Biserica Ortodoxa a randuit ca sambata, 22 iunie 2024, sa se faca pomenirea celor adormiti, zi cunoscuta in traditia romaneasca si ca „Mosii de vara”. In toate locasurile de cult, dupa Sfanta Liturghie, este oficiat parastasul pentru cei trecuti la Domnul. Cuvantul parastas este de proveniența greaca si inseamna infatisare inaintea cuiva, mijlocire. Prin acest serviciu religios se mijloceste inaintea lui Dumnezeu pentru cei morti.
"In Sambata dinaintea Duminicii Pogorarii Duhului Sfant, Biserica ne invita la o pomenire generala a celor ce "au adormit intru nadejdea invierii si vietii vesnice". Aceasta este, intr-adevar, ziua cea mare de rugaciune a Bisericii pentru cei morti.
Pentru a intelege sensul rugaciunii pentru cei adormiti, trebuie sa ne amintim ca crestinismul este religia iubirii. Hristos le-a lasat apostolilor nu o doctrina a mantuirii individuale, ci o noua porunca - "sa se iubeasca unul pe altul", adaugand: "Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unul catre altul".
Iubirea este deci fundamentul, adevarata viata a Bisericii, care este, in cuvintele Sfantului Ignatie al Antiohiei, “unitate de credinta si iubire“. Pacatul este intotdeauna lipsa dragostei si deci separarea, izolarea, razboiul tuturor impotriva tuturor. Noua viata daruita prin Hristos si transmisa noua de catre Biserica este, mai intai de toate, o viata a impacarii, a "adunarii in unitate a celor care sunt imprastiati, restaurarea iubirii distruse prin pacat. Dar cum putem incepe intoarcerea noastra catre Dumnezeu, impacarea noastra cu Dumnezeu, daca inauntrul nostru noi nu ne intoarcem la porunca cea mare a iubirii?
Rugaciunea pentru cei morti este expresia fundamentala a Bisericii ca iubire. Ne rugam lui Dumnezeu sa-i pomeneasca pe cei pe care noi ii pomenim si facem aceasta tocmai pentru ca ii iubim. Rugandu-ne pentru ei, ne intalnim cu ei in Hristos, Care este dragoste, infrange moartea, care este ultima biruinta asupra instrainarii si lipsei de dragoste. In Hristos nu este diferenta intre cei vii si cei morti. El este Viata si aceasta Viata este lumina omului. Iubindu-l pe Hristos, ii iubim pe cei ce sunt in El; iubind pe cei ce sunt in El, il iubim pe Hristos: aceasta este legea Bisericii si motivatia pentru care se savarsesc rugaciuni pentru cei adormiti.
Ceea ce ii tine vii pe cei adormiti este dragostea noastra adevarata pentru Hristos, pentru ca aceasta, Dragostea, ii tine "in Hristos"; si cat de mult gresesc acei crestini apuseni care ori reduc rugaciunea pentru cei morti la o doctrina juridica a "meritelor" si a "compensatiilor" ori pur si simplu o resping, considerand-o nefolositoare".
Parintele Alexander Schmemann,
Fragment din cartea Postul Mare. Pasi spre Inviere, Editura Sophia
Cumpara cartea "Postul Mare. Pasi spre Inviere"
-
Mosii de toamna - Pomenirea mortilor
Publicat in : Editoriale
-
Pomenirea mortilor - Mosii de iarna
Publicat in : Parastas - Pomana
-
Pomenirea mortilor
Publicat in : Viata liturgica
-
Mosii de iarna - Pomenirea mortilor
Publicat in : Parastas - Pomana
-
Mosii de vara - Pomenirea mortilor
Publicat in : Viata liturgica
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.