De la lingurita ca obiect liturgic, la lingurita de unica folosinta

De la lingurita ca obiect liturgic, la lingurita de unica folosinta

Lingurita se intrebuinteaza la impartasirea credinciosilor cu Trupul si Sangele Domnului. In primele sase secole uzul linguritei este necunoscut. In aceasta perioada impartasirea credinciosilor era asemanatoare cu cea a clericilor. Ei primeau de la preot Sfantul Trup in mana dreapta, care era incrucisata peste cea stanga, apoi se impartaseau direct din potir cu Sangele Domnului. Existau si situatii in care credinciosii primeau Trupul Domnului imbibat cu Sfantul Sange.

Canonul 101 al sinodului Trulan (quinisext, 692) osandeste pe cei ce "in loc de mana, pregatesc vase de aur sau din alta materie, pentru primirea dumnezeiescului Dar". Nu se stie cat a durat aceasta practica. De retinut e ca in secolul al IX lea, can. 10 al sinodului local numit I-II (Constantinopol 861) enumera si lingurita intre sfintele vase.

Prima marturie indirecta privind folosirea linguritei la impartasirea credinciosilor o avem in sec. al VII lea la Sfantul Sofronie al Ierusalimului (+638). El afirma in "Descrierea minunilor Sfintilor Kir si Ioan" ca Trupul Domnului era inmuiat in Sfantul Sange, ceea ce ne face sa credem ca impartasirea cu ele se facea cu ajutorul linguritei. In Viata Sfintei Maria Egipteanca se mentioneaza ca avva Zosima a luat pentru impartasirea ei intr-un potir, amestecate. Interesant e ca iconografia arata in acest sens si lingurita.

Potrivit unor cercetatori, uzul linguritei s-ar fi introdus prin sec. VII in Siria. Altii sustin ca aparut pentru prima oara in Egipt si ca s-a generalizat in toata crestinatatea ortodoxa incepand cu secolul al X lea.

De ce apare lingurita pentru impartasire?

Pentru a se evita o posibila profanare a tainelor a fost introdusa lingurita. Din neglijenta credinciosilor sau a preotilor exista riscul sa cada pe jos faramituri din Sfantul Trup. Existau si cazuri cand el era luat si dat celor care erau opriti de la impartasire.

De la lingurita ca obiect liturgic, la lingurita de unica folosinta

Au existat cazuri in unele biserici ortodoxe cand s-a intrebuintat la impartasirea credinciosilor lingurite de unica folosinta sau lingurite sterilizate. Cauza? Refuzul unora de a se impartasi cu lingurita comuna. A ramane la credinta ca aceasta lingurita e mai degraba purtatoare de microbi decat de cele dumnezeiesti, inseamna a nesocoti cele sfinte. Oare in indemnul de la Heruvic "toata grija cea lumeasca sa o lepadam" nu e cuprinsa si lepadarea unei astfel de griji? A ajuns microbul mai puternic decat Dumnezeu? Sigur nu. Insa, alt lucru e cert: in astfel de situatii credem mai mult in puterea microbului decat in puterea lui Dumnezeu. Ma intreb cum mai percepe o astfel de persoana chemarea la impartasire: "cu frica, cu credinta, cu dragoste sa va apropiati"?

Probabil se inarmeaza cu o lingurita de unica folosinta si asa scapa de frica, are credinta ca ramane sanatoasa si da dovada ca are dragoste fata de trup. O mai mare ratacire nu vad. Ignoranta in aceasta directie constituie o reala problema, care ar trebui sa ne preocupe serios. Nu aceasta este Ortodoxia. Ea nu ofera paine si vin, ci Trupul si Sangele Domnului.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 20628

Voteaza:

4.44 / 5 din 9 voturi.

Comentarii (5)

  • SIMONA SIMONPostat la 2014-07-28 11:23

    Doamne ajuta! A m avut nepalcerea de a ma afla in fata situatiei ca pe copii mei sa iiimpartasesca cu lingurita de unica folosinta, in momentul cand am vazut am intrebat ara sa gandesc; ce e cu linguritele astea? un raspuns nu potrivit am primit. Ma-m intristat, dar trebuie sa ne gandim la Dumnezeu cat ne rabda si sa ne rugam pentru aceste rataciri, la care ne putem astepta in zilele noaste. Dumnezeu sa le deschida ochii. In plus nu stiu cata lume cunoaste ca argintul (lingurta care se foloseste la impartasanie) ca si metal nu este purtator de microbi sau de altceva.

  • Vasa NastaPostat la 2014-07-15 21:20

    Sunt multe de spus referitor la igiena personala ce trebuie asigurata in permanenta, asta tine strict de educatie care cu adevarat lasa de dorit atat la tineri cat si la varstnici ! Dumnezeu sa ne lumineze mintea la toti ! amin

  • Gheorghe TurcuPostat la 2014-07-15 17:32

    Sf. Ev. dupa Luca ne arata ca divolul i-a spus Mantuitorului Iisus Hristos sa se arunge jos de pe aripa templului caci scis este: Ingerilor Sai va porunci sa pentru Tine ca sa te pazeasca; si te vor ridica pe maini..." Dar Domnul ii zice: "s-a spus sa nu ispitesti pe Domnul Dumnezeul tau" Deci ar trebuie sa avem si noi acest gand de a nu ispiti pe Domnul chiar daca stim ca bunatatea Tatalui Ceresc este fara de margini. Daca Domnul ne da intelepciune sa ne gandim si la ce spune medicina, respectiv Anisoara-Mirella

  • Anisoara-Mirella SamsonPostat la 2014-07-14 20:59

    Personal, mi se pare cam acid tonul autorului; nu e bine sa judeci credinta altuia; lasa-l sa "creasca" in ritmul lui. Nu o data mi s-a intamplat ca in timpul Sfintei Liturghii sa simt ca ma ucide halena unor credinciosi, pe care o emanau in timp ce cantau alaturi de mine (fie tineri, fie varstnici). Cu toate astea m-am impartasit dupa ei (pt ca nu aveam incotro). A nu avea grija de igiena personala e o lipsa de respect fata de tine insuti si fata de ceilalti (scuzati-mi tonul acid). Eu personal daca as sti ca am o boala care se poate transmite prin folosirea aceluiasi tacam, as incerca sa ma tratez/vindec mai intai (si sunt multe: infectia cu Helicobacter Pilory, care poate duce la ulcer sau cancer gastric, streptococul beta hemolitic de grup A,infectia cu virusul Ebstein Bar, virusul herpetic). In concluzie, n-as forta un om sa creada ca mine, daca el nu e pregatit, dar nici nu i-as refuza Sfintele Taine, care-l pot intari in credinta si in dragoste...

  • Nicolae Dobre Postat la 2014-07-14 09:30

    A zis Mantuitorul ucenicilor Sai: "Iată, v-am dat putere să călcaţi peste şerpi şi peste scorpii, şi peste toată puterea vrăjmaşului, şi nimic nu vă va vătăma" (Luca 10, 19) Deci, nu are rost sa ne temem de microbi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact