Catehumenatul

Catehumenatul

Catehumenatul era pregatirea pe care o primeau inainte de botez cei care doreau sa imbratiseze crestinismul. Interesul de a recruta credinciosi convinsi, alesi, care sa reziste in persecutii si in fata ereziilor, ca si a ispitelor vietii, indemna Biserica sa organizeze cu deosebita grija pregatirea celor pe care avea sa-i incorporeze in ea. Catehumenatul era nu numai un mijloc de pregatire pentru crestinism, ci si de cunoastere, de incercare si de intarire a moralului celor care aveau sa fie credin­ciosii ei.

Admiterea in catehumenat o aprecia si aproba episcopul. Cel care dorea sa imbratiseze crestinismul era prezentat episcopului sau unui preot, de un credincios sau de mai multi. Candidatul era cercetat asupra vietii si a dorintei lui de a deveni crestin. Daca nu era nici un impediment, i se facea semnul crucii pe frunte si era primit in randul catehumenilor.

Catehumenii erau incredintati unui catehet, de obicei preot, sau chiar unui crestin laic, capabil sa-i invete.

In secolele II-III, catehumenii se imparteau in doua categorii, incepatorii, numiti de regula catehumeni, auditori sau cei care vin sa se apropie, si cei mai inaintati numiti alesi, luminati, competenti pentru primirea botezului. La inceputul secolului IV, se constata in Orient trei categorii de catehu­meni. Sinodul de la Neocezareea (intre 314-325) ii numeste auditori, genunchetori si luminati.

Catehumenii din categoria intai nu puteau sa asiste la cultul crestin; ei erau instruiti in afara de adunarile publice. Ingenunchetorii erau primiti in biserici, dar se rugau si primeau binecuvantarea epis­copului sau preotului in genunchi. Luminatii erau cei pregatiti pentru a primi in curand botezul.

Invatamantul catehetic dura mai mult in clasa auditorilor. El consta in citiri, omilii, explicari, sfaturi si se facea treptat. Se vorbea audito­rilor despre adevarurile religioase mai simple, li se faceau cunoscute preceptele moralei crestine. Ingenunchetorii si luminatii ascultau la prima parte (didactica) a liturghiei, numita de aceea "liturghia cate­humenilor", citirile, omilia, rugaciunile, cantarile, pe care incepeau sa le deprinda si ei. In acest stadiu, catehumenii invatau adevaruri mai inalte, li se explica Simbolul credintei si-l invatau.Inainte de botez se invata de regula si Rugaciunea domneasca.

Astfel pregatiti, cei luminati erau inscrisi pentru Botez, petreceau 30-40 de zile in post, rugaciuni, abstinenta, isi marturiseau pacatele si primeau apoi botezul.

Durata catehumenatului varia. Sinodul de la Elvira vorbeste de 2-3 ani, dar aceasta durata se putea scurta dupa aprecierea episcopu­lui, sau prelungi dupa dorinta catehumenului. Unii amanau botezul pana aproape de moarte, pentru a muri curatiti de toate pacatele, a evita rigorile impuse disciplinei dupa botez, sau chiar din respect fata de Sfanta taina.

Catehumenii se deosebeau de credinciosi, dar nu erau socotiti "pagani". Cei care mureau martiri, primind "botezul sangelui", erau socotiti sfinti, ca si crestinii. Pentru abateri grave, catehumenii erau supusi penitentei, iar in caz de recidiva indepartati din catehumenat. Viata lor era supravegheata de diaconi si de diaconese.

In concluzie, candidatul la botez, inainte de a fi botezat, este facut catehumen, adica este trecut prin treapta intermediara dintre starea de necrestin si cea de crestin. Daca in trecut ritualul catehumenatului se facea separate de botez, astazi el se face impreuna cu botezul.

Randuiala de astazi a catehumenatului din slujba botezului pruncilor reprezinta, de altfel, numai un rest sau o prescurtare din ritualul solemn si mult mai complicat, de odinioara, prin care paganii erau admisi in randul catehumenilor si in urma caruia episcopul insusi facea apoi examinarea si trierea lor, spre a-i alege pe cei vrednici de botez si a-i pregati pentru primirea lor, dupa cum afirma parintele Ene Braniste in Liturgica speciala.

Amintim ca dupa cantarea imnului "Sfinte Dumnezeule..." au loc citirile biblice (Apostolul si Evanghelia). Dupa citirile biblice urmeaza predica. Menirea predicii era aceea de a-i instrui pe catehumeni inainte de a parasi biserica, la finalul Liturghiei catehumenilor.

Sursa: CrestinOrtodox.ro
 

Pe aceeaşi temă

10 Ianuarie 2019

Vizualizari: 7385

Voteaza:

Catehumenatul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact