La Dumnezeu trebuie sa fie un sens, chiar daca nu-l sesizam

La Dumnezeu trebuie sa fie un sens, chiar daca nu-l sesizam

O întrebare care tulbură adesea conştiinţa noastră creştină, şi pe care ne-o punem toţi: De ce bolile? De ce infirmităţile? De ce unii se nasc cu boli şi cu infirmităţi? Cinstit vorbind, toţi ne punem astfel de întrebări. Şi nu toţi ştim să răspundem. Nu întotdeauna se poate răspunde. Dar există un răspuns?

Fie şi numai indirect, există. Chiar la întrebările la care nu putem răspunde, răspundem cu credinţa că toate cele ce se întâmplă în lume au sens. Dumnezeu este un Dumnezeu logic, un Dumnezeu al sensului, nu al nonsensului, nu al arbitrajului. Chiar dacă nu pătrundem noi sensul unui lucru, avem credinţa că în toate există o logică a lui Dumnezeu. Fără această credinţă am fi dezarmaţi şi dezorientaţi cu desăvârşire.

Credinţa ne dă speranţa într-un sens şi ne înarmează cu seninătate şi cu răbdare, chiar şi în cele mai deconcertante cazuri. Găsim, în temeiul acestei credinţe, şi unele explicaţii, chiar dacă, luate la un examen mai adânc, mai ascund încă multe taine şi mai rămân multe întrebări fără răspuns. Pe toate însă le înghite marele răspuns: La Dumnezeu trebuie să fie un sens, chiar dacă nu-l sesizăm noi! Dacă există Dumnezeu, totul are sens!

Altfel nu se poate. Mintea noastră refuză arbitrariul şi absurdul, iar Dumnezeu ne-a învăţat cu rânduiala şi cu logica. Putem gândi, spre exemplu, că Dumnezeu lasă să se nască infirmii, ca să lumineze minţile noastre, ca prin comparaţie să ne dăm seama de ce bunuri avem noi parte şi pe care nu ştim să le preţuim întotdeauna. Să ne imaginăm: cât preţ au picioarele la un om născut fără picioare sau căruia i s-au amputat picioarele? Şi cât le preţuim noi? Câţi suntem mulţumitori pentru ele?
E drept, atunci când gândim în felul acesta, căutând o justificare, ne vine un alt gând: cum să admitem o asemenea nedreaptă asprime, cu unii, a lui Dumnezeu, ca să facă dintr-înşii instrumente pentru luminarea altora?

Nu ştim întotdeauna cum îşi motivează Dumnezeu actele Sale... Explică aceasta totul? Evident că nu! Dar acesta nu e un motiv să ne revoltăm sau să ne pierdem credinţa. Ce ştim, de pildă, despre taina fiinţei vii, despre simţuri, despre inteligenţă, despre iubire, despre ură, despre stele? Tainele vin să ne întărească credinţa, nu să ne-o scadă. Tainele, nerăspunsurile ne descoperă că Altcineva răspunde de noi. Că de-am fi noi autorii lumii, le-am şti noi pe toate! Să luăm exemplul marilor savanţi pe care tainele pe care nu le pot pătrunde îi apropie de Dumnezeu. Iată ce scria Einstein: „Să ştii că există cu adevărat ceva de nepătruns pentru noi, care se manifestă ca o înţelepciune supremă şi ca o frumuseţe neasemuită, pe care mijloacele noastre modeste le pot percepe numai în cele mai primitive forate - această cunoaştere, acest sentiment se află în centrul adevăratei religiozităţi. în acest sens aparţin categoriei oamenilor profund religioşi” (What I believe, 1930). Un astronom de mare notorietate, pe care l-am cunoscut personal, Cari Sagan, scrie tot atât de frumos: „Când te confrunţi cu asemenea mistere profunde, cred că este înţelept să simţi o anume smerenie” (Creierul lui Broca, Bucureşti, 1989, p. 414). Sunt, aşadar, întrebări la care putem răspunde parţial, dar şi atunci când nu putem răspunde deloc trebuie să ştim că toate se înscriu într-o ordine a lui Dumnezeu, care este în mod sigur bine justificată din punctul Său de vedere.

Mitropolit Antonie Plamadeala

Fragment din cartea "Talcuiri noi la texte vechi", Editura Sophia

Cumpara cartea "Talcuiri noi la texte vechi"

Pe aceeaşi temă

15 Mai 2020

Vizualizari: 3526

Voteaza:

La Dumnezeu trebuie sa fie un sens, chiar daca nu-l sesizam 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact