INCEPUTUL SLOVEI E

PENTRU SFANTUL EPIFANIE, EPISCOPUL CIPRULUI

1) Povestit-a sfantul Epifanie, episcopul Ciprului, ca in vremea fericitului Atanasie cel Mare, niste pasari zburand imprejurul capistei lui Serapid, strigau neincetat : cras ! Cras ! Si venind elinii la fericitul Atanasie, au strigat : raule batrane spune-ne noua, ce striga pasarile ? Si raspunzand a zis : pasarile striga : cras, cras ! Iar cuvantul acesta: cras, cras, in limba avsonenilor insemneaza maine. Si adauga ca maine vor vedea slava lui Dumnezeu. Si dupa aceea s-a vestit moartea imparatului Iulian. Si aceasta facandu-se, s-au adunat ei si strigau asupra lui Serapid zicand : daca nu il voiai pe el, pentru ce luai darurile lui ?

2) Acesta a povestit, ca in cetatea Alexandriei era un vizitiu, care era feciorul unei maici ce se numea Maria. Acesta la alergarea de cai ce se facea, a cazut, apoi sculandu-se a intrecut pe cel ce l-a surpat si a biruit. Si norodul a strigat : fiul Mariei a cazut si s-a sculat si a biruit. Inca graindu-se acest glas, a venit vestea in norod pentru capistea lui Serapid, ca marele Teofil suindu-se, a surpat idolul lui Serapid si a stapanit capistea.

3) S-a vestit fericitului Epifanie, episcopul Ciprului de la avva manastirii, pe care o avea in Palestina, asa : cu rugaciunile tale nu ne-am lenevit de canonul nostru, ci cu osardie citim si ceasul intai si al treilea si al saselea si al noulea si vecernia. Iar el prihanindu-i, le-a aratat lor zicand : aratati sunteti ca va leneviti in celelalte ceasuri ale zilei, petrecand deserti la rugaciune. Ca trebuie calugaria cea adevarata neincetat sa aiba rugaciunea si cantarea psalmilor in inima sa.

4) A trimis odata sfantul Epifanie catre avva Ilarion, rugandu-l pe el si zicand : vino sa ne vedem mai inainte de a ne duce din trup. Si mergand el, s-au bucurat unul cu altul. Dar mancand ei, s-a adus o pasare. Si luand episcopul, a dat lui avva Ilarion si a zis batranul : iarta-ma, ca de cand am luat schima, nu am mancat junghiat. Si i-a zis lui episcopul: iar eu de cand am luat schima, nu am lasat pe cineva sa adoarma avand ceva asupra mea, nici eu nu am adormit avand ceva asupra cuiva. Si a zis lui batranul : iarta-ma, ca petrecerea ta este mai mare decat a mea.

5) Acestasi zicea : daca Melchisedec, chipul lui Hristos, a binecuvantat pe Avraam, radacina iudeilor, cu mult mai vartos insusi adevarul Hristos binecuvinteaza si sfinteste pe toti ce cred in El

6) Acestasi zicea : cananianca striga si se asculta. Si femeia caruia ii curgea sange, tace si se fericeste iar fariseul striga si se osandeste; vamesul nici nu deschide gura si se asculta.

7) Acestasi zicea : proorocul David intru fara de vreme se ruga; in miezul noptii se scula, inainte de zori se cucerea, in zori sta de fata, dimineata se ruga, seara si la amiaza. Si pentru aceasta zicea : de sapte ori in zi Te-am laudat !

8) Zis-a iarasi: de nevoie este castigarea cartilor crestinesti la cei ce pot sa le dobandeasca. Ca si singura vederea cartilor mai pregetatori catre pacat ne face pe noi si catre dreptate ne indeamna sa ne ridicam.

9) Zis-a iarasi : mare intarire spre a nu pacatui, este citirea Scripturilor.

10) Zis-a iarasi : mare prapastie si adanca groapa este nestiinta Scripturilor.

11) Zis-a iarasi : mare vanzare a mantuirii este a nu sti nici una din dumnezeestile legi.

12) Acestasi zicea : gresalele dreptilor sunt imprejurul buzelor, iar ale pacatosilor izvorasc din tot trupul. Pentru aceea canta David : pune, Doamne, straja gurii mele si usa de ingradire imprejurul buzelor mele, si : zis-am, pazi-voi caile Tale, ca sa nu gresesc cu limba mea !

13) Acestasi a fost intrebat : pentru ce sunt zece poruncile legii, iar fericirile noua ? Si a zis : cele zece porunci sunt intocmai la numar cu ranile egiptenilor, iar numarul fericirilor este chip de intreita Treime !

14) S-a intrebat acestasi : de este de ajuns un drept sa imblanzeasca pe Dumnezeu. Si i-a zis : asa este. Ca El a zis : cercati unul sa faca judecata si dreptate si milostiv voi fi catre popor !

15) Acestasi a zis: Dumnezeu, celor pacatosi, de se vor pocai, iarta si capetele, precum pacatoasei si talharului si vamesului iar de la cei drepti cere dobanzi. Si aceasta este ceea ce zicea apostolilor : ca de nu va prisosi dreptatea voastra mai mult decat a carturarilor si a fariseilor, nu veti intra intru Imparatia cerurilor.

16) Zicea inca si aceasta : Dumnezeu cu foarte putin pret vinde dreptatile la cei ce se sarguesc sa le cumpere : pe o bucatica de paine, pe o haina proasta, pe un pahar cu apa rece, pe un banisor.

17) Adauga inca si aceasta : omul imprumutandu-se de la om pentru saracie, sau pentru trebuinta inmultirii si dand inapoi, multumeste cu adevarat, dar da inapoi intru ascuns, fiindca se rusineaza. Iar stapanul Dumnezeu dimpotriva, intru ascuns imprumutandu-Se, rasplateste inaintea ingerilor si a arhanghelilor si a dreptilor !

PENTRU SFANTUL EFREM

1) Copil era avva Efrem si a vazut vis, adica vedenie, ca, a rasarit via pe limba lui si a crescut si a umplut toata partea cea de sub cer, fiind foarte roditoare. Si veneau toate pasarile cerului si mancau din rodul viei. Si pe cat mancau, se inmultea rodul ei.

2) Altadata iarasi a vazut unul din sfinti, in vedenie, o ceata de ingeri pogarindu-se din cer cu porunca lui Dumnezeu, avand in maini o carte, adica un tom scris dinlauntru si din afara si ziceau unii catre altii : cui se cuvine sa se dea aceasta ? Si unii ziceau :acestuia, iar altii : altuia. Dar au raspuns si au zis : cu adevarat sfinti sunt si drepti. Insa nimanui nu se poate sa se dea aceasta, fara numai lui Efrem. Si a vazut batranul ca lui Efrern au dat ei cartea. Si sculandu-se dimineata, au auzit pe Efrem ca intocmai ca un izvor izvoraste din gura lui si alcatuieste. Si au cunoscut, ca de la Duhul Sfant sunt cele ce ieseau prin buzele lui Efrem.

3) Altadata iarasi, trecand Efrem, din indemnare oarecare a venit o pacatoasa, cu magulire sa-l traga spre impreunare urata, iar de nu, macar sa-l porneasca spre manie, ca niciodata nu-l vazuse cineva manios. Si a zis ei : vino dupa mine ! Si apropiindu-se la un loc intru care era mult norod, a zis ei : in locul acesta vino precum ai voit. Iar aceea vazand norodul, a zis lui: cum putem aceasta sa facem, atata norod stand si nu ne rusinam ? Iar el a zis catre dansa : daca de oameni ne rusinam, cu mult mai vartos trebuie sa ne rusinam de Dumnezeu, care vadeste cele acunse ale intunericului. Iar ea rusinandu-se, s-a dus fara de isprava.

PENTRU UN MIREAN ANUME EVHARIST

1) Doi din parinti s-au rugat lui Dumnezeu, ca sa-i incredinteze pe ei, la care masura au ajuns. Si le-au venit lor glas zicand : in cutare sat al Egiptului este un mirean anume Evharist si femeia lui se numeste Maria. Inca nu ati venit voi la masurile acestora. Si sculandu-se cei doi batrani, au mers in satul acela si intreband, au aflat chilia lui si pe femeia lui si i-au zis ei : unde este barbatul tau ? Iar ea a zis : pastor este si paste oile. Si i-a bagat pe ei in chilie. Iar dupa ce s-a facut seara, a venit Evharist cu oile si vazand pe batrani, le-a gatit lor masa si a adus apa sa le spele picioarele lor. Si i-au zis lui batranii : nu vom gusta ceva, de nu ne vei vesti noua lucrarea ta. Si Evharist cu smerenie a zis : eu sunt pastor si aceasta este femeia mea. Iar batranii au statut rugandu-l pe el si nu a vrut el sa le spuna. Si au zis lui batranii : Dumnezeu ne-a trimis pe noi la tine. Iar cum a auzit cuvantul acesta s-a temut si a zis lor : iata oile acestea le avem de la parintii nostri si orice spor va da Domnul sa dobandim dintransele, facem in trei parti: o parte saracilor si o parte pentru iubirea si primirea de straini si a treia parte pentru trebuinta noastra. Si de cand am luat pe femeia mea, nu m-am spurcat nici eu, nici ea, ci fecioara este si fiecare din noi deosebi se culca, iar noaptea purtam saci si ziua hainele noastre. Pana acum nimeni din oameni acestea nu le-a stiut. Si auzind s-au minunat si s-au dus slavind pe Dumnezeu.

PENTRU EVLOGHIE PREOTUL

1) Evloghie oarecare, ucenic fiind al fericitului Ioan arhiepiscopul, preot si pustnic mare, postind din doua in doua zile, iar de mai multe ori si toata saptamana petrecand, mancand numai paine si sare, se slavea de oameni. Acesta s-a dus la avva Iosif la Panefo, nadajduind sa vada ceva mai multa asprime de viata la dansul. Si primindu-l pe el batranul cu bucurie, orice a avut a pus ca sa faca mangaiere si i-au zis lui ucenicii lui Evloghie: nu mananca preotul afara de paine si sare; iar avva Iosif tacand manca. Si petrecand trei zile, nu i-au auzit pe ei cantand sau rugandu-se, ca era ascunsa lucrarea lor. Si au iesit nefolosindu-se Evloghie cu ucenicul sau. Iar dupa iconomie s-a facut negura si ratacindu-se s-au intors la batranul. si mai inainte de a bate ei in usa, i-au auzit pe ei cantand si staruind el mult, mai pe urma au batut in usa. Iar aceia, tacand din cantarea de psalmi, i-au primit cu bucurie. Si pentru arsita, au turnat ucenicii lui Evloghie apa in vas si i-au dat lui. Si era apa amestecata cu de mare si de rau si nu a putut sa o bea. Si venind intru sine a cazut inaintea batranului, voind sa stie petrecerea lor, zicand : avvo, ce este aceasta, ca intai nu cantati, ci acum, dupa ce ne-am dus noi. Si vasul de apa, acum luandu-l, am aflat apa sarata. Zis-a batranul : fratele este nebun si dupa amagire o au amestecat cu apa de mare. Iar Evloghie il ruga pe batranul, voind sa stie adevarul. Si i-a zis lui batranul : acel mic pahar de vin era al dragostei, iar apa aceasta este pe care o beau fratii totdeauna. Si l-a invatat pe el deosebirea socotelilor si a taiat de la el toate cele omenesti. Si s-a facut iconomicos si pogorator. Si dupa aceea manca toate cele ce i se puneau inainte. si s-a invatat si el sa lucreze in ascuns. Si a zis batranului : negresit, intr-adevar este lucrarea voastra.

PENTRU AVVA EVPREPIE

1 ) Zis-a avva Evprepie: avand intru tine ca este Dumnezeu credincios si puternic, crede intru Dansul si te vei impartasi de cele ale Lui. Iar de defaimezi, nu crezi. Si toti credem ca toate sunt Lui cu putinta, dar si intru lucrurile tale crede Lui, ca si intru tine face minuni.

2) Acestasi pradandu-se, ajuta impreuna pradatorilor. Iar dupa ce au incarcat ei cele din iauntru si-au lasat toiagul lor si indata ce l-a vazut avva Evprepie, s-a mahnit si luandu-l alerga inapoia lor, vrand sa li-l dea. lar aceia nevrand sa-l primeasca, ci temandu-se sa nu li se intample ceva, intalnind el pe unii, care mergeau pe aceeasi cale, ii poftea sa le dea lor acel toiag.

3) A zis avva Evprepie : cele trupesti sunt materie. Cel ce iubeste lumea, iubeste sminteala si impiedicarile. Deci de se va intampla sa se piarda candva ceva, aceasta trebuie sa o primim cu bucurie si cu marturisire, fiindca ne-am izbavit de griji.

4) Un frate a intrebat pe avva Evprepie pentru viata. Si a zis batranul : iarba mananca, cu iarba te imbraca, pe iarba te culca ( adica toate le defaima ), iar inima castig-o de fier.

5) Un frate a intrebat pe acest batran, zicand : cum vine frica lui Dumnezeu in suflet ? Si a zis batranul : de va veni omul smerenie si neagoniseala si neosandire, vine la el frica lui Dumnezeu.

6) Acestasi a zis : sa petreaca cu tine pururea frica lui Dumnezeu si smerenia si lipsa de bucate si plansul.

7) La inceputul sau avva Evprepie a mers la un batran si a zis lui : avvo, spune-mi un cuvant, cum sa ma mantuiesc ! Iar el i-a zis : de voiesti sa te mantuiesti, cand vei merge la cineva, sa nu apuci mai inainte sa graiesti, pana nu te va intreba, iar el pentru cuvantul acesta umilindu-se, a pus metanie, zicand : cu adevarat multe carti am citit si acest fel de invatatura nu am cunoscut. Si mult folosindu-se, s-a dus.

PENTRU AVVA ELADIE

1) Povesteau parintii pentru avva Eladie, ca au facut douazeci de ani la chilii si a nu ridicat candva ochii in sus sa vada streasina bisericii.

2) Se povestea pentru acestasi avva Eladie, ca paine si sare manca. Deci, cand au venit Pastile, zicea : fratii paine si sare mananca, iar eu trebuia sa fac putina osteneala pentru Pasti. Si fiindca in celelalte zile mananc sezand jos, acum, ca este Pasti, voi face osteneala si voi manca stand in picioare.

PENTRU AVVA EVAGRIE

1) Zis-a avva Evagrie : cand esti in chilie, strange-ti gandul tau, adu-ti aminte de ziua mortii, vezi atunci murirea trupului, pune in minte nevoia ! Ia osteneala, defaima desertaciunea lumii, ca sa poti totdeauna sa petreci in dragostea linistii si sa nu slabesti ! Adu-ti aminte si de asezarea cea acum in iad; gandeste cum sunt acolo sufletele, in care cumplita tacere, in care amar suspin si in cat de mare frica si infiorare si asteptare ! Socoteste chinuirea cea neincetata, lacrima cea sufleteasca si fara de sfarsit ! Ci si de Ziua Invierii adu-ti aminte si de starea inaintea lui Dumnezeu ! Gandeste la judecata cea infricosata si groaznica ! Pune in mijloc cele ce se pastreaza pacatosilor, rusinea cea inaintea lui Dumnezeu si a ingerilor si a arhanghelilor si a tuturor oamenilor, muncile, focul cel vesnic, viermele cel neadormit, tartarul, intunericul, scrasnirea dintilor, fricile si pedepsele ! Pune inca in mijloc si bunatatile cele ce se pastreaza dreptilor, indrazneala cea inaintea lui Dumnezeu Tatal si a Hristosului Lui, a ingerilor,si a arhanghelilor si a toata multimea sfintilor, imparatia cerurilor si a darurilor ei, bucuria si desfatarea ei ! Pomenirea acestora amandorura adu-o la tine ! Si pentru judecata pacatosilor lacrimeaza, plangi, temandu-te ca nu cumva si tu sa fii intru acestea ! Iar pentru cele ce se pastreaza dreptilor, bucura-te si te veseleste ! Si pe acestea te sarguieste sa le dobandesti, iar de acelea sa te instrainezi. Cauta sa nu uiti candva, macar inauntru, in chilia ta fiind, macar afara undeva, pomenirea acestora, ca macar prin aceasta sa scapi de gandurile cele spurcate si vatamatoare !

2) Zis-a iarasi : taie prietesugurile celor multi, ca sa nu se spurce mintea ta si va turbura chipul linistirii.( 1 )

________________________________________

( 1 ) La avva Dula num. 2.

3) Zis-a iarasi : mare lucru este cu adevarat a se ruga fara raspandire, dar mai mare este si a canta fara raspandire.

4) Zis-a iarasi : du-ti aminte totdeauna de iesirea ta si nu uita judecata cea vesnica si nu va fi greseala in sufletul tau.

5) Zis-a iarasi: ridica ispitele si nimeni nu este care sa se mantuiasca.( 1 )

________________________________________

( 1 ) La avva Antonie, num. 7.

6) Zis-a iarasi : graia unul din parinti ca hrana cea mai uscata si deopotriva, injugata fiind cu dragostea, degraba baga pe monah in limanul nepatimirii.

7) S-a facut odata sobor la chilii pentru un lucru si a grait avva Evagrie. Zis-a lui preotul : stim, avvo, ca de erai in tara ta, poate si episcop vrei sa fii si cap multora, iar acum ca un strain sezi aici. Iar el umilindu-se, nu s-a tulburat, ci clatinand cu capul, a zis lui : adevarat este, parinte ! Insa odata am grait, iar a doua nu voi mai adauga.( 1 )

________________________________________

( 1 ) Iov 39.

PENTRU AVVA EVDEMON

1) A zis avva Evdemon pentru avva Pafnutie, parintele Schitului, ca s-a pogorat acolo un tanar si nu l-au lasat sa petreaca acolo, zicand : in vremea mea chip de femeie nu voi lasa sa petreaca in Schit pentru razboiul vrajmasului.

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact