Duhul Sfant si indumnezeirea omului prin har

Duhul Sfant si indumnezeirea omului prin har

Unirea omului cu Dumnezeu sau îndumnezeirea prin har presupune dobândirea nepătimirii, a iubirii desăvârşite și trăirea tot mai intensă a prezenţei Luminii dumnezeieşti înlăuntrul ființei sale.

Sfântul Duh este Cel care desăvârşeşte lucrarea mântuirii omului și o interiorizează totodată în adâncul inimii. Aceasta înseamnă că Duhul Sfânt Îl aduce pe Iisus Hristos întru noi, cu firea Sa omenească îndumnezeită, ca să dăruiască şi firii noastre curăţia și desăvârşirea ei.

Mântuitorul Iisus este „Lumina lumii” (In. 8, 12), însă Cel care luminează ochii sufletului nostru este Duhul lui Dumnezeu. Dacă sufletul nu are întru sine Sfântul Duh ca Lumină, nu poate vedea pe Iisus Hristos ca Dumnezeu şi nu se poate uni cu El.

Lucrarea Sfântului Duh nu este ceva creat, ci porneşte dintru fiinţa Lui şi ne uneşte nemijlocit cu Dumnezeu. La această lucrare dumnezeiască participăm și noi, cu lucrarea noastră naturală creată, și prin această împreună-lucrare suntem îndumnezeiți.

Această lucrare a Duhului Sfânt se numeşte harul divin sau energiile dumnezeiești necreate. În acest sens spunem că ne mântuim prin har, sau ne unim cu Dumnezeu prin har, sau ne îndumnezeim, sau ne facem dumnezei după har.

Harul divin nu este doar al Duhului Sfânt, ci e comun celor trei Persoane dumnezeieşti. Din acest motiv este numit şi harul lui Dumnezeu, sau al lui Hristos, deoarece Domnul Iisus trimite Sfântul Duh și, prin El, toate cele trei Persoane dumnezeieşti se sălăşluiesc întru noi. Duhul este Cel care ne umple de har, de aceea harul se numeşte, cu precădere, harul Duhului Sfânt.

Harul divin este energia, lucrarea sau puterea prin care Dumnezeu împărtășește oamenilor ajutorul, viața și sfințirea Sa. El izvorăște din ființa celor trei persoane divine și aparține întregii Sf. Treimi. El este comunicat oamenilor și de Fiul și de Sfântul Duh. În virtutea apropierii însă, se atribuie în mod deosebit Duhului Sfânt acțiunea de împărtășire a harului. De aceea, spunem că după Cincizecime, sfințirea sau lucrarea harului divin în lume o face Duhul Sfânt” (Pr. George Remete, „Dogmatica Ortodoxă”, Edit. Reîntregirea, Alba-Iulia, 2007, p. 261).

Unirea cu Dumnezeu se face în Trupul lui Hristos - Sfânta Biserică. Aceasta nu este o unire cu esenţa dumnezeiască, ci cu firea omenească asumată şi îndumnezeită de Mântuitorul Iisus. Harul divin mântuitor se împărtășește numai prin umanitatea îndumnezeită a Fiului lui Dumnezeu.

Biserica are viaţa cea adevărată, care e rodul comuniunii omului cu Dumnezeu, fiind totodată singurul loc al îndumnezeirii omului prin harul divin (Î.P.S. Hieroteos Vlachos, „Secularismul, un cal troian în Biserică”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2004, p. 26).

Fiind energie a Sfântului Duh, harul divin este prezent și lucrează în mod expres în Biserică. El este parte componentă a Bisericii, deoarece Biserica este Trupul lui Hristos, deci Duhul nu poate lucra despărțit de Hristos. Afirmând acestea, nu susținem că harul dumnezeiesc nu ar lucra, în mod excepțional, și în afara Bisericii, după cuvântul Sf. Ev. Ioan: „Duhul suflă unde voiește” (In. 3, 8). (Pr. George Remete, op. cit., p. 262).

Scopul vieţii noastre, pentru care Dumnezeu ne-a creat, este îndumnezeirea. „Din nefericire există multă neştiinţă nu numai la oamenii din afara Bisericii, ci şi la mulţi dinlăuntrul ei. Şi aceasta deoarece unii ca aceştia cred că scopul vieţii noastre este, în cel mai bun caz, îmbunătăţirea noastră morală, adică a deveni oameni mai buni.

În timp ce Evanghelia, Tradiţia Bisericii şi Sfinţii Părinţi ne arată că scopul vieţii noastre nu este acesta, adică să devină omul mai bun decât este, mai moral, mai drept, mai înfrânat, mai cu luare aminte. Toate acestea trebuie să se facă, dar ele nu constituie scopul principal, scopul final, pentru care Făcătorul şi Creatorul nostru l-a plăsmuit pe om.

Dar care este acest scop? Îndumnezeirea. Adică unirea omului cu Dumnezeu nu într-un mod exterior sau sentimental, ci ontologic, real” (Gheorghe Kapsanis, „Îndumnezeirea - scopul vieţii omului”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2006. p. 12).

Sf. Paisie Aghioritul spune că omul, în măsura în care dobândeşte mai multe virtuţi, se îndumnezeieşte, pentru că atunci vine înlăuntrul său harul divin.

„Omul este plăsmuit după chipul lui Dumnezeu, deci Dumnezeu este Dumnezeul dumnezeilor, adică al oamenilor. Omul trebuie să se îndumnezeiască. Toţi oamenii suntem după chipul lui Dumnezeu, dar câţi ne aflăm pe calea ce duce către starea cea după asemănare?

Cu cât ne îndepărtăm de Dumnezeu, cu atât nu mai semănăm cu Dumnezeu, adică cu atât ne îndepărtăm de starea cea după asemănare. Pentru ca omul să se asemene lui Dumnezeu, trebuie să trăiască potrivit poruncilor lui Dumnezeu, săvârşind lucrarea cea lăuntrică.

În felul acesta se curăţă de patimi şi dobândeşte virtuţi, şi atunci nu este doar după chipul lui Dumnezeu, ci trece la starea cea după asemănare, pentru că lucrează într-însul Harul lui Dumnezeu” (Sf. Paisie Aghioritul, „Patimi şi virtuţi”, Edit. Evanghelismos, Bucureşti, 2007, pp. 151-152).

Orice credincios curăţit de patimi, prin lucrarea sfințitoare a harului Duhului Sfânt și prin lucrarea duhovnicească personală, poate ajunge la rugăciunea curată şi la unirea cu Dumnezeu, care este tocmai iubirea desăvârşită.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

24 Mai 2018

Vizualizari: 2109

Voteaza:

Duhul Sfant si indumnezeirea omului prin har 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact