Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar?

Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar?

Pe 10 februarie, asa cum intalnim in editiile mai vechi ale Marelui Sinaxar (in limba greaca) si in Mineiul pe luna februarie (limbile greaca si romana)  Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Anastasie, Arhiepiscopul Constantinopolului.

S-a afirmat insa ca la baza acestei comemorari se afla o confuzie, deoarece acest Patriarh, din timpul domniei imparatului Leon II Isaurul (717-741), a sprijinit miscarea iconoclasta.

Anastasie a fost Patriarh al Constantinopolului intre anii 730-754. L-a succedat pe Patriarhul Gherman I (715-730 - canonizat, a carui pomenire se face pe 12 mai). Anastasie a fost implicat direct in controversa iconoclasta. Pozitia sa referitor la icoane s-a schimbat de doua ori de-a lungul activitatii sale, conjunctural. Initial s-a opus acestora, apoi le-a acceptat, iar in final le-a respins din nou.

In 726 Imparatul Leon al III-lea a emis un edict prin care interzicea folosirea imaginilor in biserica. Gherman, patriarhul Constantinopolului, s-a opus acestui edict. In 729, acesta i-a trimis o scrisoare Papei Grigorie al II -lea solicitandu-i sprijinul. Imparatul Leon l-a depus pe Gherman din functie la scurt timp dupa aceea. La randul sau, Papa Grigorie s-a opus lui Leon cerandu-i sa abroge edictul, insa acesta a refuzat.

Imparatul Leon l-a numit in calitate de patriarh al Constantinopolului pe Anastasie in 730. Acesta se afla pe aceeasi parte a baricadei cu imparatul, privitor la icoane. Papa Grigorie a trecut la cele vesnice in 731. Succesorul sau, Papa Grigorie al III-lea, a continuat campania de aparare a icoanelor, scriindu-i lui Leon si solicitandu-i sa-si schimbe pozitia fata de icoane. Controversa s-a intins insa pe o durata de mai multi ani.

Dupa moartea lui Leon, in 741, fiul acestuia, Constantin V Copronimul, a devenit imparat. La scurt timp, Artabastos, ginerele lui Leon, si-a asumat conducerea Constantinopolului si a Imperiului Bizantin. Acesta era favorabil sfintelor icoane. Prin sprijinul multor clerici si mireni, Artabastos s-a declarat "protector al sfintelor icoane”, convingandu-l pe patriarhul Anastasie sa-l unga imparat. Anastasie avea sa devina acum aparator inflacarat al icoanelor, pe care Artabastus le-a reinstalat in biserici.

Tot cu aceasta ocazie, patriarhul Anastasie l-a excomunicat pe Constantin V, declarandu-l eretic si luptator impotriva lui Hristos.

Constantin Copronimul s-a intors pentru o perioada in tinutul de origine, Muntii Isaurieni, unde a adunat o armata formata din luptatori iconoclasti. In 743 l-au invins pe Artabastos preluand conducerea imperiului. L-a executat pe Artabastos, iar pe patriarhul Anastasie l-a batjocorit public. Ulterior, Constantin l-a fortat pe Anastasie sa-si schimbe din nou pozitia cu privire la icoane si l-a reinstalat in functia de patriarh.. Icoanele au fost din nou indepartate din biserici. Anastasie a trecut la cele vesnice in 754.

Astfel, Anastasie al Constantiopolului, care a condus Biserica din Constantinopol vreme de mai bine de douazeci de ani, nu poate fi patriarhul comemorat ca sfant pe 10 februarie.

Patriarhul Constantiu I (1830-1834), cunoscand faptul ca nu exista un alt Patriarh al Constantinopolului cu numele Anastasie, a corectat comemorarea din "Anastasie, Patriarhul Constantinopolului, in "Anastasie, Patriarhul Ierusalimului.”

Acest Patriarh, Anastasie al II-lea (ca. 706), a fost contemporan cu Sfantul Gherman, Arhiepiscopul Constantinopolului. (Nu trebuie insa confundat cu Patriarhul Anastasie I al Ierusalimului, care a slujit intre 458-478)

Deoarece Biserica din Ierusalim, in timpul lui Anastasie al II-lea, se afla sub ocupatie araba, se crede ca acest patriarh s-a retras in Constantinopol, de unde si confuzia de a-l numi "Patriarhul Constantinopolului”. In lipsa Patriarhului Anastasie al II-lea, Biserica din Ierusalim a fost pastorita intre anii 706-735, de Arhiepiscopul Ioan al V-lea.

Trebuie remarcat faptul ca in actele Sinodului al VI-lea Ecumenic, convocat in Constantinopol in 680, apare semnatura lui Anastasie al II-lea. De asemenea, Anastasie al II-lea, Arhiepiscopul Ierusalimului apare comemorat ca sfant in Codex Patmos 266.

Astfel, in Grecia, editiile recente ale "Marelui Sinaxar” si ale Mineiului pentru luna februarie, in ziua de 10 februarie, fac pomenirea Sfantului Anastasie, Arhiepiscopul Ierusalimului.

Radu Alexandru

30 Iulie 2012

Vizualizari: 3414

Voteaza:

Un sfant iconoclast: o posibila confuzie in Sinaxar? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact