Botezul Domnului, sarbatoarea praznuita timp de 13 zile

Botezul Domnului, sarbatoarea praznuita timp de 13 zile

Incepand cu secolul IV, Biserica a stabilit ca praznicele imparatesti si chiar ale unor sfinti, sa fie sarbatorite intr-un chip mai deosebit. Pentru pregatirea sufleteasca a credinciosilor, aceste sarbatori sunt precedate de un timp de pregatire, de anticipare, numit pre-serbare sau inainte-praznuire, iar dupa ziua stabilita a sarbatorii urmeaza o perioada de continuare sau prelungire a serbarii, numita dupa-serbare sau dupa-praznuire, ca un fel de ecou al zilei de praznic.

In toata perioada pre-serbarii si a dupa serbarii, pe langa slujba sarbatorii respective se adauga cantari, rugaciuni si lecturi in legatura cu praznicul respectiv.

Botezul Domnului sau Teofania  - insemnand "manifestarea" sau "aratarea" lui Dumnezeu - este praznuit  pe 6 ianuarie. Are  o perioada de praznuire de 13 zile, cuprinsa intre 2 si 14 ianuarie.

Dupa praznicul Taierii Imprejur (1 ianuarie), Biserica trece de la perioada copilariei lui Hristos la activitatea Sa publica, care va incepe odata cu Botezul Sau (Matei 3:13-17)

Daca in timpul zilelor de dinaintea Nasterii Domnului, cantam Troparul Inaitepraznuirii: "Pregateste-te Betleeme pentru ca s-a deschis tuturor Edenul. Impodobeste-te Efrata, pentru ca pomul vietii a inflorit in pestera din Fecioara...", la Vecernia zilei de 2 ianuarie (pe 1 dec. seara) privim catre Galileea si Raul Iordan, cantand troparul Inaintepraznuirii Botezului: "Zabuloane, gateste-te, Neftalime, bine te impodobeste; Iordane raule stai, primeste saltand pe stapanul Cel ce vine sa se boteze. Bucura-te Adame, impreuna cu stramoasa. Nu va ascundeti ca mai inainte in rai. Ca Cel ce v-a vazut pe voi goli, S-a aratat, ca sa va imbrace in haina cea dintai. Hristos s-a aratat, toata faptura vrand sa o inoiasca."

Ambele evenimente - Nasterea lui Hristos si Botezul in Iordan - sunt manifestari sau aratari dumnezeiesti. Cu alte cuvinte, teofanii. Fiecare eveniment a reprezentat un pas crucial in planul lui Dumnezeu de mantuire a lumii.

In Duminica de dinaintea Botezului Domnului cartile liturgice prevad lecturi speciale pentru Sfanta Liturghie. In Apostolul care se citeste (2 Tim 4;5-8), Sfantul Apostol Pavel face referire la toti cei care lui Hristos "I-au iubit aratarea.”: "Tu insa fii treaz intru toate; indura necazul; fa lucrare de evanghelist; slujba ta fa-o deplin! Ca eu de-acum sanger spre jertfa, si vremea plecarii mele a sosit. Lupta cea buna am luptat, alergarea mi-am implinit-o, credinta am pazit-o. De acum mi s'a gatit cununa dreptatii, pe care in Ziua aceea mi-o va da Domnul, Dreptul Judecator; si nu numai mie, ci si tuturor celor ce I-au iubit aratarea."

Pericopa Evanghelica care se citeste, Marcu 1:1-11, descrie predica si activitatea Sfantului Ioan Botezatorul: "Inceputul Evangheliei lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Dupa cum este scris in profetul Isaia: Iata, Eu il trimit inaintea fetei Tale pe ingerul Meu, care-Ti va pregati calea; glasul celui ce striga in pustie: Gatiti calea Domnului, drepte faceti-I cararile, Ioan boteza in pustie, propovaduind botezul pocaintei spre iertarea pacatelor. Si ieseau spre el tot tinutul Iudeii si toti cei din Ierusalim si se botezau de catre el in raul Iordan, marturisindu-si pacatele. Si Ioan era imbracat in haina de par de camila, cu cingatoare de piele imprejurul mijlocului si se hranea cu lacuste si miere salbatica. Si propovaduia, zicand: "Vine in urma mea Cel ce este mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic, plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintelor. Eu v'am botezat cu apa, dar el va va boteza cu Duh Sfant".

Daca una din zilele Inaintepraznuirii cade duminica, atunci un Prochimen special si Aliluia sunt cantate la Sfanta Liturghie, in care se cer binecuvantarea si mijlocirea lui Dumnezeu.

Ceasurile Imparatesti ale Botezului Domnului

Spre deosebire de Nasterea Domnului care este precedata de o perioada de post de patruzeci de zile, Botezul Domnului este precedat de numai o zi de post aspru, cunoscuta sub numele Ajunul Bobotezei. Randuiala prevede ca ajunarea sa dureze pana dupa ora 15 p.m.

Daca Ajunul Bobotezei cade sambata sau duminica - zile in care nu se posteste - slujba Ceasurilor Imparatesti se savarseste vineri dimineata. Aceasta slujba consta in slujbele zilnice ale Ceasului I, al III-lea, al VI-lea, al IX-lea, si Obednita, ce cuprind insa psalmi speciali si pericope scripturistice pentru Teofanie. Ceasurile sunt numite "imparatesti" deoarece in Bizant imparatul asista la aceasta slujba. Fiecare parte a slujbei are o paremie din Vechiul Testament, o pericopa apostolica si una evanghelica.

Vecernia si ziua praznicului

Daca Ajunul Bobotezei este sambata sau duminica, se savarseste in acea zi Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur la vremea randuita. Liturghia Sfantului Vasile cel Mare se savarseste a doua zi, in ziua praznicului.

Daca insa Ajunul cade in oricare alta zi a saptamanii, Ceasurile Imparatesti se oficiaza in timpul acelei zile,  urmate de Liturghia Sfantului Vasile cel Mare unita cu Vecenia.

In Duminica Duminica de dupa Botezul Domnului este citita pericopa apostolica, Ef. 4, 7-13: "Dar fiecaruia dintre noi i s'a dat harul dupa masura darului lui Hristos. Pentru aceea zice: Suindu-Se la inaltime, robit-a robia si daruri datu-le-a oamenilor. Iar aceea ca S'a suit -ce inseamna decat ca El mai intai S'a pogorit in partile cele mai de jos ale pamantului? Cel ce S'a pogorit, El este si Cel ce S'a suit mai presus de toate cerurile, pentru ca sa umple totul. - Si El i-a dat pe unii sa fie apostoli, pe altii profeti, pe altii binevestitori, pe altii pastori si invatatori, ca sa-i pregateasca pe sfinti pentru lucrarea slujirii, spre zidirea trupului lui Hristos, pana ce toti vom ajunge la unitatea credintei si a cunoasterii Fiului lui Dumnezeu, la starea de barbat desavarsit, la masura varstei plinatatii lui Hristos".

Pericopa evanghelica se citeste din Evanghelia dupa Matei, capitolul 4, si prezinta iesirea la propovaduire a Mantuitorului: "Si auzind Iisus ca Ioan a fost intemnitat, a plecat in Galileea. Si parasind Nazaretul, a venit si a locuit in Capernaum, langa mare, in hotarele lui Zabulon si ale lui Neftalim, ca sa se plineasca ceea ce s'a spus prin Isaia profetul care zice: Pamantul lui Zabulon si pamantul lui Neftalim, spre calea marii, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; poporul ce statea in intuneric a vazut lumina mare, si celor ce sedeau in latura si in umbra mortii lumina le-a rasarit. De atunci a inceput Iisus sa propovaduiasca si sa zica: "Pocaiti-va, ca s'a apropiat imparatia cerurilor!" (Mt. 4, 12-17).

In ziua odovaniei (14 ianuarie), slujba Vecerniei si Utreniei se pune aproape la fel ca si in ziua intai a praznicului, cu exceptia Vohodului si Paremiilor, Litiei si Polieleului  si,  Antifoanelor speciale la Sfanta Liturghie.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

11 Mai 2012

Vizualizari: 10475

Voteaza:

Botezul Domnului, sarbatoarea praznuita timp de 13 zile 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact