cineva din fetele bisericesti o temà numai pe aceastà temà pt a deslusi cu certitudine,cum este bine......Sper noi femeile sà fim auzite si sà ne làmureascà cineva...

  • constantin boriceanuPostat la 2013-01-23 22:45

    Articolul este exceptional si chiar aduce lamuriri pentru multi, cei care inteleg.Am si eu o intrebare: este mai bine pentru o femeie in timpul menstruatiei sa stea acasa in timpul Sfintei Liturghii? Eu cred ca mai bine ii fa fi sa participe la Sfanta Liturghie decat sa stea acasa, dar bineinteles sa nu se impartaseasca. Cred ca mai bine ne este sa fim cu totii in biserica decat prin alte locuri in timpul SFINTEI LITURGHII.Un sfat: stati de vorba cu duhovnicii vostrii! Smeritul duhohnic slujitor al lui Dumnezeu si al oamenilor.

  • Relu NemetiPostat la 2013-01-23 20:53

    Un articol interesant!Poate ca ar fi bine sa comenteze si un preot!

  • sonia andronic Postat la 2013-01-23 19:29

    Domnule Cocosila, fiind un moderator de site, de la care Dumnezeu asteapta numai dovezi de dreapta credinta si nu de "ecumenism", cred ca ar fi mai bine sa nu mai duceti lumea in eroare, sa nu mai puneti sarmanele suflete in confuzie( care si asa e f. mare), ci sa-i lasati pe sfintii parinti si pe marii duhovnici contemporani sa hotarasca cum e bine sa facem. Sunt convinsa ca nici unul din adevaratii parinti duhovnicesti de azi, nu ar recomanda unei femei sa intre pe ciclu in biserica. Dumneavoastra de ce o faceti? Oare nu doar de dragul "modernismului" in care au cazut asa de usor catolicii? Si din modernism in modernism, unde au ajuns?... Sa luam aminte...

  • Postat la 2013-01-23 18:06

    Poate gresesc, sa ma iertati, dar cred ca se face confuzie intre curatie/necuratie si curat/murdar. Un vas din care cineva a mancat mancare este doar murdar, nu si necurat. Vasul de toaleta, oricat l-ai spala, curata, dezinfecta etc., tot necurat este.

  • MUNTEANU IOANAPostat la 2013-01-23 17:28

    tocmai citeam ce zice ARSENIE BOCA , despre aceste femei ... "" CAND RUSINEA FEMEII VA DISPAREA , ATUNCI ZIUA JUDECATII SE VA APROPIA """ :((((((

