De ce ne casatorim?

De ce ne casatorim?

Ne casatorim pentru ca iubim, ne casatorim pentru a avea o familie, ne casatorim spre a nu cadea in pacate. Pentru ca taina unirii barbatului cu femeia este una mare, ea fiind savarsita "in Hristos si in Biserica" (Efeseni 5, 32), esenta casatoriei o constituie legatura neincetata a sotilor cu Iisus Hristos, in Biserica. Familia crestina are intotdeuna un duhovnic, un parinte spiritual, care este oricand gata sa o asculte si sa o sfatuiasca spre mantuire.

De ce ne casatorim ?

Nasterea de prunci a fost scop al casatoriei la inceput, cand pamantul era nelocuit si gol, insa astazi, cand lumea este plina de oameni, acesta nu mai este scopul principal al casatoriei. Daca nasterea de prunci ar fi scopul casatoriei, ce am putea spune despre familiile evlavioase care nu pot zamisli prunci?! Unele mame nasc prunci, iar altele nu nasc; unele nasc prunci, insa nu ii cresc pe acestia; altele nu nasc prunci, insa ii cresc pe copii.

Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca scopul principal al casatoriei nu mai este nasterea de prunci, zicand: "A fost data, desigur, casatoria si pentru crearea de copii, dar mai mult ca sa stinga infierbantarea firii. Doua sunt ratiunile pentru care a fost introdusa casatoria, ca sa ne inteleptim si sa devenim parinti; dintre acestea doua, are intaietate ratiunea intelepciunii. Pentru ca, deoarece a fost creata dorinta, a fost creata si casatoria, ca sa elimine excesul."

Scopul casatoriei este deci dobandirea intelepciunii si a dragostei, care izvorasc din unitatea sotilor, rodul acestora fiind nasterea copiilor. Scopuri ale casatoriei crestine sunt si inmultirea neamului omenesc, ajutorul reciproc, evitarea desfranarii si, mai ales, comuniunea intru iubire a celor doi soti, care-si transmit reciproc darurile specifice fiecaruia.

Deci, barbatul si femeia se casatoresc, in primul rand, pentru a-si fi reciproc ajutor statornic spre mantuire. Acesta este scopul suprem al casatoriei: fiecare sa il ajute pe celalalt sa intre in Imparatia Cerurilor. Prin dragoste reciproca si impreuna-lucrare, parintii si copiii lor, sunt chemati de a se aduce unul pe altul mai aproape de Dumnezeu.

In familie, toate se fac si se duc impreuna, atat cele bune, cat si cele grele ale vietii; in familie, omul se poate feri mai usor de pacate; in familie se invata iubirea si slujirea jertfelnica; familia are rostul de a salva iubirea, de a o directiona spre cele bune, adica de a face din iubirea patimasa, o iubire virtuoasa si adevarata.

Sfantul Ioan Gura de Aur ii indeamna pe cei casatoriti sa nu se lasa inrobiti de grijile cele lumesti, chiar daca au copii, caci saracia materiala este adesea insotita de binecuvantarea lui Dumnezeu, precum vedem in vietile marilor sfinti. Cand parintii isi pun nadejdea in Dumnezeu, ferindu-se de pacate si cerand zilnic ajutorul Sau, acestora nu le va lipsi nimic, dupa cum El Insusi a spus: "Cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Sa si toate celelalte se vor adauga voua" (Matei 6, 33); cautandu-le pe cele mari, nu le pot lipsi cele mici.

Mai inainte de a ne casatori, trebuie sa fim constienti ca viata de familie este mai mult jertfa, decat conducere, mai mult osteneala, decat odihna; jertfa si osteneala sunt insa singurele in stare sa bucure neincetat inima omului. In familie, fiecare trebuie sa-si rastigneasca patimile, spre a-l dobandi tot mai mult pe celalalt. Intr-o familie lipsita de cuvantul lui Dumnezeu nu mai exista solutii, chiar daca s-ar implica societatea intreaga, pentru ca, acolo unde nu exista Dumnezeu, este greu sa afli solutii de durata.

Parintele Dumitru Staniloae, vorbind despre valoarea si puterea comuniunii cu ceilalti, spune: "Cu multa rabdare am incercat si am inteles, putin cate putin, ca Dumnezeu este aproape, ca ma iubeste si ca, lasandu-ma umplut de iubirea Lui, inima mea se va deschide celorlalti; am inteles ca iubirea este comuniune cu Dumnezeu si cu cel de langa mine si ca, fara aceasta comuniune, lumea nu este decat tristete, ruine, dezolare si masacre; numai daca va voi sa traiasca in aceasta iubire, lumea va cunoaste viata vesnica."

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 12436

Voteaza:

De ce ne casatorim? 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Florin SebastianPostat la 2013-01-28 17:56

    si totusi de ce apar atatea dispute cand o femeie si un barbat, de religii diferite(ortodox si romano catolic) doresc sa se casatoreasca?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact