Caderea in pacat a primilor oameni si imbracarea lor in 'haine de piele'

Caderea in pacat a primilor oameni si imbracarea lor in 'haine de piele'

In Sfânta Scriptură, citim că după cădere „a făcut Domnul Dumnezeu lui Adam şi femeii lui îmbrăcăminte de piele şi i-a îmbrăcat” (Facerea 3, 21). Trebuie să precizăm faptul că „hainele de piele” primite de către om după cădere nu reprezintă un element constitutiv al naturii lui, ci o stare ulterioară, de după cădere, nu însăşi natura lui originară: „Pentru că proprie şi conformă naturii este pentru oameni viaţa asemănată naturii divine”.

In legătură cu „hainele de piele”, trebuie precizat şi faptul că ele nu reprezintă trupul omului, aşa cum am fi tentaţi să înţelegem. Majoritatea Părinţilor sunt unanimi în sublinierea faptului că „hainele de piele” nu trebuie aplicate doar la trup, aşa cum au încercat ereziile gnostice să afirme. Afirmaţia centrală a Părinţilor a fost aceea că trupul alcătuieşte împreună cu sufletul, prin compunere, natura umană deplină.

„Om însă, după natură, nu se numeşte foarte adevărat, nici sufletul fără trup, nici trupul fără suflet, ci compusul rezultat din compunerea sufletului şi trupului intr-un singur chip”.

Pe bună dreptate, teologul Panayotis Nellas afirmă că învăţătura patristică referitoare la „hainele de piele”, deşi plină de semnificaţii, nu este sistematică. Aşa cum, pentru a exprima realitatea conformă naturii omului, Părinţii s-au folosit de expresia „după chipul lui Dumnezeu”, fără să edifice în jurul acestui adevăr un sistem, tot aşa, ca să descrie şi să interpreteze starea de după cădere a omului, s-au folosit adeseori de conceptul de „haine de piele”.

In legătură cu această sintagmă - haine de piele - se cuvine a fi făcute câteva precizări, din punct de vedere dogmatic. In primul rând, fiind vorba de starea de după cădere a omului, când acesta a fost îmbrăcat cu acest veşmânt, trebuie precizat că acesta exprimă mortalitatea biologică a omului, aceasta devenindu-i cea de-a doua natură a sa, aşa cum se exprimă Părinţii Bisericii Metodie de Olimp, Sf. Grigorie de Nyssa, Sf. Maxim Mărturisitorul etc. Sfântul Maxim, referindu-se la modul căderii în păcat al lui Adam, îl vede pe acesta grăbindu-se să creeze în el, în mod tehnic, însuşirile lui Dumnezeu, să creeze în el în mod autonom, „fără Dumnezeu, înainte de Dumnezeu şi nu după Dumnezeu”, ceea ce este o caracteristică exlusivă a Acestuia, adică viaţa în sine. El a părăsit astfel hrana dumnezeiască potrivită naturii lui şi, pentru a-şi duce viaţa lui separată, a ales ca hrană rodul pomului oprit, cu toate că a fost învăţat dinainte că acesta este un rod al morţii, adică un rod al neîncetatei curgeri, schimbări şi alterări. Astfel, şi-a făcut stricăcioasă, asemenea rodului, şi viaţa lui, iar moartea a ajuns vie în el.

Pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu

Teologia Dogmatica Ortodoxa Vol. 1; Editura Basilica

Cumpara cartea "Teologia Dogmatica Ortodoxa Vol. 1"

 

 

Pe aceeaşi temă

28 Aprilie 2017

Vizualizari: 3055

Voteaza:

Caderea in pacat a primilor oameni si imbracarea lor in 'haine de piele' 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact