Cartea de istorie vs Cartea Vietii

Cartea de istorie vs Cartea Vietii

Fiecare dintre noi ramane dupa moarte consemnat, intr-un fel sau altul, ca persoana istorica. Nu sunt insa de acord cu ideea - intalnita din antichitate si impartasita inca de multi - potrivit careia singura sansa de izbanda a omului aflat in lupta cu timpul, este ca numele sau sa dainuiasca peste veacuri. Prin urmare, numeroase persoane, chiar si din randul crestinilor, isi gasesc "odihna" in faptul de a avea numele inscrise in cartea de istorie.

Pentru un crestin, nu ar trebuie sa fie un scop in sine prezenta in memoria umanitatii, cat cea in Cartea Vietii. El stie ca va veni o vreme in care istoria nu se va mai scrie si, prin urmare, cartea de istorie va fi de prisos. Judecata universala marcheaza sfarsitul istoriei si prin aceasta al fiintelor umane vietuind in lume. Aceasta presupune ca istoria insasi se cere judecata in ansamblul ei, prin tot ceea ce a insemnat mersul ei spre eshaton si spre Parusie, spre Imparatia lui Dumnezeu. Sfarsitul ei cere validarea celor savarsite sau condamnarea lor. Astfel, Cartea Vietii isi va arata autoritatea abia atunci cand cealalta carte va fi fost desfiintata, adica la sfarsitul timpului.

Cartea Vietii, nu apare ca o alternativa la cartea de istorie, deoarece este scrisa dupa cu totul alte criterii. Istoria se scrie pe pamant, si nu intotdeauna obiectiv, in timp ce Cartea Vietii este scrisa in Cer. Prima se scrie in mod vadit, inaintea tuturor, in timp ce cea de-a doua, se scrie in ascuns.

Cartea de istorie arata chipul acestei lumi, in care graul nu este inca separat de neghina. In paginile ei, stau laolalta cei ce au facut lucruri marete si cei ce au comis atrocitati.

Cartea Vietii cuprinde insa doar numele celor care vor petrece viata vesnica in bucuria comuniunii cu Dumnezeu. Din Apocalipsa Sfantului Ioan Evanghelistul aflam: "Iar cine n-a fost aflat scris in Cartea Vietii, a fost aruncat in iezerul cel de foc." (Apocalipsa 20, 15)

Cu acesta nadejde inaintam la altar preotului pomelnicul ce cuprinde numele celor vii si ale celor morti, spre pomenirea acestora intru Imparatie si scrierea lor in Cartea Vietii. Departe de a fi un simplu gest reflex, oferirea pomelnicului este un act de pocainta profunda, prin care ne asemanam talharului de pe cruce, cel ce spunea: "Pomeneste-ma Doamne cand vei veni intru Imparatia Ta!" La fel spunem si noi, numai ca la plural. Ii cerem lui Dumnezeu sa ne pomenesca pe noi si pe cei pe care ii purtam in inimile noastre.

Nu trebuie sa negam insa nici importanta coordonatei istorice. Cunoasterea si intelegerea trecutului sunt o continua necesitate, indiferent de epoca, tocmai in vederea asumarii lui. Dar nici sa ne imbatam cu apa rece, increzandu-ne "orbeste", pe de-o parte, in efemeritatea noastra, si pe de alta, in cea a timpului istoric.

Fara indoiala trebuie sa ne randuim gandurile, cuvintele si faptele, plecand de la credinta ca dupa moarte, nu conteaza in ce masura ramai sau nu in memoria colectiva, cat "cum" ramai, ca om facator de bine sau ca unul ce a inmultit raul pe acest pamant.

Distanta dintre pacat si virtute nu ar mai fi atat de mare daca acestea s-ar reduce la efectele lor doar asupra celor care le savarsesc. Importanta lor rezida tocmai in faptul ca ele intotdeauna il ating si il privesc pe "un altul". Pe langa faptul ca la Judecata vor vorbi gandurile, cuvintele si faptele noastre, tot atunci vor conta si marturiile semenilor cu privire la noi.

Prin pacatul primordial omul a demonstrat ca nu a fost deplin pregatit pentru a trai in comuniune. Omul nu l-a iubit indeajuns pe Dumnezeu incat sa se increada in cuvantul Sau pana la sfarsit. Adam si Eva nu s-au iubit indeajuns astfel incat sa nu se supuna reciproc ispitei sarpelui. In decizia lor, nu au tinut seama de Dumnezeu si unul de celalalt.

Acesta este pacatul pe care fiecare dintre noi ar trebui sa il repetam cat mai rar, pana la a-l evita cu totul. Este posibil numai in masura in care vietuim in lume articulati fiind la taina lui Hristos si taina persoanei. Sa traim avand constiinta ca "facand celui mai mic dintre semeni, lui Hristos facem".

Persoana umana este cu atat mai decazuta din punct de vedere moral si fiintal, cu cat da dovada de egoism, aceasta regretabila stare in care omul nu poate fi partas tainei prezentei si recunoasterii lui Hristos in celalalt.

Faptul ca Dumnezeu cunoaste numele fiecaruia dintre noi ar trebui sa ne aduca multa alinare. Dar nu este de ajuns ca Dumnezeu sa ne cunoasca. Si noi, prin ceea ce suntem, trebuie sa marturisim relatia noastra cu El si cunoasterea Sa. Altfel, la Judecata, pot cadea ca un fulger cuvintele lui Dumnezeu asupra noastra: "Stiu faptele tale, ca ai nume, ca traiesti, dar esti mort." (Apocalipsa 3,1).

Putem trai citind din cartea de istorie avand insa gandul si inima la Cartea Vietii.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

01 August 2012

Vizualizari: 4522

Voteaza:

Cartea de istorie vs Cartea Vietii 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Lavrentiu Postat la 2011-01-18 09:52

    Da, multa amagire au cei care cred ca vesnicia se afla in trecut. E genul de lucruri pe care ar trebui sa ni le reamintim noua insine zilnic.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact