Credinta este mai presus de argumente

Credinta este mai presus de argumente

Din nefericire, apropierea noastra de persoane, se face mai mult datorita mintii si mai putin trairii. Marturisesc ca nu mi-am facut prieteni pentru ca au corespuns unui tipar mental, pentru ca au raspuns pozitiv unui set de intrebari, considerate relevante pentru a da curs unei prietenii. Nici nu i-am intrebat daca vor sa fie prietenii mei. Am discutat cu ei, ne-am tot intalnit, ne-am impartasit dureri si bucurii, si asa ne-am legat viata unii de altii.

Iar atunci cand m-am indragostit nu am facut-o pe baza unor certitudini intelectuale. Pur si simplu am simtit ca din multimea cunoscutilor, o persoana trebuie iubita altfel de mine. Nu m-am intrebat cati ani are, cu ce se ocupa, din ce familie provine, etc. As spune ca inima i-a luat-o inainte mintii. Si bine a facut. Dar a fost minunat ca mi s-a si raspuns.

Tot asa am ajuns si la credinta in Dumnezeu. Nu datorita unor principii teoretice, nu pentru ca o institutie mi-a garantat existenta Lui, ci pentru ca El a dat nastere in mine la incredere. A crede in Dumnezeu nu inseamna a te lasa convins de o suma de informatii.

Este adevarat ca anumite informatii pot naste in noi nevoia credintei, dar in niciun caz ele nu duc la credinta si nici nu i se pot substitui. Christos Yannaras spune ca: "un om care nu a cunoscut niciodata in viata sa dragostea materna - fie ca a fost orfan, fie din oricare alt motiv - poate sa stie definitia, dar nu poate cunoaste dragostea materna insasi. Cu alte cuvinte: cunoasterea formularilor sau definitiilor adevarului nu poate fi identificata cu cunoasterea adevarului insusi". Asa ne putem explica si de ce Biserica Ortodoxa si-a bazat catehizarea credinciosilor prin intermediul cultului. L-a chemat pe om prin slujbe la o relatie cu Dumnezeu, pentru ca Dumnezeul Bisericii este Cel trait, nu Dumnezeul ipotezelor teoretice.

Folosim cu multa larghete termenul "exista" si paradoxal, sunt multi care refuza sa-l atribuie si lui Dumnezeu, Cel care le-a adus si le mentine pe toate in existenta. Nu ne este greu sa spunem ca "exista" culorile, anotimpurile, notele muzicale, etc, dar ne e cumplit de greu sa spunem despre Dumnezeu ca "exista". De ce? Pentru ca noi credem ca ceea ce este cu adevarat existent, este ceea ce ne certifica ratiunea noastra. Nu putem accepta ca exista si realitati pe care nu le putem cunoaste decat in cadrul unei relatii.

Dumnezeu I se descopera lui Moise sub numele de "Eu sunt Cel ce sunt" (Iesire 3, 13, 14). Acest nume nu este substantiv, deci nu-L poti aseza (numara) pe Dumnezeu intre celelalte fiinte si nici adjectiv, pentru ca nu ne descopera o anumita trasatura a Sa. Numele Sau "Cel ce este" este verb, existenta Sa este adeverita de relatie.

Va indemn sa va incredeti in cuvintele lui Hristos si veti simti cum se naste in voi dragostea pentru El. Iar cand veti ajunge la aceasta dragoste, veti cauta clipa de clipa sa va daruiti mai mult, caci dragostea nu are sfarsit.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

05 Iulie 2012

Vizualizari: 12414

Voteaza:

Credinta este mai presus de argumente 5.00 / 5 din 1 voturi. 12 review utilizatori.

Comentarii (12)

  • Constanta SzlavicsPostat la 2013-08-27 22:42

    Credinta este o simtire, care vine doar cand IL cautam si-L iubim pe Dumnezeu! Cand ne rugam cu lacrimi, El vine in inima noastra, ne invaluie si ne incalzeste, astfel, simtind o fericire fara margini! Dupa ce primim acest dar, toate cele pamantesti, palesc! Multumesc Doamne si iarta-ne!

  • Steliana TurchinaPostat la 2011-05-11 01:24

    foarte frumos articolul. Felicitari.

  • Cezar MihaiPostat la 2011-05-10 22:54

    Intrebarea nu este "Crezi in Dumnezeu"? ci "Ai incredere in Dumnezeu"? Daca la prima intrebare absoulut toti vor raspunde "da" si chiar se vor aprinde in caz ca doresti sa le demonstrezi contariul, la a doua intrebare, din pacate toti acestia vor raspunde invariabil "nu".

  • Tudor StefanPostat la 2011-05-09 22:28

    A fi sau a nu fi? Desigur, cu toţii am auzit această întrebare. Dar câţi dintre noi pot răspunde? Dumnezeu a spus simplu: „Eu sunt Cel ce sunt.” (Exodul cap.3 v.14) mărturisind astfel existenţa Sa. Pentru ca mai apoi să întărească această idee prin: 6. Isus i-a zis: „Eu sunt calea, adevărul şi viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. 7. Dacă m-aţi fi cunoscut pe Mine, aţi fi cunoscut şi pe Tatăl Meu. Şi de acum încolo Îl veţi cunoaşte; şi L-aţi şi văzut.” (Evanghelia după Ioan cap.14,v.6 şi 7). Aşa să ne ajute Dumnezeu!

  • Marius SzaboPostat la 2011-05-09 21:41

    Afirmati sau mai incape indoiala ? Un fost coleg de liceu brusc a inceput sa creada (sau asa am observat eu); zicea ca nu poti sa crezi cand vrei tu ci doar atunci daca ti se da acest dar. Eu am fost intrigat in general de necunoscut si divinitate si atata m-am foit pana am inceput sa-l provoc pe Dumnezeu pe cale rationala; pana la urma a functionat si asa; ma consider un mic credincios.

  • codruta osanPostat la 2011-05-09 21:25

    frumos articol

  • Filaret MariutaPostat la 2011-05-09 19:53

    Cine ma poate lumina, va rog, cu un raspuns? Daca a citit cineva din talcuirile SFINTEI SCRIPTURI ale Sfintilor Parinti, de ce se prezinta DUMNEZEU lui Moise prin: "EU SUNT CEL CE SUNT"?

  • Vasa NastaPostat la 2011-05-09 18:14

    Hristos a Inviat ! Nadejdea mea este Tatal, Scaparea mea este Fiul, Acoperamantul meu este Duhul Sfant, Treime Sfanta Slava Tie ! Lucrarea divina o simt in toate clipele vietii mele si dau slava bunului Dumnezeu, Dulcelui Iisus Hristos si Maicutii Domnului pentru ajutorul primit ! Amin.

  • Maria BurlaPostat la 2011-05-09 10:35

    Hristos a inviat! Va multumesc pentru acest articol!Simplu, dar profund in acelasi timp.

  • porfyrus porfyrusPostat la 2011-05-09 09:26

    bun articolul!

  • costel popescu Postat la 2011-05-09 09:25

    Dumnezeu este argumentul existentei Sale. De aceea, nu se poate proba existenta Sa in mod rational, nici nu convertesti pe cineva prin argumente, pentru ca niciodata nu se poate face aceasta in locul lui Dumnezeu.

  • constantin gheorghiesPostat la 2011-05-09 08:52

    Interesant titlul articolului "Credinta este mai presus de argumente"! Pai daca simturile tale iti soptesc ca trebuie sa crezi, bineinteles ca nu-ti mai trebuie argumentari, justificari sau demonstrari. Dar, Dumnezeu nu se descopera pentru toti oamenii la fel.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact