Sfanta Procla, sotia lui Pontiu Pilat

Sfanta Procla, sotia lui Pontiu Pilat

Pontiu Pilat si sotia sa sunt amintiti in Sfintele Evanghelii in contextul judecarii si condamnarii lui Hristos. Chiar daca relatarile evanghelice nu abunda in amanunte cu privire la ei, acest lucru nu a impiedicat Biserica Etiopiana sa-i cinsteasca drept sfinti (25 iunie). Biserica Ortodoxa o praznuieste numai pe sotia lui Pontiu Pilat, Sfanta Procla, pe 27 octombrie.

Pontiu Pilat in documentele istorice ale vremii

Pilat din Pont este considerat unul din cele mai controversate personaje istorice. Caracterizarea acestuia, asa cum apare in scrierile Noului Testament, concorda cu alte marturii istorice. In acest sens, Filon si Iosif Flaviu il prezinta ca pe un personaj cumplit si diabolic.

Pontiu Pilat a fost procuratorul sau prefectul roman al Iudeei intre anii 26 - 36 d.Hr. Filon, filosoful evreu din Alexandria, il descrie pe Pilat ca "un om cu o dispozitie inflexibila, pe cat de crud pe atat de incapatanat”. El afirma ca perioada in care Pilat a condus a fost caracterizata de "coruptie, impertinenta, cruzime, crime continue asupra oamenilor nejudecati si necondamnati... ".

La cativa ani dupa crucificarea Mantuitorului, Pilat avea sa fie trimis la Roma unde a fost supus unei judecati umilitoare, dupa ce ordonase masacrul a cativa calatori samarineni. Eusebiu de Cezarea afirma ca Pilat a fost gasit vinovat fiind exilat. Neputand accepta aceasta decizie, Pilat s-a sinucis.

Pontiu Pilat si Procla, sotia sa, in literatura apocrifa

A ajuns la noi din antichitatea crestina un raport apocrif trimis de Pilat imparatilor Tiberiu si Claudiu cu referintele destinatarilor, o scrisoare a lui Pilat adresata lui Irod si o Paradosis a lui Pilat, adica o “traditie” istorica ipotetica a actiunilor sale. Existau chiar si apocrife pagane despre el, asa incat istoricul crestin Eusebiu din Cezareea se plangea ca imparatul Maximin Daia in anul 311 a poruncit sa fie impartite in scoli falsele Amintiri ale lui Pilat “pline de nelegiuire impotriva lui Hristos” si a poruncit ca elevii sa le invete pe de rost pentru a-i instiga la ura impotriva crestinismului. Insa apocrifele crestine s-au indarjit indeosebi asupra mortii lui Pilat cu rezultate antitetice.

Pe de o parte, Paradosis citata, descrie un sfarsit tragic in timpul unei partide de vanatoare cu imparatul. “Intr-o zi, Tiberiu, mergand la vanatoare, urmarea o gazela; insa, atunci cand aceasta a ajuns in fata usii unei caverne, s-a oprit. Pilat a incercat sa vada ce este. Intre timp Tiberiu a lansat o sageata pentru a lovi animalul, insa ea a strabatut intrarea de la caverna si l-a ucis pe Pilat”. Mai impresionant este sfarsitul povestit de un alt text si devenit popular in Evul Mediu: Pilat a murit sinucigandu-se la Roma cu o lovitura a pumnalului sau pretios. Aruncat cu o greutate in Tibru, cadavrul a trebuit sa fie scos din apa deoarece atragea spiritele rele facand periculoasa navigatia pe fluviu. Mutat la Vienne in Franta si aruncat in fluviul Rhone, a trebuit sa fie recuperat din acelasi motiv si ingropat la Lausanne. Dar si aici, din cauza trupului sau infestat de diavoli, a trebuit sa fie dezgropat si aruncat intr-o fantana naturala, pe munte.

Pe de alta parte, traditia apocrifa crestina exalta in schimb convertirea lui Pilat care moare ca martir, decapitat din porunca lui Tiberiu, si este primit in cer de Hristos. Acesta este unul din motivele pentru care Biserica Etiopiana il venereaza ca sfant in calendarul ei liturgic pe procuratorul roman.

Istoriile urmatoare au facut din Pilat aproape un martir, iar Tertulian il considera aproape sfant. Convertirea procuratorului a avut loc in coincidenta cu invierea lui Hristos, conform Evangheliei lui Gamaliel, opera copta din secolul al V-lea. De fapt, “intrand in mormantul lui Hristos, Pilat a luat fasiile mortuare, le-a luat in brate si datorita bucuriei mari a izbucnit in lacrimi. Apoi s-a intors spre un capitan al sau care-si pierduse un ochi in razboi si a reflectat: Sunt sigur ca aceste fasii vor reda ochiului sau lumina. A apropiat de el fasiile mortuare si i-a spus: Nu simti, frate, parfumul acestor fasii? Nu este un miros de cadavru ci de purpura regala impregnata de arome dulci (…). Capitanul a luat fasiile acelea si a inceput sa le sarute spunand: Sunt sigur ca trupul pe care voi l-ati infasat a inviat din morti! In clipa in care fata sa le-a atins, ochiul sau s-a vindecat si a vazut lumina fericita a soarelui, ca inainte. A fost ca si cum Iisus ar fi pus mana asupra lui, exact cum s-a intamplat cu orbul din nastere”.

Legat de aceeasi traditie (Paradosis) a lui Pilat, citata mai sus, acesta si sotia sa ar fi murit la scurt timp unul dupa celalalt: “Comandantul Labius, care a primit misiunea executiei capitale, i-a taiat capul lui Pilat si un inger al Domnului a luat capul. Sotia sa, vazandu-l pe inger venit sa ia capul sotului, a avut un impuls de bucurie si si-a dat ultima suflare. Astfel, a fost inmormantata cu sotul ei Pilat prin vointa si bunavointa Domnului nostru Iisus Hristos”.

Sfanta Procla, sotia lui Pontiu Pilat

In Noul Testament, singura referire la sotia lui Pilat exista numai intr-o singura fraza apartinand Evanghelistului Matei. Potrivit Mt. 27-19, in timp ce Pilat se afla in pretoriu, sotia sa i-a trimis un mesaj: " Si pe cand statea Pilat in scaunul de judecata, femeia lui i-a trimis acest cuvant: Nimic sa nu-I faci Dreptului aceluia, ca mult am suferit azi, in vis, pentru El.”

Mai multe traditii crestine fac insa referire la ea numind-o Sfanta Procla (Procula) sau Sfanta Claudia. Sunt intalnite de asemenea numele Claudia Procles si Claudia Procula.

Numele "Claudia” apare numai in Noul Testament, in cea de-a doua Epistola catre Timotei 4, 21: "Te imbratiseaza Eubul si Pudentiu si Linos si Claudia si fratii toti.” Multi teologi au considerat ca face referire la sotia procuratorului roman.

Origen in Omilii la Matei sugereaza ca aceasta ar fi trecut la crestinism. El interpreteaza ca Dumnezeu i-ar fi trimis visul mentionat de Evanghelistul Matei tocmai pentru ca ea sa se converteasca. Aceasta interpretare a fost impartasita de mai multi teologi din Antichitate si Evul Mediu.

Din Sinaxarul grecesc aflam:  "Procla s-a facut ucenita a Apostolilor Domnului si a primit Sfantul Botez. A luat suferinte nenumarate pentru credinta in Hristos, toata viata ei, si a adormit la urma cu pace".  In Mineiul pe luna octombrie la ziua de praznuire a Sfintei Procla se pastreaza urmatorul Stih: "Stapanul pe tine Proclo te are statatoare inainte, Cel ce a statut fata la sotul tau mai nainte”

Sursa: CrestinOrtodox.ro

03 August 2012

Vizualizari: 21384

Voteaza:

Sfanta Procla, sotia lui Pontiu Pilat 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact