Ne spovedim succint sau amanuntit?

Ne spovedim succint sau amanuntit?

Dacă vorbim despre expresia verbală a pocăinţei, se naşte întrebarea: Cum trebuie să se căiască omul? Există oameni care la spovedanie îşi povestesc pur şi simplu viaţa sau, şi mai des, se plâng că totul merge prost. Alţii îşi încarcă peste măsură pocăinţa cu o mulţime de detalii, ascunzând astfel esenţa faptei pentru care vor să-I ceară lui Dumnezeu iertare. Uneori, direct sau indirect, omul se justifică în timp ce se spovedeşte.

De exemplu, vorbeşte mult despre faptul că ştie precis ce ar fi trebuit să facă, dar, iată, a dat greş şi a procedat exact invers. De altfel, o eroare opusă celei precedente prin caracterul ei este lipsa oricărei concretizări, atunci când mărturisirea sună în felul următor: „Am păcătuit cu fapta, cu cuvântul, cu gândul, cu mândria, cu invidia, cu ura, cu mâncarea peste măsură, cu preacurvia etc.". Aici pocăinţa se termină.

Aşadar, cum abordăm relatarea păcatelor noastre? Voi încerca să indic câteva aspecte de bază. La spovedanie trebuie să vorbim despre lucrurile pentru care ne simţim vinovaţi. Intr-un episod din Pateric un frate îşi întreabă părintele duhovnicesc: „Avva, ce să fac în chilie?" Acesta-i răspunde: „Ce o să te frământe atunci când o să te înfăţişezi la Judecata de Apoi?" „Păcatele mele." „Mergi deci în chilie şi plânge acolo pentru păcatele tale."

Dacă încercăm să punem în aplicare acest sfat, raportându-l la viaţa noastră, merită să ne punem întrebarea: de ce mergi la spovedanie, de fapt? Pentru a te împăca cu Dumnezeu, a-I cere iertare pentru păcatele de care te recunoşti vinovat. Dacă nu mergi pentru asta, nu te duce: pocăinţa ta va fi una de formă, inutilă.

Dacă ai venit la Dumnezeu cu inima străpunsă pentru anumite păcate, cere iertare pentru ele, nu încerca să-ţi diluezi pocăinţa prin cugetări de prisos. Căci, dacă ai supărat un om la modul serios, dar, mergând la el, în loc să spui: „Iartă-mă pentru cutare lucru", începi să-l asaltezi cu cine ştie ce, oare nu va spune într-un sfârşit: „Ascultă, prietene, de ce ai venit? îmi vine greu să mă abţin după tot ce mi-ai făcut, iar acum, pe deasupra, îmi împui capul. Te rog să pleci!"? Dumnezeu nu ne va spune aşa, dar în realitate lucrurile vor sta şi mai rău.

Sfântul Ioan Scărarul spune că, înainte de a se aşeza la rugăciune, omul trebuie să se pregătească într-un anumit fel şi să treacă pe zapisul cererii sale cuvintele corecte. Iar dacă el o face de mântuială, fără atenţie, împrăştiat şi fără nici o osteneală, zapisul lui va fi rupt şi aruncat cât colo. Acelaşi lucru, metaforic vorbind, poate să se întâmple şi la mărturisire, atunci când zapisul nostru cât ditamai romanul va fi, de asemenea, rupt şi aruncat în faţă. Cel mai cumplit este faptul că putem nici să nu observăm asta.

Spovedania trebuie să fie la obiect, inteligibilă pentru preot. Atunci când spunem: „am păcătuit cu fapta, cu cuvântul, cu gândul", sau „am păcătuit cu mândria, cu mânia", nu se înţelege deloc ce anume stă în spatele acestor cuvinte. Doar se enumeră nişte patimi, care trăiesc şi se manifestă într-un fel sau altul în orice om. La spovedanie trebuie să ne căim pentru păcate concrete, căci doar aşa ne putem îndrepta.

Nemaivorbind de faptul că în spatele unui singur cuvânt pot sta lucruri complet diferite. De exemplu, mânia (este, probabil, exemplul cel mai evident) poate să se manifeste prin ţipete, prin urlete, prin bătaie, prin faptul că omul îşi distruge locuinţa sau prin faptul de a clocoti în sinea sa şi a nu reuşi să scoată nici un cuvânt. Toate acestea sunt trepte diferite ale păcatului. Apoi, dacă acelaşi om cândva devenea bătăuş în momentele de furie, apoi nu s-a mai bătut, ci, la nervi, doar se certa, iar puţin câte puţin s-a dezobişnuit să se certe, ci doar scrâşneşte din dinţi, a făcut un progres imens! Dacă preotul cunoaşte situaţia anterioară şi o vede pe cea actuală, el înţelege că pentru acest fel de mânie nu trebuie să facă mustrări, ci dimpotrivă, să spună: „Bravo! Slavă Domnului că totul s-a terminat aşa! Acum rămâne să nu mai scrâşneşti din dinţi, apoi lămureşte-te asupra motivelor care-ţi stârnesc mânia, încearcă să înţelegi că sunt unele neînsemnate, şi vei reuşi să scapi definitiv de acest păcat."

Altminteri, preotul nu poate să-i spună nimic celui venit la spovedanie. Iar penitentului însuşi adesea îi este greu să se lămurească asupra sinelui: el simte că în trecut era sufocat de mânie, dar la fel este sufocat şi acum. Doar că înainte el îi dădea frâu liber si se simţea mai bine, iar acum se abţine şi simte o greutate şi mai mare. I se pare că osteneala nu i-a adus nici un folos, ba i-a făcut chiar mai rău. De aceea, spovedania precisă este foarte importantă.

Iată şi un alt exemplu al modului în care o spovedanie lipsită de obiect poate să genereze nedumerire. Un om îmi spune: „Am păcătuit prin preacurvie." Insă îl văd pe acest om la biserică, se spovedeşte şi se împărtăşeşte regulat, nici măcar nu este căsătorit şi mi-e greu să presupun că are vreo legătură cu o femeie măritată. II întreb: „La ce vă referiţi?" „Am avut un vis urât..." Asta mă ajută să mă lămuresc: nu, nu este preacurvie, ci doar un vis.

Păcatul poate să constea în faptul că înainte de a adormi sau după trezire, în anumite reverii necuviincioase, rămâne o oarecare simţire pentru cele văzute, iar faptul de
a vedea pur şi simplu ceva necuviincios în vis nu e păcat. Insă, atunci când omul vorbeşte fără nici o explicaţie, nu vei înţelege niciodată despre ce este vorba. El spune: „Am păcătuit prin preacurvie", tu îi răspunzi: „Bine, eşti oprit de la împărtăşanie timp de un an". Bineînţeles, este o nebunie şi formalism din ambele părţi! Nu trebuie să se întâmple aşa.

Există lucruri care necesită explicaţii. De exemplu, la spovedanie auzi: „Am bătut un om." Ce-i asta? Act de huliganism care se pedepseşte cu închisoarea timp de cincisprezece zile, iar dacă vătămarea corporală este gravă, chiar pentru o perioadă mai mare. Insă dacă omul spune că, mergând pe o stradă, a văzut cum cineva a fost
luat la bătaie, i-a luat apărarea acelui om, s-a încăierat, situaţia este complet diferită, nu-i aşa?

Sau, bunăoară, cineva vine şi spune: „M-am certat foarte tare cu Ivan." Ce poate spune preotul în această privinţă? Nimic, dacă omul nu precizează: „M-am certat, nu pot să mă împac şi simt că nici nu vreau să o fac." Altceva e atunci când spune: „M-am certat, apoi mi-a fost ruşine, am mers imediat să-i cer iertare şi m-am împăcat." Trebuie să spunem asta. Detaliile de acest fel, care lămuresc esenţa celor întâmplate, nu sunt de prisos.

Trebuie să spunem esenţialul destul de laconic. Nu sunt necesare explicaţiile de genul: „Eram în drum spre magazin, mă durea capul, de aceea m-am supărat pe şoferul care m-a stropit cu noroi cu roţile de la maşină. Iar la magazin m-am certat cu casierul, pentru că a încercat să mă păcălească la socoteală..." Sunt explicaţii de prisos. „Mi s-a făcut o nedreptate şi nu am reacţionat cu calm, m-am enervat", sau „maşina m-a stropit cu noroi şi, la mânie, l-am înjurat pe şofer".

Atunci când creştinul se spovedeşte în mod regulat, există posibilitatea de a lucra la acest capitol. „Iată, ai spus asta, dar cum ar fi trebuit să procedezi?" „Să tac." „Şi mai ce ar fi trebuit să faci?" „Asta şi asta." Analiza situaţiei este şi vindecarea ei. Omul îţi arată rana, tu îi propui un plasture. Asta se întâmplă în timpul Tainei Spovedaniei. Mai bine zis, asta ar trebui să se întâmple.

IEROMONAH NECTARIE MOROZOV

Fragment din cartea "Cum sa invatam pocainta si sa nu ne mai ascundem de Dumnezeu. Taina Spovedaniei", Editura Sophia

Cumpara cartea "Cum sa invatam pocainta si sa nu ne mai ascundem de Dumnezeu. Taina Spovedaniei"

Pe aceeaşi temă

19 Aprilie 2023

Vizualizari: 970

Voteaza:

Ne spovedim succint sau amanuntit? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact