Ascultarea - mormant al vointei si invierea smereniei

Ascultarea - mormant al vointei si invierea smereniei

Iubiti frati si surori intru Domnul

Cu vrerea Bunului Dumnezeu, prin rugaciunile Maicii Domnului si cu ajutorul Sfintilor am ajuns in aceasta zi minunata si binecuvantata in care facem praznuirea Pracuviosului Eftimie cel Mare.

Acest sfant parinte s-a nascut in Melitina, mitropolia Armeniei, avand ca parinti trupesti pe Pavel si Dionisia, care erau oameni de neam bun si inzestrati cu frica de Dumnezeu si cu fapta cea buna. Pentru aceea, in mare mihnire petrecind amindoi, multa vreme s-au nevoit, rugindu-se lui Dumnezeu sa li se daruiasca fiu.

Mergand pentru a se ruga in Biserica slavitului mucenic Polieuct, au staruit mult timp in rugaciune, pana cand intr-una din nopti rugandu-se ei singuri, li s-a aratat oarecare vedenie, zicindu-le: "Veseliti-va, veseliti-va, pentru ca iata v-a daruit Dumnezeu fiu, numit cu numele veseliei, caci prin nasterea lui, daruieste Dumnezeu veselie Bisericilor Sale". Iar ei insemnand vremea vedeniei, s-au intors la casa lor; si din vremea zamislirii, cunoscand ca adevarate cele ale vedeniei, cum s-a nascut copilul, l-au numit Eftimie, care se talmaceste veselie, fagaduind a-l inchina lui Dumnezeu. El s-a nascut, precum am aflat din unele insemnari, in luna august a anului 371.

Dupa moartea tatalui sau, mama sa , fericita Dionisia, l-a dat pe fiul sau Eftimie in grija unui frate care se numea Eudoxiu, care primind copilul l-a botezat si l-a tuns anagnost al Bisericii.

Deprinzand bine Sfintele Scripturi si viata curata, a fost facut preot, iar episcopul i-a dat in seama grija manastirilor si a schiturilor din toata mitropolia Armeniei. La 29 de ani s-a dus in cetatea Ierusalimului, intr-o manastire numita Fara, unde a cunoscut pe Cuviosul Teoctist.

Dupa cinci ani de zile a parasit Fara si impreuna cu Cuviosul Teoctist s-au asezat intr-o pestera din rapa unui munte din pustia Iordanului. Aici au dus o viata aspra de sihastri, trudindu-si trupul si dorind in liniste a vorbi cu Dumnezeu prin rugaciune, desavarsindu-se in gandu-l cel smerit al inimii prin rabdare si bunatate. Drept rasplata pentru osteneala sa Dumnezeu la invrednicit de darul Sfantului Duh al proorociei si darul facerii de minuni. Si multi veneau la cuviosul Eftimie pentru ai asculta invatatura sa si pentru a primi vindecare de la el. Aci a izbavit pe multi din boli grele. Se zice ca si el a hranit, cu putine paini mici, patru sute de oameni calatori, care venisera la manastirea lui. Si pe multe femei, care nu nasteau le-a facut roditoare, cu ruga lui, asa cum si el, cu puterea lui Dumnezeu, se nascuse din cea care vreme indelungata fusese stearpa.

Dar pentru ca dorea sa traiasca in singuratate, luand pe ucenicul sau Dometian, a iesit din chilia sa si a venit in muntii dinspre Marea Moarta. Aici gasind un put cu apa si-au ridicat chilii si au ramas acolo. Dar nici aici nu si-au gasit linistea, deoarece a fost impresurat de multime mare de oameni. Pentru aceasta s-a intors la Cuviosul Teoctist, petrecand in pustiu toata saptamana iar Sambata si Duminica se intalnea cu cei care-l cautau.

Ajunsese Sfantul Eftimie sa fie cunoscut si cinstit de cei trei mari indrumatori ai vietii pustnicesti din Tara Sfanta, din vremea lui: Sfantul Simeon Stalpnicul, fericitul Sava cel Sfintit si Sfantul Teodosie. Toti acesti patru au aparat dreapta credinta impotriva ratacirilor din acea vreme, invatatura gresita a lui Eutihie.

Sfantul Eftimie cal Mare a trait 97 de ani, sfarsindu-si viata in liniste in timpul imparatului Leon cel Mare. El nu a cautat niciodata vreo marire omeneasca ci, toata viata, a ramas un simplu iubitor de straini si un indrumator de sihastri. Toata viata lui a dus-o in simplitate, in post si rugaciune.

Ca si Ilie a deschis portile cerului si a tamaduit pamantul de nerodire. Stralucirea launtrica a sufletului acestui cuvios a vadit-o si stalpul de foc, care se pogora din cer, cand cuviosul slujea, si sta langa el pana se sfarsea Sfanta Jertfa, vazut fiind de toti cei din jurul lui. El vedea cu mintea si gandurile celor ce se apropiau de Sfanta Cuminecatura, cunoscand pe cel ce venea cu cugetul curat si pe cel ce era intinat, iar acesta era semnul curatiei celei mai desavarsite.

Era cuvios la chip, la fire fara de rautate, alb la fata, vioi la trup, dar stapanit, carunt la par si avea barba lunga pana la brau. Se mai spune despre el ca, la moartea unui calugar care trecea drept om intelept si infranat, dar care in fapt era cu totul altfel, fericitul a vazut un inger tragandu-i sufletul din el cu o sulita, si a auzit si glas care vadea faptele rusinoase cele ascunse ale monahului.

Sfantul Eftimie nu este laudat pentru mari fapte ascetice, ci pentru lucrarea omului dinlauntrul inimii.

Daca iubirea de Dumnezeu a aratat-o cu prisosinta Sfantul in urmarea vietii monahale, iubirea de aproapele e dovedita mai ales de urmatoarea intamplare:

Pe cand se afla in pustie, a venit la el un elin pagan, Aspevet, cerandu-i sa-l tamaduiasca pe fiul sau paralitic. Sfantul nu i-a intors spatele imbufnat ca Aspevet nu a cerut mai intai sa ii vorbeasca de credinta crestina, ca nu i-a cerut sa ii tina un cuvant despre semnificatia icoanelor, ci, fara sa ii adreseze nici un cuvant elinului, l-a tamaduit pe fiul sau bolnav. Cucerit de evlavia si statura duhovniceasca a Cuviosului Eftimie, elinul a cerut sa fie botezat.

Daca Sfantul Antonie cel Mare, pe care l-am praznuit acum cateva zile, era un model al smereniei prin rabdare, Sfantul Cuvios Eftimie este un model al smereniei prin ascultare.


Iubiti frati crestini

Un Sfant Parinte spunea ca ascultarea este raspunsul necautat in fata lui Dumnezeu, este mormant al vointei si inviere a smereniei. Ascultarea este cea dintai dintre virtutile de inceput, deoarece ea inlatura mandria si ne aduce cugetarea cea smerita. Sfantul Vasile cel Mare ne spune ca acsultarea este scara cea mai scurta catre cer, iar Sfantul Ioan Scararul considera ascultarea ca moarte a mandriei si invierea smereniei. Iar Sfantul pe care astazi il praznuim zicea ca: "Mare este plata supunerii de vreme ce Dumnezeu mai mult voieste ascultarea decat jertfa. Iar neascultarea moarte lucreaza."

De fapt Dumnezeu a cerut omului totdeauna ascultare. Dumnezeu conduce si omul se lasa condus. De exemplu: Avraam a fost indrumat de Dumnezeu sa plece din tinutul in care se gasea intr-o tara straina; el a ascultat, a implinit voia lui Dumnezeu si prin aceasta a ajuns la inaintarea in viata spirituala. Noe a facut la fel ascultare de Dumnezeu, construind arca, Toti cei ce n-au ascultat de Dumnezeu au fost in deviere de la bine si au suferit consecintele: de exemplu cetatile Sodoma si Gomora, care au fost impotriva voii lui Dumnezeu si care au adus consecintele distrugerii acelor cetãti. Bineinteles, in decursul istoriei au fost multe exemple de ascultare si neascultare, dupa cazurile pe care le cunoastem din Vechiul Testament, iar in Noul Testament stim sigur ca Mantuitorul Iisus Hristos a tinut sa i se implineasca voia cand, la spalarea picioarelor i s-a spus Sfantului Apostol Petru: "Daca nu te voi spala, nu ai parte de Mine". Conditia urmarii Mantuitorului Iisus Hristos este ascultarea de El.

Drept maritori crestini

Vom incheia acest cuvant de invatatura cu o vorba plina de intelepciune a Sfantului Eftimie cel Mare, care, in vremuri de prigoana a ales sa nu-L intristeze pe Dumnezeu prin lepadarea de Ortodoxie. Cuviosul Eftimie: un pustnic din Fara, un parinte pentru mii de fii duhovnicesti, un crestin care a inteles ca nesocotirea dogmelor Il alunga pe Dumnezeu din inima zicea: ,,Pasarile rapitoare au si acum cuiburi, vulpile prea multe vizuini iar Fiul Omului gaseste prea putine inimi neintinate de fatarnicie, inimi unde sa-Si plece capul“. Amin


Preot David Marian, parohia Nuntsi, Constanta

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1627

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact