O religie straveche

O religie straveche


        In timp ce Biserica Anglicana se straduieste din greu sa-si tina turma cat mai aproape, o nou-venita - dar cu un trecut stravechi - ii cucereste din ce in ce mai mult pe englezi, inclusiv pe Printul de Wales. In primavara trecuta, intr-o sambata noaptea, politia din Londra a fost chemata sa supravegheze o mare multime adunata in cartierul londonez Knightsbridge. Nu mai putin de 1500 de persoane se inghesuiau sa se strecoare intr-o cladire a carei capacitate era pentru cel mult jumatate din ele. Unii chiar au lesinat, iar inauntru, conform celor raportate de un politist, era "ca intr-un cuptor". Inghesuiala aceasta nu era prilejuita de vreo manifestare ilegala, ci de slujba Invierii Domnului din noaptea de Pasti, tinuta la Catedrala Ortodoxa rusa din Ennismore Gardens!


In ultimii 15 ani, numarul credinciosilor ortodocsi din Anglia a crescut de la 170.

000 la mai mult de un sfert de milion, facand din ortodoxia orientala confesiunea crestina cu cea mai rapida crestere. Biserici ortodoxe si chiar vreo 6 manastiri pot fi intalnite acum din Truro si pana la Dunblane. Acest lucru este cu atat mai remarcabil cu cat Ortodoxia nu face "evanghelizare", ca alte culte crestine, si este, dupa spusa unui convertit, "absurd dezbinata si plina mereu de galcevi".


Un factor important il constituie, desigur, marele numar de imigranti sositi din Est, si mai ales din fosta Uniune Sovietica. Desi numarul de convertiti nu este mare, prin comparatie, ei joaca un rol extraordinar de insemnat. Cei mai influenti oameni ai Bisericii  Ortodoxe din Anglia - Episcopul Kallistos Ware, in Biserica greaca, si episcopul Vasili Osborne, in Biserica rusa - au venit de la protestanti. In plus, exista in Anglia un numar important de figuri ilustre care simpatizeaza cu Ortodoxia, fara a fi propriu-zis convertiti. Un centru important de simpatie il constituie asociatia "Prietenii Muntelui Athos", care sustine manastirile grecesti din Sfantul Munte si include ca membri de seama pe Sir Pattrick Leigh Fermor, pe Ducele de Edinburgh si pe Printul de Wales. Implicarea Printului Philip nu ne surprinde, avand in vedere ca Biserica Ortodoxa Greaca si l-a apropiat mai demult. Mai surprinzatoare ni se pare prezenta Printului Charles, care este [conform traditiei] viitorul cap al Bisericii Anglicane. "El este profund miscat in duh de Muntele Athos", spune un membru al asociatiei. "Printul viziteaza in fiecare an Muntele Sfant, unde petrece cel putin o saptamana, si este foarte admirat acolo".


Philip Sherrard pretinde ca Printul Charles a fost influentat de el, care este un sustinator radical al Ortodoxiei si ecologiei, argumentand ca intreaga crestinatate occidentala a dus la degradarea mediului natural, prin separarea dintre spiritual si fizic. Printul a mai fost puternic influentat si de stra-stra-matusa lui, Elizabeta, Marea Ducesa de Rusia, victima a revolutiei comuniste, canonizata in 1993. Charles a comandat o icoana a sfintei lui Aidan Hart, un neozeelandez, fost calugar ortodox stabilit in Shropshire. Printul are si un requiem scris pentru ea de cel mai eminent dintre convertiti, John Tavener, care a compus mai multe lucrari bisericesti si a infiintat biserica sa personala, plina de icoane, in Dorset. [.]


Cea mai larga prezenta in Anglia o are Biserica greaca, cu 120 de parohii. Cea rusa totalizeaza vreo 35, dar, dupa parerea Victoriei Clark, o specialista in Ortodoxie, ea este mai deschisa pentru convertiti decat cea greaca. Daca te duci in Ennismore Gardens intr-o duminica dimineata, vei gasi acolo perechi de tineri care nu au nimic de-a face cu Rusia. Ce-i atrage acolo? Conservatismul [traditionalismul] Ortodoxiei este un important factor de atractie. In timp ce anglicanii si catolicii agonizeaza sub tendintele moderniste, multi tineri gasesc o certitudine intr-un corp [eclezial] care, dupa afirmatia Episcopului Ware, „a pastrat traditia si continuitatea vechii Biserici in deplinatatea ei”.

Aceasta aderenta la dogma este completata de credinta ca Bisericile din Vest se sprijina prea mult pe ratiunea umana. Slujbele ortodoxe, cu aprinderea lumanarilor, metaniile si sarutarea icoanelor, au mai multa actiune fizica si sunt mai potrivite pentru emotia spirituala. „Liturghia noastra are o frumusete care se adreseaza intregii fiinte”, spune Parintele John Hockway, un preot englez prin nastere, stabilit in Enfield. „Cantarile, tamaia, modul in care e construita biserica, toate sunt manifestarea lui Dumnezeu si partasia noastra la Imparatia Lui. Liturghia ortodoxa raspunde unui adanc dor al fiintei umane”.


Daca Biserica Ortodoxa este oarecum impotriva prozelitismului, aceasta se datoreaza, in parte, convingerii ca Liturghia vorbeste prin ea insasi. In plus, spune un convertit, „ortodoxul este foarte constient de faptul ca el este un musafir in Anglia si nu doreste sa intre in conflict cu alte Biserici".

Cea mai notabila convertire recenta fost trecerea la Ortodoxie a unui numar de 30 de preoti si diaconi anglicani care au respins preotia femeilor. "Dar - spune unul dintre ei, Parintele Michael Harper - nici Biserica greaca, nici cea rusa nu s-au aratat receptive fata de intentia noastra. Atunci ne-am adresat Bisericii antiohiene. pentru ca ea a fost singura care si-a deschis larg bratele ca sa ne primeasca".


Faptul ca slujbele ortodoxe sunt tinute traditional in limbi nefamiliare englezilor - limbile slave, greaca sau araba - a constituit un impediment pentru convertiri. In ultimul timp, insa, situatia s-a schimbat simtitor, fiindca bisericile au introdus parti din servicii in limba engleza, iar la unele chiar intreaga liturghie. [.]


In cartea sa, The Inner Kingdom, Episcopul Kallistos Ware recunoaste ca exista unele conflicte si dezbinari in sanul Bisericii Ortodoxe, insa, argumenteaza el, este mai bine sa te sfadesti pe anumite probleme mai putin importante decat sa fii, ca anglicanii, "uniti, in cea mai mare parte, intr-o organizatie aparenta si sa fii profund divizat in credinte si in formele publice de adorare a lui Dumnezeu". "Biserica Ortodoxa - spune un convertit - este plina de tot felul de neintelegeri marunte, dar, in inima ei, ea ramane intr-o singura credinta - neclintita: ca lumea este transfigurata prin savarsirea Sfintei Liturghii. Este foarte obisnuit sa intalnesti convertiti care s-au intamplat sa ajunga din strada la o slujba ortodoxa si sa gandeasca: Aici raman! M-am intors acasa!".

           

(Articol aparut in ziarul Times din 22 mai 2004, tradus si expediat de Parintele Gh. CALCIU)

.

23 Ianuarie 2007

Vizualizari: 4936

Voteaza:

O religie straveche 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact