Fratii lui Hristos

Fratii lui Hristos Mareste imaginea.

In Sfanta Scriptura intalnim de mai multe ori cuvintele "fratii si surorile lui Iisus" (Mt. 15, 55-56; In. 2, 12; 7, 3, 10; Mc.

3, 31-35; 6, 3). Prezenta acestor cuvinte in Scriptura, i-a facut pe unii sa afirme ca Mantuitorul a avut frati trupesti. Unii au spus ca asa-zisii "frati ai Domnului" sunt fratii propriu-zisi ai lui Hristos, adica fiii naturali ai lui Iosif si Maria, iar altii au ajuns sa vorbeasca de faptul ca Iosif, inainte de a se logodi cu Fecioara Maria, a fost casatorit si a avut ca fii pe Iacob, Iosif, Simeon, Iuda si cel putin doua fiice (Mt. 13, 55-56).

Ca sa ramanem in adevar, trebuie sa precizam ca limba ebraica folosea termenul de "frate" (ah) atat pentru copiii nascuti din acelasi tata si aceeasi mama, cat si pentru fratii de levirat, nepoti, veri, unchi, nepoti etc. De exemplu, desi Avraam era unchiul lui Lot, ei sunt numiti in Scriptura frati (Fac. 13, 8). Substantivul "ah" avea o conotatie mult mai larga, desemna si pe membrii aceluiasi trib ori semintie (Fac. 31, 32; Lev. 21, 10), cat si pe cei din alt trib invecinat, pe temeiul ca aveau un stramos comun (Deut. 2, 4-8; 23, 8).

Pentru a se nega cinstirea ce i se cuvine Maicii Domnului, unele persoane au afirmat contrar prorociei lui Iezechil "Poarta aceasta va fi inchisa, nu se va deschide si nici un om nu va intra pe ea, caci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi inchisa" (44, 2), ca Maica Domnului a avut si alti copii.

Dupa cum stim, Maica Domnului nu este scoasa din conditia omeneasca generala. Ea s-a nascut cu pacatul stramosesc, dar prin vietuirea sa si prin lucrarea lui Dumnezeu a devenit persoana aleasa sa-L nasca pe Fiul lui Dumnezeu. Asadar, intruparea Domnului a fost posibila nu doar datorita lucrarii dumnezeiesti, ci ca rod al sinergiei dintre lucrarea dumnezeiasca si cea a Maicii Domnului. Vreau sa atrag atentia ca Maica Domnului s-a nevoit sa devina vas ales si imi este imposibil sa accept ca dupa ce ea L-a nascut pe Hristos, a dorit sa nasca si alti fii potrivit randuielii firesti, prin legaturi trupesti.

Cat priveste fiii lui Iosif, logodnicul Maicii Domnului, sunt mai multe puncte de vedere. Sunt teologi care afirma ca Iosif nu a fost casatorit cu Maria, sora Maicii Domnului, invocand Traditia care ne vesteste ca Parintii Ioachim si Ana n-au avut-o ca fiica decat pe Sfanta Fecioara. Pe de alta parte, ar fi fost un caz nemaintalnit la evrei, ca parintii sa daruiasca acelasi nume ambelor fiice. Dar chiar daca cei patru fii: Iacob, Iosif, Simeon si Iuda (Mt. 13, 55) provin dintr-o casatorie cu o femeie care nu a fost sora Maicii Domnului, se pierde din vedere ca acestia nu pot fi numiti frati ai Domnului dupa tata, pentru ca Iosif nu i-a fost tata Domnului, El a fost conceput in chip supranatural.

Faptul ca nicaieri in Scriptura "fratii Domnului" nu sunt numiti fiii Mariei, ne descopera ca noi trebuie sa vedem in cuvintele "fratii si surorile Lui" pe rudele sau verii lui Hristos.

In sens spiritual, fiecare dintre noi este chemat sa devina frate al lui Hristos. Prin Botez primim nu numai iertarea pacatelor, ci si harul infierii, devim fii ai Parintelui ceresc si, implicit, frati ai lui Hristos. Iata ce spune Sfantul Apostol Pavel: "Si celor cati L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut" (Ioan 1, 12-13).

Sa ne intareasca Dumnezeu sa nu pierdem niciodata inrudirea cu El.

Adrian Cocosila
 

.

27 Aprilie 2012

Vizualizari: 9194

Voteaza:

Fratii lui Hristos 5.00 / 5 din 9 voturi. 6 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

fratii lui hristos

Comentarii (6)

  • Vasa NastaPostat la 2012-06-04 10:37

    Toti suntem frati si surori intru Domnul nostru Iisus Hristos ca urmare a botezului primit ! Doamne ajuta-ne in tot ce intreprindem!Amin.

  • claudiu stanPostat la 2012-05-04 05:00

    Draga Marian Tudorel Lazar, planul preocuparilor dvs este al multora dintre noi. Ceea ce conteaza in crestinism este perspectiva divina asupra unui aspect care ne preocupa.Astfel ca,daca ar fi prezent Mantuitorul intre noi acum posibil sa ne ofere clasicul sau punct de vedere: fratii, surorile, mama, tatal sunt "cei ce fac voia Tatalui". Deci, ne provoaca gandirea sa urce "dincolo" de vederea noastra intocmai cum a facut si cu invatatii vremii Sale in disputele despre Lege.Privea in trecut, cu o intelegere divina despre Vechiul Legamant pe care, fariseii si carturarii il priveau cu ochii lui Avraam si Moise.Nu in ultimul rand, ochii nostrii sunt luminati de perspectiva crestina apostolica: Biserica este un "alt fel" de institutie si nici unde in scrierile Sfintilor Apostoli dezbaterea despre familia pamanteana a Mantuitorului (nu ca ar fi un subiect interzis, ne sunt libere intrebarile ceea ce conteaza este scopul si folosul lor). Asadar, perspectiva Mantuitorului Iisus si a scrierilor Noului Testament la aceasta chestiune constituie baza unui raspuns corect. Sugerez sa studiati aceste doua puncte de vedere.Oricand la dispozitia dvs. Cu umilinta si ganduri de binecuvantare.

  • costel popescu Postat la 2012-04-27 06:50

    Din articol se poate deduce ca nu e important sa stim daca Iosif a avut sau nu copii, pentru ca El nu este tatal lui Hristos. Deci, Mantuitorul nu a avut frati trupesti.

  • Marian Tudorel Lazar Postat la 2012-04-27 03:35

    Si pe mine ma intereseaza foarte tare daca Isus Hristos, Mantuitorul nostru, a mai avut frati trupesti. Din pacate insa, articolul dvs nici nu ma lamureste, nici nu imi aduce nimic nou in afara de ceea ce stiam. As vrea insa sa amintesc faptul ca, in momentul cand Sfantul Iosif a plecat sa se inscrie, in cetatea lui de nastere, luand-o si pe Fecioara Maria, logodnica sa, cu el, daca ar fi avut fii minori, ar fi trebuit sa-i ia cu el, nu-i putea lasa singuri acasa. Deasemeni, in momentul cand Isus Hristos avea 12 ani si au mers la Templu, nu se aminteste de alti copii ai Fecioarei Maria, facuti impreuna cu Sfantul Iosif, ceea ce inseamna ca nu mai aveau si altii, altminteri ar fi trebuit sa mearga impreuna cu parintii, intr-o astfel de calatorie. Deci pentru mine mai ramane doar varianta unor copii ai Sfantului Iosif, dintr-o casatorie anterioara, care aveau deja peste 21 de ani in momentul cand s-a nascut Isus, iar surori, daca avea, erau deja maritate cand Sfantul Iosif si Fecioara Maria au plecat la Betleem. Acestia ar putea fi acei "frati" care au venit, impreuna cu mama Sa, sa-l ia acasa cand au crezut ca si-a iesit din minti. Eu, cel putin pana acum, nu am reusit sa exclud varianta aceasta. As fi bucuros daca m-ati putea ajuta sa o clarific. Va multumesc!

  • claudiu stanPostat la 2012-04-27 02:10

    Felicitari mai ales pentru final! Caci, ideea teologica dezbatuta nu are nici o valoare daca nu suntem in Hristos. Asadar, "Sa ne intareasca Dumnezeu sa nu pierdem niciodata inrudirea cu El."

  • Constantin BernathPostat la 2012-04-27 01:57

    Felicitari frate Cocosila pentru explicatiile competente facute. Sunt multi care au facut "descoperiri" in privinta fratilor Domnului nostru Iisus Hristos, care nu merita nici macar sa fie citite.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE