Impartasirea cu Sfintele lui Hristos Taine

Impartasirea cu Sfintele lui Hristos Taine

„Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să fă apropiaţi!”, cheamă diaconul când iese cu Sfintele Daruri din spaţiul altarului. La origine, aceasta era o chemare care ii îndemna pe laicii din nava bisericii la împărtăşanie. Dar ea n-a fost înţeleasă aşa întotdeauna. Foarte adeseori, dumnezeiasca Liturghie se continuă după această chemare fără să existe vreo împărtăşanie. In Grecia se poate întâmpla ca dumnezeiasca Euharistie să continue fără împărtăşirea poporului, în timp ce unii credincioşi primesc totuşi împărtăşania în faţa uneia din uşile laterale ale altarului. Chemarea la împărtăşire e reinterpretată în cadrul unei explicaţii care explică dumnezeiasca Liturghie ca reprezentare simbolică a istoriei mântuirii. Aşa, de exemplu, intr-o predică de explicare a Liturghiei, preotul Vasili Nordov tâlcuieşte chemarea „Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi” ca pe o chemare la întâlnirea plină de veneraţie cu Cel înviat, fără să pomenească nici măcar cu un cuvânt împărtăşania. O altă predică a sa de după explicarea propriu-zis a Liturghiei vorbeşte însă intr-un mod de-a dreptul impresionant de împărtăşirea cu Sfintele Taine ale lui Hristos . Evlavia faţă de împărtăşanie a lui Vasilij Norodov ce transpare aici e însă separată de săvârşirea propriu-zisă a dumnezeieştii Liturghii, şi în acest sens arată că a devenit „neliturgică” şi pur individualistă.

Faptul nu este o întâmplare. In comentariul său la Liturghie, viitorul episcopul al Kostromei Visarion (Naceaev) încuraja o participare la Liturghie fără primirea împărtăşaniei. Manualul de liturgică al preotului S.V. Bulgakov - un alt exemplu pentru separarea dintre Liturghie şi împărtăşanie - tratează împărtăşania după Botez, Mirungere şi Pocăinţă ca a patra Taină . S.V. Bulgakov dezbătuse deja dumnezeiasca Liturghie mai înainte şi într-un cu totul alt context. Sfiala tradiţională în Biserica Ortodoxă faţă de cele sfinte, de altfel justificată, dar accentuată unilateral timp de secole până în ziua de azi, şi frica faţă de o împărtăşire cu nevrednicie au întărit tendinţele spre o separare a Liturghiei de împărtăşanie.

Redescoperirea legăturii lor lăuntrice e mai puţin legată de intuiţiile mai profunde ale explicaţiei istorice a Liturghiei, cât mai cu seamă de o mişcare de înnoire duhovnicească a Bisericii Ortodoxe. Nu fără adversităţi, Sfântul Nicodim Aghioritul a chemat, la începutul secolului XIX, la primirea mai deasă a împărtăşaniei . In Rusia acest lucru l-a făcut mai cu seamă harismaticul preot Ioan Serghiev din Kronştadt determinând o schimbare profundă a practicii împărtăşaniei în interiorul Bisericii Ortodoxe Ruse.

Sprijinindu-se pe 1 Co 11, 27 sq., el a avertizat însă şi faţă de o primire cu nevrednicie a împărtăşaniei. In nici un caz n-a pus în discuţie regula obişnuită de pregătire pentru împărtăşanie în Biserica Ortodoxă. Dar el arată că cea mai importantă condiţie pentru primirea împărtăşaniei nu este împlinirea regulilor de post şi rugăciune, ci pe lângă „deschiderea inimii pentru Dumnezeu”, „îmbunătăţirea lăuntrică” şi „credinţa sinceră”, că „sub forma pâinii şi vinului” primim „Preacuratul Trup şi Preacuratul Sânge al Mântuitorului”, că „Mântuitorul însuşi este primit cu gura” în inimă, că aceia care se împărtăşesc cu credinţă devin „un trup şi un sânge cu El” şi „un Duh”, precum şi credinţa tare în iertarea păcatelor în Euharistie, adică credinţa în faptul că „El asemenea unui foc dumnezeiesc arde şi curăţă prin Sângele Său... toate păcatele”.

„De aceea - spunea el într-o predică - pentru a primi dumnezeieştile Taine, fiecare din voi cu conştiinţa nevredniciei sale să se predea cu totul milostivirii Domnului, fiindcă El însuşi prin harul Său să ne face vrednici de primirea Sfintelor Sale Taine; fiecare să fie încrezător, nimeni să nu şovăie, să nu descurajeze, să nu renunţe, închipuindu-şi în sine că e vrednic de osândă şi nu este în stare; din Potir se dă tuturor harul Stăpânului şi mare iertare şi curăţire de păcate. Numai să creadă şi să spere” .

Desigur, şi comentariile liturgice influenţate de şcoala istorică se refereau la faptul că în Biserica veche credincioşii se împărtăşeau frecvent, în principiu la fiecare săvârşire a Liturghiei . Dar referirea la iertarea păcatelor dată în Euharistie, care îi face pe păcătoşii credincioşi vrednici pentru primirea Euharistiei, lipseşte de regulă din comentarii, precum şi din dogmatici.

Chiar dacă mii de credincioşi intenţionează să se împărtăşească, Biserica Ortodoxă, sprijinindu-se pe 1 Co 10, 17 foloseşte pentru împărtăşirea lor numai o pâine şi un potir! Abia înainte de distribuirea Euharistiei Sfânta Pâine e împărţită în numărul părticelelor necesare. In anumite condiţii, dintr-un potir pot fi umplute mai multe potire. Dimpotrivă, o povăţuire din Sluzebnik-ul rusesc, interzice expres preotului să folosească pentru împărtăşire părticele aşezate la proscomidie în jurul Agneţului întru pomenirea celor vii şi a celor adormiţi. Nu există poate afirmaţie mai impresionantă a faptului că unitatea Bisericii locale care celebrează Euharistia e constituită şi actualizată tocmai prin unitatea într-o singură pâine şi un singur potir. De aceea, Liturghia Sfântului Vasile cel Mare cere: „Iar pe noi toţi, care ne împărtăşim dintr-o pâine şi dintr-un potir, să ne uneşti întreolaltă în comuniunea unuia şi aceluiaşi Duh Sfânt”.

Abia ecleziologia euharistică a accentuat iarăşi mai puternic caracterul eclezial al împărtăşaniei evident în această rugăciune. Despre acesta a fost deja vorba intr-un alt context. Totuşi, chiar şi în expuneri care nu lasă să se bănuiască o influenţă prea durabilă din partea ecleziologiei euharistice pot fi găsite expresii care trimit la raportarea eclezială a Euharistiei, ca bunăoară atunci când într-o relatare despre restaurarea Sihăstriei Optina se spune: „Se părea că întreaga casă a lui Dumnezeu, plină până la refuz de pelerini care păşeau spre Sfântul Potir, se contopea într-o unitate cu Cuviosul Amvrozi cel bine-plăcut lui Dumnezeu şi recent preamărit”. Mai degrabă decât spre o influenţă a gândirii teologice a părintelui Nikolai Afanasiev, o atare afirmaţie trimite la faptul că, în ciuda tuturor aluviunilor individualiste, înţelegerea eclezială a Euharistiei, şi îndeosebi a împărtăşaniei, ţine de stadiul primar al experienţei euharistice în Biserica Ortodoxă.

Karl Christian Felmy

Dogamtica experientei ecleziale, Editura Deisis

Cumpara cartea "Dogamtica experientei ecleziale"
 

Pe aceeaşi temă

02 Octombrie 2017

Vizualizari: 856

Voteaza:

Impartasirea cu Sfintele lui Hristos Taine 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact