Ridicarea Panaghiei

Ridicarea Panaghiei

Ridicarea Panaghiei este un oficiu liturgic stravechi, intalnit astazi mai ales in practica monahala, ce isi are originea in traditiile euharistice timpurii ale Bisericii. Randuiala Ridicarii Panaghiei este oficiata in trapeza, in toate manastirile din Sfantul Munte, precum si in majoritatea manastirilor din Rusia si Romania, la incheierea agapei principale, de dupa Sfanta Liturghie.

Panaghia - cuvant grecesc ce inseamna Prea Sfanta – este numele dat unei bucati de prescura de forma triunghiulara, ce inchipuie pe Sfanta Treime. Mai este numita Panaghia si datorita faptului ca atunci cand preotul o ridica, cheama in ajutor pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu.

Randuiala ridicarii Panaghiei, isi are originea, potrivit traditiei bisericesti, in vremea Apostolilor. Dupa Invierea Domnului si Pogorarea Sfantului Duh, si inainte ca Sfintii Apostoli sa se raspandeasca in lume pentru propovaduirea Evangheliei, pe cand se aflau impreuna dorind sa cineze au lasat un loc gol in capul mesei in dreptul caruia au pus totodata o bucata de paine pe care o considerau a fi "a lui Hristos”. Dupa cina, cand au adus multumire, au impartit din bucata de paine numita "a lui Hristos”, ridicand-o si spunand: ”Slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie. Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh.” Adaugand "Mare este numele Sfintei Treimi. Doamne Iisuse Hristoase, ajuta-ne noua.” Si fiecare dintre ei facea astfel de cate ori manca, pana la Adormirea Maicii Domnului. La trei zile dupa inmormantarea Nascatoarei de Dumnezeu pe cand se ridicau de la masa si au ridicat , potrivit obiceiului, bucata de paine inchinata lui Hristos, spunand "Mare este numele”, au adaugat, "O, preaslavita minune !”. Maica Domnului, care le-a aparut vie, in aer, sezand ca pe un nor, le-a spus: "Bucurati-va! Eu sunt cu voi in toate zilele”. Atunci, ucenicii, uimiti de minune, in loc de "Doamne Iisuse Hristoase ...”, au strigat:” Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, ajuta-ne noua.” Apoi, mergand la mormantul ei si negasind trupul sau, s-au incredintat de invierea si inaltarea Presfintei la Ceruri, unde imparateste cu Hristos in vecii vecilor.

Ridicarea Panaghiei

Aceasta traditie apare reprezentata pe un vesmant liturgic de la 1481, oferit de Sfantul Stefan cel Mare Manastirii Putna. Scena reprezinta ridicarea Panaghiei de catre cei doisprezece apostoli intru pomenirea si slavirea Maicii Domnului, dupa adormirea sa.

De aceea, numele "Ridicarea Panaghiei” pare sa aiba mai multe intelesuri. Pe de o parte, acesta descrie ridicare painii, iar pe de alta trimite la Adormirea si Inaltarea Maicii Domnului.

O marturie asupra faptului ca Ridicarea Panaghiei isi are originea in traditiile euharistice timpurii ale Bisericii si ca initial a fost integrata in Liturgie, poate fi gasita in practica binecuvantarii anafurei, in timpul Anaforalei, dupa ecfonisul:” Mai ales pentru Preasfanta, curata, prea binecuvantata, marita stapana noastra, de Dumnezeu Nascatoarea si pururea Fecioara Maria”, in timpul cantarii Axionului. In timp ce anafura este adusa preotului, acesta o binecuvinteaza prin ridicare asupra Sfintelor Daruri, in semnul sfintei cruci, (ca si ritul Ridicarii Panaghiei) si spune aceasi fraza: ”Mare este numele Sfintei Treimi, acum si pururea si in vecii vecilor.” Cu timpul, anafura avea sa devina o inlocuire a Panaghiei, iar binecuvatarea acesteia a fost integrata in cadrul Liturghiei.

Unii liturgisti bazandu-se pe lungimea rugaciunilor si a continutului lor, au afirmat ca si Litia si Sfintirea Artoselor isi au originea in randuiala mult mai veche Ridicarii Panaghiei.

Cu timpul cadrul liturgic al Ridicarii Panaghiei avea sa varieze. Astfel, potrivit Sfantului Simeon al Tesalonicului ridicarea Panaghiei avea loc in vremea sa, in timpul Cantarii a IX-a de la Utrenie, desi acum are loc dupa masa ce urmeaza Sfintei Liturghii.

Mersul la Trapeza

Randuiala actuala incepe cu intrarea credinciosilor in trapeza. Aici se gaseste o masa principala pentru staret si cler, iar imediat langa vom intalni o alta masa speciala pentru Panaghie. Pe aceasta masa, se mai afla, dupa caz, un pahar cu vin, o catuie, o icoana a Maicii Domnului, o icoana a Sfintei Treimi (Ospitalitatea lui Avraam).

Prescura este adusa din biserica, pe un panaghiar, un disc mai mic, fara picior, sub forma unei farfurioare plate de metal (aurit sau argintat).

Ridicarea Panaghiei

Dupa incheierea mesei cel randuit a ridica anaghia rosteste: "Binecuvantati, parinti sfintiti, si ma iertati pe mine pacatosul."

Si toti raspund: "Dumnezeu sa te ierte si sa te miluiasca."

Si luand cel randuit panaghia cu amandoua mainile, cu varful degetelor o inalta putin cu chipul Sfintei Treimi, zicand: "Mare este numele”.

Iar cel mai mare sau preotul de rand zice: "Al Preasfintei Treimi. Si punand Panaghia pe icoana Maicii Domnului, insemneaza in semnul crucii, zicand: "Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, ajuta-ne noua."

Si preotul zice: "Cu ale ei sfinte rugaciuni, Dumnezeule, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi."

In timp ce se canta Axionul de rand (Cuvine-se cu adevarat sau cel praznical), cel ce a inaltat Panaghia poarta panaghierul pe la toti fratii, care, rup o mica bucata de paine pe care primesc in semn de multumire pentru Maica Domnului care a nascut "Painea Vietii”.

Odata ce ultimele imne si rugaciuni au fost spuse, masa este incheiata. La marile praznice obstea si credinciosii merg apoi cu icoana sarbatorii in Biserica unde se savarseste o ectenie pentru conducatorii bisericii, ai manastirii si ai neamului nostru.

Ridicarea panaghiei a fost oficiata, de timpuriu, pentru ocrotirea celor care calatoresc asa cum este consemnat in Evhologhiul Mare. Exista obiceiul ca aceasta randuiala sa fie savarsita si de catre preotii de mir atat in biserica, cat si in casele credinciosilor, dupa o agapa.

La noi exista obiceiul ca la pomenirea de 40 de zile a celui adormit, numita pe alocuri slujba de ridicare a Panaghiei, pe langa celelalte, sa se pregateasca o icoana si un colac. Din colac, preotul va scoate particica pe care o va aseza apoi pe icoana si din care va imparti spre gustare rudelor celui pomenit.


Radu Alexandru

Maica Domnului

02 Aprilie 2019

Vizualizari: 15733

Voteaza:

Ridicarea Panaghiei 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Marioara MihelePostat la 2011-08-05 15:20

    doamne Ajuta !

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact