Prejudecatile, pacate ale mintii

Prejudecatile, pacate ale mintii

Prejudecatile sunt vazute drept pacate ale mintii. Dupa intensitatea lor, prejudecatile au si alte nume, precum: banuieli, presupuneri, formalisme etc. Dintru inceput, trebuie inteleasa bine diferenta dintre prejudecatile si judecati. Judecatile cer un efort si o verificare, pe cand prejudecatile nu cer nimic.

Precum in vremea Mantuitorului, asa si astazi, formalismul si prejudecatile conduc lumea si intuneca mintea celor care le cad prada. Cei care imbratiseaza anumite prejudecati o fac din lenevire si din indiferenta. Pentru aceasta, prejudecatile stau ma la indemana si castiga pe mai multi.

Prejudecatile, pacate ale mintii

Acela care isi intemeiaza gandirea si viata pe cateva prejudecati, fie mostenite, fie intocmite in graba, va ajunge sa savarseasca nenumarate nedreptati si lucruri absurde. In acest sens, filosoful Henri Bergson spune: "E de-ajuns sa primesti o singura idee gresita, ca principiu conducator, ca pe urma sa nu existe absurditate posibila, la care sa nu se ajunga in chipul cel mai logic cu putinta."

In fata prejudecatilor, Mantuitorul a fost socotit "vinovat de moarte" (Matei 26, 66). Deoarece evreii asteptau un conducator politic de neinfrant, un Mesia nationalist si razbunator, mesajul plin de iubire adus de Iisus Hristos nu a putut decat sa fie urat de moarte, smerenia fiind socotita slabiciune. Nici profetiile, nici minunile nemaintalnite savarsite de Iisus nu au putut sa lumineze ochiul mintii fariseilor, care ajunsesera pana acolo incat sa spuna ca El face minuni cu ajutorul demonilor. Cat de periculoase sunt prejudecatile.

Caderea in formalism si prejudecati era multa si veche in poporul lui Israel. Poporul din vremea Mantuitorului suferea de aceleasi prejudecati ca si cel din vremea proorocilor, despre care s-a zis: "Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci si ucizi cu pietre pe cei trimisi la tine, de cate ori am voit sa adun pe fiii tai, cum aduna pasarea puii sai sub aripi, dar n-ati voit" (Luca 13, 34). Proorocii nu vorbeau pe placul oamenilor, caci ei vorbeau despre Adevar, iar Adevarul si prejudecatile nu pot sta impreuna.

Mantuitorul a avut multe de indurat de la evrei, cu toate ca, printr-unul dintre prooroci, le atragea aminte: "Vai de cei ce zic raului bine si binelui rau; care numesc lumina intuneric si intunericul lumina; care socotesc amarul dulce si dulcele amar; care sunt intelepti in ochii lor si priceputi dupa gandurile lor!" (Isaia 5, 20-21).

Evreii priveau lucrurile prin ochelarii strambi ai prejudecatilor, iar mintea lor judeca, in consecinta, gresit. Prejudecatile care intuneca mintea sunt "ochiul care ne sminteste", despre care se zice: "Daca ochiul tau cel drept te sminteste pe tine, scoate-l si arunca-l de la tine, caci mai de folos iti este sa piara unul din madularele tale, decat tot trupul sa fie aruncat in gheena" (Matei 5, 29). Prejudecatile sunt "ochiul" care trebuie "scos" din mintea noastra, pentru a vedea drept.

Iubirea de Adevar si straduinta sincera de a-L gasi lumineaza ochiul mintii si-l face vazator, indepartand fumul prejudecatilor, pe cand incapacitatea de a primi si de a iubi Adevarul intuneca mintea, lasand-o prada prejudecatilor nemiloase. Structura mintii omului se proiecteaza in afara, asupra lucrurilor inconjuratoare, pe care le vede potrivit subiectivitatii sale, fie luninate de sens, fie intunecate si cu semnificatii strambe.

Mantuitorul a avut multe de indurat de pe urma formalismului iudaic. Precum spune parintele Arsenie Boca, "lumina lui Hristos supara ochiul lui Israel, imbolnavit de prejudecati". Lumina noii invataturi, care avea in centru smerenia si iubirea, supara ochii fariseilor, care devenisera ochi intunecati, slujitori supusi ai unor prejudecati (iluzii, inselari).

Fariserii se sminteau de Iisus din pricina unor nimicuri, precum stim: ca ucenicii nu isi spala mainile cand mananca paine (Matei 15, 2); ca ucenicii smulg spice, pentru a manca, in zi de sambata (Matei 12, 1). Mai apoi, cand a vindecat o femeie garboba, Iisus a fost invinuit iarasi ca a incalcat sambata, fariseii pretuind mai mult un animal de povara decat un om aflat in durere (Luca 13, 10-17).

Mantuitorul nu putea rabda incremenirea iudeilor in formalism. Aceasta decadere a lui Israel era permanent combatuta de Iisus, caci caderea si blocarea "in litera" ucide duhul. Tocmai acest duh de libertate il aducea El, duh pe care fariseii nu puteau sa-l priceapa, fiind robi prejudecatilor. Potrivit fariseilor, pentru ca Iisus nu se comporta si nu respecta Legea exact asa cum o faceau ei, El era un calcator de Lege si vrednic de a fi pedepsit cu Legea.

Sfintenia vietii Mantuitorului si minunile Sale, pe care nimeni altul nu le-a mai facut intre oameni, in loc sa fie suficiente pentru a lumina ochiul mintii fariseilor, spre a vedea Adevarul, au fost puse de acestia sub cea mai grava banuiala: "Are demon si este nebun" (Ioan 10, 20).

Acelasi lucru poate fi vazut in multe feluri, de la cele mai simple, pana la cele mai absurde, potrivit "ochiului" fiecaruia. "Caile Domnului sunt cai drepte! Cei drepti merg pe ele in buna pace, iar cei nelegiuiti se poticnesc si cad" (Osea 14, 10). Deci, pe aceleasi cai se poate merge, atat bine, cat si rau.

A propovadui Evanghelia lui Hristos intre cei cazuti prada prejudecatilor este un lucru anevoios, insusi Mantuitorul fiind batjocorit si omorat de cei care nu au putut sa se elibereze de prejudecatile care le intunecau mintea. In acest sens, Iisus a spus: "Daca fac acestea cu lemnul verde (cu El), cu cel uscat ce va fi?" (Luca 23, 31) si: "Daca M-au prigonit pe Mine, si pe voi va vor prigoni" (Ioan 15, 20).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

04 Iulie 2012

Vizualizari: 15252

Voteaza:

Prejudecatile, pacate ale mintii 5.00 / 5 din 4 voturi. 5 review utilizatori.

Comentarii (5)

  • Ana IliescuPostat la 2012-06-27 23:28

    La munca parinte nicolae

  • nicolae gangaPostat la 2012-06-15 13:32

    doamne ajuta! De obicei prejudecata se naste din lipsa de informare si are la baza reaua intentie . daca un om il cunoaste pe Dumnezeu nu se lasa prada prejudecatilor .indemnul bisericii este cautarea imparatiei lui Dumnezeu ,si ghidarea vieti dupa porunca iubirii aproapelui

  • Vasa NastaPostat la 2012-06-03 21:53

    DOAMNE Iisuse Hristoase fiul lui Dumnezeu fereste-ma de gandirea defectuoasa ! Amin.

  • Panainte OanaPostat la 2012-05-22 19:52

    Adevarat ca prejudecatile sunt ispite grele care ne intuneca mintea,Pazeste-ma,Doamne,de ele.

  • Marcu AdrianPostat la 2012-05-18 12:22

    Foarte interesant

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact