Iisus Hristos - Dumnezeu Omul

Iisus Hristos - Dumnezeu Omul

„Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul. Amin."

Cum poate fi Iisus Hristos om și Dumnezeu în același timp? De ce a făcut Dumnezeu omul și lumea? Din dragoste, din prea multă dragoste. În acest ocean al dragostei nemărginite, Dumnezeu se unește cu creația sa, în cea mai strânsă unire posibilă, devenind El Însuși creatura. Ce face Dumnezeu prin acest gest uimitor? Dumnezeu săvârșește ca om rolul de mijlocitor pe care omul l-a pierdut la cădere. Iisus Hristos deschide o punte peste abisul dintre Dumnezeu și om, deoarece El este Dumnezeu și om în același timp, așa cum ne spune un imn ortodox, la Nașterea Domnului: „Cerul și pământul s-au unit astăzi născându-se Hristos. Astăzi, Dumnezeu pe pământ a venit și omul la cer s-a suit".

Întruparea Fiului lui Dumnezeu este supremul act al eliberării omului din robia păcatului, restaurând prin aceasta comuniunea deplină a omului cu Dumnezeu. Ce s-ar fi întâmplat dacă nu ar fi fost cădere primilor oameni, Adam și Eva? Dumnezeu a înfăptuit întruparea Fiului ca o consecință a căderii primilor oameni sau El a îndeplinit un Plan pe care L-a conceput din veșnicie? Oricum ar fi, noi oamenii trebuie să vedem generozitatea lui Dumnezeu prin actul înfăptuit, devenind om ca o desăvârșire a ființei umane. Cei mai mulți dintre scriitorii creștini, s-au oprit la contextul omului căzut, dar au existat și o serie de Sfinți Părinți, care au avut o viziune mai largă, mergând până la aceea de susținerea existenței unui Plan al lui Dumnezeu din veșnicie, cum ar fi: Sfântul Maxim Mărturisitorul, Sfântul Isaac Sirul etc.

Întruparea, spune Sfântul Isaac, este cel mai binecuvântat și îmbucurător fapt care ar fi putut să se întâmple neamului omenesc. Ar fi fost oare drept să atribuim ca motiv al acestui eveniment îmbucurător ceva care ar fi putut să nu se întâmple niciodată și care, într-adevăr, n-ar fi fost necesar să se înfăptuiască? Cu siguranță că întruparea lui Dumnezeu trebuie considerată nu numai ca un act de restaurare, doar un răspuns la păcatul omului, ci și un act de dragoste, o expresie a naturii divine a lui Dumnezeu. Chiar și așa, Dumnezeu în nemărginita Sa iubire, ar fi ales, totuși, să se identifice cu creația lui, devenind om.

Întruparea nu este numai anularea consecințelor păcatului originar, ci ea este totodată și un stadiu esențial în călătoria omului de la chipul la asemănarea lui Dumnezeu.

Adevăratul chip și adevărata asemănare a lui Dumnezeu este Însuși Hristos. Astfel chiar din primul moment al creării omului după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, întruparea lui Hristos era într-un anume fel cunoscută. Adevărata rațiune a întrupării nu stă așadar în păcătoșenia omului, ci în natura lui nedecăzută, ca ființă creată de Dumnezeu după chipul și asemănarea Sa, capabilă de a realiza comuniunea cu El.

Pe de o parte, dogma credinței ortodoxe a fost stabilită în urma dezbaterilor din cadrul celor șapte Sinoade Ecumenice, care au avut loc și care a fost rezumată în refrenul imnului Sfântului Roman Melodul: „Prunc tânăr, Dumnezeu Cel mai înainte de veci”. Așadar, avem de-a face cu trei afirmații: Iisus Hristos este Dumnezeu deplin; Iisus Hristos este om deplin; în Iisus Hristos nu sunt două persoane, ci una.

Pe de altă parte, din definițiile Sinodale despre Hristos, ca Dumnezeu și om, se desprind două principii de bază pentru mântuirea noastră. În primul rând, numai și numai Dumnezeu îl poate mântui pe om. Un proroc sau un învățător al dreptății nu poate fi Răscumpărătorul lumii. Așadar, dacă Hristos este Mântuitorul nostru, El trebuie să fie pe deplin Dumnezeu. În al doilea rând, mântuirea trebuie să cuprindă omul în deplinătatea sa. Numai dacă Hristos este pe deplin om ca noi, ne putem împărtăși de ceea ce a făcut pentru noi.

Apoi, dogma Sfintei Treimi afirmă cu tărie faptul că, așa cum omul este o persoană autentică numai prin împărtășirea cu ceilalți, la fel și Dumnezeu nu este o singură persoană, izolată, ci trei persoane în părtășie, într-o desăvârșită iubire. Așadar, întruparea este o dogmă a părtășiei sau a participării. Hristos s-a împărtășit din toate cele ale noastre, dându-ne posibilitatea să ne împărtășim și noi din ale sale, din sfințenia Sa și din slava Sa. Devenind ceea ce suntem noi, El ne-a dat posibilitatea să devenim și noi, la rândul nostru, ceea ce este El, de fapt, adică „dumnezei”.

Așadar, prin Iisus Hristos, Dumnezeul întrupat, noi oamenii suntem „îndumnezeiți", făcuți „părtași dumnezeieștii firi" (II Petru 1, 4). Luând asupra Sa umanitatea noastră, Hristos, care este Fiul lui Dumnezeu prin fire, ne-a făcut pe noi fii ai lui Dumnezeu prin har. Prin El am fost „înfiați" de Dumnezeu Tatăl, devenind fii in Fiul.

Ștefan Popa

 

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

10 Octombrie 2023

Vizualizari: 1319

Voteaza:

Iisus Hristos - Dumnezeu Omul 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

iisus hristos mantuitorul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact