Fericiti facatorii de pace

Fericiti facatorii de pace

Pace si razboi, de ce avem conflicte, cine le creaza, de ce le creeaza. Omul face razboi, declanseaza conflictul, pacea nu mai este de mult starea noastra, desi este o virtute fireasca, omul ajuns sa traiasca nefiresc a pierdut din sufletul lui pacea. Mai suntem noi blânzi, umili, împaciuitori, iubitori de Dumnezeu, de semeni? Cu siguranta nu.

Mai suntem noi acele fiinte care sa reflecte blândetea lui Dumnezeu: omenos, pașnic, prietenos, blajin. Un om care are multa bunatate, bun la suflet, clement, care prin toate manifestarile sale vadește bunatate și caldura sufleteasca, care nu face rau oamenilor, este mereu neagresiv, domol, lin la vorba, plin de gingașie si dulceața, de noblete si onorabilitate, un om placut, mîngâietor, delicat, amabil? Dovedim din ce în ce mai mult că nu suntem.



Mai stim ce înseamna a fi umil, asa cum ne-a aratat Domnul Iisus ca trebuie sa fim. Omul care are o atitudine modesta, de om simplu, sarac, fara pretenții, care are o atitudine supusa, ascultatoare, smerita. Mai întâlnim manifestari ale oamenilor care arata, tradeaza, denota pe omul umil ce vadește un sentiment de inferioritate care-l face mai superior; plin de smerenie. Care are o atitudine simpla, lipsita de pretenții, modesta. Care denota un comportament foarte respectuos; caracterizat prin supunere și prin modestie caracteristic unui om umil, sarac, dar bogat, care cunoaste sentimental si conștiința lipsei sale de valoare în raport cu Dumnezeu si cu oamenii, o inferioritate specifica Lui; smerit, modest, spasit, dar plin de credinta si nadejde în Dumnezeu ? Răspuns: Nu.

Strainul Hristos a venit in lume, „dar lumea nu L-a cunoscut” El venise „întru ale Sale si ai Sai nu L-au primit”. Sa vii la ai Tai si sa fii respins, iata o conditie dificila si nefireasca. Sa lasi un ,,acasa treimic“ si sa pogori trupeste printre muritori, ca sa reintemeiezi transfigurator un acasa al omului. Oare, nu vroiau trei dintre Apostoli sa faca trei colibe in preajma Lui, pe Tabor . Și oamenii au decis: sa fii trimis la moarte ca ultimul dintre talhari, iata drama creata de om, nu lui Dumnezeu, ci sieși.

Traim în lumea razboiului si a crimei premeditate, cautam si iubim pacatul, el este voloarea pe care o dorim, telul nostru transpus în desfrâu, lacomie, egoism care duce la o existenta odioasa, care duce la neînțelegere, ciocnire de interese, dezacord; antagonism, cearta, diferend, discuție violentă și razboi. Pacea lumii este trecatoare si pregatitoarea unui alt razboi.

Viața și cultura românescă sunt, din fericire, amprentate de religios și de-a lungul secolelor a devenit o stare genetică, de aceia conflictele etno-religioase violente nu-și găsesc cadrul în spatiul ortdox românesc.

Datorită etichetării dintre religii și etnii, sau dintre religie și politic, ori când biserica este instrumentată de sciziunea dublei loialități, pacea lui Dumnezeu clar exprinată de noul testament și ura dintre grupările de oamnei, chiar de sub același acoperiș religios ca să nu mai vorbim de religii ori etnii diferite, atrage conflicte manifestate în spații diferite ale terei.

In acelasi timp, El, Hristos, nu venise ca un strain, ci ca unul de-al casei („intru ale Sale „). Dar oamenii nu mai stiau ce este cu casa lor si L-au tratat ca pe straini, alungandu-L in moarte. El ne-a facut profit, insa, si din acest moment tragic: o data pentru a ne mai amenaja acest acasa terestru prin propria-i locuire (in Duhul si euharistie), promisa noua pana la sfarsitul veacurilor; apoi prin deschiderea acelui ravnit ,,acasa paradisiac”.

Lipsa de respect pentru cei care au opțiuni diferite, dar și față de persoanele apropiate care pleacă de la individualism și mândrie face ca spatiul locuirii să devină violent, teama de a-ți pierde identitatea, de a te înstrăina de ceeace îți aparține, ne împiedică să înțelegem că toți ceilalți sunt și creația lui Dumnezeu și ajungem să uităm că din perspectivă creștină nu mai există străinul prin excelență, ci permanentul aproapele meu.

Explicatie. Sentimentul de strain, pe care-l acuzam noi fata de noi insine sau noi fata de ceilalti, provine si din ireductibila diferenta de conditie intre Creator si creatia Sa. Cum Hristos este prezent, in chip mistic, in fiecare fiinta umana, ne incearca un sentiment de necuprindere, tradus, in parte, prin resimtirea celuilalt si chiar si a ta ca strain.

Pe total aceste conflicte aduc o decredibilitate a religiosului, de incitare la ateism și de abandonare a evangheliei.
Aceasta este și rodul ignoranței, în ciunda sau tocmai din cauza unei multitudini de informații pentru care nu mai avem puterea și criteriile de procesare și analiză, iată cum în conflictul dintre economico- material numai necunoașterea și dezinformarea tendențioasă duce la conflictul religios.

Preot DAVID MARIAN, Parohia NASTEREA MAICII DOMNULUI , Navodari

.

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

02 Iunie 2015

Vizualizari: 1296

Voteaza:

Fericiti facatorii de pace 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact