Imbracamintea monahala, chipul omului nou nascut

Imbracamintea monahala, chipul omului nou nascut

Cel care intra in monahism, trece la o noua viata. Aceasta viata implica si schimbarea imbracamintei. Dupa cum din Botez, omul iese cu o existenta cu totul noua, la fel si cel devenit monah, nu se innoieste numai intr-o privinta, ci insasi existenta lui e alta. Imbracamintea pe care o primeste monahul nu ramane numai la suprafata ca hainele obisnuite, ci se imprima in intreaga lui fiinta. El arata si prin aceste haine, ca renunta sa mai traiasca pentru sine, cum si Hristos a renuntat de a mai trai o viata care sa nu fie inchinata lui Dumnezeu.

Schimbarea imbracamintei sta in stransa legatura cu Botezul, reprezentand o activare intensiva a darului baptismal. In cadrul Botezului prima haina pe care o primeste omul este panza alba, reflex al "luminii de pe Tabor". Asemeni, la intrarea in monahism, prima haina pe care o primeste monahul este o camasa alba.

Se da apoi Crucea, ca "arma impotriva diavolului", pe care o va purta ca sa se nevoiasca cat ii va fi cu putiinta in a-L urma pe Hristos, amintindu-si astfel de patimile, scuiparile, defaimarile, ranile, loviturile peste obraz, rastignirea si de moartea Lui, pe care de bunavoie le-a rabdat pentru noi.

Urmeaza Paramanul, o panza neagra dreptunghiulara (30 x 20 cm.), care are scris pe margine, de jur imprejur: "Luati jugul Meu ca este bun si sarcina Mea usoara", pe care il va purta legat de spate. In "Randuiala schimei celei mari" candidatul nu primeste paramanul, in schimb primeste schima, "colovionul" sau "giulgiul". Acesta nu are maneci. Manecile simbolizeaza viata practica, fiindca tot ce face omul face cu mainile. Colovionul fara maneci arata ca atunci cand vine un gand sa lucram cu mainile ceva ce are legatura cu omul cel vechi, atunci trebuie sa ne gandim ca nu avem maini sa facem ceva din cele ale omului vechi.

Apoi Dulama, haina a pocaintei si Braul-Cingatoare, prin care monahul isi incinge mijlocul cu "puterea adevarului", spre mortificarea trupului si innoirea duhului.

Sandalele, incaltaminte usoara, spre a alerga fara greutate, spre vestirea Evangheliei. De altfel, intreaga viata a calugarului este o "alergare" spre nepatimire.

Rasa, care este haina cuviosilor, aparatoarea ele ganduri rele, "platosa a dreptatii".

Culionul (potcapul), cuvant care vine de la "coif", menit sa apere capul de sagetile "vrajmasului".

Mantia, un vesmant plisat, ca o imbracaminte de raze, semnificand lumina necreata care a stralucit peste Sfintii Apostoli la Tabor. Este semnul nestricaciunii, al sfinteniei, si totodata semnul acoperamantului parintesc pentru noii fii duhovnicesti, pe care staretul sau duhovnicul ii ia sub aceasta mantie la intrarea in cinul monahal.

Camilafca, un val subtire care acopera culionul si coboara usor peste umeri. E simbol al mintii care, purificata prin har, devine stravezie, diafana, lumina inaltatoare, "minte a lui Hristos" (I Cor. 2, 16).

Metaniile, numite "sabia Duhului, care este cuvantul lui Dumnezeu" (Efes. 6, 17), sunt un sirag format din mai multe noduri, confectionate, de regula, din lana. Scopul lor este sa tina sufletul in stare de veghe, chemandu-l la rugaciunea inimii: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Prin rostirea numelui Domnului, nume ce poarta prezenta Lui, persoana care se roaga staruitor intra in aceasta prezenta.

Crucea de mana aminteste iarasi despre "lepadarea de sine", prin purtarea si puterea crucii. Dar, odata cu ea, primeste si Faclia, cu rostirea cuvintelor: "Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor...". Si crucea, si faclia semnifica jertfa; caci faclia nu poate lumina decat mistuindu-se.

Ritualul se incheie cu o rugaciune in acest duh: "Doamne, Dumnezeul nostru, du inauntru pe robul Tau... in curtea Ta cea duhovniceasca, si-l numara pe dansul in curtea Ta cea cuvantatoare..., cu ceata cuvantatorilor de Dumnezeu". Si, binecuvantandu-l, ieromonahul il randuieste intr-o strana, ii da un loc impreuna cu cei ce cauta a fi printre "binecuvantatii Parintelui ceresc".

IPS Antonie Plamadeala spunea ca "uniforma monahala este ca si manastirea, casa monahului. Fara ea e fara domiciliu si fara identitate. Fara ea nu mai este el. Fara ea poate uita de dansul. Uniforma e "Regula" iesita din cuvant si litera, e "Regula" imbracata. Ea e in acelasi timp semnul traditiei, ca semn comun al tuturor, ca semn al solidaritatii, al comuniunii si mai presus de toate, al legamantului, de care trebuie sa-si aminteasca in permanenta. De aceea, potrivit traditiei unor manastiri mai rigoriste, calugarii nu se dezbraca de uniforma nici noaptea. Iar celor ce Se dezbraca, atunci cand se imbraca din nou, li se spune sa faca vot de recalugarire in fiecare dimineata!”

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

26 Aprilie 2012

Vizualizari: 8300

Voteaza:

Imbracamintea monahala, chipul omului nou nascut 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact