Judecarea

Judecarea

Nu poți pretinde de la celălalt să împlinească legea. Deci, dacă te frământă de cel el nu o împlinește, de ce nu lucează poruncile lui Dumnezeu, de ce nu face asta sau cealaltă, „Da, ăsta-i călugăr / creștin?” - de ce trăiește așa, de ce doarme, de ce se lenevește, din acea clipă pretinzi ca celălalt să împlinească legea lui Dumnezeu și astfel rupi cămașa necusută a lui Hristos, vii în contradicție cu unitatea Trupului lui Hristos, introduci o dezbinare nefirească în Hristos și atunci zbori afară din viața lui Dumnezeu.

Judecarea este o provocare a lui Dumnezeu Însuși.

Când judeci pe cineva și-l scoți rău sau leneș sau puturos sau curvar, prin intervenția ta în viața lui îți însușești dreptarul și autoritatea lui Dumnezeu. Îl înlocuiești pe Dumnezeu-Tatăl, Care ține pentru Sine toată judecata - pe care o va da în cele din urmă lui Hristos - și te faci tu tată.



"Putem să avem în noi patimi, să avem nu o legiune, ci legiuni de draci, care să ne arunce jos și să spumegăm, nu contează. Cuvântul pe care-l vom spune despre altcineva este mai rău decât acestea".

Legiunile le scoate Hristos de îndată și le aruncă în prăpastie în marea gadarenilor.

Dar cuvântul pe care-l vom spune nu-L poate îndrepta. Cuvântul devine o pasăre, o lance aruncată, care zboară unde vrea. Îți împrăștie păcatul și-l descoperă tuturor sfinților și tuturor îngerilor, și-l vei găsi acolo sus, în cer. Arhim. Emilianos Simonopetritul - Talcuire la Viata Cuviosului Nil Calavritul - Editura Sf. Nectarie 2009


Istoria de după cădere începe atunci când Cain ucide pe fratele său Abel. Pentru mine lumea începe, cu tot cortegiul ei de patimi, când îmi judec aproapele. Când, cred eu, sunt mai bun, mai frumos, mai deștept, mai priceput decât el. Atunci când văd că aproapele meu este mai rău decât mine, că nu trăiește așa cum trebuie (iar eu știu cum trebuie!), că nu-și îndeplinește îndatoririle așa cum se cuvine. Când îmi permit să-l disprețuiesc, să-l urăsc, să nu-mi pese de el.

Toate acestea mă rup din comuniunea care ar trebui să fie viața noastră împreună cu alții. Îl judec pe aproapele meu înseamnă că-l desconsider, îl văd un păcătos, îl situez sub mine în preferințele lui Dumnezeu. Or, eu nu pot iubi un om pe care tocmai l-am condamnat și desconsiderat prin judecățile mele. Astfel încalc porunca supremă pe care Hristos vine să mi-o dea, semnul distinctiv unic al creștinilor, iubirea pe care o poartă semenilor lor. După iubire ne vom cunoaște ca ucenici ai Lui (Ioan 13, 35)

Judecarea aproapelui, chiar dacă e numai un gând al minții mele, e la fel de gravă ca uciderea fratelui. Iar faptul că facem treaba asta de mii de ori zilnic în gândurile noastre nu face ca fapta noastră să fie mai ușoară. Oricât de evidente, de îndreptățite ar părea acuzele aduse aproapelui meu, ele sunt false, introduc despărțirea, taie legătura mea cu oamenii, mă exclud de la Împărăție.

Ce pot să fac atunci, cum să mă opun acestui gând devenit aproape reflex, cum să îndrept lucrurile, cum să reintru în comuniune cu cei care mă scot din sărite pentru prostia, răutatea sau nepriceperea lor? Numai faptul că e mult prea des întâlnit ne face să nu ne dăm seama cât de criminal e gândul judecății. Judecata se răsfrângee nu numai asupra omului, ci și a lui Dumnezeu, care l-a făcut pe acela și îi îngăduie să fie în felul în care nu-mi place mie. Ce pot să fac, cum să mă abțin de la judecarea aproapelui?

Soluția este să încep să gândesc așa cum se cuvine. Legea lui Dumnezeu este valabila pentru fiecare personal, și nu pentru alții. Legea e valabilă numai pentru mine. Eu o împlinesc sau o calc. Toți sunt sfinți, toți acționează corect, numai eu nu sunt în regulă. Judecarea este o provocare a lui Dumnezeu însuși. Când judeci pe cineva, prin intervenția ta în viața lui subminezi autoritatea lui Dumnezeu. Când vorbim pe cineva de rău ne îndreptățim. Or, dacă stau să mă gândesc bine, aș avea eu vreun motiv de îndreptățire?

Putem să avem în noi patimi, să avem nu o legiune, ci legiuni de draci. Pe toate le poate scoate Hristos și să le arunce în mare. Însă vorba împotriva aproapelui nu o mai poate nimeni și nimic întoarce.
Să avem grijă ce gândim și ce spunem căci de aici încep toate crimele lumii.

Paul Curca

.

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

12 Iunie 2015

Vizualizari: 3700

Voteaza:

Judecarea 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Aurelian Constatinescu Postat la 2014-10-16 11:48

    Felicitari pt articol! Nota 10, nu 5!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact