Simbolismul naosului

Simbolismul naosului

Naosul, partea în care stau credincioşii, simbolizează, după Sfinţii Părinţi, lumea pământească, adică cerul văzut şi pământul. Am văzut că, potrivit unui simbolism universal, solul pătrat sau dreptunghiular al naosului simbolizează pământul, iar bolta de deasupra lui simbolizează cerul. Luminile din naos (candelabre şi candele) completează acest simbolism, închipuind stelele de pe bolta cerească.

Sfântul Simeon, Arhiepiscopul Tesalonicului, precizează totuşi faptul că nu este vorba despre lumea în condiţia ei căzută, ci aşa cum a fost ea la origine, în starea ei paradiziacă: „Frumuseţea naosului, subliniază el, ne arată frumuseţea creaţiei".

In acelaşi timp, este vorba şi despre lumea în condiţia ei restaurată, după cum ne arată prezenţa tuturor sfinţilor care apar pe pereţi, fie pictaţi în frescă, fie în icoane.

In faţa iconostasului, de-a lungul lui, se află un spaţiu numit solee, situat la acelaşi nivel cu altarul, dar mai înalt cu o treaptă sau mai multe decât naosul. In orizontalitatea ei, soleea aparţine spaţiului naosului, dar prin înălţare ţine de altar. Clerul se deplasează pe solee pentru tămâierea icoanelor împărăteşti şi a icoanelor mari ale iconostasului.

In general, soleea prezintă un spaţiu în semicerc în faţa uşilor împărăteşti, care înaintează dinspre altar spre naos, de unde episcopul sau preotul binecuvântează credincioşii. Tot acolo preotul citeşte Evanghelia, atunci când nu sunt diaconi care să o citească în naos, sau rosteşte predica. In bisericile din zilele noastre, acest loc serveşte de amvon şi chiar poartă acest nume.

In vechime, amvonul se găsea în mijlocul naosului, după cum se mai poate încă vedea în unele biserici foarte vechi. El era amplasat mai în înălţime, deasupra solului (se ajungea la el urcându-se mai multe scări), „asemenea unui munte aflat în mijlocul unei câmpii", fiindcă era un loc de proclamare şi de vestire, după cum notează Sfântul Gherman, Patriarhul Constantinopolului, amintind în această privinţă cuvintele din Isaia 13,2: „Pe un munte pleşuv înălţaţi steag, strigaţi către ei" şi 40,9: „Suie-te pe munte înalt, cel ce binevesteşti Ierusalimului, ridică glasul tău cu putere, cel ce binevesteşti Ierusalimului, înalţă glasul tău".

Trebuie să precizăm că amvonul soleei, care este în mod normal mai înaltă decât naosul cu câteva trepte, păstrează în continuare acest simbolism al muntelui. în bisericile din zilele noastre, care nu mai au amvonul în mijlocul naosului, vechiul lui loc de amplasare rămâne totuşi actualizat în timpul Liturghiei, ca un fel de remanenţă a utilizării sale de la origine: acolo se opreşte diaconul pentru citirea Evangheliei şi tot acolo stă şi preotul pentru citirea ultimei rugăciuni din Sfânta Liturghie (numită de altfel Rugăciunea amvonului); în vechime, tot acolo stătea preotul în timpul Utreniei, pentru a citi Evangheliile învierii. Acest din urmă aspect poate fi pus în legătură cu afirmaţia Sfinţilor Gherman al Constantinopolului şi Simeon, Arhiepiscopul Tesalonicului, potrivit căreia amvonul simbolizează piatra rostogolită în faţa mormântului Domnului Hristos, pe care stătea îngerul care le-a anunţat femeilor mironosiţe vestea cea bună a învierii.

Un alt element important al naosului este scaunul (tronul) arhieresc (distinct de cel din altar, din centrul sintronului). In tradiţia greacă, el se găseşte puţin mai jos de corul din dreapta, fie la nivelul stranelor (dacă sunt strane), fie lipit de un stâlp. In zilele de sărbătoare, episcopul stă în scaunul arhieresc în timpul Vecerniei şi al Utreniei, precum şi la începutul Liturghiilor nefestive. La Liturghiile festive, el stă pe un scaun înălţat pe o mică estradă în mijlocul naosului. In tradiţia slavă, există doar acest din urmă scaun arhieresc, unde stă episcopul în timpul părţilor din slujbe care nu necesită prezenţa lui în altar, mai cu seamă la Liturghia catehumenilor, înainte de vohodul mic.

In naos, în părţile dreaptă şi stângă, se găsesc stranele celor două coruri (numite choroi în greacă şi kliroi în slavă), care dau alternativ răspunsurile la slujbe (mai ales pentru ceea ce se numeşte antifoane). Atunci când nu este decât un cor, el cântă la locul corului principal, aflat în partea dreaptă.

Corurile reprezintă mulţimea credincioşilor şi cântă în numele lor, deoarece în bisericile ortodoxe cântarea nu este niciodată colectivă.

Jean-Claude Larchet

Articol preluat din cartea "Viata liturgica"

Cumpara cartea "Viata liturgica"

 

Pe aceeaşi temă

07 Martie 2018

Vizualizari: 3208

Voteaza:

Simbolismul naosului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

naosul partile bisericii

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact