De ce calamitati?

De ce calamitati?

A trecut mai bine de un an de cand acel teribil tsunami din Oceanul Indian a luat sute de mii de vieti si a lasat alte cateva milioane de oameni fara adapost. In saptamanile ce au urmat acelei infricosatoare intamplari, in California si in alte parti ale lumii au avut loc alunecari de teren, furtuni, inundatii si alte calamitati naturale. Mai aproape de noi, uraganul Katrina a luat pe sus si a inundat coasta golfului, lasand in urma-i sute de morti si sute de mii de oameni cu casele naruite. Ajutoarele materiale si eforturile eroice ale echipelor de salvare au ajutat mult, dar dimensiunea acestor catastrofe este, pentru cei mai multi dintre noi, mai presus de puterea noastra de intelegere.

Indeosebi dupa 11 septembrie, am devenit cel putin rezistenti la tragediile si crizele provocate de oameni. Vedem, la TV si in ziare, imagini ce arata cum sunt linsati in Irak atat oameni din trupele noastre cat si civili nevinovati. Abia daca mai aruncam o privire la fotografiile cu copii si batrani murind de foame in zonele africane de lupta, sau la actele de violenta armata ce iau viata adolescentilor din vecini. Am devenit atat de obisnuiti cu lipsa de umanitate a oamenilor, incat aceste evenimente ne intristeaza si ne pun unele probleme, insa foarte rar ne mai socheaza.

Totusi, este cu totul altceva atunci cand apar distrugeri si pierderi de neinchipuit in urma catastrofelor naturale. Dupa cutremurul care a avut loc in zilele ce au urmat Craciunului, presa a prezentat imagini devastatoare: cadavrele a mai mult de o mie de copilasi aliniate intr-o morga improvizata; un tata, cu o durere de nedescris intiparita pe fata, purtand trupul lipsit de viata al baietelului sau; o adolescenta ingenunchind singura in mijlocul unei strazi distruse, tremurand incontrolabil... Totusi, dintre toate aceste imagini, cea mai cumplita a fost aceea a unui pastor crestin care s-a uitat intristat la distrugerea si carnagiul din jurul sau, apoi l-a intrebat pe reporter aproape retoric: „In fata a toate acestea, cum putem explica oamenilor ca Dumnezeu ii iubeste, ca ii pasa de ei?".

Este o intrebare pe care multi dintre noi ne-o punem, cand suntem victime sau simpli privitori. Este vechea problema a sustinerii bunatatii lui Dumnezeu in fata existentei raului.

Cum impacam imaginea unui Dumnezeu bun, indurator si atotputernic cu realitatea raului?

Predicatorii musulmani s-au grabit sa gaseasca cauza dezastrului in imoralitatea oamenilor: neimplinirea preceptelor Coranului, amestecarea cu cei necredinciosi, alcoolismul si relatiile sexuale premaritale. Pentru ei, tsunami, ca orice alta catastrofa naturala de altfel, reprezinta expresia maniei lui Dumnezeu dezlantuita asupra unei omeniri pacatoase. Si totusi, imaginea unui astfel de Dumnezeu este radical diferita de imaginea pe care ne-o da Iisus despre Tatal: un Dumnezeu cu putere nemasurata si drept, dar, in acelasi timp, un Dumnezeu al milei, al indurarii si al netarmuritei iubiri. Un Dumnezeu care, din principiu, nu recurge niciodata la vreun masacru nediscriminat, in special al celor nevinovati.

Daca este sa gasim - din perspectiva noastra smerita, mioapa - vreun sens pentru asemenea tragedii, acesta este cel oferit simplu si limpede de slujbele Bisericii. De la Nastere si Teofanie (Boboteaza) pana la Sfintele Pasti, tema generala celebrata si vestita de unu altora si lumii intregi este rezumata in numele dat lui Iisus la Nasterea Sa, Emmanuil, „Dumnezeu [este] cu noi". Aceasta nu inseamna doar ca Dumnezeu este alaturi de noi, oferindu-ne speranta si sprijin in vremuri de restriste si pierderi. inseamna, mai presus de toate, ca Dumnezeu este partas la suferinta noastra. El este partas deplin, pana la sfarsit, la durerea si frica noastra. Spus ceva mai melodramatic dar si mai limpede, ar suna asa: Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este prezent si sufera alaturi de fiecare copil inecat, alaturi de fiecare refugiat flamand, alaturi de fiecare familie ingropata sub noroi si alaturi de fiecare pescar care a pierit in furtuna.

Inca din Evul Mediu teologii au cugetat la taina omniprezentei si atotputerniciei lui Dumnezeu. in acest proces, adesea au pierdut din vedere un alt aspect al dumnezeirii, unul care pentru noi este cu mult mai important. Este acel aspect pe care Sfantul Apostol Pavel il numeste pogorarea „chenotica" a lui Dumnezeu intru intunericul si slabiciunea vietii omenesti (Filipeni 2, 7). Sfantul Pavel foloseste acest cuvant atunci cand vorbeste despre intruparea Fiului lui Dumnezeu, despre cum a luat trup si S-a facut om, fara a inceta - in fiinta Sa - sa fie Dumnezeu. Dar, zice el, acea pogorare chenotica nu a luat sfarsit odata cu nasterea lui Iisus. Caci Fiul lui Dumnezeu S-a „smerit pe Sine, facandu-Se ascultator pana la moarte, si inca moarte pe cruce".

Acesta este semnul distinctiv al crestinismului: adevarul ca iubirea lui Dumnezeu pentru poporul Sau - pentru noi - este asa de mare incat, cu smerenie, S-a jertfit pe Sine pentru noi. Dumnezeu patimeste si moare pentru ca noi sa putem trai in El.

Ce inseamna aceasta cand este vorba despre tsunami, uragane, secete si paduri in flacari? intai de toate, inseamna ca intruparea Domnului nostru nu a pus sfarsit cataclismelor si dezastrelor naturale, la fel cum invierea Sa nu a intrerupt procesul ce duce ia moartea noastra fizica. Nu acesta i-a fost scopul. Teologia ortodoxa a vestit dintotdeauna ca intre noi si cosmos exista o legatura vitala, chiar tragica. In chip tainic, randuiala cosmosului participa si sufera din pricina pacatului oamenilor, din pricina ridicarii noastre impotriva Dumnezeului vietii si al iubirii. Zidirea insasi este prinsa in „lanturile caderii", „gemand in dureri" pana cand noi vom dobandi slavitele roade ale rascumpararii si ale adoptiei noastre ca fii ai lui Dumnezeu (Romani 8, 20-23). intre timp, dupa cum ne zice Apostolul Ioan, „toata lumea intru [puterea] celui rau zace" (I Ioan 5,19). Iar daca uneori se dezlantuie haosul in ordinea naturala, aceasta se intampla tocmai din aceasta cauza: pana cand lucrarea mantuitoare a lui Dumnezeu nu este completa, pana cand nadejdea noastra de mantuire nu este implinita, raul va continua sa afecteze vietile noastre atat la nivel uman cat si cosmic.

Totusi, un alt aspect, chiar mai important, este adevarul exprimat in numele Emmanuil. In mijlocul unei lumi teribil de schimbatoare, uneori haotice, ne putem raporta la singurul adevar, singura realitate ce are importanta: Dumnezeu este cu noi.

Astfel, putem spune ca autorul Cartii a III-a a Regilor nu a inteles corect traditia primita de el privind experienta lui Ilie pe Muntele Horeb (I imparati 19). Dumnezeu a fost prezent cu adevarat in „glas de vant subtire". Dar el a fost prezent si in vant si in cutremur si in foc. A fost prezent arunci, a fost prezent la 26 decembrie 2004, a fost prezent in urmarile uraganului Katarina, si va fi prezent pana la sfarsit. Prezent dar in acelasi timp participand deplin la durerea si groaza celor ce strigau de sub ruine.

Text redactat in 2005
John Breck

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 2574

Voteaza:

De ce calamitati? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact