Credinta este mai presus de argumente

Credinta este mai presus de argumente

Din nefericire, apropierea noastra de persoane, se face mai mult datorita mintii si mai putin trairii. Marturisesc ca nu mi-am facut prieteni pentru ca au corespuns unui tipar mental, pentru ca au raspuns pozitiv unui set de intrebari, considerate relevante pentru a da curs unei prietenii. Nici nu i-am intrebat daca vor sa fie prietenii mei. Am discutat cu ei, ne-am tot intalnit, ne-am impartasit dureri si bucurii, si asa ne-am legat viata unii de altii.

Iar atunci cand m-am indragostit nu am facut-o pe baza unor certitudini intelectuale. Pur si simplu am simtit ca din multimea cunoscutilor, o persoana trebuie iubita altfel de mine. Nu m-am intrebat cati ani are, cu ce se ocupa, din ce familie provine, etc. As spune ca inima i-a luat-o inainte mintii. Si bine a facut. Dar a fost minunat ca mi s-a si raspuns.

Tot asa am ajuns si la credinta in Dumnezeu. Nu datorita unor principii teoretice, nu pentru ca o institutie mi-a garantat existenta Lui, ci pentru ca El a dat nastere in mine la incredere. A crede in Dumnezeu nu inseamna a te lasa convins de o suma de informatii.

Este adevarat ca anumite informatii pot naste in noi nevoia credintei, dar in niciun caz ele nu duc la credinta si nici nu i se pot substitui. Christos Yannaras spune ca: "un om care nu a cunoscut niciodata in viata sa dragostea materna - fie ca a fost orfan, fie din oricare alt motiv - poate sa stie definitia, dar nu poate cunoaste dragostea materna insasi. Cu alte cuvinte: cunoasterea formularilor sau definitiilor adevarului nu poate fi identificata cu cunoasterea adevarului insusi". Asa ne putem explica si de ce Biserica Ortodoxa si-a bazat catehizarea credinciosilor prin intermediul cultului. L-a chemat pe om prin slujbe la o relatie cu Dumnezeu, pentru ca Dumnezeul Bisericii este Cel trait, nu Dumnezeul ipotezelor teoretice.

Folosim cu multa larghete termenul "exista" si paradoxal, sunt multi care refuza sa-l atribuie si lui Dumnezeu, Cel care le-a adus si le mentine pe toate in existenta. Nu ne este greu sa spunem ca "exista" culorile, anotimpurile, notele muzicale, etc, dar ne e cumplit de greu sa spunem despre Dumnezeu ca "exista". De ce? Pentru ca noi credem ca ceea ce este cu adevarat existent, este ceea ce ne certifica ratiunea noastra. Nu putem accepta ca exista si realitati pe care nu le putem cunoaste decat in cadrul unei relatii.

Dumnezeu I se descopera lui Moise sub numele de "Eu sunt Cel ce sunt" (Iesire 3, 13, 14). Acest nume nu este substantiv, deci nu-L poti aseza (numara) pe Dumnezeu intre celelalte fiinte si nici adjectiv, pentru ca nu ne descopera o anumita trasatura a Sa. Numele Sau "Cel ce este" este verb, existenta Sa este adeverita de relatie.

Va indemn sa va incredeti in cuvintele lui Hristos si veti simti cum se naste in voi dragostea pentru El. Iar cand veti ajunge la aceasta dragoste, veti cauta clipa de clipa sa va daruiti mai mult, caci dragostea nu are sfarsit.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

05 Iulie 2012

Vizualizari: 12486

Voteaza:

Credinta este mai presus de argumente 5.00 / 5 din 1 voturi. 12 review utilizatori.

Comentarii (12)

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-08-27 22:42

    Credinta este o simtire, care vine doar cand IL cautam si-L iubim pe Dumnezeu! Cand ne rugam cu lacrimi, El vine in inima noastra, ne invaluie si ne incalzeste, astfel, simtind o fericire fara margini! Dupa ce primim acest dar, toate cele pamantesti, palesc! Multumesc Doamne si iarta-ne!

  • Steliana TurchinaPostat la 2011-05-11 01:24

    foarte frumos articolul. Felicitari.

  • Cezar MihaiPostat la 2011-05-10 22:54

    Intrebarea nu este "Crezi in Dumnezeu"? ci "Ai incredere in Dumnezeu"? Daca la prima intrebare absoulut toti vor raspunde "da" si chiar se vor aprinde in caz ca doresti sa le demonstrezi contariul, la a doua intrebare, din pacate toti acestia vor raspunde invariabil "nu".

  • Tudor StefanPostat la 2011-05-09 22:28

    A fi sau a nu fi? Desigur, cu toţii am auzit această întrebare. Dar câţi dintre noi pot răspunde? Dumnezeu a spus simplu: „Eu sunt Cel ce sunt.” (Exodul cap.3 v.14) mărturisind astfel existenţa Sa. Pentru ca mai apoi să întărească această idee prin: 6. Isus i-a zis: „Eu sunt calea, adevărul şi viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. 7. Dacă m-aţi fi cunoscut pe Mine, aţi fi cunoscut şi pe Tatăl Meu. Şi de acum încolo Îl veţi cunoaşte; şi L-aţi şi văzut.” (Evanghelia după Ioan cap.14,v.6 şi 7). Aşa să ne ajute Dumnezeu!

  • Marius SzaboPostat la 2011-05-09 21:41

    Afirmati sau mai incape indoiala ? Un fost coleg de liceu brusc a inceput sa creada (sau asa am observat eu); zicea ca nu poti sa crezi cand vrei tu ci doar atunci daca ti se da acest dar. Eu am fost intrigat in general de necunoscut si divinitate si atata m-am foit pana am inceput sa-l provoc pe Dumnezeu pe cale rationala; pana la urma a functionat si asa; ma consider un mic credincios.

  • codruta osanPostat la 2011-05-09 21:25

    frumos articol

  • Filaret MariutaPostat la 2011-05-09 19:53

    Cine ma poate lumina, va rog, cu un raspuns? Daca a citit cineva din talcuirile SFINTEI SCRIPTURI ale Sfintilor Parinti, de ce se prezinta DUMNEZEU lui Moise prin: "EU SUNT CEL CE SUNT"?

  • Vasa NastaPostat la 2011-05-09 18:14

    Hristos a Inviat ! Nadejdea mea este Tatal, Scaparea mea este Fiul, Acoperamantul meu este Duhul Sfant, Treime Sfanta Slava Tie ! Lucrarea divina o simt in toate clipele vietii mele si dau slava bunului Dumnezeu, Dulcelui Iisus Hristos si Maicutii Domnului pentru ajutorul primit ! Amin.

  • Maria BurlaPostat la 2011-05-09 10:35

    Hristos a inviat! Va multumesc pentru acest articol!Simplu, dar profund in acelasi timp.

  • porfyrus porfyrusPostat la 2011-05-09 09:26

    bun articolul!

  • costel popescu Postat la 2011-05-09 09:25

    Dumnezeu este argumentul existentei Sale. De aceea, nu se poate proba existenta Sa in mod rational, nici nu convertesti pe cineva prin argumente, pentru ca niciodata nu se poate face aceasta in locul lui Dumnezeu.

  • constantin gheorghiesPostat la 2011-05-09 08:52

    Interesant titlul articolului "Credinta este mai presus de argumente"! Pai daca simturile tale iti soptesc ca trebuie sa crezi, bineinteles ca nu-ti mai trebuie argumentari, justificari sau demonstrari. Dar, Dumnezeu nu se descopera pentru toti oamenii la fel.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact