Judecarea

Judecarea

Nu poți pretinde de la celălalt să împlinească legea. Deci, dacă te frământă de cel el nu o împlinește, de ce nu lucează poruncile lui Dumnezeu, de ce nu face asta sau cealaltă, „Da, ăsta-i călugăr / creștin?” - de ce trăiește așa, de ce doarme, de ce se lenevește, din acea clipă pretinzi ca celălalt să împlinească legea lui Dumnezeu și astfel rupi cămașa necusută a lui Hristos, vii în contradicție cu unitatea Trupului lui Hristos, introduci o dezbinare nefirească în Hristos și atunci zbori afară din viața lui Dumnezeu.

Judecarea este o provocare a lui Dumnezeu Însuși.

Când judeci pe cineva și-l scoți rău sau leneș sau puturos sau curvar, prin intervenția ta în viața lui îți însușești dreptarul și autoritatea lui Dumnezeu. Îl înlocuiești pe Dumnezeu-Tatăl, Care ține pentru Sine toată judecata - pe care o va da în cele din urmă lui Hristos - și te faci tu tată.



"Putem să avem în noi patimi, să avem nu o legiune, ci legiuni de draci, care să ne arunce jos și să spumegăm, nu contează. Cuvântul pe care-l vom spune despre altcineva este mai rău decât acestea".

Legiunile le scoate Hristos de îndată și le aruncă în prăpastie în marea gadarenilor.

Dar cuvântul pe care-l vom spune nu-L poate îndrepta. Cuvântul devine o pasăre, o lance aruncată, care zboară unde vrea. Îți împrăștie păcatul și-l descoperă tuturor sfinților și tuturor îngerilor, și-l vei găsi acolo sus, în cer. Arhim. Emilianos Simonopetritul - Talcuire la Viata Cuviosului Nil Calavritul - Editura Sf. Nectarie 2009


Istoria de după cădere începe atunci când Cain ucide pe fratele său Abel. Pentru mine lumea începe, cu tot cortegiul ei de patimi, când îmi judec aproapele. Când, cred eu, sunt mai bun, mai frumos, mai deștept, mai priceput decât el. Atunci când văd că aproapele meu este mai rău decât mine, că nu trăiește așa cum trebuie (iar eu știu cum trebuie!), că nu-și îndeplinește îndatoririle așa cum se cuvine. Când îmi permit să-l disprețuiesc, să-l urăsc, să nu-mi pese de el.

Toate acestea mă rup din comuniunea care ar trebui să fie viața noastră împreună cu alții. Îl judec pe aproapele meu înseamnă că-l desconsider, îl văd un păcătos, îl situez sub mine în preferințele lui Dumnezeu. Or, eu nu pot iubi un om pe care tocmai l-am condamnat și desconsiderat prin judecățile mele. Astfel încalc porunca supremă pe care Hristos vine să mi-o dea, semnul distinctiv unic al creștinilor, iubirea pe care o poartă semenilor lor. După iubire ne vom cunoaște ca ucenici ai Lui (Ioan 13, 35)

Judecarea aproapelui, chiar dacă e numai un gând al minții mele, e la fel de gravă ca uciderea fratelui. Iar faptul că facem treaba asta de mii de ori zilnic în gândurile noastre nu face ca fapta noastră să fie mai ușoară. Oricât de evidente, de îndreptățite ar părea acuzele aduse aproapelui meu, ele sunt false, introduc despărțirea, taie legătura mea cu oamenii, mă exclud de la Împărăție.

Ce pot să fac atunci, cum să mă opun acestui gând devenit aproape reflex, cum să îndrept lucrurile, cum să reintru în comuniune cu cei care mă scot din sărite pentru prostia, răutatea sau nepriceperea lor? Numai faptul că e mult prea des întâlnit ne face să nu ne dăm seama cât de criminal e gândul judecății. Judecata se răsfrângee nu numai asupra omului, ci și a lui Dumnezeu, care l-a făcut pe acela și îi îngăduie să fie în felul în care nu-mi place mie. Ce pot să fac, cum să mă abțin de la judecarea aproapelui?

Soluția este să încep să gândesc așa cum se cuvine. Legea lui Dumnezeu este valabila pentru fiecare personal, și nu pentru alții. Legea e valabilă numai pentru mine. Eu o împlinesc sau o calc. Toți sunt sfinți, toți acționează corect, numai eu nu sunt în regulă. Judecarea este o provocare a lui Dumnezeu însuși. Când judeci pe cineva, prin intervenția ta în viața lui subminezi autoritatea lui Dumnezeu. Când vorbim pe cineva de rău ne îndreptățim. Or, dacă stau să mă gândesc bine, aș avea eu vreun motiv de îndreptățire?

Putem să avem în noi patimi, să avem nu o legiune, ci legiuni de draci. Pe toate le poate scoate Hristos și să le arunce în mare. Însă vorba împotriva aproapelui nu o mai poate nimeni și nimic întoarce.
Să avem grijă ce gândim și ce spunem căci de aici încep toate crimele lumii.

Paul Curca

.

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

12 Iunie 2015

Vizualizari: 3734

Voteaza:

Judecarea 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Aurelian Constatinescu Postat la 2014-10-16 11:48

    Felicitari pt articol! Nota 10, nu 5!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact