Mortul pururea viu

Mortul pururea viu

In Vinerea din Saptamana Patimilor, facem pomenirea mortii si ingroparii Mantuitorului.

Fiul lui Dumnezeu a murit pe cruce. Insa, moartea Sa nu este drum spre stricaciune, caci ea cuprinde in sine inceputul invierii. Nu avem momente succesive, moarte si apoi inviere, ci avem parte de simultaneitatea prezentei lui Dumnezeu. Nu intamplator, Prohodul Domnului incepe prin cuvintele: "In mormant, Viata, pus ai fost, Hristoase!". Pentru ca El este Viata, mormantul Sau ramane gol si se face marturie si nadejde pentru noi, vestindu-ne ca si mormintele noastre vor ramane goale.

In Vinerea Mare, la Vecernia savarsita dimineata, se scoate Sfantul Epitaf in mijlocul bisericii. Credinciosii vin si se inchina si saruta Epitaful. Apoi trec pe sub masa pe care este pus Epitaful, gest care simbolizeaza ca moartea noastra va fi doar o trecere. Paradoxal, venim sa praznuim moartea si ingroparea Domnului si prin acestea ne impartasim de viata. Nu intamplator, Biserica a randuit ca la denia Prohodului sa se cante si Binecuvantarile Invierii.

In seara acestei zile, cu Sfantul Epitaf se inconjoara biserica. Prin acest act Il conducem tainic pe Hristos la mormant si Il ingropam. Sfantul Epitaf este pus pe Sfanta Masa, care simbolizeaza si mormantul Lui, si ramane aici pana la Inaltarea Sa. Amintim ca Epitaful este o panza pe care se afla zugravita icoana inmormantarii Domnului si simbolizeaza trupul mort al Domnului. Dar pe Sfanta Masa este prezenta si Euharistia. Deci nu avem doar un trup mort, ci si unul deplin indumnezeit.

Chiar daca Vinerea Mare este o zi in care nu se savarseste Sfanta Liturghie, preotul poate impartasi si in aceasta zi, daca sunt cazuri speciale. Si poate face acest lucru in virtutea faptului ca Hristos nu a fost niciodata doar mort. Sa nu uitam ca talharului de pe cruce ii spune: "Astazi vei fi cu Mine in rai". Hristos uneste moartea cu raiul, dupa cum afirma parintele Galeriu. Fagaduinta raiului e deja biruinta mortii. In Hristos "praznuim omorarea mortii, sfaramarea iadului si incepatura altei vieti, vesnice".

Sfantul Proclu, patriarhul Constantinopolului, spune ca in aceasta zi "moartea a primit pe mortul pururea viu". Deci Hristos nu a fost pus in mormant ca sa stea acolo ca un mort. Daca la cateva ore dupa moartea Sa, in momentul in care este strapuns in coasta, din El va curge sange cald si apa calda, e un motiv de a vorbi de "mortul pururea viu". Acesta este temeiul pentru care Biserica foloseste caldura la Sfanta Impartasanie.

Fara indoiala, din punct de vedere natural, trupul Domnului este mort. Hristos moare pentru a fi cu noi si in aceasta stare tragica. Dar "Al doilea Adam Cel ce locuieste intru inaltime S-a pogorat la Adam cel dintai pana la camarile iadului" (Canon Sambata Mare, din Cantarea 8) pentru a-l ridica din moarte. Astfel, in Sinaxarul Sambetei celei Mari, citim: "Dupa cum la intaia facere a lumii Dumnezeu savarsea toate lucrurile, si in urma, in ziua a sasea a creat pe om, faptura cea mai de seama, iar in ziua a saptea S-a odihnit de toate lucrurile Lui si a sfintit ziua, numind-o sambata care se talcuieste odihna, tot asa si la facerea lumii celei spirituale, savarsind toate in chipul cel mai bun, in ziua a sasea a creat din nou pe omul stricat si innoindu-l iarasi prin Crucea cea de viata purtatoare S-a odihnit inca o data cu o odihna desavarsita, de toate lucrurile Lui, dormind un somn datator de viata si mantuitor".

Tinand sema ca Hristos a murit iubind, trebuie sa stim ca unirea cu El se face atunci cand raspundem cu iubire la iubirea Lui.

Ce face Iubirea rastignita? Zdrobeste moartea, o preface in trecere spre cele vesnice si ne daruieste puterea de a striga cu mare glas: "Unde este, moarte, biruinta ta?"

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

13 Aprilie 2017

Vizualizari: 18360

Voteaza:

Mortul pururea viu 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • costel popescu Postat la 2012-04-12 23:56

    Este cea mai dificila zi de descris: nu stii exact daca plangi de durere pentru ca Hristos a fost rastignit sau plangi de bucurie caci El a biruit moartea.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact