Duhul Sfant si indumnezeirea omului prin har

Duhul Sfant si indumnezeirea omului prin har

Unirea omului cu Dumnezeu sau îndumnezeirea prin har presupune dobândirea nepătimirii, a iubirii desăvârşite și trăirea tot mai intensă a prezenţei Luminii dumnezeieşti înlăuntrul ființei sale.

Sfântul Duh este Cel care desăvârşeşte lucrarea mântuirii omului și o interiorizează totodată în adâncul inimii. Aceasta înseamnă că Duhul Sfânt Îl aduce pe Iisus Hristos întru noi, cu firea Sa omenească îndumnezeită, ca să dăruiască şi firii noastre curăţia și desăvârşirea ei.

Mântuitorul Iisus este „Lumina lumii” (In. 8, 12), însă Cel care luminează ochii sufletului nostru este Duhul lui Dumnezeu. Dacă sufletul nu are întru sine Sfântul Duh ca Lumină, nu poate vedea pe Iisus Hristos ca Dumnezeu şi nu se poate uni cu El.

Lucrarea Sfântului Duh nu este ceva creat, ci porneşte dintru fiinţa Lui şi ne uneşte nemijlocit cu Dumnezeu. La această lucrare dumnezeiască participăm și noi, cu lucrarea noastră naturală creată, și prin această împreună-lucrare suntem îndumnezeiți.

Această lucrare a Duhului Sfânt se numeşte harul divin sau energiile dumnezeiești necreate. În acest sens spunem că ne mântuim prin har, sau ne unim cu Dumnezeu prin har, sau ne îndumnezeim, sau ne facem dumnezei după har.

Harul divin nu este doar al Duhului Sfânt, ci e comun celor trei Persoane dumnezeieşti. Din acest motiv este numit şi harul lui Dumnezeu, sau al lui Hristos, deoarece Domnul Iisus trimite Sfântul Duh și, prin El, toate cele trei Persoane dumnezeieşti se sălăşluiesc întru noi. Duhul este Cel care ne umple de har, de aceea harul se numeşte, cu precădere, harul Duhului Sfânt.

Harul divin este energia, lucrarea sau puterea prin care Dumnezeu împărtășește oamenilor ajutorul, viața și sfințirea Sa. El izvorăște din ființa celor trei persoane divine și aparține întregii Sf. Treimi. El este comunicat oamenilor și de Fiul și de Sfântul Duh. În virtutea apropierii însă, se atribuie în mod deosebit Duhului Sfânt acțiunea de împărtășire a harului. De aceea, spunem că după Cincizecime, sfințirea sau lucrarea harului divin în lume o face Duhul Sfânt” (Pr. George Remete, „Dogmatica Ortodoxă”, Edit. Reîntregirea, Alba-Iulia, 2007, p. 261).

Unirea cu Dumnezeu se face în Trupul lui Hristos - Sfânta Biserică. Aceasta nu este o unire cu esenţa dumnezeiască, ci cu firea omenească asumată şi îndumnezeită de Mântuitorul Iisus. Harul divin mântuitor se împărtășește numai prin umanitatea îndumnezeită a Fiului lui Dumnezeu.

Biserica are viaţa cea adevărată, care e rodul comuniunii omului cu Dumnezeu, fiind totodată singurul loc al îndumnezeirii omului prin harul divin (Î.P.S. Hieroteos Vlachos, „Secularismul, un cal troian în Biserică”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2004, p. 26).

Fiind energie a Sfântului Duh, harul divin este prezent și lucrează în mod expres în Biserică. El este parte componentă a Bisericii, deoarece Biserica este Trupul lui Hristos, deci Duhul nu poate lucra despărțit de Hristos. Afirmând acestea, nu susținem că harul dumnezeiesc nu ar lucra, în mod excepțional, și în afara Bisericii, după cuvântul Sf. Ev. Ioan: „Duhul suflă unde voiește” (In. 3, 8). (Pr. George Remete, op. cit., p. 262).

Scopul vieţii noastre, pentru care Dumnezeu ne-a creat, este îndumnezeirea. „Din nefericire există multă neştiinţă nu numai la oamenii din afara Bisericii, ci şi la mulţi dinlăuntrul ei. Şi aceasta deoarece unii ca aceştia cred că scopul vieţii noastre este, în cel mai bun caz, îmbunătăţirea noastră morală, adică a deveni oameni mai buni.

În timp ce Evanghelia, Tradiţia Bisericii şi Sfinţii Părinţi ne arată că scopul vieţii noastre nu este acesta, adică să devină omul mai bun decât este, mai moral, mai drept, mai înfrânat, mai cu luare aminte. Toate acestea trebuie să se facă, dar ele nu constituie scopul principal, scopul final, pentru care Făcătorul şi Creatorul nostru l-a plăsmuit pe om.

Dar care este acest scop? Îndumnezeirea. Adică unirea omului cu Dumnezeu nu într-un mod exterior sau sentimental, ci ontologic, real” (Gheorghe Kapsanis, „Îndumnezeirea - scopul vieţii omului”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2006. p. 12).

Sf. Paisie Aghioritul spune că omul, în măsura în care dobândeşte mai multe virtuţi, se îndumnezeieşte, pentru că atunci vine înlăuntrul său harul divin.

„Omul este plăsmuit după chipul lui Dumnezeu, deci Dumnezeu este Dumnezeul dumnezeilor, adică al oamenilor. Omul trebuie să se îndumnezeiască. Toţi oamenii suntem după chipul lui Dumnezeu, dar câţi ne aflăm pe calea ce duce către starea cea după asemănare?

Cu cât ne îndepărtăm de Dumnezeu, cu atât nu mai semănăm cu Dumnezeu, adică cu atât ne îndepărtăm de starea cea după asemănare. Pentru ca omul să se asemene lui Dumnezeu, trebuie să trăiască potrivit poruncilor lui Dumnezeu, săvârşind lucrarea cea lăuntrică.

În felul acesta se curăţă de patimi şi dobândeşte virtuţi, şi atunci nu este doar după chipul lui Dumnezeu, ci trece la starea cea după asemănare, pentru că lucrează într-însul Harul lui Dumnezeu” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 151-152).

Orice credincios curăţit de patimi, prin lucrarea sfințitoare a harului Duhului Sfânt și prin lucrarea duhovnicească personală, poate ajunge la rugăciunea curată şi la unirea cu Dumnezeu, care este tocmai iubirea desăvârşită.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

24 Mai 2018

Vizualizari: 2022

Voteaza:

Duhul Sfant si indumnezeirea omului prin har 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact