Credinta sau starea lipsita de ezitare a sufletului

Credinta sau starea lipsita de ezitare a sufletului

Credinţa este primul pas în trăirea duhovnicească, care ne dă imboldul necesar pentru a ne schimba viaţa în bine. Ea este o convingere neclintită pe care harul Duhul Sfânt o naşte în sufletul omului şi care îşi face simţită prezenţa prin conlucrarea noastră personală cu harul lui Dumnezeu.

Aşa cum spune Sf. Paisie Aghioritul, „credinţa nu reprezintă doar o virtute, ci este porticul sfânt prin care trec toate virtuţile; acea starea lipsită de ezitare a sufletului, care nu se zdruncină la nicio împotrivire. Credincios nu este cel care are părerea că toate sunt cu putinţă la Dumnezeu, ci cel care crede că, oricâte va cere prin rugăciune de la Dumnezeu, pe toate le va reuşi” (Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, pp. 149-150). Credința nu are nicio legătură cu raționamentele întortocheate ale minții: „Credinţa urmează simplităţii, iar subtilităţii unor gânduri sucite, îi urmează părerea. Şi părerii îi urmează îndepărtarea de Dumnezeu” (Sf. Isaac Sirul, „Cuvinte despre nevoinţă”, Edit. Bunavestire, Bacău, 1997, p. 87).

Omul care se îndepărtează de Dumnezeu nu poate afla odihna sufletească, pentru că cel care nu crede în Dumnezeu rămâne nemângâiat şi în viaţa aceasta trecătoare şi în cea viitoare, osândindu-şi în acest fel sufletul său pentru veşnicie. „Vreau să spun că oamenii caută să se sprijine de ceva, să se alipească de ceva. Şi dacă n-au credinţă, ca să se sprijine de dânsa, dacă nu se încred în Dumnezeu, încât să se încredinţeze complet pe ei înşişi lui Dumnezeu se vor chinui. Mare problemă este încrederea în Dumnezeu” (Paisie Aghioritul, „Cu durere şi dragoste pentru omul contemporan”, Edit. Publistar, Bucureşti, 2000, p. 23).

Oamenii din societatea postmodernă au mai mult logică decât credinţă, dar o logică care distruge credinţa din rădăcină. Părintele Paisie ne amintește de o „credinţă amestecată”, care se bizuie pe propriul ego, motiv pentru care oamenii au ajuns să fie stăpâniţi de tot mai multă nesiguranţă şi îndoială.

Din acest motiv, Sf. Paisie Aghioritul spune că raţiunea lumii nu are ce căuta în viaţa duhovnicească, deoarece zdruncină credinţa şi seamănă în inimi îndoiala: „În epoca noastră în care s-au înmulţit cunoştinţele, încrederea numai în raţiune a zguduit, din nefericire, credinţa din temelii şi a umplut sufletele de semne de întrebare şi de îndoieli.

De aceea suntem lipsiţi de minuni, pentru că minunea se trăieşte şi nu se explică prin raţiune. Dimpotrivă, credinţa în Dumnezeu atrage în jos puterea dumnezeiască şi toate concluziile omeneşti le întoarce anapoda. Face minuni, învie morţi şi lasă ştiinţa cu gura căscată” (Ibidem, p. 208). Raţionalismul, care crede că poate cunoaşte tainele lui Dumnezeu, cu ajutorul teoriei ştiinţifice, neagă pronia dumnezeiască şi refuză minunile supranaturale, având la bază mândria şi egoismul ce limitează lucrarea harului divin. Astfel, aşa cum concluzionează Cuvioşia sa, tot ceea ce nu se face cu credinţă în Dumnezeu este ceva lumesc, care nu va aduce roade bune pentru că lipseşte binecuvântarea.

De cealaltă parte, atunci „când cineva păşeşte de la început cu credinţă, fară îndoială, va trăi fapte dumnezeieşti din ce în ce mai mari devenind astfel tot mai credincios. Şi fiindcă trăieşte de aproape tainele dumnezeieşti, devine teolog, căci nu le-a prins cu mintea, ci le-a trăit în adevăr” (Paisie Aghioritul, „Epistole”, Evanghelismos, Bucureşti, 2005, p. 221).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

26 Februarie 2018

Vizualizari: 659

Voteaza:

Credinta sau starea lipsita de ezitare a sufletului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact