Este greu sa ne mantuim? Despre deosebirea gandurilor

Este greu sa ne mantuim? Despre deosebirea gandurilor

Trebuie doar să vrem şi să ne apucăm de lucrul cu hotărâre, şi mântuirea este gata. Ea este pregătită deja pentru fiecare, n-avem decât să venim şi să o luăm. Aşadar, greu este nu să ne mântuim, ci să vrem să ne ridicăm, să mergem şi să primim mântuirea - dar atunci nu trebuie să spunem: „Este greu să ne mântuim", ci: „Ne este lene să ne mântuim". Prin propriile puteri ne este nu numai greu, ci cu neputinţă să ne mântuim. Insă cu Domnul Mântuitorul care e osteneala? Il avem pe Dumnezeu, Care în toate lucrările Sale proniatoare are scopul ca noi să ajungem cu toţii la cunoaşterea adevăru-lui şi să ne mântuim: cum să fie grea mântuirea? Osteneala noastră în lucrarea mântuirii este atât de mică şi de nimicnică faţă de mărimea mântuirii, încât nici nu merită pomenită.

Pentru dumneavoastră încă mai este tulbure rânduiala lăuntrică mântuitoare. Citiţi primele puncte de la Filotei Sinaitul din Filocalie şi uitaţi-vă: ce scrie acolo? Un singur act şi gata, fiindcă acest act le concentrează şi le ţine în ordine pe toate. Faceţi bine şi împliniţi-l, şi veţi dobândi cuvenita rânduială lăuntrică, şi o veţi vedea limpede. Actul acesta este a sta cu luarea-aminte în inimă, întru evlavie, înaintea Domnului. Iată începutul înţelepciunii duhovniceşti!

Doriţi să deveniţi iscusită în deosebirea gândurilor. Coborâţi-vă din cap în inimă. Atunci veţi vedea limpede toate gândurile cu ochiul ager al minţii, iar până atunci să nu aşteptaţi cuvenita deosebire a gândurilor. Faceţi bine şi luaţi la cunoştinţă că deosebirea gândurilor nu este totuna cu alungarea lor atunci când ele nu sunt bune. Acela e un război al minţii, căruia îi premerge deosebirea între gândurile prietene şi gândurile vrăjmaşe. Văzând în ele prieteni, le primim cu cinstiri, iar văzând în ele vrăjmaşi, le primim cu ocară. Să ştiţi, de asemenea, că deosebirea gândurilor face deosebire nu numai între cele bune şi cele rele, ci şi între cele serioase şi cele neserioase, deşarte, şi între cele ce par bune şi cele care sunt bune cu adevărat - iar în primul rând face deosebire în gândurile -atât obişnuite, cât şi aparte - ce înconjoară treburile noastre sub forma imboldurilor şi scopurilor, ca să nu se strecoare imbolduri şi scopuri de neîngăduit în creştinul bun şi să ne strice treburile. Invăţaţi de la Sfântul Scărar, din cuvântul lui pe larg despre deosebirea gândurilor, cu ce lucruri are asta atingere şi cum se face totul. După îndrumările lui să şi începeţi să lucraţi, şi experienţa vă va învăţa totul. Doriţi să vă preţuiţi mai precis. La ce vă foloseşte asta? Şi cum de nu-l vedeţi aici pe vrăjmaş, care vă croieşte cale spre părerea de sine - această plagă cât se poate de pierzătoare?

Pesemne că vă zugrăveşte în culori frumoase câte foloase vin din aceasta, şi toate duhovniceşti!!! Iar dumneavoastră şi năzuiţi spre asta, adică ascultaţi de vrăjmaş şi vă grăbiţi spre pierzare. Ajunge să vă supuneţi îndemnurilor lui, că îndată vă va strecura otrava preţuirii de sine, şi veţi începe să vă închipuiţi despre dumneavoastră că nu sunteţi ca cutare şi cutare. Şi atunci veţi privi la toţi ca din clopotniţă, adică veţi privi cu ochii vrăjmaşului. Poftim folos duhovnicesc! Iarăşi mă întorc la gândul că sunteţi toată în cap, nu în inimă. Coborâţi-vă în inimă, şi îndată veţi putea să vă preţuiţi. V-aţi manifestat dorinţa de a ajunge la simţământul propriei netrebnicii. Ei bine, asta veţi şi începe să vedeţi şi să simţiţi îndată ce vă veţi coborî în inimă. Cu cât mai adânc vă veţi coborî, cu atât veţi vedea mai limpede totul. In cele din urmă veţi hotărî: „Sunt oarbă, slăbănoagă, leproasă" - şi asta nu ca frază învăţată pe dinafară, ci cu simţământul cel mai adânc şi sincer al inimii. Şi aceasta este cea de-a douăsprezecea treaptă a desăvârşirii duhovniceşti despre care vorbeşte în omiliile sale Sfântul Macarie Egipteanul!

SFÂNTUL TEOFAN ZĂVORÂTUL
DESPRE FELURITE PROBLEME DE CREDINŢĂ ŞI VIAŢĂ

Cumpara cartea "Despre felurite probleme de credinta si viata"

Pe aceeaşi temă

26 August 2015

Vizualizari: 2226

Voteaza:

Este greu sa ne mantuim? Despre deosebirea gandurilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact