
In timp ce Biserica Anglicana se straduieste din greu sa-si tina turma cat mai aproape, o nou-venita - dar cu un trecut stravechi - ii cucereste din ce in ce mai mult pe englezi, inclusiv pe Printul de Wales. In primavara trecuta, intr-o sambata noaptea, politia din Londra a fost chemata sa supravegheze o mare multime adunata in cartierul londonez Knightsbridge. Nu mai putin de 1500 de persoane se inghesuiau sa se strecoare intr-o cladire a carei capacitate era pentru cel mult jumatate din ele. Unii chiar au lesinat, iar inauntru, conform celor raportate de un politist, era "ca intr-un cuptor". Inghesuiala aceasta nu era prilejuita de vreo manifestare ilegala, ci de slujba Invierii Domnului din noaptea de Pasti, tinuta la Catedrala Ortodoxa rusa din
In ultimii 15 ani, numarul credinciosilor ortodocsi din
Un factor important il constituie, desigur, marele numar de imigranti sositi din Est, si mai ales din fosta Uniune Sovietica. Desi numarul de convertiti nu este mare, prin comparatie, ei joaca un rol extraordinar de insemnat. Cei mai influenti oameni ai Bisericii Ortodoxe din
Philip Sherrard pretinde ca Printul Charles a fost influentat de el, care este un sustinator radical al Ortodoxiei si ecologiei, argumentand ca intreaga crestinatate occidentala a dus la degradarea mediului natural, prin separarea dintre spiritual si fizic. Printul a mai fost puternic influentat si de stra-stra-matusa lui, Elizabeta, Marea Ducesa de Rusia, victima a revolutiei comuniste, canonizata in 1993. Charles a comandat o icoana a sfintei lui Aidan Hart, un neozeelandez, fost calugar ortodox stabilit in
Cea mai larga prezenta in
Aceasta aderenta la dogma este completata de credinta ca Bisericile din Vest se sprijina prea mult pe ratiunea umana. Slujbele ortodoxe, cu aprinderea lumanarilor, metaniile si sarutarea icoanelor, au mai multa actiune fizica si sunt mai potrivite pentru emotia spirituala. „Liturghia noastra are o frumusete care se adreseaza intregii fiinte”, spune Parintele John Hockway, un preot englez prin nastere, stabilit in
Daca Biserica Ortodoxa este oarecum impotriva prozelitismului, aceasta se datoreaza, in parte, convingerii ca Liturghia vorbeste prin ea insasi. In plus, spune un convertit, „ortodoxul este foarte constient de faptul ca el este un musafir in
Cea mai notabila convertire recenta fost trecerea la Ortodoxie a unui numar de 30 de preoti si diaconi anglicani care au respins preotia femeilor. "Dar - spune unul dintre ei, Parintele Michael Harper - nici Biserica greaca, nici cea rusa nu s-au aratat receptive fata de intentia noastra. Atunci ne-am adresat Bisericii antiohiene. pentru ca ea a fost singura care si-a deschis larg bratele ca sa ne primeasca".
Faptul ca slujbele ortodoxe sunt tinute traditional in limbi nefamiliare englezilor - limbile slave, greaca sau araba - a constituit un impediment pentru convertiri. In ultimul timp, insa, situatia s-a schimbat simtitor, fiindca bisericile au introdus parti din servicii in limba engleza, iar la unele chiar intreaga liturghie. [.]
In cartea sa, The Inner Kingdom, Episcopul Kallistos Ware recunoaste ca exista unele conflicte si dezbinari in sanul Bisericii Ortodoxe, insa, argumenteaza el, este mai bine sa te sfadesti pe anumite probleme mai putin importante decat sa fii, ca anglicanii, "uniti, in cea mai mare parte, intr-o organizatie aparenta si sa fii profund divizat in credinte si in formele publice de adorare a lui Dumnezeu". "Biserica Ortodoxa - spune un convertit - este plina de tot felul de neintelegeri marunte, dar, in inima ei, ea ramane intr-o singura credinta - neclintita: ca lumea este transfigurata prin savarsirea Sfintei Liturghii. Este foarte obisnuit sa intalnesti convertiti care s-au intamplat sa ajunga din strada la o slujba ortodoxa si sa gandeasca: Aici raman! M-am intors acasa!".
(Articol aparut in ziarul Times din 22 mai 2004, tradus si expediat de Parintele Gh. CALCIU)
.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.