Parerea de sine si oglinda sufletului

Parerea de sine si oglinda sufletului

Aroape fiecare om isi faureste o imagine imbunatatita despre sine. Pe langa ceea ce este, omul doreste sa fie ceva mai mult, ceea ce nu este rau in sine. Multi, insa, cugetand la o astfel de imagine imbunatatita, cred ca sunt deja imaginea pe care si-au construit-o despre ei insisi. Astfel, ei parasesc realitatea in care traiesc si se muta intr-alta, inchipuita si inselatoare.

De cele mai multe ori, noua imagine, faurita cu multa grija, este lingusitoare fata de cel care a creat-o. Este ca si cum ne-am uita intr-o oglinda si, in loc sa ne vedem asa cum suntem, ne-am vedea deja asa cum ne-am dori sa fim. Trasatura caracteristica a parerii de sine difera, fiecare proiectandu-si in aceasta patimile si nazuintele sale: unul se vede mai destept, altul mai puternic, altul mai frumos, altul mai duhovnicesc etc.

Cand ne credem ceea ce nu suntem inca, vom avea numai de patimit, atat sezand in singuratate, cat si petrecand langa ceilalti. Privim cu mandrie spre cei de langa noi, suntem irascibili, cand ceilalti nu ne recunosc valoarea inchipuita, dar mai ale ne cuprinde mania, cand ni se spune cu adevarat cine si cum suntem de fapt. Acestea sunt roadele unei pareri de sine inchipuite.

Omul destept nu se va revolta deloc, atunci cand ceilalti il vor socoti prost, precum nici sfantul nu se va tulbura, atunci cand ceilalti il vor nesocoti sau il vor batjocori. De cealalta parte, cel care se crede mai destept sau mai sfant decat este, va suferi foarte mult si se va revolta crunt, atunci cand un altul va indrazni sa nu ii recunoasca desteptaciunea sau sfintenia.

De cele mai multe ori, aceasta parere inchipuita de sine se ascunde in subconstient, scapand incercarilor noastre firave de a vedea daca stam in adevar sau in inselare. Pentru aceasta, credem cu toata inima ca suntem asa cum ne vedem si sunt foarte dureroase trezirile la realitate, pe care Dumnezeu ni le randuieste, prin cei de langa noi. Astfel, suntem convinsi ca cei de langa noi nu ne cunosc, ba chiar ca sunt invidiosi.

A ne uita in oglinda si a ne vedea altfel decat suntem de fapt este una dintre cele mai viclene capcane ale unei incremeniri bolnavicioase. Intr-o asemenea stare nu poate fi vorba de crestere sufleteasca sau duhovniceasca, ci de intunecare, minciuna si inselare.

Falsa inchipuire de sine este un adevarat idol, un diavol ascuns in aparenta noastra libertate si dreptate. Nu suportam sa fim lipsiti de libertate sau mintiti, insa ne inrobim si ne mintim singuri, fara a putea vedea acest lucru.

Numai prin ascultare duhovniceaca si smerenie putem sfarama acest idol, culcusit in chip viclean in mintea noastra. Ascultarea de duhovnic, precum si de cei din jurul nostru, care ne vad adesea mai corect decat ne vedem noi, precum si o smerenie autentica, ceruta neincetat in rugaciune, lui Dumnezeu, sunt singurele care ne pot face sa ne privim in oglinda in chip real, fara a ne mandri si fara a deznadajdui.

Pentru a vedea ce este omul, antropologii il iau pe om si il studiaza, insa noi, crestinii, pentru a vedea ce este omul, Il privim pe Iisus Hristos. Acesta este Omul prin excelenta, oglinda in care trebuie sa ne privim si sa ne vedem asa cum suntem de fapt, dezbracati de idolii mintii, fara nici o linguseala, fara nici o inchipuire. Hristos este singurul nostru chip real, care trebuie sa inlocuiasca orice falsa inchipuire de sine.

Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, daruieste-ne ganduri smerite, pentru a ne putea vedea cu adevarat asa cum suntem si a nu mai rataci in gandurile noastre, privindu-ne in oglinzi care ne deformeaza sufletul. Scoate din mintea noastra toate inchipuirile si ne da noua duh de smerenie, pentru a privi curat si sincer, atat spre noi, cat si spre cei de langa noi, spre slava numelui Tau, in vecii vecilor. Amin!

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

18 Septembrie 2012

Vizualizari: 5854

Voteaza:

Parerea de sine si oglinda sufletului 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact