Dependenta credintei de vointa

Dependenta credintei de vointa

Iată, stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide uşa, voi intra la el şi voi cina cu el şi el cu Mine (Apocalipsa 3, 20). Aceste cuvinte ale Mântuitorului arată că Dumnezeu oferă darul credinţei oricărui om. Dar omul este liber să accepte sau să respingă darul lui Dumnezeu. Domnului îi este milă de acei oameni care se îndoiesc, nu din încăpăţânare, ci din cauza slăbiciunii sufletului lor, a lipsei de experienţă. Domnul îi ajută să găsească credinţa pe cei care caută adevărul şi care suferă din cauza lipsei lor de credinţă. De exemplu, Domnului Iisus Hristos I s-a făcut milă de tatăl disperat al unui băiat posedat de demoni care a strigat: Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele (Mar cu 9, 24), şi şi-a vindecat fiul bolnav.

De asemenea, i s-a făcut milă de Apostolul Petru care, speriat de furtună, a început să se scufunde.

După ce i-a dat mâna Apostolului Petru, Domnul l-a mustrat cu blândeţe, zicând: Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit? (Matei 14, 31). Domnul nu l-a respins pe Toma, „cel necredincios", care dorea să se asigure personal de minunea învierii. Cu toate acestea, Domnul, după ce l-a onorat pe Toma cu prezenţa Sa, nu l-a lăudat pentru credinţa sa, după ce a primit dovada obiectivă a învierii, ci i-a spus lui Toma: Pentru că M-ai văzut ai crezut. Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut! (Ioan 20, 29). Cu alte cuvinte, credinţa bazată pe experienţa exterioară are o valoare redusă; nu este cu adevărat credinţă, ci cunoaştere obişnuită. Adevărata credinţă se naşte din experienţa interioară, necesită sensibilitate, înălţare duhovnicească şi, prin urmare, este demnă de laudă.

Dar exact opusul unei astfel de credinţe căutătoare îl vedem la cărturarii şi fariseii evrei din vremea lui Hristos. Ei au refuzat cu încăpăţânare să creadă în Iisus Hristos ca Mesia trimis de Dumnezeu. Nici împlinirea profeţiilor străvechi, nici nenumăratele Sale minuni şi învieri, nici semnele din natură, nici măcar taina învierii Sale nu le zdruncinaseră necredinţa.

Dimpotrivă, cu fiecare nouă minune a lui Hristos, ei deveneau din ce în ce mai înverşunaţi şi mai furioşi împotriva Lui. Aşadar, dacă nici măcar Hristos nu a putut trezi credinţa în cei care nu voiau să creadă, este de mirare că în zilele noastre există necredincioşi conştienţi şi încăpăţânaţi? Ei pretind că nu cred pentru că nu văd minuni. Dar adevăratul motiv al necredinţei lor nu este lipsa minunilor care se fac zilnic, ci direcţia negativă a voinţei lor. Pur şi simplu, ei nu vor ca Dumnezeu să existe.

Problema necredinţei este strâns legată de corupţia păcătoasă a firii umane. Adevărul este că credinţa îl leagă pe om de un mod de viaţă cunoscut. Ii reţine lăcomia, îl cheamă să îşi învingă egoismul, să trăiască cu stăpânire de sine, să facă binele, chiar să se sacrifice. Atunci când un om preferă patimile sale voinţei lui Dumnezeu, când pune binele propriu înaintea binelui aproapelui său, el va respinge cu orice preţ toate argumentele în favoarea credinţei. Mântuitorul a arătat voinţa rea ca fiind motivul principal al necredinţei, spunând: Că oricine face rele urăşte Lumina şi nu vine la Lumină, pentru ca faptele lui să nu se vădească. Dar cel care lucrează adevărul vine la Lumină, ca să se arate faptele lui, că în Dumnezeu sunt săvârşite (a 3, 20-21).

Dar dacă un om are puterea de a suprima credinţa în el însuşi, el este, de asemenea, capabil să o întărească. Incă o dată găsim în Evanghelie exemple minunate de credinţă înflăcărată, cum ar fi sutaşul roman, femeia cananeancă, femeia cu scurgerea de sânge, orbul din Ierihon şi mulţi alţii. Domnul i-a chemat pe ascultătorii Săi să imite credinţa lor. Prin urmare, stă în puterea noastră, cu ajutorul lui Dumnezeu, să ne adunăm şi să ne dirijăm puterea duhovnicească pentru a ne întări credinţa. Credinţa, ca toate lucrurile bune, necesită efort. De aceea este făgăduită o răsplată pentru aceasta: Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi (Marcu 16,16).

Episcopul Aleksandr Mileant

Fragment din cartea "De ce avem nevoie de Hristos", Editura Egumenita

Cumpara cartea "De ce avem nevoie de Hristos"

Pe aceeaşi temă

02 Martie 2023

Vizualizari: 709

Voteaza:

Dependenta credintei de vointa 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta vointa

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact