Hrana frumoasa ca marturie a iubirii lui Dumnezeu fata de om

Hrana frumoasa ca marturie a iubirii lui Dumnezeu fata de om

Hrana frumoasă ca mărturie a iubirii lui Dumnezeu faţă de om (Sf. Grigore de Nyssa)

Hrana este parte a creaţiei lui Dumnezeu. Tot ce există în Univers a fost creat de Dumnezeu şi se susţine printr-o multitudine de schimburi.

Sfîntul Grigore de Nyssa vorbeşte despre o „întreită gradaţie” a puterii vegetative şi vitale. Cea dintîi este legată doar de creştere şi de hrănire, întîlnită la plante. „Căci şi la
plante - spune Sfîntul Grigore - se poate recunoaşte o forţă vitală, doar că aceasta e lipsită de afectivitate”12. „Al doilea fel de viaţă e cea care o cuprinde pe cea dintîi, pe lîngă care se mai adaugă un dar, şi anume acela de a se conduce după simţuri sau după instincte. Firea aceasta e proprie animalelor necuvîntătoare, căci la ele nu întîlnim numai hrănire şi creştere, ci aici întîlnim şi activitate senzorială”. Al treilea nivel, superior, îl reprezintă omul, care are o „viaţă corporală desăvîrşită”: se hrăneşte, dar pe lîngă asta mai are şi activitate afectivă, posedă raţiune şi se conduce după judecata lui proprie.13

„Dumnezeu, care a rînduit legi pentru toate făpturile, a îngăduit omului să mănînce pentru folosul său, atît din carnea vieţuitoarelor necuvîntătoare cît şi din legumele cîmpului, pentru că nimic din acestea nu e străin de viaţa firii omului”14: „Tot ce se mişcă şi ce trăieşte să vă fie de mîncare, toate vi le-am dat, ca şi iarba verde”15.

Nu în zadar şi ordinea creaţiei a fost în aşa fel, încît mai întîi s-au făcut cerul şi pămîntul cu plante, mai apoi animalele şi abia la urmă omul, fiecare pregătind venirea celor superioare. Sfîntul Grigore compară alcătuirea Universului de către Dumnezeu cu perioada de pregătire a unui palat împărătesc pentru primirea unui oaspete iubit:

„Iată de ce omul a fost introdus ultimul între creaturi, nu pentru că ar fi fost aruncat la urmă ca un dispreţuit, ci ca unul care încă din clipa naşterii se cădea să fie împărat peste supuşii săi. După cum un stăpîn nu-şi invită oaspeţi înainte de a-şi fi procurat alimentele necesare, ci abia după ce s-a aprovizionat suficient cu toate cele necesare şi după ce şi-a prevăzut casa, cămara şi sufrageria în condiţii acceptabile şi abia după ce s-a pregătiţi cu toate cele necesare ospătării, abia atunci îşi duce oaspetele
în locuinţă, tot aşa Şi-a împodobit casa şi bogatul şi mărinimosul Purtător de grijă al naturii noastre cu toată strălucirea şi măreţia, pregătind o mare şi bogată listă de
alimente şi abia după aceea aduce El pe om înăuntru, dîndu-i drept simbrie zilnică nu doar promisiunea a ceva inexistent, ci gustarea a ceva real. De aceea, El a sădit în
firea sa un amestec de dumnezeiesc şi de omenesc pentru ca să poată gusta din fericirea amîndurora, atît bucuria de a sta în legătură cu Dumnezeu, cît şi din plăcerile
pămînteşti prin simţămîntul pe care-l are că nu-i străin nici de bucurii”16.

Nevoia bucătarilor de a înfrumuseţa mîncarea îşi are originea în intenţia de început a lui Dumnezeu Care, rînduind mîncare spre întreţinerea vieţii omului, nu a făcut-o
doar hrănitoare, ci şi frumoasă. Faptul că fructele, legumele şi plantele, precum şi seminţele, au felurite forme şi mirosuri foarte frumoase şi plăcute, deşi ar fi putut fi doar hrănitoare, este o mărturie a iubirii lui Dumnezeu faţă de om. Această varietate de culori şi forme nu ar fi necesară hranei pentru a-şi îndeplini scopul de bază, acela de a asigura supravieţuirea, crede Sfîntul Grigore. Singura raţiune a acestei varietăţi este bucuria pe care o aduce omului: „Să ne închipuim o livadă care hrăneşte în ea mii de pomi de toate soiurile, precum şi alte plantaţii, a căror înfăţişare, calitate şi culoare variază de la unele la altele.

Toate aceste plante îşi primesc umezeala din acelaşi loc şi puterea care pătrunde cu musturile pe fiecare din ele e una prin firea ei; în schimb fiecare plantă în chipuri
diferite. Aceeaşi umezeală devine amară pentru pelin, în cucută ea se schimbă într-un suc care poate să aducă moartea; într-o plantă ea devine ceva, în alta altceva, de pildă în şofran, în balzam sau în mac. Intr-una din ele devine căldură, în alta se răceşte, într-o a treia păstrează o temperatură mijlocie. In dafin, în mastic şi în alte plante de felul acestora ea dă un miros plăcut; în smochin sau în păr ea devine dulce la gust, în viţa-de-vie ea se schimbă în struguri şi în vin. In măr ea se schimbă în must, în trandafir în culorile cele mai frumoase, în strălucirea crinului, în albastrul viorelei, în culoarea purpurie a iacintului, în toate produsele minunate ale pămîntului care încolţesc începînd din una şi aceeaşi umezeală pentru ca mai tîrziu să se deosebească între ele după formă, după specie şi calităţi”17.

In sfîrşit, toate aceste calităţi ale feluritelor legume, fructe şi mirodenii înşiruite de Sfîntul Grigore se ştie că hrănesc într-un chip miraculos diferite organe care fiecare îşi trage cele necesare pentru întreţinere. Hrana nu este doar o simplă sursă de energie care se toarnă în stomac, ci este un izvor continuu de regenerare a tuturor calităţilor noastre, atît trupeşti, cît şi sufleteşti.

Frumuseţea şi varietatea hranei trupeşti preînchipuiesc desfătarea duhovnicească viitoare. Nu în zadar Scriptura foloseşte metafora foamei pentru păcătoşi şi a îndestulării pentru cei mîntuiţi. „Fericiţi cei ce flămînzesc şi însetează de dreptate, că aceia se vor sătura”. Sau: „De însetează cineva, să vină la Mine să bea”18. La fel şi
prorocul Isaia îi înfăţişează pe cei drepţi ca pe cei care „ospăta-vor întru veselie”19, iar David făgăduieşte: „mînca-vor săracii şi se vor sătura, cei ce-L caută pe Dînsul vii vor fi inimile lor în veacul veacului”20. Nu în zadar acest verset din psalmi se spune, de secole, la fiecare masă de seară ca rugăciune înainte de mîncare în mănăstiri.

Parintele Savatie Bastovoi

Fragment din "Cartea mea de bucate", Editura Cathisma

Cumpara "Cartea mea de bucate"

 

Note:

12 Tratatul despre facerea omului, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Sf. Grigore de Nyssa, Scrieri II, p. 28.
13 Ibidem.
14 Ibidem, p. 46.
15 Facerea 9, 3.
16 Ibidem, p. 21.
17 Ibidem, p. 88.
18 Ioan 7, 37.
19 Isaia 25, 6.
20 Psalmul 21, 30.

 

Pe aceeaşi temă

19 Ianuarie 2023

Vizualizari: 994

Voteaza:

Hrana frumoasa ca marturie a iubirii lui Dumnezeu fata de om 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

hrana mancarea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact