Dansul liturgic - o perspectiva ortodoxa

Dansul liturgic - o perspectiva ortodoxa

Plecand de la conceptia potrivit careia dansul reprezinta un mijloc de expresie privilegiat al omului, ce poate fi pus in slujba sentimentului religios, multe grupari neoprotestante i-au facut loc in cultul adresat lui Dumnezeu. Acestia vad in dans  o forma de expresie liturgica  a credintei si a vietii crestine. Prezentul articol isi propune sa arate de ce dansul nu a fost niciodata parte a unei slujbe liturgice ortodoxe.

Dansul - veche sau noua forma liturgica?

Muzica si dansul ca manifestari ale sentimentului religios au insotit omenirea inca din cele mai vechi timpuri. Societatile pagane credeau ca starea extatica produsa prin dans ii permite celui in cauza sa transceanda fizicul, sa devina una cu divinitatea.

Chiar si in Vechiului Testament cantecele erau insotite de dans fiind acompaniate de instrumente muzicale variate. Dansurile israelitilor se desfasurau ca  o rugaciune adusa lui Yahve, in timpul ceremoniilor si sarbatorilor.

Prima mentiune scrisa despre dans din Vechiul Testament este intamplarea evocata in Iesire 15; 20-21, cunoscuta sub numele de "Dansul lui Mariam”.

Dansul liturgic - o perspectiva ortodoxa

Dupa ce Faraon i-a lasat sa plece pe israeliti, a regretat decizia, pornind cu ostirea pentru a-i prinde din urma pe Moise si poporul sau. La comanda lui Dumnezeu, Moise a ridicat mana asupra Marii Rosii, iar Domnul a facut-o sa se desparta in doua, permitandu-le evreilor sa treaca in siguranta "ca pe uscat”, ca mai apoi marea sa acopere armata lui Faraon.

Un lucru interesant se intampla imediat dupa cantarea de multumire a lui Moise: "Atunci a luat Mariam proorocita, sora lui Aaron, timpanul in mana sa, si au iesit dupa dansa toate femeile cu timpane si dantuind. Si raspundea Mariam inaintea lor: Sa cantam Domnului, caci cu slava S-a preaslavit! Pe cal si pe calaret in mare i-a aruncat!" (Iesire 15; 20-21)

Mariam si femeile au adus rugaciune, slava si recunostinta lui Dumnezeu pentru ca i-a trecut in siguranta. Midrasele, o colectie de talcuiri asupra textelor biblice, interpreteaza ca Miriam si femeile au dansat in cerc. Acest dans este vechiul dans ebraic in cerc.

Un alt episod biblic este acela cand Imparatul David a dansat inaintea Chivotului Legii. Cand David a mutat chivotul Domnului din casa lui Obed-Edom la Ierusalim aflam ca "David juca din rasputeri inaintea Domnului, si era incins cu efodul de in subtire.”(2 Samuel 6;14)

Dansuri liturgice sunt intalnite si la gruparile eretice, precum, mesalieni, melitieni, gnostici. Si astazi, preotii etiopieni, executa cunoscutul "dans al lui David”, in jurul Chivotului Legii sau a reproducerilor lui.

Gesturile liturgice, expresii ale limbajului non-verbal

Slujbele Bisericii Ortodoxe sunt caracterizate de o participare a trupului la rugaciunea comunitara. Trupul devenind templu al Duhului Sfant prin Botez, destinat invierii, trebuie in mod necesar sa participe alaturi de suflet la viata liturgica. Astfel, gesturile liturgice intalnite in cult (inchinarea, ingenuncherea, metania, procesiunile etc.), apar ca mijloace de comunicare nonverbala. Acest limbaj al gesturilor corporale e capabil sa transmita ganduri si sentimente uneori mai bine decat limbajul vorbit sau pe care limbajul vorbit nu le poate exprima.

Toate aceste gesturi evoca insa o realitate spirituala: miscarea ce caracterizeaza raportul dintre Dumnezeu si om, coborarea si ridicarea, intrarea in relatie, respectiv comuniune.

Dansul este fara indoiala o actiune evidenta a expresiei corporale. Insa, in cadrul cultului Bisericii Ortodoxe acesta nu numai ca nu este vazut ca un gest liturgic, ci ca blasfemie si impietate.

De ce nu exista dans liturgic in Biserica Ortodoxa?

Crestinismul a luat nastere intr-o lume in care dansul juca un rol important, atat in manifestarile religioase ale religiilor pagane, cat si in ale celei iudaice. Cu toate acestea, Noul Testament si nici Sfanta Traditie nu relateaza despre practicarea dansului in biserica primara.

In mod oficial, numerosi Parinti ai Bisericii au condamnat virulent dansul de orice natura. Sunt cativa factori care au contribuit la aceasta atitudine ostila fata de dans a parintilor. Teologii Bisericii primare denunta mai ales caracterul senzual al dansului, din cauza faptului ca acesta este acompaniat de cantece si acte indecente.

Pe de alta parte, mai ales in imnografie, Parintii vorbesc de un dans launtric al inimii ca manifestare a bucuriei. Perspectiva duhovniceasca a Bisericii Ortodoxe legata de dans o gasim rezumata in Filocalie, intr-un comentariu al lui Ilie Ecdicul la "Dansul lui Mariam” (Iesire 15; 20-21): "Odinioara Mariam, sora lui Moise, privind caderea dusmanilor, ridicandu-si chimvalul a condus cantarea de biruinta a cantaretelor. Iar acum cea mai mare dintre virtuti, dragostea, ridicandu-se ca sa laude sufletul care a biruit patimile, se foloseste de contemplatie ca de o chitara, si nu inceteaza sa laude pe Dumnezeu, veselindu-se impreuna cu cele din jurul sau. "(Ilie Ecdicul, Filocalia 4)

Dansul lui Mariam

In Psalmii 149 - Sa laude numele Lui in hora; in timpane si in psaltire sa-I cante Lui. Psalm 149; 3. - si 150 - Laudati-L pe El in timpane si in hora; laudati-L pe El in strune si organe - , Septuaginta traduce cuvandul ebraic machol (dans) prin cuvantul grec choros. Ca rezultat, Biserica primelor veacuri a imprumutat acest cuvant din antichitatea greaca ca desemnand adunarea, ca slavire prin cantec, in acelasi timp, in cer si pe pamant.

Dansul in Biserica Ortodoxa este al intregii creatii, al cosmosului insusi. Practica miscarii candelabrelor si al choros-ului, in anumite momente ale slujbelor, intalnita mai ales in Muntele Athos, simbolizeaza tocmai acest dans spiritualizat.

Unii liturgisti sunt de acord cu faptul ca respingerea dansului "corporal” s-a manifestat de-a lungul secolelor in Biserica, dar sustin ca forme rudimentare ale dansului liturgic s-au pastrat fara a intampina opozitii. Se refera la cateva momente intalnite in slujba Botezului ( la "Cati in Hristos”), slujba Cununiei ( la "Isaie dantuieste”) si la slujba Hirotoniei, cand este inconjurata masa pe care se afla Sfanta Evanghelie si Sfanta Cruce.

Exista insa si opinii potrivit carora aceste ritualuri nu au fost vazute niciodata ca un dans in traditia bizantina. Acestea sunt de fapt o ritualizare, o forma restransa a ceea ce odinioara era o procesiune.

Concluzie

Biserica inca din primele secole a asumat majoritatea formelor de arta ale lumii antice (arhitectura, pictura, muzica), punandu-le in slujba sentimentului religios. Le-a ridicat insa la un nivel superior, vazand in acestea posibilitatea comuniunii omului cu Dumnezeu.

Aplicand un discernamant duhovnicesc nu a facut acelasi lucru cu muzica instrumentala, cu dansul, precum si cu multe alte obiceiuri si practici iudaice, pentru ca a vazut in ele o permanenta ispita, pericolul de a nu putea depasi lumescul.

Astazi, dansul vizeaza in cea mai mare parte divertismentul. Ori Crestinismul este o religie a bucuriei, nu a divertismentului. Odinioara se putea dansa in fata "Chivotului Legii”, dar acum, inaintea lui Hristos Rastignit si Inviat nu putem "salta” decat duhovniceste: "Salta acum si te bucura Sioane.” (Axionul Invierii)

Bucuria in Biserica se poate manifesta "in multe feluri si in multe chipuri” fara a cadea insa in derizoriu.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

28 Mai 2014

Vizualizari: 8066

Voteaza:

Dansul liturgic - o perspectiva ortodoxa 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact