Cetatea Macherus

Cetatea Macherus

CETATEA MACHERUS

- locul intemnitarii Sfantului Ioan Botezatorul -

In fiecare an Sfanta Biserica consfinteste ziua de 29 august, amintind sfarsitul grozav al marelui Inaintemergator si botezator al Domnului, Ioan. Sfantul Ioan, ruda Domnului (Luca 1,36), s-a nascut intr-o cetate a semintiei lui Iuda, intr-un tinut muntos (Luca 1,39), fiind fiul lui Zaharia, preot din ceata preoteasca a lui Abia, iar mama sa Elisabeta, verisoara Fecioarei Maria, era din fiicele lui Aaron, erau o familie dreapta inaintea lui Dumnezeu, dar de oameni erau considerati blestemati caci nu aveau copii. Nasterea Sfantului Ioan, cu doar cateva luni inaintea Mantuitorului (Luca 1, 24-26), a venit ca o binecuvantare atat pentru parintii lui, dar si pentru noi, caci neamul omenesc a data cum cel mai inalt fiu, in care de adunase toata splendoarea si prestigiul fiintei umane.

Iar acest Sfant si mare Prooroc, a pierit intr-un mod necinstit din dorinta unei persoane imorale, sfintele evanghelii ne relateaza cum acea femeie, Irodiada, devine o criminala manata de cruzime, rautate si intunecime.

Cu mult curaj mustra pe Irod Antipa, care era casatorit cu sotia fratelui sau si avea o viata imorala, traia in desfrau si ospete pagane, abuza de puterea lui, iar intrigile, certurile si faradelegile il asemanau cu tatal sau.

Faptul ca s-a casatorit cu femeia fratelui sau, cumnata sa, ca a abuzat de putere si si-a inselat fratele, isi paraseste si sotia, pentru toate acestea Sfantul Ioan ii spune adevarul pe fata, ii arata greselile si atrage manie, fiind inchis in temnita Cetatii Macherus. Desi Irod stia ca Ioan are dreptate, ii era frica de el pentru ca-l stia barbat sfant si cu drag il asculta (Marcu 6, 20).

Irod trimite supusii sa-l ridice pe Sfantul Ioan, care propovaduia pe malul Iordanului, pentru a-l inchide in temnita. Credem ca totul s-a petrecut intr-un timp cand Ioan era mai singur, noaptea, caci ucenicii lui ar fi iscat o revolta fata de soldatii care venisera sa-l ridice, si acestia il aduc in cetatea Macherus.

Intr-o temnita sumbra isi petrece marele prooroc ultimele clipe din viata sa curata, neintinata, locul sau de chin. Iar intr-o alta incapere a cetatii intr-o ambianta luxoasa, cu mancari si bauturi felurite, veseli si incurajati de ispita si desertaciune, petrecea Irod cu familia si ceilalti invitati la ospat.

Aceasta temnita nu insemna pentru Sfantul Ioan, numai lipsirea de libertate, ci si un loc al chinuirii, deoarece si Mantuitorul a fost chinuit, jignit si supus la tot felul de torturi. Desi fara ajutor, Ioan spunea in fata adevarul pur, lucru care incanta pe Irod, vazandu-l puternic si barbat sfant.

Proorocul liberei salbaticii, petrecea captiv in palatul cetatii Macherus. Dar nu pentru mult timp, caci cuprins de ispita, Irod ii da capul Sfantului Prooroc fiicei vitrege pe tipsie, care-l cere intr-un mod satanic, desi acest lucru il mahneste (Marcu 6, 26). Astfel Irodiada isi atinsese scopul, scapand de cel care o mustra cu faradelegile ei, neintelegand mesajul de a se indrepta, ci tot mai mult se adanceste in abis. Serveste astfel mancarea faradelegii, caci tipsia pe care a cerut capul sfant, ii va da gustarea mortii, o mancare pentru lacoma si nefericita femeie. Dar si dupa moarte gandul la ceea ce facuse, nu-l linistea pe Irod, si auzind de propovaduirea Mantuitorului, credea ca Ioan a inviat din morti si ca propovaduieste din nou. Probabil aceleasi ganduri produceau neliniste si in sufletele negre ale celor doua femei ucigase.

Auzind de acest eveniment trist, care l-a tulburat si pe Iisus (Marcu 6, 29-32), ucenicii au luat trupul lui Ioan si l-au ingropat (Marcu 6, 29) dupa cum se cuvenea.

Cetatea Macherus, ce se afla pe malul Marii Moarte, in Iordania de astazi, a fost martora grozavului sfarsit al Sfantului Ioan, uciderea celui mai inalt dintre oameni, ruda a Domnului, inaintemergator si botezator al Lui, un mare prooroc si bun propovaduitor.

Nu sunt pacatosii vrednici a vietui alaturi de cei drepti. Contemporanii Sfantului Ioan, care au primit cele bune de la el, au continuat o viata morala, duhovniceasca, cei care nu-l doreau, care au fost deranjati de criticile sale, adevar graind, au refuzat o cale spre lumina si-au continuat sa persiste in faradelegi si au continuat drumul prin intuneric.


Toti au avut doar cei bun in mijlocul lor, dar putini au stiut ce sa aleaga.

Preot Robert Nicolae

.

Despre autor

Robert Nicolae Preot Robert Nicolae

Colaborator
9 articole postate
Publica din 11 August 2011

22 Mai 2013

Vizualizari: 1607

Voteaza:

Cetatea Macherus 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact