Raportarea la vise

Raportarea la vise

Sfinţii Părinţi, ca unii ce cunosc această luptă sfântă, ne înfăţişează şi modul în care trebuie să ne raportăm la vise. Ne vom apleca mai îndeaproape asupra învăţăturii patristice cu privire la acestea.

In primul rând, este trebuinţă de luarea unor „măsuri preventive". De vreme ce majoritatea viselor se află în strânsă legătură cu patimile şi impresiile adunate peste zi, trebuie să ne înarmăm prin luptă împotriva patimilor. Cu cât le războim mai mult, de fapt cu cât ne luptăm pentru a le transfigura, cu atât ne slobozim de înfricoşătoarea stare a visării. Izbăvirea noastră de vise ţine de nepătimire şi de curăţirea inimii.

Sfântul Ioan Scărarul scrie: „Precum mult gunoi pricinuieşte mulţime de viermi, aşa multa mâncare pricinuieşte multe căderi şi gânduri şi vise. " De aceea, este trebuinţă de împuţinarea hranei.

Intrucât multe vise sunt urmarea unor impulsuri străine ale sufletului, ocolirea acestora din urmă ne ajută să ne izbăvim de visele cele urâte. Dimpotrivă, „daca în îndeletnicirea cu judecăţile lui Dumnezeu, sufletul se va curaţi de asemenea (porniri) şi în cuget va avea continuu cele bune şi bineplăcute lui Dumnezeu", atunci de astfel de vise vom avea parte şi în vremea nopţii (Sfântul Vasile cel Mare). De aceea, în timpul zilei mintea noastră trebuie să se îndeletnicească cu chemarea numelui lui Dumnezeu, şi atunci visele vor aduce bucurie şi veselie, după cuvântul Sfântului Simeon Noul Teolog: „Cele ce ocupă sufletul, sau cele în care petrece el în stare de veghe, acelea reţin închipuirea şi cugetarea lui şi în somn."

De asemenea, înainte de a merge spre somn, trebuie să ne rugăm. Când adormim după rugăciune, visele vor fi şi ele potrivit cu starea de rugăciune în care ne aflăm. Avva Filimon îndeamnă: „înainte de a te culca fă multe rugăciuni în inima ta şi împotriveşte-te gândurilor, ca nu cumva să fii dus de voile diavolului. (...) Grijeşte cu putere ca să adormi după psalmi şi după această meditaţie in minte, şi să nu laşi cugetarea ta să primească gânduri străine.” Rugăciunea înainte de somn şi strădania de a lepăda gândurile reprezintă un bun mod de a înfrunta visele rele, insuflate de draci.

Iar visele, odată primite, trebuie şi abordate corect. Calea cea mai bună este lepădarea lor. Să evităm, adică, a le interpreta, la vremea când ne trezim. Mulţi cercetează îndeaproape ce vise au avut în timpul nopţii, şi, astfel, cad în multe greşeli. Sfinţii Părinţi îndeamnă la desăvârşita lor lepădare şi dispreţuire.

Sfântul Ioan Scărarul îl numeşte pe cel ce leapădă cu totul visele „filosof”, pe când cel care le cercetează, le tâlcuieşte şi crede în ele, este socotit „cu totul necercat”. De vreme ce prin vise diavolii urmăresc să ne întineze, Sfântul sfătuieşte: „Nimenea să nu se învoiască a gândi ziua la nălucirile sale din timpul somnului. ”

Aceeaşi viziune este împărtăşită şi de Sfântul Diadoh al Foticeii, care spune că, pentru înaintarea în virtute, este de ajuns ca omul să nu dea întru totul crezare viselor. „Ne va ajunge, insă, pentru sporirea la cât de multă virtute să nu ne încredem nicidecum in nici o nălucire.” Invaţă, desigur, că dacă nu primim, de teama de a nu fi înşelaţi de diavol, nici chiar visele insuflate de Dumnezeu, nu greşim. Dumnezeu nu Se mânie, căci vede grija care ne mână la aceasta. Sluga se împotriveşte să descuie uşa noaptea, măcar că înaintea ei ar sta însuşi stăpânul său, întors acasă după o îndelungată lipsă, iar aceasta o face temându-se să nu fie înşelat de vreun tâlhar venit să fure, al cărui glas s-ar asemăna cu al stăpânului său. Pentru această faptă, stăpânul casei îşi va lăuda sluga. Tot astfel se întâmplă şi cu creştinul-monahul care nu primeşte visele. Dumnezeu îl laudă atunci pe robul Său, deoarece cunoaşte că face aceasta din teama de a nu fi înşelat de diavol, care „se preface in inger al luminii" (II Corinteni 11:14).

Este de trebuinţă să respingem visele şi să ne străduim să le uităm, deoarece amintirea lor ne revarsă în inimă tristeţe, supărare, deznădejde şi necurăţie. Sfântul Ioan Scărarul cunoaşte faptul că mulţi, stăruind în a da crezare viselor, au ajuns la nebunie. Când omul primeşte mereu energia-lucrarea demonilor, diavolul dobândeşte stăpânire asupra sa şi atunci unul ca acesta îşi pierde minţile, înnebuneşte. „[Când dracul se sălăşluieşte în lucrătorii lui, atunci, arătându-se în somn, sau şi în stare de veghe, ia chipul, zice-se, al unui sfânt înger, sau mucenic, îi împărtăşeşte vreo descoperire de taină, sau vreun dar (harismă),] ca, amăgindu-se, nenorociţii, să-şi iasă cu totul din minţi. Acest lucru se întâmplă mai cu seamă în cazul descoperirilor venite de la diavol. Mulţi sunt cei care ajung într-o astfel de stare: „Când începem să credem în vis dracilor, ei îşi bat joc de noi şi când suntem treji. " Diavolul îşi face apariţia şi când suntem treji, aşa încât devenim robii lui, fapt ce găteşte sufletului nostru moartea veşnică şi care dă naştere, totodată, multor anomalii trupeşti şi psihologice.

Concluzia generală este că visele, după felul lor, ne vădesc starea lăuntrică, ne arată, adică, robii patimilor, robii diavolului sau robii lui Dumnezeu. Visele ne ajută să ne cunoaştem starea de sănătate sau de boală a sufletului, cu alte cuvinte, cât suntem de bolnavi sau de sănătoşi. De aceea, pe de o parte, este trebuinţă de mărturisire,
pocăinţă şi plâns pentru a ne curăţa de patimi. Pe de alta, nu trebuie să ne încredem defel în vise. Astfel, ne vom izbăvi de stăpânirea diavolului, care voieşte moartea noastră veşnică, adică îndepărtarea noastră de Dumnezeu.

+ IPS Hierotheos Vlachos

Fragment din cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti. Practica psihoterapiei ortodoxe", Editura Sophia

Cumpara cartea "Stiinta medicinei duhovnicesti. Practica psihoterapiei ortodoxe"

 

Pe aceeaşi temă

16 Septembrie 2019

Vizualizari: 2450

Voteaza:

Raportarea la vise 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact