
Cuviosul nostru Parinte Nil Cavsocalivitul a trait pe la anul 7103 de la facerea lumii, iar de la Hristos 1612 si a adormit in anul 1692. A vietuit intr-o chilie situata pe o stanca, aproape de schitul Cavsocalivia, in Sfantul Munte Athos.
“Tine aceste cuvinte ale mele si nu te teme, caci cu acestea poti sa iei cartea de bir cea prapadita si atunci intri nesuparat in cetatea aceasta si ramai in ea. Acestea de mai sus insemneaza:Ce este bun: smerenia.Ce este dorit: sfatuirea.Ce este pace: supunerea.Adica sa te supui, sa te sfatuiesti si sa te smeresti.De acestea trei de iti vei aduce aminte totdeauna, ma fagaduiesc ca iti voi fi ajutator in toata viata ta si la ceasul mortii voi calatori cu tine si iarasi iti voi mai vorbi, ca de acum inainte nu am sa-ti mai vorbesc mai mult.
De acum inainte pazeste-te ca iti va pune curse diavolul si ia aminte sa nu te inseli, nici cu fapta, nici cu cuvantul, numai acestea pe care ti le-am zis tine-le si orice ispita iti va veni, rabda cu barbatie, stai intru supunere si nu te teme. Caci de te afli intru supunere si ascultare, nu ai a te teme de nimic. Atunci numai sa te temi cand nu te supui, nu te sfatuiesti si nu-ti tai voia.Smerenia nu are frica. Cand iti va veni frica sau sfiala la ascultare, smereste-te ca sa fuga frica de la tine si cere sfat. Caci sfiala si frica nu vin fara de pricina la om. Pricina este omul, cand navalesc patimile asupra capului sau.Iar tu, de vei tine supunerea, sfatuirea si smerenia in lucrarea ta, niciodata moarte sufleteasca nu vei patimi, ci iti va fi gatita viata cea vesnica“.
Acestea zicand Sfantul, a ridicat mana si a pecetluit pe Ehmalatos cu semnul crucii, binecuvantandu-l pe el si zicand: „De vei asculta aceste trei sfaturi ale mele, sa ai binecuvantarea mea“.Apoi i-a zis: „Sa inceteze si lovirea si vei avea clatinare impreuna cu durerile, iar dupa rasaritul soarelui se va inclesta gura ta si dureri vei avea peste gura si nu te vor lasa sa o deschizi, ci tocmai seara se va deschide ca sa mananci paini si sa dregi trupul tau putin, si sa bei apa, iar pana la patruzeci de zile nimic altceva. Ca sa nu te muncesti mai mult. Iar de nu te vei supune cuvintelor mele, in toata viata ta ai sa te muncesti cu aceasta pedeapsa: sa te munceasca de trei ori pe zi si de trei ori pe noapte.Sa nu faci nimic fara sfatuirea mai marelui tau, nici cuvant sa nu graiesti, nici slujba sa nu faci. Sa te smeresti incat sa fii la toti asternut picioarelor. si de te vei smeri asa, niciodata nu te voi instraina de la mijlocirea rugaciunilor mele.Iar de vei fi neascultator, potrivnic si mandru, nu te voi mai ajuta, nici in ceasul mortii tale nu voi calatori cu tine“.Atunci i se paru lui Ehmalatos ca era bolnav de friguri si nu putea sa stea in picioare, ci cadea pe branci inaintea Sfantului si ii zicea: „Lasa-ma sa intru in cetate, ca sa ma vindec!“
Iar Sfantul i-a zis: „Fara hartie de bir este cu neputinta sa intri in cetate. Iar de voiesti vindecarea ta, sa pazesti cele trei porunci ale mele in toata viata ta. si atunci eu iti voi ajuta in valul ametelilor, al furtunilor celor gandite ce vor intampina viata ta. Iar de nu le vei pazi, sa ai boala toata viata, pana la moarte.
Cuvantul meu cel dintai este sa te supui in toata viata si intaietate sa nu ceri. Sa te supui frateste, dupa randuiala chinoviilor.
Al doilea este sa te pazesti sa nu intri in sfantul Altar, ca cel ce esti necurat, ci in biserica sa stai si sa asculti slujba ta cu evlavie si dupa otpust sa iesi in urma tuturor. Asemenea si la sfintele icoane si la Evanghelie, in urma tuturor sa mergi si sa saruti icoanele, iar la anafora si la Sfanta Impartasanie sa fii in urma tuturor.
Al treilea: la supunerea ta sa faci orice ti se va porunci, sa nu te impotrivesti, nici sa judeci pe cineva cand vei vedea ca face vreo neoranduiala, ci sa socotesti numai ticalosia ta, fiindca ai scarbit pe Dumnezeu cu rautatile tale.si asa sa fugi de a judeca si de cei ce judeca, ca de cei ce sunt molipsiti de pacat, ca precum cei ce se ating de cei molipsiti se molipsesc si ei, asa si cei ce se apropie de cei care judeca pe altii.
Cand te vei afla la masa straina, orice se va pune pe masa, mananca si tu, numai carne sa nu mananci, nici ceva vin sa nu bei in toata viata ta. Iar din celelalte sa mananci intru slava lui Dumnezeu.Numai sa iei aminte de tine, ticaloase, sa te afli sub acoperamantul ascultarii, fiindca grea iarna a razmeritei vine. Pentru aceea ia aminte sa nu te prapadesti desavarsit, ci sa te afli in supunere.Sa strici coliba ta si cu acea materie sa dregi cisterna. Am vazut ca ai var mult, sa pui indeajuns. si sa o acoperi bine. Insa acoperamantul tau sa fie mic, sa nu poata sa stea om acolo, ca sa nu se amageasca cu nalucirile dracilor si sa se prapadeasca oamenii. Ci numai cisterna sa se gaseasca in acel loc fara de apa, dar nimeni sa nu mai locuiasca acolo.Ca daca astazi si in chinovii se primejduiesc, cu cat mai vartos nu se vor primejdui cei singuratici, care nu au povatuitor si traiesc dupa capul lor?
In ziua de astazi, la cei fara de randuiala, singuratatea se face intinata si tulburata. Ca cel singuratic, singur se tulbura, fara sa-l tulbure altul. Totdeauna se surpa si cade in felurite greseli, in trandavie si in lenevire. Si se face zabavnic, singur randuitor, singur sfatuitor, iubitor de sine, facator de voia lui, nesupus si, ce este mai rau, cade in pareri si intru alte multe nenumarate rele. Si iata ca iti spun cea mai de pe urma vorba. Daca ma vei asculta, bine, iar de nu ma vei asculta, din doua una va fi cu tine: ori sa fii supus in toata viata ta si sanatos, ori sa fii bolnav, zacand toata viata ta.
De nu te vei supune, are sa se inmulteasca boala ta si ai sa te muncesti, gonit fiind de draci prin munti si locuri neumblate. Iar de te vei supune, va inceta lovirea bolii tale. Vezi ca de acum inainte sa nu crezi nimanui, nici in somn, nici treaz, nici daca te va adeveri cineva ca ai vazut vedenie dumnezeiasca sau ca ai auzit dumnezeiesc cuvant. Pentru ca, aceasta ce s-a facut cu tine, este iconomia lui Dumnezeu, spre folosul multora, pentru viitoarea urgie a razmeritei ce va sa vina in lume pentru pacatele oamenilor.
Ti-am spus sa nu crezi orice ti se va arata, pentru ca diavolul impodobeste curse asupra ta cu cumplita otrava. Pentru aceea, de acum inainte, ia aminte. Eu raman in cetatea aceasta si nu ne vom mai bucura sa mai vorbim. Du-te si te supune, ca sa gasesti hartia de bir si atunci vei putea si tu intra in cetatea aceasta“.
Acestea zicand, Sfantul Nil a intrat in cetate si poarta s-a incuiat.
Sfinte Cuvioase Parinte Nil, de acolo, din Ceruri, roaga-te pentru noi pacatosii!
Doamne ajuta!
Stefan Popa
.
-
La rugaciune cu Sfantul Nil Cavsocalivitul
Publicat in : Credinta -
Pentru trimiterea Sfantului Nil in Sfantul Munte
Publicat in : Religie -
Marturii ale Sfintilor Parinti
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.