  • MUNTEANU IOANAPostat la 2013-01-23 17:15

    VA ROG MULT SA VA MAI GANDITI LA ACEST SUBIECT POSTAT DE D-TRA SI SA-L STERGETI PTR A NU SMINTII LUMEA 333.- Părinte, dascălul de la biserică de la noi şi chiar părintele, ne-au spus că nu este păcat de a intra necurată în pridvorul bisericii, că pridvorul nu face parte din biserică. -Cei ce sfătuiesc că, în pridvorul bisericii este voie să stea femeia necurată, aducând argument că în pridvorul bisericii stau catehumenii, greşesc amarnic. Nu se compară starea de catehumen cu starea de necurăţie trupească a femeii şi nici starea de necurăţie a femeii cu starea de după necurăţie, când femeia poate intra în pridvorul bisericii pentru a lua molifta. Sunt unii dintre mireni şi dintre preoţi care, sfătuiesc foarte greşit pe femei, să intre în biserică, dar să aibă grijă să nu murdărească biserica. Este foarte greşit, pentru că însăşi natura sau starea de necurăţie a femeii întinează biserica. Aceştia confundă murdărirea bisericii cu întinarea ei. Or mai fi biserici murdare din lipsa de râvnă a celor ce sunt puşi să le îngrijească dar, sunt sfinte. Întinarea nu are sens de murdărire ci sensul de necurăţie. Şi diavolii cu chip de lumină şi îmbrăcaţi în alb, numiţi şi teologii iadului, apar curaţi şi strălucitori, dar sunt spurcaţi şi necuraţi prin natura lor. Cartea porunceşte ca atunci când va intra în Sfânta Biserică ceva necurat: animale, femeie necurată sau eretic, să se sfinţească din nou acea biserică. 332.- Părinte, dacă am intrat necurată în biserică sau am stat în pridvorul bisericii necurată spunând că acolo nu este păcat, am greşit mult? -Vai de cel ce întinează Locaşul Cel Sfânt a lui Dumnezeu! Sfânta Scriptură în nenumărate locuri, atrage atenţia celor întinaţi, să nu se atingă de nimic sfânt şi de ceea ce este închinat lui Dumnezeu. Cel întinat nu trebuie să se atingă de ceilalţi semeni din jurul lui, pentru a nu-i întina. Femeii celei necurate, i se porunceşte să stea acasă şi să se roage. Femeia necurată, să nu se atingă de nimic sfânt: nici de icoane, nici de aghiazmă, nici de preot, nici de biserică. Nu are voie să calce pământul din curtea bisericii, pentru că şi acesta este sfinţit de arhiereu înainte de a se zidi biserica. Nu are voie să intre în pridvorul bisericii, pentru că şi acesta a fost sfinţit de arhiereu odată cu biserica sau mai târziu şi face corp comun cu ea. 333.- Părinte, dascălul de la biserică de la noi şi chiar părintele, ne-au spus că nu este păcat de a intra necurată în pridvorul bisericii, că pridvorul nu face parte din biserică. -Cei ce sfătuiesc că, în pridvorul bisericii este voie să stea femeia necurată, aducând argument că în pridvorul bisericii stau catehumenii, greşesc amarnic. Nu se compară starea de catehumen cu starea de necurăţie trupească a femeii şi nici starea de necurăţie a femeii cu starea de după necurăţie, când femeia poate intra în pridvorul bisericii pentru a lua molifta. Sunt unii dintre mireni şi dintre preoţi care, sfătuiesc foarte greşit pe femei, să intre în biserică, dar să aibă grijă să nu murdărească biserica. Este foarte greşit, pentru că însăşi natura sau starea de necurăţie a femeii întinează biserica. Aceştia confundă murdărirea bisericii cu întinarea ei. Or mai fi biserici murdare din lipsa de râvnă a celor ce sunt puşi să le îngrijească dar, sunt sfinte. Întinarea nu are sens de murdărire ci sensul de necurăţie. Şi diavolii cu chip de lumină şi îmbrăcaţi în alb, numiţi şi teologii iadului, apar curaţi şi strălucitori, dar sunt spurcaţi şi necuraţi prin natura lor. Cartea porunceşte ca atunci când va intra în Sfânta Biserică ceva necurat: animale, femeie necurată sau eretic, să se sfinţească din nou acea biserică. 328.- Părinte, ai voie să aprinzi candela când nu eşti curată? -Nu, de drept nu e voie. Candela reprezintă îngerul păzitor al casei. De fiecare dată când pui ulei faci 3 metanii şi-ţi pui dorinţa care o ai de rezolvat: căsătorie, sănătate, spor, examene, proces în care doreşti să reuşeşti. Dacă ai candela aprinsă şi mori fără lumânare se socoteşte că ai avut lumină. 331.- Părinte, dacă cele 8 zile de necurăţie ţin mai mult, ce fac? -Dacă perioada de necurăţie e mai mare de 8 zile, se socoteşte boală şi trebuie să mergeţi la doctor, că la carte scrie: “ştiinţa doctorului să nu o nesocotiţi”. Restrictile acestea sunt de ordin medical deoarece femeia cand are scurgeri, adica ciclu, menstruatie sau ce alt cuvant vrei sa folosesti pentru acest lucru, nu poate intra in contact cu nici un obiect datorita faptului ca in aceste perioade epiderma secreta niste substante nocive atunci cand intra in legatura cu alte persoane umane de aceea nu este bine ca ea sa se impartaseasca deoarece atinge ori lingurita ori potirul ori mana preotului care la randul ei va atinge alti credinciosi care se vor impartasii. iti pot da niste referinte scripturistice: Lev 20:18, Lev 15... Doamne ajuta ! Dumnezeu cu mila ... Dumnezeu sa ne lumineze ... .PR.ARSENIE BOCA : " MULTI PREOTI VOR CADEA "" si ei sunt oameni si ei gresesc :(

  • costel popescu Postat la 2013-01-23 15:03

    Nu e adevarat domnule Popescu ceea ce spuneti - ca femeia nu poate fi preot din cauza menstruatiei. Daca ar fi asa, ar insemna ca la batranete, cand nu mai are menstruatie poate fi preot. Ori stim ca femeia la nicio varsta nu poate fi preot.

  • Mihail PopescuPostat la 2013-01-23 14:32

    Femeia nu are voie în biserică în perioada menstruaţiei. Şi acesta este unul dintre motivele pentru care în Biserica Ortodoxă femeile nu pot sluji la altar ca preoţii. Şi în mânăstiri, în altar au voie, pentru ajutorul preotului, maicile care au ajuns la menopauză. Mai cercetaţi înainte de a vă da cu părerea. Citez tot din Pravila de la Târgovişte:"Iar de se va afla în biserică şi va veni a se slobozi firea şi se va pricepe (va băga de seamă) şi va ieşi afară într-acel ceas, atunci nu se canoniseşte, iar de se va pricepe (va băga de seamă) şi-i va fi ruşine de nu va ieşi afară, ci va lua anafură, atunci se canoniseşte în şapte zile cu câte 10-20 de metanii.

  • A CPostat la 2013-01-23 13:34

    Imi cer scuze daca jignesc pe cineva, dar cum puteti spune ca semnul fertilitatii si sanatatii unei femei este un pacat, un lucru josnic? Oare nu din femeie rodeste viata? Oare nu o femeie tine copilul in pantec, il creste, il hraneste si il protejeaza? Menstruatia unei femei este fireasca, si sunt sigura ca Dzeu. nu se uita sa vada daca in biserica Sa intra oameni curati ( spalati) sau nu, El ii primeste pe toti cu aceeasi dragoste. Suntem in sec. tehnologiei, si al abundentei de informatii, nu mai suntem pe vremea Apostolilor, sau in Evul Mediu, in care accesul la informatie si cunostinte era limitat, cu totii stim ( sau ar trebui sa stim ) ce e aceea menstruatie si care este scopul ei in viata oamenilor. Dar bineinteles unii refuza sa isi deschida mintea la informatii, si acest lucru ne face ca si popor sa fim in urma occidentalilor in multe domenii.

  • Maria Postat la 2013-01-23 13:05

    Doamna Florentina, imi cer iertare pt interventie! Insa ceea ce ati afirmat in comentariu referitor la preotii care nu dau binecuvantare femeii sa intre in biserica in perioada menstruatiei, acuza implicit si pe cei carora le apartin Indreptarele de Spoevdanie: Pr Cleopa, Pr Nicodim Mandita. Dau si eu in exemplu: Canonul 28 al Sf. Ioan Postitorul „Femeile cele cu scurgeri de sânge obişnuite lor, să nu se atingă de cele sfinte până în a şaptea zi, dispune canonul 2 al Sf. Dionisie ca şi al 7-lea al lui Timotei. Acestea porunceşte pe legea veche, ba nici să se împreuneze cu bărbaţii, care să se întâmple ca din acestea să se nască slabi, bolnavi cei zămisliţi atunci". In final, ramane la decizia fiecarui Duhovnic de a dezlega sau nu acest lucru, iar la a noastra la a nu judeca pe cei(cele) care fac intr-un fel sau altul, si sa ne rugam... indiferent in ce perioada a lunii. Doamne ajuta!

  • Elena-Iuliana IuliePostat la 2013-01-23 11:18

    Dragii mei, fara sa incerc sa jignesc pe nimeni si cerandu-mi de la inceput iertare, doar acest aspect vreau sa-l subliniez, tangential cu acest subiect: Sunt persoane care miros ingrozitor in biserica, barfesc in timpul Liturghiei, se trantesc pe jos aratand lumii cat de mare le e credinta, te impiedica sa participi din toate punctele de vedere la celebrarea slujbelor. Propun sa fie scrise mici anunturi ca in biserica trebuie sa fie liniste, calm si curatenie. Minimul ce putem face... Stiu ca toata lumea are dreptul sa intre in Biserica. Vad domnisoare sau doamne tinere imbracate chiar indecent, machiate pana la vulgaritate, parfumate strident... Cred ca preotii ar trebui sa se implice mai mult in acest aspect. La Catedrala din Constanta am vazut un preot care a iesit, s-a dus la o d-ra si i-a soptit sa se acopere si sa-si stearga pe cat posibil fardul. Parintii adevarati nu sunt cei toleranti, ci cei ce-si indreapta fiii cu staruinta si mustrare spre invatarea bunului simt. Toate cele bune! Doamne ajuta!

  • Mihail PopescuPostat la 2013-01-23 10:53

    "Muierea care se află întru a ei, după obiceiul firii muiereşti, aceea nu se poate pricestui dumnezeieştilor Taine până ce se va curăţi; nici nu intră în biserică până în şapte zile, nici a se împreuna cu bărbatul ei până ce nu se va curăţi". Îndreptarea Legii sau Pravila de la Târgovişte

  • stefan olaruPostat la 2013-01-23 10:52

    Aceasta necuratie a femeii vine in urma caderii in pacat ,Eva in rai nu avea menstruatie pentru ca nastea fara impreunare ca la dobitoace,cea ce este acum firesc femeilor vine in urma unei pedepse la izgonirea din rai ,la fel ca aceea de a naste in dureri.Aceasta e o pedeapsa nu este ca scuipatul sau mucii.Femeia care s-a atins de poala hainei Mantuitorului avea o scurgere continua adica o boala.Si barbatul poate fi necurat cand are scurgere de lichid seminal in timpul somnului,adica fara voia lui.

  • costel popescu Postat la 2013-01-23 10:04

    Unii spuneau ca nu trebuie sa fie prezenta femeia in aceasta perioada in biserica pentru a nu curge sange in biserica. Exista un canon care spune ca biserica trebuie resfintita in cazul in care in ea curge sange, dar este vorba de sangele venit de la ucidere. Femeile sa mearga sa se roage, sa nu se opreasca din rugaciune din acest motiv.

  • Daniel DiaconuPostat la 2013-01-23 09:49

    in timpurile mai vechi, femeia cu menstruatie nu avea voie in biserica din cauza mizeriei. dak avea scurgeri si murdarea covoarele . de asta s-a zis k e pacat... deci puteti merge linistite in ziua de azi k aveti absorbante bune :)

  • cris doroPostat la 2013-01-23 09:10

    Interpretarea acestui paragraf din Sfanta Scriptura,Fapte 10;10-16, vedenia Sfantului Apostol Petru referitoare la injunghierea si mancarea animalelor, este gresita. Chiar in urmatorul capitol Fapte 11:1-18 si dupa cum singuri puteti vedea, Sfantul Apostol Pavel singur explica vedenia care se refera la botezul cu Duh Sfant peste cei "spurcati" adica cei care nu erau evrei si nicidecum la ceva de mancare. Consumul de carne animala este o mare gresela fiindca slabeste duhul, ii scade fermitatea si ii afecteaza virtutile.

  • Tania CordeaPostat la 2013-01-23 09:00

    Parintele Argatu interzicea ca femeia aflata in perioada necuratiei sa intre in biserica. Cum sa procedam?

  • Florentina-Loredana DalianPostat la 2013-01-23 08:57

    Vă felicit pentru acest articol! Fără să fi cunoscut canonul 1 al Sf. Atanasie cel Mare, gândeam la fel. Din păcate, această concepţie este foarte răspândită printre femei şi chiar fete tinere. Am văzut o elevă care stătea la uşa bisericii, în ploaie şi când am întrebat-o de ce nu intră, mi-a spus că "nu are voie în biserică". "De ce, dragă, cine nu-ţi dă voie?" Când i-am spus că "babele" care o ţin la uşă sunt mai necurate decât ea, m-a privit ciudat, şi a rămas acolo în continuare. Din păcate, această idee este alimentată şi de către unii preoţi. Că, de îndreptarele de spovedanie, nu mai vorbim! Aşadar, Mântuitorul s-a străduit prin numeroase pilde să ne înveţe, dar noi nimic! Chiar pilda cu femeia cu scurgerea de sânge, de ce o fi dat-o? Şi mai e un aspect de care nu trebuie să ne fie jenă să vorbim şi de care se cam uită, dacă ar fi să ne limităm la curăţia în sens strict fizic: femeia cu bun simţ, e chiar mai curată în zilele acelea, are mai multă grijă, se spală mai des. Nesimţitele - nu sunt curate niciodată! Dar, aşa cum spuneţi şi în articol, să căutăm la curăţia inimii!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.