
Cuvantul concubinaj vine din limba franceza (concubinaje) si inseamna convietuire a unui barbat cu o femeie fara indeplinirea formelor legale de casatorie; casatorie nelegitima.
Aceasta “casatorie de proba”, care este astazi la moda in randul tinerilor, are la baza anumite motive, si anume: egoismul fata de celalalt, comoditatea, frica de responsabilitate atunci cand vine vorba de venirea pe lume a unui copil, la toate acestea se poate adauga si dorinta de a fi independent. Cu siguranta se pot numi ca factori determinanti ai acestui fenomen si probleme societatii in care traim: tineri nu mai au un loc de munca stabil, nu mai au posibilitatea achizitionarii unei locuinte si multe altele, care distrug fara sa simtim, adevaratul sens al familiei. Parintele Emil Jurcan intr-un studiu publicat in revista Credinta Ortodoxa, prezinta aceste motive, ca fiind cauze directe ale concubinajului “dorinta de independenta fata de sot si de eventualii copii, lipsa de timp pentru viata comunitara din cauza profesiunii si nu in ultimul rand comoditatea, dorina de a nu fi deranjat, de a nu trebuie sa-l suporti pe celalalt toata viata.”
“Se numeste concubinaj trairea barbatului cu femeia fara cununia bisericeasca conform canoanelor. El este posibil intre animale, dar omul are in plus necesitati si datorii superioare sufletesti si deci are nevoie de binecuvantarea Domnului. Casatoria civila este altceva decat cununia bisericeasca. Cel ce traieste in concubinaj nu poate fi primit, la sfintele taine, nu i se poate primi darurile la biserica, adica se afuriseste ; ca un instrainat de Dumnezeu si legea lui. Concubinii, pe langa pacatul lor, ei aduc si sminteala altora, de aceea ei nu pot fi nasi la cununie si botez, caci cum ar putea ei indruma pe altii, cand ei insisi nu sant in stare sa se conduca dupa legea Domnului. Insisi copiii lor vor purta pecetea nelegiuirii parintilor si a blestemului.”
Din cele relatate mai sus, se observa ca aceasta metoda de testare a partenerului care este astazi la moda, in conceptia Bisericii, este un pacat destul de grav, deoarece aceasta stare te opreste de la anumite bucurii ale vietii.
In Sfanta Scriptura avem chiar in capitolul analizat, un verset care este cel mai bun argument scripturistic impotriva concubinajului “Dar daca nu se pot infrana, sa se casatoreasca; pentru ca este mai bine sa se casatoreasca decat sa arda" (I Corinteni 7, 9).
In zilele noastre, cand oamenii sunt din ce in ce mai stresati de problemele cotidiene, de problemele finaciare, de grija zilei de maine, ajung sa marturiseasca foarte usor, ca pe ei “nu ii tine un act” (casatoria civila), iar pe de alta parte ca “nici primirea binecuvantarii lui Dumnezeu”(casatoria religioasa) nu ii ajuta cu nimic din niciun punct de vedere, din contra aceste doua aspect creeaza mai multe obligatii si raspunderi. Multi din tinerii care adopta aceasta forma de convietuire, marturisesc in proportie de 70% ca astfel se cunosc unul pe celalalt si isi pot da seama daca se potrivesc, iar restul de 30% spun ca situatia financiara nu le permite sa organizeze un astfel de eveniment.
Pe langa problemele ce apar in urma concubinajului, amintite mai sus, una din cele mai grave probleme este nasterea de prunci care are loc in aceasta perioada de curvie. Multi copii se nasc cu probleme de sanatate, poate unii genetic, dar sa nu uitam ca acolo unde nu este bine-cuvantarea lui Dumnezeu totul se naruie si astfel bucuria se transforma in suferinta.
Restrictii avem, venirea pe lume a unor copii bolnavi riscam sa avem, uneori dispretul din partea se-menilor si multe alte dezavantaje, toate le traim in viata de aici, si asta in urma nerespectarii poruncii lui Dumnezeu, dar inaintea lui Dumnezeu la Judecata de Apoi o sa fim judecati pentru acest pacat grav, conform Epistolei catre Evrei 13, 4: ”Casatoria sa fie tinuta in toata cinstea, si patul sa fie nespurcat, caci Dumnezeu va judeca pe curvari(cei care au relatii inainte de casatorie ) si pe preacurvari (cei care au relatii cu altcineva decat partenerul de casatorie).”
Preotii se confrunta cu o problema deosebit de delicata, deoarece multi tineri vin si cer sa li se faca logodna, astfel, sa traiasca si ei asa pana strang bani de nunta, pana isi cumpara o casa pentru ca acum stau cu chirie si multe alte motive, toate de ordin finaciar. Logodna nefinalizata prin taina cununiei nu reprezinta decat o falsa idee de acoperire a pacatului, de aceea preotii nu trebuie sa faca astfel de concesii deoarece totul este fara prisos. Singurul caz in care se poate face logodna fara casatorie este atunci cand tinerii respectivi sunt fii duhovnicesti ai preotului ce urmeaza a efectua slujba si marturisesc inaintea preotului ca nu intretin relatii trupesti pana nu se casatoresc si se obliga sa primeasca Taina Casatoriei cat mai repede posibil, dar si aici totul este relativ, de aceea mai bine sa nu se creeze precedent.
In Ziarul Lumina, primul cotidian crestin din Romania, se gaseste un articol intitulat “in concubinaj se traieste intr-o amagire continua” scris de Otilia Balinisteanu, unde este prezentata aceasta problema a oferirii logodnei tinerilor care nu se si casatoresc: ”Problema cea mai grava pe care o vad eu in concubinaj, la ora actuala, este faptul ca se traieste intr-o amagire continua. Se incearca, de foarte multe ori, sa se puna in carca lui Dumnezeu lucruri la care numai firea umana putea sa gandeasca. Va dau un exemplu de "concubinaj machiat" in ultima vreme. Foarte multi tineri ne cer sa-i logodim asa, un pic, sa poata sta si ei impreuna; sa dea un fel de spoiala duhovniceasca curviei lor. Nu se poate asa. Logodna inseamna asumarea integrala a celuilalt si se finalizeaza in cununie. in Mitropolia Ardealului este interzis de catre mitropolitul nostru, inalt Preasfintitul Laurentiu, sa se slujeasca logodna separata de cununie, la distanta mare de timp", precizeaza parintele consilier Constantin Valer Necula.”
Asadar, iata ca diavolul lucreaza neincetat, si insamanteaza in inimi tot felul de ispite prin care omul contemporan ajunge sa se departeze de Hristos prin pacate, la care se adauga si acest pacat asupra caruia am incercat sa fac si eu anumite precizari, numit pacatul concubinajului.
Potrivit Codului Familiei, in Romania statul ocroteste casatoria si familia, apara interesele mamei si copilului si recunoaste casatoria incheiata in fata ofiterului de stare civila. Legislatia din Romania nu recu-noaste concubinajul ca forma de convietuire, neexistand un semn de egalitate intre concubinaj si casatoria incheiata legal.
Daca avem si sprijinul statului, potrivit informatiilor de mai sus, sa incercam atat noi ca si teologi, cat si preotii din parohii, sa stopam acest fenomen care devine din ce in ce mai agasant, fiind un “trend” mai ales in randul vedetelor , vedete care de cele mai multe ori sunt luate drept exemplu de tinerii zilelor noastre. Sa explicam tuturor ca nu opulenta, fastul, masinile de lux, slujbe cu nasi bogati facute la „biserici renumite” fac obiectul casatoriei. Se pot savarsi nunti elegante si simple, cu bani putini dar dragoste multa atat intre cei doi tineri dar si o dragoste ce pleaca din inimile lor catre Iisus Hristos Mantuitorul sufletelor noastre.
Bibliografie:
Pr. Lect. Dr. Emil Jurcan, Stabilitatea familiei, articol aparut in revista “Credinta Ortodoxa” V (2000), nr. 1, p. 78
Otilia Balinisteanu, "In concubinaj se traieste intr-o amagire continua“, articol aparut in Ziarul Lumina, Marti 18 mai 2010.
Chiru Cristian Stefanita
-
Concubinajul sau casatoria de proba
Publicat in : Nunta -
Un lucru total neserios
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.