Dependenta in casatorie

Dependenta in casatorie

Pe lângă străduinţa soţilor pentru o relaţie corectă, străduinţă determinată de personalitatea fiecăruia, un alt element important, determinant, al legăturii conjugale este interdependenţa afectivă a soţilor. Interdependenţa afectivă înseamnă capacitatea soţilor de a aştepta, de a primi şi de a dărui înţelegere, susţinere afectivă şi încurajare, unul către celălalt, la fel cum, de asemenea, înseamnă întrepătrunderea celor două feluri diferite ale soţilor de a exprima bucurie, sau tristeţe, sau îndoială.

Indivizii cărora nu li s-a permis să hotărască pentru ei înşişi în copilărie nu-şi dezvoltă capacitatea de a-şi folosi puterile interioare, capacităţile interioare pentru a defini o anume conduzic privind modul de abordare a situaţiei şi pentru a o şi pune în aplicare, şi de aceea astfel de persoane, în căsătorie, aşteaptă de la partenerul lor să joace rolul tatălui. Aceşti indivizi nu se căsătoresc pentru a-şi împărtăşi viaţa cu soţul şi cu copiii lor, ci pentru a găsi un sprijin. Există multe feluri în care se poate rezolva problema dependenţei/independenţei în pregătirile iniţiale dinainte de căsătorie.

Aceste feluri pot fi împărţite în patru:

1. Independent - independentă

In această situaţie soţii au o anumită frică de viaţă şi se apără împotriva oricărei experienţe traumatizante, deoarece nu se încred niciodată şi nu se încredinţează nici unei legături emoţionale strânse. Acestea sunt perechile politicoase, care îşi rezolvă problemele interdependenţei afective evitându-le.

Aceşti indivizi înainte de căsătorie pot părea atrăgători, dar imediat după căsătorie sunt de obicei reci, de neapropiat şi distanţi. îşi păstrează emoţiile, sentimentele şi tainele doar pentru ei înşişi.

2. Independent - dependentă

In această situaţie soţul este cel puternic, iar ea este cea dependentă. Adesea cea dependentă este soţia, dar se întâmplă nu foarte rar şi opusul situaţiei. Sindromul enunţat de Stecher, pe care l-a îmbrăţişat şi Philip While, descrie o unitate militară de bărbaţi care fuseseră crescuţi dependenţi de mamele lor autoritare şi care nu puteau supravieţui în armată. Sindromul acesta a luat dimensiuni dramatice la noi, unde se dezvoltă una după alta generaţiile unor astfel de bărbaţi ale căror mame îi dădăcesc neîncetat, care închiriază apartamente vizavi de unitatea militară, pentru a fi aproape, ca să le aducă de mâncare şi dulciuri. Aceşti tineri deseori nu pot înfrunta condiţiile armatei, renunţă şi îşi iau scutire sau chiar certificate de inapt, pe baza unui diagnostic psihopatologic. Mai târziu caută un înlocuitor al mamei pentru a se căsători. Soţia care devine înlocuitor îşi va submina pe deplin stima de sine, îşi va deprecia grav capacităţile erotice sau afective şi îşi va exercita deplina dominaţie în relaţia lor conjugală.

Foarte des căsătoriile fondate pe situaţia în care unul din soţi este dependent de celălalt par să funcţioneze din afară, deoarece soţul dependent se teme să se plângă sau să se justifice, să îşi apere drepturile sale în public, pentru a nu pierde dragostea şi susţinerea celuilalt, astfel că toate sentimentele negative sunt refuzate şi acoperite cu tăcere. Ceea ce defineşte pe nesimţite o legătură în care doar unul dă şi celălalt primeşte. De aici reiese faptul că ceea ce menţine legăturile soţilor nu sunt cele care se văd în afară. Ascultarea sau supunerea unui soţ în relaţia de dependenţă nu se face fără schimb, dar urmăreşte satisfacerea unei nevoi interioare adânci, de dependenţă, care este o invaliditate, o suferinţă psihologică gravă, cu rădăcini în fundamentul personalităţii şi care prin urmare nu poate fi eliminată doar cu predici, cu măsuri preventive sau cu schimbări sociale. Nu este nici măcar o problemă de dreptate sau de egalitate, deoarece dependentul nu este nedreptăţit şi nici nu putem vorbi despre nedreptăţi în legăturile omeneşti intime. In ciuda lucrurilor văzute, există un echilibru, care se bazează pe un consens tacit, care urmează o procedură de asemenea tacită şi care constituie un schimb al satisfacerii nevoilor între părţi.

3. Dependent - dependentă

Uneori nevoile de dependenţă ale soţilor sunt asemănătoare. Asta se întâmplă când cei doi indivizi sunt atât de speriaţi de viaţă şi de oameni, încât caută pe cineva care să nu difere de ei, nici ca valori, nici ca repulsie faţă de ceilalţi şi de care să nu se teamă, să nu rişte şi care să nu-i surprindă cu iniţiative neliniştitoare. Doar astfel pot simţi încredere în celălalt. Acest tip de căsătorie nu este foarte des întâlnit, deoarece cei mai mulţi indivizi au nevoie intensă de dependenţă şi se alătură unui individ puternic, fără de care nu poate duce lucrurile mai departe. Astfel de legături, în care nici unul nu poate lua o iniţiativă, sunt desigur puţin creatoare.

4. Indivizi independenţi emoţional

Independenţa şi dependenţa sunt lucruri fireşti. Unul dintre rosturile fundamentale ale căsniciei este tocmai nevoia firească, omenească, de recunoaştere, de acceptare şi tandreţe, de susţinere. Dorinţa de a deveni persoane apreciate de celălalt şi de a fi iubite este aspiraţia de bază, fundamentală, pentru cei mai mulţi oameni. Cei care pot accepta uşor nevoia pe care o au de susţinere din partea celorlalţi şi nevoia de a da celorlalţi sunt destul de bine pregătiţi pentru a-şi ajuta partenerul să găsească un înţeles în viaţă şi pentru a-şi îmbogăţi propria viaţă, luând ceva de la el pentru satisfacerea propriilor nevoi. Atunci când oamenii au capacitatea să ia şi să dea, au şi capacitatea să se dezvolte, să consimtă să-şi unească viaţa cu celălalt şi să devină independenţi emoţional împreună cu partenerul. Acesta este marele scop al căsătoriei. Când se întâmplă asta, cei doi soţi dezvoltă moduri de a răspunde celuilalt, care se potrivesc nevoilor lui. O încercare specială de a descoperi nevoile adânci ale partenerului în primele luni de căsătorie va determina, în mod reciproc, un răspuns cald şi sincer. Soţii care simt că îşi satisfac nevoile lor pot face multe renunţări în anumite zone, ca să satisfacă şi nevoile partenerului. Rezolvarea problemelor acestor situaţii este relativ uşoară, deoarece au învăţat amândoi să se gândească nu doar la interesul individual, ci şi la interesul comun.

Fragment din cartea "Casnicia - dificultati si solutii", Editura Sophia

Cumpara cartea "Casnicia - dificultati si solutii"

 

Pe aceeaşi temă

28 Iunie 2019

Vizualizari: 1698

Voteaza:

Dependenta in casatorie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

casatoria nunta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact